Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Grand Prix Španělska: VYSVĚDČENÍ

Grand Prix Španělska: VYSVĚDČENÍ

Vyjádřete nesouhlas s hodnocením a zasaďte se o jeho změnu.

Po každém závodě vezmeme jeden tým po druhém a dovolíme si podle níže uvedeného klíče ohodnotit jeho výkon jak z pohledu celého týmu, tak pak každého jednotlivého jezdce zvlášť. Jsme si plně vědomi toho, že hodnocení je při veškeré snaze o objektivitu subjektivní a jako takové bude působit kontroverzně. Nicméně v diskuzi pod článkem budete moci vyjádřit případný nesouhlas s konkrétním hodnocením a my po třech dnech tuto diskuzi podrobně projdeme a zaneseme případné změny.

Znovu připomínáme, že pokud chcete, aby Váš návrh na změnu měl šanci na započítání, potom je zadávejte ve tvaru:

Jezdec1: známka
Jezdec2: známka
Tým1: známka
(pouze u těch, u kterých požadujete změnu, ne u všech, prosím)

a pod to váš komentář s racionální zdůvodnění návhru změny.

- výborný, bezchybný výkon
- velmi dobrý výkon
- průměrný výkon
- slabý výkon
- nedostatečný výkon

Ferrari

Ferrari si může jezdit jakou chce strategii, stejně jeho vozy protnou cílovou pásku jako první. Rubens Barrichello mezi sobotním odpolednem a nedělním závodem musel dělat, že se mu kvalifikace nepovedla, když se do závodu kvalifikoval až šestý se ztrátou 1,250 vteřiny na svého týmového kolegu. Pravdou bylo, že měl v nádrži paliva na sedm kol víc než Schumacher, protože zvolil strategii dvou zastávek oproti obvyklým třem.

Michael Schumacher odstoupil ze závodu pro technické problémy naposled při Grand Prix Německa v roce 2001! A i když mu ve Španělsku prasknul výfuk, což mělo potenciální vliv na aerodynamiku vozu a zavěšení levého zadního kola, na cestě za pátým vítězstvím v řadě, pětasedmdesátém celkově při svém dvoustém účinkování na velké ceně (startů má na svém kontě však jen 198) jej to nezastavilo. Vyhrát pět úvodních závodů dokázal už jen Nigel Mansell v roce 1992 za tým Williams. V tomto roce také získal Mansell titul. (Co tím chce básník říci? Nic! )

Za volbu dvouzastávkové strategie je zodpověný sám Rubens Barrichello. S autem plným paliva bylo těžké jej v rychlých zatáčkách okruhu Catalunya řídit, a tak myšlenka, že by měl na to se dostat před M. Schumachera, byla spíše přáním než reálným cílem.

Ferrari: Michael Schumacher: Rubens Barrichello:

 

Renault

Jarno Trulli vypálil rybník nejen vedle něj stojícímu Satovi (BAR), ale hlavně dvěma kohoutům v první řadě: Schumacherovi s Montoyou. Veškeré sobotní diskuze o tom, jak se tato dvě populární esa budou v prvních zatáčkách prát o vedení v závodě vzaly za své. Trulli ideálním startem takříkajíc do výstřelu překvapil Schumachera natolik, že tomu dokonce nepřišlo fér udělat mu typickou blokující vlnu. 

A tak podobně jako v San Marinu musel Michael Schumacher stíhat soupeře před sebou. Zůstal v klidu, protože si byl vědom rychlosti svého vozu, a tak vyčkával do prvních zastávek v boxech. Schumacher nebyl za Trullim nikdy dále než jednu vteřinu a Ital zajel do boxů v devátém kole. Za zajímavost stojí rozhodně zmínka, že zastávku v boxech měl Trulli rychlejší než Schumacher (20,997 sekundy oproti Schumacherovým 22,068 s), přesto, když se Schumacher vracel od svých mechaniků o kolo později než Trulli, se na výjezdu zařadil před něj! V boxech tedy vyhrál Renault, ale problém Trulliho spočíval v tom, že o poznání pomaleji zajel kolo, ve kterém zajel do boxů (o 1,413 sekundy) a taktéž kolo následující po jeho zastávce v boxech (o 0,888 s). 

V osmém kole měl Schumacher na Trulliho ztrátu 0,511 sekundy a ačkoli Ital v boxech získal další vteřinu (přesně 1,071 s), v devátém a desátém kole (mimo boxy) byl Trulli celkově o 2,301 vteřiny pomalejší než Schumacher. A to stačilo.

Ještě lepší start než Trulli měl Fernando Alonso, který proťal cílovou pásku hned za Trullim. Renault absolvoval závod bez výrazných komplikací a ve Španělsku byl jednoznačně nejlepším týmem hned po Ferrari.

Renault: Jarno Trulli: Fernando Alonso:

 

BAR

British American Racing sice zůstal trochu za očekáváním, ale z hlediska dalšího vývoje a přístupu členů týmu k práci se nemohlo přihodit nic lepšího. Navíc z toho vyvázl BAR ještě dobře - bodovaly oba vozy. Podobně na tom je Jenson Button, který v kvalifikaci chyboval a v důsledku toho zajel až čtrnáctý nejlepší čas. Jeho roli tak musel zastoupit týmový kolega Takuma Sato, který předvedl v kvalifikaci skvělý výkon a zajel třetí nejlepší čas. Podobně jako dva jezdci před ním ale i on byl překvapen Trulliho startem. "Vůbec mi není jasné, jak to udělal."

Oproti tomu Jenson Button ne zcela dobře odstartoval a navíc se oba jezdci potýkali s nestabilitou vozu po každé výměně pneumatik. Zejména v Barceloně s velkým počtem rychlých zatáček je jízda za jinými vozy náročná, protože je rapidně snížen účinek aerodynamického přítlaku a jezdec tak ztrácí cenné desetiny vteřiny. Buttonovi nepomohla ani vysoká rychlost na rovinkách. "Taku bojoval s Alonsem o čtvrté místo, ale na konci jsme nebyli ostatečně rychlí," sumarizoval Geoffrey Willis, technický ředitel týmu. "Jsme zklamaní, ale je potřeba myslet na to, jak dalekou cestu jsme ušli. Máme oba vozy na bodech a jsme třetí v celkovém pořadí," řekl za dodavatele motorů Honda Shuhei Nakamoto. Svatá pravda.

BAR: Takuma Sato: Jenson Button:

 

Williams

Není dobrou zprávou pro Williams tvrzení Ralfa Schumachera, že výsledek ze Španělska reflektuje současnou úroveň týmu. Ralf dojel na šestém místě, Juan Pablo Montoya vůbec. Williams ze zoufalství sáhnul k úspornějšímu chlazení brzd, což mělo zmenšit aerodynamický odpor auta, ale tento risk nevyšel. Montoyovi odešly brzdy zcela a ani Ralf Schumacher na tom nebyl nejlépe.

Montoya se sice po kvalifikaci postavil do první řady startovního roštu, ale i bez problémů na brzdách se nedalo očekávat, že by Schumacherovi či Barrichellovi výrazně znepříjemnil život. Na startu se propadl o dvě místa dolů a pak jej již de facto nebylo vidět. Montoyu to nějak nerozhněvalo, podle vlastních slov to již zažil a poznal, že je to stejně k ničemu. Vystihnul to Mario Theissen: "Ferrari znovu dominovalo a navýšilo tak své vedení v průběžném pořadí."

Williams: Ralf Schumacher: Juan Pablo Montoya:

 

Sauber

Švýcarská stáj má za sebou jeden z povedených závodů, však to také technický ředitel jejího dodavatele motorů Ferrari Ross Brawn nezapomněl ocenit. Peter Sauber je spokojen jak s výkonem vozů (s jedním z nich si Giancarlo Fisichella dojel pro dva mistrovské body), tak s Fisichellou samotným, který "jel přesně tak, jak jsem si představoval, když jsme s ním podepisovali smlouvu." Pochválil také Felipa Massu, který v závodě předjel oba vozy McLarenu a nakonec dojel na devátém místě. Nicméně si závod zkomplikoval probrzděním jedné z pneumatik v zatáčce č. 10, takže se pak musel potýkat s vibracemi vozu. Během prvních zastávek v boxech změnil sklon předního přítlačného křídla a díky tomu se chování vozu opět zlepšilo. Fisichella si pochvaloval, že se bez problémů udržel před Montoyou, ale to nevěděl ještě o jeho problémech s brzdami.

Sauber: Giancarlo Fisichella: Felipe Massa:

 

McLaren

McLaren zdá se zapracoval na jednom ze svých problémů, kterým byla nespolehlivost. Ta je ale vždy na úkor rychlosti, což je i tento případ. Oba vozy sice dojely do cíle, ale ani jeden na bodech. Norbert Haug ví, že má McLaren Mercedes problémy a také ví, že v tiskových zprávách to nemá cenu okecávat, beztak jeho jednovětné "Náš výkon byl slabý, čeká nás hodně práce a všichni v týmu to vědí." říká všechno.

David Coulthard se nevešel při prvním pitstopu do svého slotu a v ostatních měl drobné problémy s tankováním. Oba jezdci neměli dostatečně rychlé vozy a podobně jako Montoya anii Räikkönen není rozzloben, protože z pohledu jezdce nemůže momentálně udělat více. Na startu Räikkönen vybojoval tři místa, při druhém pitstopu provedli mechanici na jeho voze drobné změny a při poslední zastávce museli Räikkönenovi do pneumatického systému napumpovat trochu vzduchu.

McLaren: David Coulthard: Kimi Räikkönen:

 

Jaguar

Jaguar ztrácí půdu pod nohama, Webberovi dochází trpělivost a ohlíží se po jiném angažmá. Ačkoli starty trénoval Jaguar jako zběsilý, možná to fungovalo dobře, jen ne v okamžiku, kdy na tom záleželo, takže se Webber již na startu propadl o několik míst v pořadí dolů. Při svém pitstopu měl navíc problémy s nasazením jednoho kola poté, co omylem vyšlápnul spojku a do cíle dojel až na dvanáctém místě. Všechny týmy si stěžovaly na proměnlivou úroveň přilnavosti okruhu Catalunya a Jaguar nebyl výjimkou. Christian Klien vyrobil jednu chybu v náročné zatáčce č. 10 přičemž ztratil několik míst a později odstoupil kvůli problému s plynovým pedálem.

Jaguar: Mark Webber: Christian Klien:

 

Toyota

Toyota zdá se pokračuje ve stejném duchu co loni. Dobré výsledky v kvalifikaci ale v závodě se jí nedostává rychlosti. Da Matta dojel jedenáctý poté, co se mu s autem lépe jelo ve druhé polovině závodu, v té ale musel dělat místo rychlejším jezdcům, což časy na kolo zrovna nekrátí. Olivier Panis byl v jednu chvíli nejrychlejší ze všech dvaceti jezdců na okruhu, k jeho smůle to ale bylo v boxové uličce a byl za to odměněn patřičnou penalizací. Pokles tlaku v hydraulickém systému znamenal konec nadějím, že by Panis dokončil závod a s nefunkční převodovkou a posilovačem řízení musel odstoupit. Tomu určitě nepomohl vyšší tlak v pneumatikách v úvodu závodu u obou vozů, což mělo za následek další zhoršení časů na kolo.

Toyota: Cristiano da Matta: Olivier Panis:

 

Jordan

Ani jeden vůz Jordanu nedojel do cíle, oba je ze závodu vyřadily problémy na hydraulice. Giorgio Pantano sice na startu získal několik míst, ale to bylo všechno, co s jordanem dokázal. Nick Heidfeld měl podobné problémy, navíc se k tomu přidal nefunkční diferenciál, pak zlobilo řazení až převodovka odešla úplně neznámo kam. Skutečnost, že se Jordan oproti předcházejícím závodům mírně zlepšil mu nebude nic platná do doby, než to bude znát na celkovém pořadí.

Jordan: Nick Heidfeld: Giorgio Pantano:

 

Minardi

Podobně jako u Jordanu ani u Minardi neviděli cílovou vlajku. Navíc to byla první auta, která ze závodu ve Španělsku odstoupila. Gianmaria Bruni se potýkal s problémy na brzdách a ani lepší rozložení brzdných účinků tomu moc nepomohlo. V důsledku toho v jednu chvíli dostal hodiny a skončil. Zsolt Baumgartner má nezdravě velký respekt z rychlejších soupeřů. V situaci, kdy před sebe pouštěl jednoho ze sauberů vyjel z ideální stopy, kde jej překvapila podstatně nižší přilnavost trati. Maďar udělal hodiny a v závodě skončil.

Minardi: Zsolt Baumgartner: Gianmaria Bruni: