Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: Audi zdolalo po urputných bojích BMW

24 hodin ve Spa: Audi zdolalo po urputných bojích BMW

Vzájemné přetahování týmů Audi skončilo takřka v samotném závěru.

Skončený 64. ročník závodu 24 hodin ve Spa se v první polovině nesl v duchu souboje bmw č. 3 belgické stáje Marc VDS (Palttala/Leinders/Martin) s trojicí vozů Audi s částečnou podporou mateřské automobilky. Ty se s výjimkou posádky Haase/Mies/Ortelli (č. 1; WRT, start ze čtvrtého místa) po první čtvrtině postupně propracovaly na dosah čelních pozic. Belgičané tak museli odolávat tlaku úspěšnější posádky stáje Phoenix ve složení A.Piccini/Rast/Stippler (č. 16, z 29.) a druhého vozu stáje WRT ve složení Bonanomi/Sandström/Vanthoor (č. 2; z 21.). Více o prvních šesti hodinách naleznete Zde.

V druhé části závodu se i nadále dařilo sestavě stáje Marc VDS odolávat náporu dotírajících vozů Audi. Štěstí Belgičany neopustilo ani při dvou kolizích s pomalejšími účastníky. I nadále pokračovala šňůra častých a mnohdy dlouhých výjezdů zpomalovacího vozu. Vrtošivé počasí se zvolna umoudřilo a tak na rozdíl od technických problémů již zbývající účastníky tolik netrápilo. Článek věnovaný dění mezi šestou a dvanáctou hodinou závodu naleznete Zde.

Na začátku druhé poloviny skončily naděje posádky Lamy/Silva/Santo Bravo/Ojjeh (č. 47; PAM, ASM, McLaren). Zůstaly pohřbeny s jejich vozem v kačírku poblíž Blanchimontu. Jejich vůz byl vyproštěn velmi rychle, takže znovu povolaný zpomalovací vůz na dráze dlouho nepobyl.

Posun na třetí příčku využil k útoku na Haaseho (č. 1; PRO, WRT, Audi) Kechele (č. 66; PRO, Vita4one, BMW). Naopak technické problémy připravily o vedení ve třídě posádku Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo (č. 34; PAM; Pro GT, Porsche).

Po třinácti hodinách vypadal přehled posádek vedoucích ve své kategorii následovně

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
PAM
 Gerber/Ide/Cioci/Giammaria
50
 Ferrari 458
GEN
 van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo
25
 Porsche Cup S
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
94
 Porsche Cup

V kategorii smíšených posádek si bratislavský tým polepšil vždy o jedno místo (26./15.)

Na vedoucí posádku gentlemanské kategorie čekala nepříjemnost. Domácí pilot Johan Vanloo musel ukončit z blíže neuvedených zdravotních důvodů své působení v závodě.

Zatímco se o vedení v závodě i profesionální třídě střídali piloti s vozy Audi, kategorii smíšených posádek opanovaly vozy Ferrari 458 týmu AF Corse.

Východ slunce znamenal konec pro Camerona (č. 21; PAM, Mtech, Ferrari), který nezvládl průjezd Eau Rouge a rozbil svůj vůz. Další příležitost pro zpomalovací vůz.

Po čtrnácti hodinách se změnilo složení vedoucích posádek pouze ve třídě smíšených posádek (nyní č. 51; Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander; Ferrari). Slovenský tým se o jedno místo tentokráte propadl (27./16.).

Již za denního světla probíhalo přetahování o příčky, ať už se jednalo o dvojici vedoucích audi (č. 16 a č. 1), za nimi jedoucími bmw (č. 66 a č. 3) anebo mezi smíšenými posádkami u týmu AF Corse a jejich ferrari (č. 51 a č. 52). Pořadí se přelévalo především během zastávek, někdy i na dráze.

Pokud na ní nehrál hlavní roli zpomalovací vůz. Celkově pátý Lemeret (č. 36; PRO, DB Motorsport) nezvládl své bmw v Les Combes a po nárazu do bariéry musel odstoupit.

Více štěstí měl pilot mercedesu týmu Black Falcon (č. 19; PAM; Morley/Rösler/Heyer/Metzger) anebo audi týmu GT3 Racing (č. 30; PAM; Wilkins/Belshaw/Scott/Keen). Oba se lehce otřeli o zdi lemující únikové zóny u Pouhonu.

Na konci patnácté hodiny Adam (č. 109; PAM, Beechdean, Aston Martin) poslal na vjezdu do boxů jedno ze svých kol napřed. Prozatím se nic vážnějšího nestalo.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
PAM
 Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander
51
 Ferrari 458
GEN
 van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo
25
 Porsche Cup S
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
94
 Porsche Cup

Posádka stáje ARC Bratislava si vylepšila o tři místa pozici v celkovém hodnocení a o jedno ve třídě (24./15.).

V této chvíli se trojice vozů Audi (č. 16; č. 1 a č. 2, všechny PRO) občas pohybovala na prvních třech místech a vypadalo to na oslnivý triumf. Do bojů o stupně vítězů zasahoval pouze tým Vita4one (č. 66; PRO; Lauda/Franchi/Kechele).

Trápení s pneumatikami zažíval Hayek (č. 24; PAM, Reiter, Lamborghini) anebo druhé bmw týmu Marc VDS (č. 4; Longin/Hezemans/Moser). Belgičanům dokonce poškozená pneumatika způsobila škody na karoserii.

S nimi si mohli mechanici poradit, protože vůz jel i nadále. Hůře dopadl Konopka, jehož v La Source zradila převodovka u jeho Porsche. Vůz se sice podařilo dostat k mechanikům, ale ti ve své snaze nebyli úspěšní. Na konci sedmnácté hodiny se mezitím stačil slovenský vůz propadnout v pořadí na 33. místo celkově a 20. ve třídě.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
PAM
 Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi
52
 Ferrari 458
GEN
 van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo
25
 Porsche Cup S
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
94
 Porsche Cup

V tuto chvíli již nebyl ani očekáván déšť do konce závodu, přesto si účastníci závodu užili nejedno trápení. Vedoucí Piccini (č. 16; PRO, Phoenix, Audi) musel do boxů po defektu pravé zadní pneumatiky. Do vedení se dostal Ortelli (č. 1; PRO, WRT, Audi).

Plné ruce práce měli mechanici týmu ProSpeed se svými vozy Porsche. Soulet (č. 74; PAM) měl poškozené zavěšení a brzdy. Goossens (č. 75; PRO) spojku a převodovku.

Když už se podařilo opravit jeden z vozů a Bouvy se vydal na dráhu (č. 74), tak mu před Chicane zkřížilo cestu bludné kolo. Náraz nenapáchal vážnější škody a tak pilot mohl pokračovat. Po výjezdu z Blanchimontu zbyla tříkolka Dupontovi (č. 89; PAM, GPR, Aston Martin). Belgičan se dobelhal do boxů, kde mu spěšně nasadili nové kolo a v závodě pokračoval.

Problémy se nevyhnuly ani Palttalovi (č. 3; PRO, Marc VDS, BMW), který dostal nové přední brzdové kotouče. Neplánovaně se déle zdržel, když se nepodařilo rozpohybovat ihned jeho vůz.

Do závěrečné čtvrtiny závodu se již nedostal Zampieri (č. 71; PRO; Kessel, Ferrari). Při brzdění do Les Combes se rozvlnila záď jeho vozu a italský pilot vzal zavděk se spojovací komunikací. Příčinou jeho potíží mohlo být uvolněné kolo, které následně ukončilo vystoupení švýcarské stáje v profesionální třídě.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
PAM
 Gerber/Ide/Cioci/Giammaria
51
 Ferrari 458
GEN
 van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo
25
 Porsche Cup S
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
94
 Porsche Cup

Vzhledem k velkému množství odpadlíků se zastavil sestup slovenské stáje pořadím: 38. celkově a 22. ve třídě.

Na začátku závěrečné čtvrtiny závodu se opět na dráhu vydal zpomalovací vůz. Příčinou bylo znovu uvolněné kolo a znovu u vozu aston martin týmu GPR. Gaw (č. 89; PAM) zůstal stát bez levého zadního kola za Pouhonem do doby, než jeho vůz odklidili komisaři.

Poté co zajelo audi s majáky zpět do boxů, využil Stippler (č. 16; PRO, Phoenix, Audi) provozu, v němž se zasekl vedoucí Mies (č. 1; PRO, WRT, Audi). Německý pilot se dlouho nedokázal dostat přes jediný dodge (č. 82; GEN, Bull Fight) ve startovním poli a vzápětí podlehl Stipplerovu útoku ještě před Les Combes.

Pořád však byl v kontaktu s vedoucím vozem. Svoji snahu však přehnal a když nestihl včas snížit rychlost před Les Combes, musel zvolit cestu přes zpomalovací prahy. Naštěstí vůz nepoškodil, ale ztratil zde okolo deseti vteřin.

I nadále probíhaly souboje mezi dvojicí ferrari týmu AF Corse ve třídě smíšených posádek. Na konci devatenácté hodiny byl nyní úspěšnější Pier Guidi (č. 52) před Perezem (č. 51). Ze hry byl venku Cioci (č. 50), který byl v té době u mechaniků.

Pokračování měl i kolotoč technických problémů (von Thurn und Taxis – č. 24; PAM, Reiter, Lamborghini – oprava převodovky), penalizací (Latinne, předjíždění za zpomalovacím vozem – č. 89; PAM, GPR, Aston Martin) a jezdeckých chyb. Nejprve v kačírku u Fagnes na chvíli skončil Brunstedt (č. 98; PAM, JB Motorsport, Audi), poté dostal zkušený Coronel (č. 29; PAM Roal, BMW) smyk v Rivage a vše završil smykem v Chicane Mies (č. 1; PRO, WRT, Audi).

Mechanici týmu Marc VDS museli zasáhnout s hasicími přístroji, když vzplanula záď jejich nejlepšího vozu (č. 3). Ještě než se oheň stačil rozšířit z levé zadní části, byl uhašen a vůz bez potíži vyrazil zpět do boje.

Vzápětí se odvrátilo štěstí od druhého vozu týmu WRT hájícího čtvrté místo. Ten si mechanici na nezvykle krátkou dobu zatáhli do garáže. Poté do něj usedl Sandström (č. 2; PRO, WRT, Audi) a vydal se do závodu. Ještě před vyjetím z boxové uličky však nešikovně a překvapivě zastavil. Pilot s porsche, který jel za ním se mu stačil vyhnout s notnou dávkou štěstí. Nejednalo se o selhání techniky, ale švédský pilot si upravoval pásy.

Sotva stačil zahřát pneumatiky, najel na obrubník v Eau Rouge a ten poslal záď jeho vozu do přetáčivého smyku. Ten zpočátku vypadal velmi pozvolně, ale díky vysoké rychlosti došlo k hodinám a neovladatelný vůz prudce narazil do bariéry. Jezdec byl po nárazu v pořádku, vůz však ne. Kvůli odklízení trosek se na okruh znovu vydal zpomalovací vůz – již popatnácté.

Krátce po jeho zajetí došlo k výměně na čelních pozicích. Mies (č. 1; PRO, WRT, Audi) využil delší zastávky Rasta (č. 16; PRO, Phoenix, Audi) v důsledku výměny opotřebených brzdových dílů. Rast se po návratu vydal na stíhací jízdu a každým kolem snižoval náskok o více jak vteřinu. Pokud jej nebrzdil například Alzen (č. 8; PAM, Haribo, Porsche). Ve 460 kole zbrzdil souboj o vedení defekt pneumatiky u Miese.

K rozuzlení bojů ve třídě smíšených posádek došlo mnohem rychleji. Únik chladicí kapaliny přinutil zastavit Vilandera (č. 51; AF Corse, Ferrari) v boxech. Mechanikům se však závadu nepodařilo odstranit a dvě hodiny před koncem posádka odstoupila ze závodu.

Zbývá připomenout průběžné vedení pouhé dvě hodiny před koncem, ke změnám však už nedocházelo.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
PAM
 Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi
52
 Ferrari 458
GEN
 van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo
25
 Porsche Cup S
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
94
 Porsche Cup

Pouze v celkovém hodnocení posunula posádka z Gentlemen Cupu (č. 98; JB Motorsport, Audi) slovenský tým na 39. místo, 22. příčka ve třídě byla beze změny.

Postup švédského Audi se pokusil zbrzdit Beltoise (č. 34; PAM, Pro GT, Porsche), který audi s Brunstedtem za volantem poslal do kačírku u zatáčky Malmedy. Francouzský pilot pokračoval ihned dále v jízdě. Výlet nezůstal bez následků, protože Beltoise zamířil k mechanikům. Nejprve na opravy karoserie a odstranění štěrku, později kvůli opravě chladiče.

Souboj na čele byl pořád otevřený, přičemž Miese nyní vystřídal matador Ortelli (oba č. 1; PRO, WRT, Audi). Pohled na časomíru znázorňující 66 minut do konce odpočtu dával tušit ještě jednu zastávku v boxech.

Tam se vydal naposled i vedoucí Stippler poté, co byla ve 492 kole zahájena další část jízdy za zpomalovacím vozem. Příčinou byla hrozivě vypadající nehoda Bontempelliho (č. 72; PAM, Kessel, Ferrari), který skončil v bariéře za Blanchimontem. Po nárazu se vůz dokonce převrátil, posléze však skončil na kolech.

V těchto okamžicích došlo k rozhodujícímu momentu závodu. Ortelli se rozhodl využít zpomaleného závodu a zastavit se naposledy v boxech. Nájezd do boxů si rozmyslel stejně pozdě jako necelý den předtím Christodoulou. Podařilo se mu zatočit do boxové uličky za cenu přejetí čar vymezujících vjezd. Manévr byl tak zřetelný, že jej později ocenili komisaři trestem průjezdu boxy. Nepříjemností pro monackého jezdce bylo i čekání na výjezdu, čímž si řádně zkomplikoval možnost pro útok na Stipplera.

Ve 495 kole se znovu začalo závodit, o kolo později vjížděli do boxů Ortelli (penalizace), Kechele (č. 66; PRO, Vita4one, BMW) a Machiels (č. 52, PAM, AF Corse, Ferrari). V samotném závěru k mechanikům zamířil i Hayek (č. 24; PAM, Reiter, Lamborghini) po výletu mimo dráhu.

Bez pokusů o útok dojela společně trojice Audi stájí Phoenix (č. 6 a č. 16) a WRT (č. 1) a po projetí 509 kol se mohla radovat z výhry posádka ve složení Andrea Piccini, René Rast a Frank Stippler.

Následně došlo ještě ke dvojici nezvyklých momentů. Kechele dostal smyk v poslední zatáčce před cílem. Jak se ukázalo, příčinou byl defekt pneumatiky, s nímž se potýkal ještě celé kolo při jízdě do boxů. Těsně před čarou zůstal stát Ford Mustang (č. 85; GEN, Racing Adventures), kterého do zbývajících několik metrů z posledních sil dotlačil jeho pilot José Close.

Výsledky závodu naleznete Zde.

Doplňující informace o závodu

Formule.cz Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo program víkendu. Významnou část představují informace o rozdělení do tříd, týmech, jejich technice a jezdeckém obsazení včetně výčtu úspěšných závodníků. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.