reklama
reklama

Novinky

  • 09.12.2017 Good Max Verstappen získal na vyhlašování mistrů světa cenu FIA Osobnost roku

  • 08.12.2017 Neutral Jean Todt byl v Paříži znovu zvolen prezidentem FIA

  • 03.12.2017 Neutral Po diskvalifikaci Abta se vítězem v Hong Kongu stal Felix Rosenqvist (Mahindra)

Facebook Instagram
reklama
reklama

Poklad v podzemí stavelotského opatství

Poklad v podzemí stavelotského opatství

Muzeum okruhu Spa-Francorchamps.

Belgický okruh Spa-Francorchamps patří již mezi místa vzdálenější od naší domoviny. Autodrom zasazený do hornaté krajiny Arden však může lákat na návštěvu vrcholných závodů, např. MS F1, FIA WEC, blížícího se 24 hodinového závodu gétéček anebo unikátní přehlídky na staré verzi okruhu. Nejen při příležitosti návštěvy některého ze zmíněných podniků, zavítáte-li do blízkosti Stavelotu nabízí se zpestření v podobě návštěvy muzea, o němž pojednává tento článek.

Uváděné ceny vychází ze stavu v červenci 2014. V případě zadávání názvů do navigace může být někdy potřeba výpis včetně druhu (Rue – ulice; Avenue – třída; Chemin – cesta, i ve městě; Place - náměstí), někdy stačí jen samotný název. V článku zmíněné názvy budou v plném znění.

Doprava

Při využití hromadných dopravních prostředků je možné za necelou hodinu dojet z Lutychu (Liège) vlakem do nedalekého Trois-Ponts. Odsud jezdí do Stavelotu dvě autobusové linky (Infotec, 745 a 294). Linkou 294 se dá do Stavelotu dojet až z Verviers.

Pokud by jste se nacházeli v blízkosti tohoto sedmitisícového městečka za účelem turistiky, nabízí se využití sítě RAVeL (zužitkování koridorů bývalých železničních tratí). Přímo do Stavelotu vede asfaltová č. 45 (Trois-Ponts – Waimes) anebo štěrková č. 44A (Stavelot - Hockai).

Nejpravděpodobnější je využití auta s příjezdem po dálnici A27 (z Německa anebo z Lutychu). Z ní se sjíždí na desátém anebo jedenáctém sjezdu na N68 nebo N62. V centru jednoho z nejstarších belgických měst je parkování na mnoha místech placené. Další možnosti ponechání vozu v blízkosti muzea komplikují soukromá parkovací místa.

Nedaleko u muzea je vjezd do podzemních garáží (z Avenue Ferdinand Nicolay), kde se platí dvě eura. V okolí jsou k dispozici parkovací místa s placením v automatech. Půlhodina stání je zdarma, za každou čtvrthodinu navíc se platí 25 centů.

Nejbližší bezplatnou volbou může být parkoviště v ulici Rue de la Basse Cour, kde je jedno z vyznačených veřejných parkovišť. V minulosti placené, ale (alespoň v létě 2014) již s přelepeným názvem ticket bylo možné parkování zdarma i bez čekání na případné uvolnění místa.

Budova stavelotského opatství

Pohled na budovu opatství ze 7. století. Prosklená část, nahrazující křídlo zničené během revoluce v 18. století, byla přistavěna v roce 2002 jako završení tříleté rekonstrukce. Nachází se v ní mj. informační centrum.

Prohlídka stálých expozic stojí v základu 9,5 eura, zlevněné vstupné lze pořídit za 6 euro (osoby starší 65 let, děti 6 - 18 let), děti mladší šesti let mají vstup zdarma. Cena obsahuje návštěvu výstav věnovaných historii knížectví Stavelot - Malmedy, pobytu francouzského básníka Guillaume Apollinairea, ale také okruhu Spa-Francorchamps. Součástí je i návštěva případných příležitostných expozic.

Celková uváděná doba prohlídky je čtyři hodiny, u muzea okruhu je uvedeno 30 - 60 minut. Otevřeno je každý den od 10,00 - 18,00 (výjimky: 25. prosince, 1.ledna a Velikonoce).

Zatímco ostatní zmíněné výstavy se nachází v nadzemních podlažích vyobrazené budovy, k expozici věnované slavné dráze se dostanete po sestoupení do sklepních částí opatství (vstup je v křídle nacházejícím se v levé části obrázku).

S popisky exponátů, byť jsou většinou ve francouzštině a holandštině, není větší problém. Obsáhlejší výklad (např. v části věnované technice anebo okruhu) je doplněn anglickým a německým překladem na papírech chráněných fólií, které jsou umístěny v držácích v uvedených místnostech.

Po sestoupení do sklepení mohou být v první místnosti odlišné expozice, byť související s automobily.

Expozice muzea okruhu Spa-Francorchamps

Za stěnou s nýtovaným šasi německého týmu F1 Kauhsen ze sedmdesátých let minulého století se nachází část věnovaná technice.

Následuje sál mapující vývoj techniky v motorsportu. Obsáhlý výklad s fotografiemi doplňují ukázky techniky (motor Megatron F1 z 80. let), v některých případech s náhledem do jejich útrob (řez Wankelovým motorem). Naleznete zde také vybavení pilotů.

Expozice muzea okruhu Spa-Francorchamps

Jeden ze zástupců sportovních a GT vozů Ferrari 365 GTB/4 Daytona, které sdílí sál společně s monoposty.

Třetí sál je již věnován belgické dráze. Na pěti obrazovkách jsou promítány dobové záběry z historie od roku 1925 až do nedávné současnosti (dle následujícího rozdělení:1925 – 1939, 1947 – 1958, 1965 – 1970, 1971 – 1978, 1979 +). Dominantou místnosti je velkoplošná obrazovka s možností volby videozáznamů. Ty jsou zaměřeny na výstupy z palubních kamer různých druhů vozidel, mezi nimiž nechybí ani jízda po celé délce starého okruhu.

V této místnosti jsou též modely závodní techniky anebo zde začíná galerie známých pilotů minulosti, ale i současnosti. V jednom z výklenků si na své přijdou též děti s videohrami na stojanu s konzolí Playstation 2.

Vstupem do pátého sálu se dostanete na jižní stranu opatství, takže se Vám naskytne výhled ven v části nacházející se nad terénem klesajícím k řece Ambléve. Dominantou je plastický model belgické krajiny s vyznačením dráhy obou klíčových verzí okruhu. Na stěnách se můžete ponořit do studia historie okruhu s dobovými fotografiemi a výkladem (zde jsou opět kastlíky z překladem).

Nabídku tohoto sálu doplňují zmenšené modely vozů anebo sbírka memorabilií F1 (části závodních vozů).

Přesunutím do sedmého sálu se dostanete na cestu zpět k východu. Z obou stran je průchod několik desítek metrů dlouhým sálem lemován motocykly anebo cestovními vozy.

Částečnou představu o některých exponátech si můžete udělat ve fotogalerii na stránkách muzea. Nicméně v některých případech cedulky oznamují u chybějících vozů jejich zapůjčení mimo muzeum, takže nemusí být v době Vaší návštěvy všechny dostupné.

Odkaz na stránky muzea naleznete Zde.

reklama
reklama

Komentáře ke článku