Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Grand Prix Monaka: VYSVĚDČENÍ

Grand Prix Monaka: VYSVĚDČENÍ

Rozhodli jste o čtenářském Vysvědčení.

Milí čtenáři,
v posledních několika dnech jste mohli hlasováním sestavit Vysvědčení pro týmy a jezdce podle toho, jak si vedli v Grand Prix Monaka. K redaktorskému vysvědčení tak přidáváme i vaše, čtenářské.

- výborný, bezchybný výkon
- velmi dobrý výkon
- průměrný výkon
- slabý výkon
- nedostatečný výkon

HLASOVAT PRO VYSVĚDČENÍ Z GP EVROPY MŮŽETE ZDE

Je nutné si uvědomit, že jezdec je hodnocen sám za sebe, stejně jako tým za to, jakou dokáže připravit techniku (a jak kvalitní) či například za volbu strategie. Taktéž se nehodnotí jen vystoupení v závodě, ale pokud možno po celý víkend včetně kvalifikace. Pokud má Vysvědčení udělené čtenáři mít nějakou hodnotu, pak si dovolujeme vás vyzvat, abyste nehlasovali podle sympatií, ale skutečně podle svého objektivně subjektivního pohledu. Taktéž jsme přesvědčeni o tom, že vám přijde rozumné hlasovat jen jednou a zbytečně nepodvádět.

A v neposlední řadě: naším hodnocením se pochopitelně nemusíte řídit...

VYSVĚDČENÍ GP MONAKA

Renault

Jarno Trulli se konečně dočkal! Po fantastickém výkonu v kvalifikaci (byl o půl vteřiny rychlejší než Michael Schumacher s F2004 a do boxů pro benzín zajel jen o dvě kola dříve než on) si bezchybným výkonem a také díky pohotové reakci na druhý safety car zaslouženě dojel pro vytoužený triumf, který se v Monaku počítá za dvojnásobný. Navíc mu ani jeden z výjezdů safety caru nepomohl, vždy mu zničil náskok, který si vybudoval a který byl vzhledem k odlišné strategii vůči Ferrari velmi důležitý - Ferrari totiž jelo na dvě zastávky v boxech oproti třem Renaultu a nebýt výjezdů safety carů, souboj Trulli - Schumacher by byl hodně zajímavý.

K dokonalosti chybělo málo: týmový kolega Fernando Alonso na druhém místě. Alonso chyboval v tunelu, když se nechal ovlivnit Ralfovým zpomalením (Ralf byl o kolo zpět), vyjel k levému kraji dráhy, kde je mnoho nečistot, Alonso nezatočil a prásknul s autem do zdi, přičemž ještě než se zastavil, stačil projíždějícímu Ralfovi signalizovat zdvižený prostředníček. Nutno konstatovat, že Alonso má na havárii nemenší podíl než má Ralf a nepatří-li do formule 1 ten druhý, pak tam nepatří ani ten první.

Hodnocení redakce:
Renault    Jarno Trulli    Fernando Alonso
Hodnocení čtenářů:
Renault    Jarno Trulli    Fernando Alonso

BAR

Pokud se něco porouchá, porouchá se to na voze Takumy Sata! Kdyby se tohle dělo u Ferrari, byl by z toho šílený poprask na nejednom diskuzním fóru. Sato měl problém se svou hondou již od počátku závodu a bylo zřejmé, že se něco semele. Spektakulární kouřové signály pak u přístavu zapříčinily doslova zmatek, který zmátnul i ředitele závodu, jež odmítal závod přerušit, ačkoli přes kouř nebylo nic vidět a nad hlavami komisařů létaly monoposty. Sato ale podle všeho svůj start do závodu tak trochu zašvindloval, v důsledku toho se dostal z osmého místa na startu až za Buttona na čtvrté místo (stihnul si u toho strčit do M. Schumachera), a kdyby jej nepotrestal motor, zcela jistě by to udělali komisaři. Exploze motoru byla důsledkem jeho přehřátí na startovním roštu, nepomohl mu ani dvojí start.

Týmový kolega Jenson Button se nástrahám Monaka dokázal také skvěle vyhnout a ačkoli Trulliho ke konci závodu stahoval mílovými kroky, bylo to proto, že Trulli zvolnil a ne proto, že by jej Button o tolik převyšoval. Na startu jej předjel Alonso a umožnil tak sponzorům Renaultu užívat si jejich one-two v ulicích nejprestižnějšího závodu světa. Kromě toho, že Button dojel jen druhý, frustroval jej kromě jiných i Cristiano da Matta, o kterém prohlásil, že jeho chování bylo patetické.

Hodnocení redakce:
BAR    Jenson Button    Takuma Sato
Hodnocení čtenářů:
BAR    Jenson Button    Takuma Sato

Ferrari

Letos poprvé nevyhrál Michael Schumacher a co víc, Michael Schumacher dokonce nedojel do cíle. Musí to být pro Ferrari šílená tragédie, protože maranellští nevyhrají všech osmnáct závodů letošní sezóny! Na Schumacherův incident se dá dívat ze dvou různých úhlů pohledu, záleží na tom, komu fandíte. My jsme se před jakýmikoli soudy podívali na pravidla, která bohužel hovoří v neprospěch (indiánsky) Toho, Kdo Nedělá Chyby. (Vážně, Mark Webber mi to říkal.) A pokud nejste zaslepený fanda jednoho či druhého, dobře uvidíte i na opakovaný televizní záběr, který přes veškeré tunelové šero podává celkem jasnou výpověď toho, co se stalo. Navíc, když se zahřívají pneumatiky, nejsem si zrovna jist, ale tím, že zablokujete kola, zahříváte tak nanejvýš 30 čtverečných centimetrů, a ne celou pneumatiku. Do závodu startoval M. Schumacher až čtvrtý, poté co byl v kvalifikaci o půl vteřiny pomalejší než Trulli kvůli tomu, že "přilnavost monacké trati byla špatná."

Rubens Barrichello zachraňoval čest Ferrari třetím místem, ale Brazilec si stěžoval na nestabilitu vozu, jejíž příčinu inženýři týmu světových šampionů ještě hledají. "Dojet třetí bylo štěstí a byl to dárek od Boha," řekl Barrichello. Jeho auto velmi často dřelo o asfalt a vypadalo to, jako by měl defekt pneumatiky. Po výměně pneumatik se to ale nezlepšilo a Barrichello podezříval závěs některého ze zadních kol. Jen tak mimochodem: máte-li možnost pustit si záznam startu, všimněte si, jak Barrichello ochotně nevyužil příležitosti k předjetí M. Schumachera, ačkoli měl rychlost i prostor.

Hodnocení redakce:
Ferrari    Rubens Barrichello    Michael Schumacher
Hodnocení čtenářů:
Ferrari    Rubens Barrichello    Michael Schumacher

Williams

Williams už neporáží standardně jenom Ferrari, ale také Renault a BAR. A to je pro tým, který loni až do posledního závodu bojoval o titul, zklamáním. Juan Pablo Montoya udělal o víkendu pár chyb, jednu z nich v rozhodující kvalifikaci a v důsledku toho zajel až desátý nejlepší čas, což je do závodu zrovna v Monaku nikoli vítězná startovací pozice. FW26 samozřejmě nepomáhá ani jednomu z jezdců a jak řekl Montoya v předvečer Grand Prix Evropy, jsou na tom s McLarenem asi tak stejně. V závodě se blýsknul dvěma předjížděcími manévry na Barrichella (který měl ovšem více paliva) a Heidfelda. Taktéž vyniknul kolizí s M. Schumacherem, za kterou nese jen částečnou vinu.

Ralf Schumacher měl problémy s převodovkou a byla i chvíle, kdy měl jen čtyři rychlosti. Pár kol před koncem musel odstoupit. Ralf Schumacher byl také u toho, když havaroval Fernando Alonso a jestli mu Ralf zvolnil záměrně nebo v důsledku problémům na převodovce, to známo není. Ralf do závodu startoval s vyměněným motorem a ačkoli v kvalifikaci zajel druhý nejlepší čas, musel startovat až dvanáctý.

Hodnocení redakce:
Williams    Juan Pablo Montoya    Ralf Schumacher
Hodnocení čtenářů:
Williams    Juan Pablo Montoya    Ralf Schumacher

Sauber

Giancarlo Fisichella před letošní Velkou cenou Monaka naposled létal při představení nového vozu pro letošní sezónu na letišti v Salzburgu, ale to bylo v prostředku pro to určeném. Všichni ostatní jezdci projížděli kolem Sata ještě pomaleji než krokem, a tak nezbývá než konstatovat, že Fisichella nebyl tak opatrný jako všichni ostatní, což mu body nepřinese. McLaren Davida Coultharda posloužil jako vhodný odrazový můstek a docela štěstí, že to dopadlo jen tak, jak to dopadlo. Felipe Massa dokázal dojet do cíle, a ten kdo dojel, bral body - s výjimkou Minardi. Massa jich měl hned pět. Přiznal, že měl štěstí, protože na místě havárie nebylo nic vidět. Ke konci závodu si Massa stěžoval na opotřebované zadní pneumatiky.

Hodnocení redakce:
Sauber    Felipe Massa    Giancarlo Fisichella
Hodnocení čtenářů:
Sauber    Felipe Massa    Giancarlo Fisichella

Toyota

Cristiano da Matta a Mike Gascoyne si stěžovali na nekompetentní rozhodování komisařů ohledně modrých vlajek, jiní jezdci si zase stěžovali na da Mattu, takže kolem dokola byla penalizace za ignorování modrých vlajek asi oprávněná. Kromě toho měl da Matta problémy se spojkou při druhé zastávce v boxech. Olivier Panis na tom byl ještě hůř. Dvakrát mu auto vypovědělo službu hned na startu taktéž kvůli problémům se spojkou, během závodu měl problémy s brzdami. Toyota vznesla stížnost ohledně modrých vlajek, podle nich není toto pravidlo aplikováno korektně a FIA by se tím měla zabývat.

Hodnocení redakce:
Toyota    Cristiano da Matta    Olivier Panis
Hodnocení čtenářů:
Toyota    Cristiano da Matta    Olivier Panis

Jordan

Jordan podobně jako Toyota získal první letošní body. Nick Heidfeld dojel do cíle na sedmém místě, ale týmový kolega Giorgio Pantano se potýkal s problémy na převodovce, která odmítala řadit směrem dolů a stávkovala na čtyřce. Musel zajet do boxů a ze závodu odstoupit.

Hodnocení redakce:
Jordan    Nick Heidfeld    Giorgio Pantano
Hodnocení čtenářů:
Jordan    Nick Heidfeld    Giorgio Pantano

Minardi

Minardi bylo jen krůček od toužených bodů, které naposledy slavilo při Grand Prix Austrálie 2002. Oba jezdci v trénincích hodně chybovali a přišli tak o drahocenný čas. Gianmaria Bruni měl problémy hned na startu, musel resetovat systém kvůli problémům na převodovce, ale ani po jejich vyřešení se nedalo PS04 nějak rozumně řídit. Paul Stoddart přiznal, že po havárii v úvodu závodu měl Baumgartner jediný cíl: dovézt auto do cíle. Nic to ale nemění na skutečnosti, že Minardi mohlo body získat jen tehdy, kdyby v závěru závodu někoho ze soupeřů postihl technický problém.

Hodnocení redakce:
Minardi    Zsolt Baumgartner    Gianmaria Bruni
Hodnocení čtenářů:
Minardi    Zsolt Baumgartner    Gianmaria Bruni

McLaren

Navzdory evidentnímu zlepšení nedojel McLarenu ani jeden vůz do cíle. Coultharda ve třetím kole sestřelil Fisichella a Räikkönen musel odstoupit kvůli poklesu tlaku v pneumatickém systému motoru. Räikkönen se přitom kvalifikoval jako šestý a stupně vítězů nebyly nemožné. Coulthatd se zlobil na BAR, že nechal Sata na dráze, ačkoli bylo zřejmé, že je s jeho vozem něco špatně. Příčina Räikkönenova problému se vyšetřuje.

Hodnocení redakce:
McLaren    Kimi Räikkönen    David Coulthard
Hodnocení čtenářů:
McLaren    Kimi Räikkönen    David Coulthard

Jaguar

Nápad vsadit na nos monopostu formule 1 drahokam za milióny korun může dostat opravdu jen nesvéprávný člověk. Christian Klien zaplatil za svou nezkušenost ve vlásence Mirabeau a přišel nejen o přední přítlačné křídlo, ale právě i o diamant. Na straně druhé se o žádném týmu po závodě nepsalo více a četností titulků se ztráta diamantu vyrovnala kolizi M. Schumacher - Montoya a Alonsově havárii. Do cíle nedojel ani Mark Webber, po jedenácti kolech musel ze závodu odstoupit pro technické problémy.

Hodnocení redakce:
Jaguar    Mark Webber    Christian Klien
Hodnocení čtenářů:
Jaguar    Mark Webber    Christian Klien