Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Williams dnes zabojuje proti zvyšování nákladů

Williams dnes zabojuje proti zvyšování nákladů

Rok 2017 - nová hrozba pro soukromé týmy.

Dnes se po delší době setkají členové Strategické skupiny F1 a budou rozhodovat o blízké i vzdálenější budoucnosti F1. Na programu je několik nevyřešených otázek sezóny 2016 včetně svobodnějšího výběru pneumatik pro jednotlivé velké ceny, ale momentálně největší úkolem FIA, FOM a šesti týmů je příprava nových technických předpisů pro sezónu 2017. Ve hře je několik návrhů včetně uvolnění omezení motorů tak, aby se jejich výkon dostal na úroveň 1000 koní, širší pneumatiky i návrat k přísavného efektu a jednodušším křídlům.

V F1 se ale velká změna technických předpisů zřídka obejde bez prudkého navýšení nákladů kvůli vývoji nových vozů i motorů, na což loni doplatil Caterham a Manor utekl hrobníkovi z lopaty těsně před startem sezony. Williams si vzal velký úvěr a společnost zakončila loňský rok s velkou ztrátou a až letos začala půjčku úspěšně splácet a vracet se do zelených čísel. Claire Williams se tedy dnes bude snažit, aby neprošly žádné příliš nákladné změny. S investováním do vývoje zcela nového vozu pro sezónu 2017 by se přitom muselo začít nejpozději na začátku příštího roku.

"Bude to první setkání Strategické skupiny po delší době a na programu je důležitá otázka nákladů spojených s připravovanými úpravami předpisů," řekla Claire Williams zastupující svého otce v pozici šéfa týmu.

"Součástí těchto změn nesmí být signifikantní nárůst nákladů, považujeme to za jeden z důležitých cílů. Očekávám a doufám, že nepřijde k obrovskému zvýšení. A pokud by k němu mělo dojít, budeme proti tomu bojovat."

Jelikož do začátku sezóny 2017 zbývá více než rok, stačí, aby návrhy úprav pravidel prošly prostou většinou hlasů. Williams může v boji za udržení nákladů na uzdě počítat s hlasem Force Indie a podporou FIA, která má 6 hlasů. Dalších 6 hlasů má Formula One Management v čele s Berniem Ecclestonem a po jednom hlase mají Mercedes, Ferrari, Red Bull a McLaren. Claire Williams se obává nezájmu velkých týmů o problémy soukromých stájí.

"Odkdy jsme členem Strategické skupiny, neustále tlačíme na kontrolu nákladů. Ale znáte to, každý má vlastní zájmy. Už jsme přišli s množstvím návrhů, ale Skupina se nikdy nedohodla na ničem ohledně šetření peněz, protože kolem stolu seděli lidé, které náklady netrápí až tak, jak to trápí malé týmy, kterým se snažíme pomoct. Snažíme se dělat co je v našich silách, ale bohužel jsme tak trochu v patové situaci."

Williams je na hranici svých možností, snaží se soupeřit se čtyřmi nejbohatšími týmy a zároveň se zbavit dluhu, zatímco menší týmy řeší existenční problémy. Podle odhadu dcery Franka Williamse by tyto týmy ke stabilizaci potřebovaly ušetřit 20 až 30 milionů liber ročně (740 mil. až 1.1 mld korun ročně), což se nedá ušetřit malými změnami, pouze velkou změnou celé F1. A nic takového se momentálně na obzoru nerýsuje.

"Nepůjde to bez velké. Chcete-li nyní šetřit, znamená to propouštět ve všech odděleních. Jenže pokud to uděláte, musíte si více věcí kupovat, takže je to prašť jako uhoď a v dohledné době se asi neobjeví žádná kouzelná hůlka, aby nám pomohla.