reklama
reklama

Novinky

  • 09.12.2017 Good Max Verstappen získal na vyhlašování mistrů světa cenu FIA Osobnost roku

  • 08.12.2017 Neutral Jean Todt byl v Paříži znovu zvolen prezidentem FIA

  • 03.12.2017 Neutral Po diskvalifikaci Abta se vítězem v Hong Kongu stal Felix Rosenqvist (Mahindra)

Facebook Instagram
reklama
reklama

Představení závodu: 67. ročník 24 hodin ve Spa

Představení závodu: 67. ročník 24 hodin ve Spa

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.

V polovině následujícího týdne odstartuje v belgickém Spa-Francorchamps již popatnácté vrcholný podnik určený výhradně gétéčkům. Na jeho účastníky čekají výzvy v podobě nástrah dráhy zasazené v členité krajině záludných Arden, zástup odhodlaných soupeřů a jeden den trvající vypětí.

V článku naleznete souhrn základních informací o tomto významném podniku, které doplňuje řada odkazů pro jedinečný zážitek z tohoto famózního závodu. Odkaz na tento souhrn bude součástí článků věnovaných podniku. V průběhu roku může být umístěn ve vybraných článcích vydaných na zdejším portálu.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. Popis závodu
2.1. Pohled do historie
2.2. Vítězné posádky
3. Pořadatelská organizace
4. Pravidla
5. Rozdělení účastníků do kategorií
6. Užitečné odkazy
7. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku

Foto: Tomáš Krejčík

1. Popis závodu

Délka tohoto klání jednoznačně zařazuje tento podnik mezi vytrvalostní závody. Přestože je závod nyní součástí Blancpain Endurance Series (BES, více o šampionátu naleznete Zde), mohou se zúčastnit i zájemci pravidelně nepůsobící v tomto mezinárodním mistrovství.

Závod je určen soukromým stájím, účast výrobců spočívá především v poskytnutí továrních pilotů. Dalším omezením jsou použitá vozidla: jedná se pouze o vozy třídy GT, konkrétně GT3 podle nejnovějších i starších předpisů. Možné je použití vozů třídy G3 (homologace RACB) a pohárových vozů (pouze v amatérské kategorii).

Přestože v jednu chvíli spolu soupeří na dráze více kategorií, dělení se z větší části týká složení posádek. Od plně profesionálních (není brán ohled na zařazení pilota) po smíšené sestavy amatérských a profesionálních pilotů. Jejich rozdělení je učiněno podle dosažených úspěchů do čtyř výkonnostních kategorií: platinové, zlaté, stříbrné a bronzové. Více informací o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.

Uplatněn je zde systém výkonnostního srovnání vozidel, který čerpá ze zkušeností mateřské série BES a předsezónních testů. Jediným dodavatelem paliva je titulární sponzor Total prostřednictvím společnosti Elf. Obutí pochází z produkce Pirelli.

Místem závodu je 7 004 metrů dlouhý okruh v pohoří belgických Arden, Spa-Francorchamps (více o historii okruhu Zde).

2.1. Pohled do historie

Společným jmenovatelem vytrvalostních motoristických závodů a gétéček jsou 20. léta minulého století.

O něco dříve se začala psát historie vytrvalostních podniků. U francouzského městečka Le Mans byl uspořádán první 24 hodinový závod v roce 1923. Původně byl zaměřen na odolnost výrobků bouřlivě rozvíjejícího se motoristického odvětví než na podávání vrcholných sportovních výkonů. Již o rok později vyrostla francouzskému podniku na dlouhou dobu jediná konkurence právě poblíž belgických lázní Spa-Francorchamps (více o 24 hodin ve Spa Zde).

Seznam 24 hodin trvajících podniků rozšířil až v roce 1962 závod v americké Daytoně. V současnosti obsahuje, včetně již nepořádaných událostí, pouze dvanáct jmen. Mezistupněm mezi 1 000 km dlouhými závody (anebo 6 hodin trvání) je pět závodů v délce 12 hodin (první byl Sebring v USA, 1950).

Na počátku velkolepé pouti byl dodatek Gran Turismo u Alfy Romeo 6C z roku 1929. V začínajícím dělení závodů se jednodušší automobily přesouvaly na okruhy a položily základ dnešních formulových sérií. Lépe vybavené vozy GT našly uplatnění ve vytrvalostních podnicích, které se stávaly součástí závodů sportovních vozů.

Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v těchto šampionátech a závodech. Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát (BPR Global GT Series).

Podrobnější informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.

2.2. Vítězné posádky

V následující tabulce je uveden přehled vítězných posádek z doby, kdy byl závod určen pouze vozům GT.

 Rok  Posádka  Vůz
2014  L.Vanthoor/M.Winkelhock/R.Rast  Audi R8 LMS
2013  M.Buhk/M.Götz/B.Schneider  Mercedes SLS
2012  A.Piccini/R.Rast/F.Stippler  Audi R8 LMS
2011  M.Ekström/G.Franchi/T.Scheider  Audi R8 LMS
2010  R.Dumas/J.Bergmeister/M.Ragginger/W.Henzler  Porsche 997 RSR
2009  M.Hezemans/A.Kumpen/J.Menten/K.Mollekens  Corvette Z06
2008  M.Bartels/A.Bertolini/S.Sarrazin/E.van de Poele  Maserati MC12
2007  J.D.Deletraz/M.Hezemans/F.Gollin/M.Fässler  Corvette C6R
2006  E.van de Poele/M.Bartels/A.Bertolini  Maserati MC12
2005  M.Bartels/T.Scheider/E.van de Poele  Maserati MC12
2004  L.Cappellari/F.Gollin/L.Bryner/E.Calderari  Ferrari 550 Maranello
2003  S.Ortelli/M.Lieb/R.Dumas  Porsche 996 GT3-RS
2002  C.Bouchut/D.Terrien/V.Vosse  Chrysler Viper GTS-R
2001  C.Bouchut/J.P.Belloc/M.Duez  Chrysler Viper GTS-R

3. Pořadatelská organizace

Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO) a belgický Královský automobilový klub (RACB).

Zakladatelem SRO je Stéphane Ratel, který společnost založil 24. ledna 1995. Francouzský podnikatel tak navázal na předchozí zkušenosti s pohárovými závody s vozy Venturi. V té době se rovněž podílel se svými společníky na pořádání mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series.

Zájem o tuto sérii přilákal pozornost FIA, která se od roku 1997 chystala podílet na jejím chodu. Po rozkolu společníků v BPR se následně ujala organizace nového FIA GT Championship SRO. Od roku 2000 se 24 hodin ve Spa stal vrcholným víkendem tohoto šampionátu, když navázal na více jak tři desítky let trvající tradici belgického podniku s cestovními vozy.

Po přeměně FIA GT Championship na MS GT1 v roce 2010 byl závod jedinou událostí poháru GT2 (s účastí GT3 a dalších tříd), od roku 2011 je součástí Blancpain Endurance Series.

Další doplňující informace lze získat v článku věnovaném Stéphane Ratelovi a jeho aktivitám mimo SRO (Zde). Více o dvou desetiletích činnosti a přehledu pořádaných šampionátů naleznete v článku vydaném při letošním jubileu francouzské společnosti (Zde).

Belgický Královský automobilový klub (Royal Automobile Club of Belgium, RACB) byl založen již v roce 1896. Během své bohaté minulosti se zabýval problematikou silniční dopravy, rekreace a motorsportu. V této oblasti je belgickým zástupcem FIA a má na starosti organizaci národních sérií.

Od roku 1920 se předseda sportovní komise RACB, Henri Langlois van Ophem, spolupodílel na myšlence vytvoření okruhu v okolí belgických lázní Spa-Francorchamps. I přes počáteční obtíže byl úspěšný a již v roce 1924 zde navíc byla založena tradice 24 hodinových závodů.

4. Pravidla

Závodní víkend začíná dvojicí tréninků, každý v délce maximálně 90 minut.

Kvalifikace je rozdělená na dvě části v součtu 150 minut (2 x 75 minut), jedna část musí probíhat v noci. V každé části musí každý pilot z posádky dosáhnout měřeného času. V noci jsou všichni členové posádky povinni absolvovat alespoň dvě měřená kola. Výsledky jsou následně sestaveny na základě nejlepšího času posádky.

Dvacet nejrychlejších vozů postupuje do Superpole. Je jim přidělena sada pneumatik použitelná pouze pro tuto část, která se nesmí předehřívat. Za volanty se v profesionální třídě posadí členové posádek vybraných nejpozději půlhodiny po skončení kvalifikace. U ostatních tříd se jedná o člena posádky s nejvyšším stupněm kategorizace, v případě rovnosti je vybrán pilot s nejrychlejším časem. Tento postup je použit i v profesionální třídě, neurčí-li jezdce vedoucí stáje včas.

Superpole zahajuje v kvalifikaci dvacátý vůz výjezdem z boxové uličky. Každých dvacet vteřin odsud vyjíždí na dráhu v pořadí další jezdec (s tolerancí deseti vteřin). Po objetí okruhu má každý z jezdců možnost docílit během dvou měřených kol času.

66. ročník 24 hodin ve Spa

Foto: Tomáš Krejčík

Během jízdy v superpole musí piloti zapnout světla.

Startovní rošt je následně sestaven u prvních výsledků dle pořadí dosaženého v Superpole, u zbytku pole dle výsledků kvalifikace.

Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Pokud jej vedoucí stáje nenahlásí nejpozději půlhodiny po skončení sobotního dvacetiminutového ranního zahřívacího tréninku, startuje v kvalifikaci nejrychlejší pilot z posádky. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.

V trénincích a po ujetí minimálně dvou kol závodu je počet sad pneumatik a jejich výměna zcela na rozhodnutí týmu. Pouze v kvalifikaci je stanoven maximální počet na tři sady suchých pneumatik, pro účastníky superpole je vyhrazena další sada navíc.

Skřín sloužící k nahřátí pneumatik

Foto: Tomáš Krejčík

Pohled na část zařízení sloužící k nahřívání pneumatik. Do uzavřeného prostoru je horkovzdušnými generátory vháněn horký vzduch nahřívající pneumatiky umístěné uvnitř. Zařízení je umístěno za garážemi týmů, jeho rozměry nepřesahují čtyři metry délky, dva metry na výšku a maximální hloubka je 1,5m.

Výměnu během zastávek v závodě provádí pouze dva mechanici (označení červenou páskou na paži) vybavení jednou utahovací pistolí. Dohlížet na ně může bez zásahu na voze vedoucí stáje (bílá páska) a zároveň může probíhat výměna jezdců. Přítomnost dalších osob v pracovním prostoru je nepřípustná. Samozřejmostí je vypnutý motor a zákaz tankování.

Také doplnění paliva je plně na rozhodnutí týmu. Této procedury, která musí probíhat vždy na začátku zastávky, se mohou kromě dohledu vedoucího týmu účastnit čtyři mechanici (s červenou páskou): dva určení na obsluhu tankovacího zařízení, jeden pomocník s připraveným hasicím přístrojem a jeden člověk na mytí čelního skla, světel, stažení dat, výměnu láhve jezdci anebo pomoc při střídání pilotů. V daném prostoru se mohou nacházet až další dva mechanici navíc s přesně vymezenými úkoly. První ovládá pouze uzavírací ventil na tankovacím zařízení, druhý může být použit u vozidel s jedním tankovacím otvorem na každé straně, kdy je potřebná přítomnost mechanika s odvětrávací hadicí na druhé straně vozidla. Během tankování musí stát vůz na kolech, mít vypnutý motor a být uzemněn. Jezdec může zůstat ve voze.

Pokud se v prostoru nachází mechanik se žlutou páskou, může se jednat o technika na kontrolu stavu brzd anebo pneumatik. Lze provést měření teploty a tlaku.

Letos byl do pravidel nově přidán článek rozšiřující možnosti při výměně částí brzdového systému. Během 24 hodinového závodu obvyklou výměnu brzdových kotoučů a destiček prováděli dosud mechanici pouze v garážích. Nově je možné výměnu uskutečnit také v boxovém stání. Po sejmutí kol, jejich odklizení (včetně nářadí) mohou na této operaci pracovat ve vymezeném prostoru maximálně čtyři mechanici.

Nádoba na ústí tankovací hadice

Foto: Tomáš Krejčík

Povinná nádoba, kam musí mechanici odložit po tankování ústí tankovací hadice. Musí být schopná pojmout nejméně pět litrů.

Omezení při strategii se týkají posádek. Stejný pilot může strávit za volantem maximálně 3 hodiny a 15 minut – poté musí následovat minimálně jednu hodinu trvající přestávka v řízení. Mezi tuto dobu není započítán čas strávený v boxech. Zároveň je nutné dodržet maximální délku jednoho úseku (neboli stintu), která může trvat maximálně 65 minut (případně 70 minut při vyjetí zpomalovacího vozu při blížící se výměně). Za začátek této doby se počítá start závodu, posléze protnutí čáry na výjezdu z boxů. Konec této doby nastává v okamžiku protnutí čáry na začátku boxů anebo v závěru při průjezdu cílem. Posledním omezením je celková doba řízení jednoho pilota, jenž nesmí přesáhnout 14 hodin.

Překročení délky stintu je potrestáno buď průjezdem boxovou uličkou (překročení doby do 5 minut) anebo odpykáním trestu Stop and Go, nyní již s vymezením maximální délky 30 vteřin (více jak 5 minut). Při opakovaném prohřešku u jedné posádky mají komisaři pravomoc prodloužit délku trestu, v krajních případech mohou posádku vyloučit ze závodu. V případě oznámení trestu deset minut před koncem závodu a méně se trest mění na přičtení 60 vteřin k výslednému času.

Další omezení platí při účasti pilota z bronzové kategorie, kdy stanovena minimální doba řízení v délce šesti hodin. Navíc je nutné řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (00,00-06,00; 06,01-12,00; 12,01-18,00 a 18,01-24,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit. Porušením tohoto pravidla hrozí posádce blíže neurčený trest, s výjimkou zásahu vyšší moci.

Nově jsou stanoveny požadavky při účasti jezdce se stříbrnou licencí v posádce soutěžící v amatérské třídě. Celková doba účasti nesmí přesáhnout šest hodin, přičemž v každém z výše uvedených úseků závodu (viz odstavec výše) může jet maximálně dvě hodiny.

Již po uplynutí šesti hodin se v každé třídě přiděluje bodové hodnocení podle průběžného pořadí (12-9-7-6-5-4-3-2-1). Stejným způsobem bude znovu po dvanácti hodinách ohodnoceno devět nejlepších posádek ve třídě. Základní bodový příděl v plné výši je rozdělen po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Body se rozdělují rovnoměrně mezi všechny členy posádky.

Na závod se rovněž vztahují další novinky používané v BES, které byly zmíněny. Jejich popis naleznete přímo Zde.

5. Rozdělení účastníků do kategorií

Rozdělení účastníků do tříd probíhá především v závislosti na složení posádek. Pouze v amatérské kategorii je možná účast nejen s vozy GT3 (případně G3), ale také s pohárovou technikou.

Ve třídě PRO Cup se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků.

Další třída PRO-AM Cup je určena smíšeným posádkám profesionálů a amatérů. Bližší podrobnosti o podílu držitelů jednotlivých druhů licencí budou uvedeny v komentované startovní listině.

Pro amatérské jezdce je určen AM Cup.

Přestože je pouze v této třídě je povolena účast vozů z pohárových sérií, zájemci s touto technikou nejsou přihlášeni. Posádky jsou složeny z držitelů bronzové licence, povolena je přítomnost pouze jediného držitele stříbrné licence.

Systém kategorizace jezdců platné od letošního roku je blíže popsán Zde.

Komentovaná startovní listina bude vydána po zahájení víkendu. Její součástí bude také seznam úspěšných závodníků. Obsazení jednotlivých tříd je uvedeno v předběžné verzi z 24. června Zde, novější verzi z 15. července naleznete na stránkách pořadatelů Zde.

6. Užitečné odkazy

Informační kanály

Total 24 hours of Spa    (Zde): nový odkaz na úvodní stránku oficiálního webu závodu, odkud se lze po výběru ze tří jazykových verzí dostat k požadovaným informacím. Dozvíte se zde nejen o aktuálním ročníku, ale částečně také o minulosti. Letos se stránky podniku dočkaly zařazení do rodiny portálů BGTS.

Twitter 24 hodin Spa  (Zde): sledování aktualit ze závodu umožní tento odkaz.

Okruh Spa-Francorchamps     (Zde): úvodní stránka belgického okruhu s rozcestníkem volby ze čtyř jazykových variant. Kromě obvyklých informací o okruhu a programu se zde nachází spousta praktických informací pro případné návštěvníky okruhu a jeho okolí.

Blancpain Endurance Series  (Zde): šampionát, z nějž pochází většina účastníků tohoto závodu. Naleznete zde zprávy, informace o týmech, jezdcích a vozidlech.

Wikipedia  , možnost volby dalších jazyků vlevo (Zde): odkaz na souhrnnou stránku známé encyklopedie s přehledem všech ročníků závodu. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací.

Sledování závodu, videozáznamy

24 hodin ve Spa/Blancpain Endurance Series (Zde/Zde): přímé odkazy na stránky závodu a mateřského šampionátu s přenosem prostřednictvím společnosti Daily Motion. Součástí stránky je také časomíra.

You Tube  (Zde): v okamžiku přenosu lze sledovat závod také na hlavní stránce pořadatele. Zároveň se zde nachází úložiště videozáznamů závodů anebo zkrácených sestřihů s délkou okolo padesáti minut (Zde).

Eurosport  (Zde): česká mutace evropského sportovního kanálu, kde budou uvedeny vybrané části belgického závodu. Odkaz vede na televizní program.

Časomíra  (Zde): přímý odkaz na časomíru závodů GT, v jejímž seznamu jsou uvedeny podniky seriálu BGTS. Po zahájení podniku 24 hodin ve Spa bude dostupný přenos údajů z belgického okruhu.

Belgian Audi Club, délka 4:10 (Zde): průjezd po deštěm skropené dráze belgického okruhu na palubě Audi R8 s Mathiasem Ekströmem.

Sestřih roku 2014, délka 52:10 (Zde)

Zkrácený sestřih, délka 8:14 (Zde)

Muzeum okruhu Spa-Francorchamps, článek Formule.cz   (Zde: pokud chcete navštívit tuto vrcholnou akci osobně, je zde tip na návštěvu muzea mapující nejen historii slavné belgické dráhy.

Profil šampionátu

Blancpain Endurance Series (Zde)

V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o šampionátu, jehož součástí je tento podnik. Naleznete zde také odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

7. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku

 Obsah článku  Odkaz
 Dějiny okruhu Spa-Francorchamps  Zde
 Pohled do historie 24 hodinového závodu v Belgii (vydáno v 2011)  Zde
 Popis jednotlivých úseků okruhu  Zde
 Časový rozvrh  Zde
 Přehlídka  Zde
 Komentovaná startovní listina  Zde
 Kvalifikace  Zde
 Superpole  Zde
 6 hodin  Zde
 12 hodin  Zde
 Výsledky  Zde

Závodu se zúčastnil český tým ISR Racing, který po závodě vydal tiskovou zprávu, jenž naleznete Zde.

Představení závodu 24 hodin ve Spa je u konce. Zpravodajství z této akce bude pokračovat dalšími články, mj. komentovanou startovní listinou s aktuálními údaji, výsledky, případnými tiskovými zprávami českých anebo slovenských účastníků apod.

reklama
reklama

Komentáře ke článku