Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Před branami Zeleného pekla

Před branami Zeleného pekla

Reportáž z víkendu série International GT Open.

Místem třetího podniku osmého ročníku International GT Open se stal na přelomu května a června automotodrom Nürburgring. Sopečná aktivita tamní oblasti je dávnou minulostí připomínanou mj. názvem oblasti (Vulkaneifel), rozmanitého klimatu pohoří Eifel si aktéři této mezinárodní série vozů GT užili dosyta. S průběhem tohoto víkendu se seznámíte slovem i obrazem.

Pátek


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Ačkoliv zahájení druhého pátečního tréninku proběhlo na oschlé dráze, záhy se rozpršelo. Stejně jako v prvním tréninku se tak naskytla šance pro schopnější posádky nižší třídy GTS pokořit silnější vozy kategorie Super GT. Jednou z nich je v letošní premiéře v GT Open posádka stáje Autorlando ve složení Jeroen Bleekemolen a Emilio di Guida. Holandsko-venezuelské dvojici patřilo v této části druhé místo za ferrari stáje Kessel Racing ve složení Bontempelli/de Marco.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Dočasná kombinace vyměněného levého světla s průhledným krytem a pravého se žlutou barvou vyhrazenou pro vozy třídy Super GT.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Po skončení druhého tréninku přišel čas na opatření světel ochrannou fólií. Protože ve žluté barvě nebyla k dispozici, byla nakonec u obou světel použita průhledná varianta.

Sobota


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Úvod třetího víkendu poznamenala páteční smrt jednoho z členů logistiky doprovodné série Maserati Trofeo, Itala Pietra Stragliatiho. Na uctění jeho památky použili nejen účastníci pohárového mistrovství smuteční pásky.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Právě sledujete nájezd do první zatáčky okruhu. V okolí Nürburgringu povětšinou nepanovaly tak extrémní podmínky jako přímo na okruhu. Zahájení sobotního programu se několikrát změnilo, podmínky dlouhou dobu nikoliv. Před polednem byly vydány tři rozdílné verze lišící se časem zahájení. Zásadněji se situace začala měnit po poledni, takže ve čtvrt na dvě mohl začít zkrácený program sobotního dne.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Klidu za únikovou zónou první zatáčky využilo ptactvo k obsazení bezpečnostních prvků okruhu, v tomto případě okna v ochranné bariéře určené fotografům.

Kvalifikace


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Tradiční formát částečně oddělené kvalifikace s 15 minutami vyhrazenými pro každou třídu vzal kvůli zpoždění za své. Doba se nezměnila, obě třídy však vyrazily na dráhu společně. Ani hustší provoz nezabránil Monterminimu k vítězství v části kvalifikace určené prvním pilotům posádek. Zde se již jako vítěz proplétá dvojicí zatáček pojmenovaných po Michaelu Schumacherovi, aby předal v boxech ferrari svému kolegovi.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Po pětiminutové přestávce do vozů usedli piloti určení jako druzí. V této části si nejlépe počínal Nicky Pastorelli z týmu V8 Racing s vozem Corvette třídy Super GT.

Závod


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Montermini se pokouší vytvořit v první zatáčce kouřovou clonu podobnou ranní mlze. K jeho štěstí se situace neodehrála v závodě, ale na začátku zkušebního kola končícího na čelním místě roštu sobotního závodu.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Po dokončení formovacího kola za zaváděcím vozem začal sice odpočet časomíry, na dráze nebyl bezpečnostní vůz, ale závod nezačal. Vedoucí pozice Ramose tak neměla dlouhého trvání.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Krátce vedoucí Chris van der Drift (Bhai Tech, McLaren, GTS) využil nejprve volného prostoru na vnitřku první zatáčky a dostal se na úroveň Monterminiho bránícího se Ramosovi. Na výjezdu z Mercedes Arény se novozélandský jezdec posunul do vedení.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

V nájezdu do této zatáčky zdolává Montermini van der Drifta. Na cílové rovince využil italský jezdec nejen větrného pytle v závěsu mclarenu, ale také výkonnějšího motoru svého ferrari. GT Open k rozlišení tříd nepoužívá tradičnější rozdílné barevné schéma čísel, ale kromě zbarvení krytů světel se třídy liší barvou stínícího pruhu na čelním skle. Modrý u vozů kategorie Super GT (GT2, respektive GTE), bílý pro slabší GTS (GT3).


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Torilův mercedes zakrývá při průjezdu části pojmenované dle značky jeho vozu nejrozšířenější značku ve startovním poli. Které posádce patří tento vůz můžete tipovat v diskuzi pod článkem.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Mladší z rodu Talkanitsů bez většího poškození ustál strkanici v první zatáčce, při níž levou přední částí postrčil Seefriedovo porsche. Ve druhém kole se ocitl v hodinách na výjezdu z poslední zatáčky. Po možném kontaktu se Schirovým porsche jeho soupeř skončil své působení v závodě, běloruský pilot pokračoval dále. Nicméně se již v šestém kole předčasně objevil u mechaniků s prasklým levým předním blatníkem. Na snímku již vidíte vůz po opravě lepicí páskou.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Po výměnách se spolu utkali Ladygin (č. 64) s Camathiasem (č. 59). V souboji ferrari stájí SMP Racing a Ombra byl nakonec úspěšnější švýcarský pilot. Oba vozy se nyní nachází za technickou částí Mercedes Arény a po kratší rovince míří dolů k zatáčce Valvoline. Přibližně v místě červeného vozu komisařů z DMSB vede dráha na obou stranách po mostě, který se klene nad silnicí č. 258 (Eifel-Ardennen Strasse). Jedná se o hlavní přístupovou komunikaci k okruhu dálnicím A48 (Koblenz) anebo A1 (Kolín nad Rýnem).


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Třinácté místo posádky Lyons/Beretta po startu ze stejné pozice nevypadá zdánlivě oslnivě. Michael Lyons se však musel od šestého kola potýkat s uvolněnou částí krytu podvozku v blízkosti ústí difuzoru. Jednalo se o důsledek postrčení Mavlanova v poslední zatáčce. Jízdu britského jezdce provázelo drnčení poskakujícího dílu, které bylo chvílemi slyšet i při přenosu. Během zastávky jeden z mechaniků obhlížel vůz také v přední části.

Během zkráceného závodu urazila nejlepší posádka 24 kol.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba Corse
F
49:42.219
2.
SGT
 D.Sijthof/B.Longin   V8 Racing
C
+ 5.334
3.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
+ 12.898
4.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 17.029
5.
GTS
 R.H.Suzuki/G.Pantano   Bhai Tech
Mc
+ 19.352
6.
SGT
 D.Cameron/M.Griffin   AF Corse
F
+ 36.735
7.
GTS
 Di Guida/Bleekemolen   Autorlando
P
+ 47.435
8.
GTS
 L.Bontempelli/N.De Marco   Kessel Rac.
F
+ 47.954
9.
GTS
 M.Toril/J.Seyffarth   Seyffarth MS
MB
+ 48.810
10.
GTS
 A.Barbra/S.Costantini   Ombra
F
+ 1:02.143
11.
GTS
 M.Cordoni/J.Camathias   Ombra
F
+ 1:04.476
12.
GTS
 V.Maleev/K.Ladygin   SMP Racing
F
+ 1:04.634
13.
GTS
 M.Lyons/M.Beretta   AF Corse
F
+ 1:14.145
14.
GTS
 R.Mavlanov/P.Rosell   SMP Racing
F
+ 1:16.249
15.
GTS
 B.Wong/B.Lavio   V8 Racing
C
+ 1:16.977
16.
GTS
 I.Tutumlu/D.Deverikos   Autorlando
P
+ 1:23.665
17.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1:28.977
18.
SGT
 J.Camp/J.Versluis   V8 Racing
C
+ 1:29.795
19.
GTS
 F.Kremer/S.Earle   Kessel Rac.
F
+ 1 kolo
20.
GTS
 M.Seefried/V.Kogay   Rinaldi Rac.
P
+ 3 kola
21.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 4 kola
22.
GTS
 G.Gardel/A.Calari   Kessel Rac.
F
+ 22 kol
23.
SGT
 N.Schirò/A.Hamilton   Drivex
P
+ 22 kol

Neděle


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Nicola de Marco se dokázal posunout během chvíle po startu ze 14. pozice o sedm míst výše. Za italským jezdcem se seskupilo několik soupeřů, z nichž někteří doplatili na souboje podporované jízdou v těsném závěsu. Mezi nimi byla mj. i dvojice posledních jezdců, Constantini a Beretta.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Hrad Nürburg je součástí hornaté krajiny od roku 1166. Burácení vysokootáčkových motorů se v jeho blízkosti rozléhalo od roku 1927 na tehdy nově vybudovaném 22,8 kilometrů dlouhém okruhu. Jeho dráha zasazená do členitého terénu pohoří Eifel, slepé zatáčky, různé úrovně přilnavosti anebo délka mu vysloužili přezdívku Zelené peklo. V jeho blízkosti vybudovaný bezpečnější automotodrom čeká v příštím roce oslava 30. výročí od otevření. Část v okolí boxů (včetně tohoto pohledu na část Mercedes Arény) se mírnějšími terénními změnami a širokými asfaltovými zónami příliš nevymyká nynějším standardům. Ve zbytku okruhu je situace díky terénu a kačírku v okolí dráhy odlišná, extrému Nordschleife verze nazývaná Grand Prix nedosahuje.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

S přetáčivými smyky při brzdění si nedokázali poradit zkušenější Longin, stejně jako jeho kolega Sijthoff. Výsledkem je nelichotivé 15. místo po startu z deváté pozice.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Poškození levé zadní části bylo důsledkem kontaktu s Ladyginem (č. 64, Ferrari, SMP Racing) v úvodním kole. Navzdory poškozování pneumatiky poničenou částí karoserie Seyffarth s předčasnou návštěvou mechaniků otálel, nakonec se jí stejně nevyhnul.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Pokud by se udělovaly body za umělecký dojem, získal by Camathias za piruety po startu vysoké hodnocení. Švýcarskému jezdci se navíc dramatickou situaci podařilo ustát bez poškození vozidla. V závodě však posádka celkovým 14. místem a osmým ve třídě na body nedosáhla.


  Třetí víkend International GT Open na okruhu Nürburgring

Tutumlu se pokusil se svým porsche optimisticky protáhnout vnitřní částí levého oblouku šikany NGK podél Maleevova ferrari. Pro ruského pilota znamenal náraz do levé zadní části dočasné uvíznutí v blízkosti šikany proti směru jízdy. Španělský jezdec pokračoval s poškozeným vozem dál bez zastavení, než byl nucen odstoupit.

V nedělním závodě mohla britská posádka radovat po ujetí 25 kol.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 D.Cameron/M.Griffin   AF Corse
F
51:39.226
2.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
+ 2.592
3.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba Corse
F
+ 4.030
4.
GTS
 R.H.Suzuki/G.Pantano   Bhai Tech
Mc
+ 34.527
5.
SGT
 N.Schirò/A.Hamilton   Drivex
P
+ 35.817
6.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 36.712
7.
GTS
 L.Bontempelli/N.De Marco   Kessel Rac.
F
+ 41.438
8.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 44.158
9.
GTS
 R.Mavlanov/P.Rosell   SMP Racing
F
+ 58.514
10.
SGT
 J.Camp/J.Versluis   V8 Racing
C
+ 1:05.043
11.
GTS
 B.Wong/B.Lavio   V8 Racing
C
+ 1:11.946
12.
GTS
 M.Seefried/V.Kogay   Rinaldi Rac.
P
+ 1:13.389
13.
GTS
 Di Guida/Bleekemolen   Autorlando
P
+ 1:18.669
14.
GTS
 M.Cordoni/J.Camathias   Ombra
F
+ 1:25.693
15.
SGT
 D.Sijthof/B.Longin   V8 Racing
C
+ 1:41.111
16.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1:44.592
17.
GTS
 M.Toril/J.Seyffarth   Seyffarth MS
MB
+ 2:02.437
18.
GTS
 F.Kremer/S.Earle   Kessel Rac.
F
+ 2:03.811
19.
GTS
 I.Tutumlu/D.Deverikos   Autorlando
P
+ 4 kola
20.
GTS
 V.Maleev/K.Ladygin   SMP Racing
F
+ 4 kola
21.
GTS
 G.Gardel/A.Calari   Kessel Rac.
F
+ 4 kola
22.
GTS
 M.Lyons/M.Beretta   AF Corse
F
+ 18 kol
23.
GTS
 A.Barbra/S.Costantini   Ombra
F
+ 18 kol