Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Haas může být vzorem pro další týmy

Haas může být vzorem pro další týmy

Rozhovor se šéfem Haas F1.

Překlenout obrovskou bariéru mezi sériemi využívajícími jediného dodavatele závodních vozů a F1, kde si každý tým každý rok staví vlastní vůz, je mimořádně náročné. Od velké vlny, která na začátku roku 2010 přinesla týmy Caterham, Virgin (dnes Manor) a HRT se ještě nikomu nepodařilo nastartovat úplně nový tým. Naopak, HRT a Caterham jsou již minulostí. Americký podnikatel a spolumajitel týmu NASCAR, Gene Haas, se o to pokusí příští rok, ale po svém.

Podařilo se mu uzavřít velkou smlouvu s Ferrari, které jeho týmu dodá nejen pohonné jednotky, převodovky a vše co k nim patří, ale i co nejvíce ostatních částí monopostu, také má zajištěnu "plnou technickou podporu", testování v moderním větrném tunelu v Maranellu, a tak dále. Byla by to správná cesta i pro další nové týmy? Na otázky oficiálního webu F1 odpověděl Guenther Steiner, šéf vznikajícího týmu Haas F1.

Nechcete dělat všechno sami ve své továrně a víme, že úzce spolupracujete s Ferrari. Jak daleko má Haas k zákaznickému týmu?

To se nedá přepočítat na procenta, ale nemáme od toho daleko. Ale abyste mě nepochopili špatně, pracujeme na vlastním šasi i karoserii, jen je to trochu jako se současnými automobilkami. Mnohé spolupracují a staví na společné platformě, ale ponechávají si vlastní identitu. Doba se změnila. Nyní nikoho nezajímá odkud máte hřeben řízení nebo brzdový pedál. Souhlasím, že zákaznické vozy by mohly být nebezpečné, na startu by mohlo být hodně stejných vozů, protože by samozřejmě každý chtěl mít ten nejlepší. Ale pokud si každý udělá vlastní aerodynamiku, mohl by to být ideální kompromis.

Vybudovat tým F1 od nuly je velká výzva a nikdo nechce skončit jako HRT a Caterham. V čem je Haas jiný?

Rozhodující je právě to, že budeme spolupracovat s někým jiným a nakupovat vše, co nám pravidla dovolí. V tom je obrovský rozdíl. Pan Haas a já jsme přesvědčeni, že toto je jediná cesta. Plány těch dvou týmů nebyly reálné. Takovým stylem vám dojde buď odhodlání, nebo peníze.

Bez Ferrari by tedy byl sen o Formuli 1 neuskutečnitelný?

To ne, mohli se najít i jiné možnosti. Mercedes byl jednou z nich. Jednali jsme i s nimi, ale Ferrari přišlo s lepší nabídkou, takže jsme s Ferrari. Víme, že nic netrvá věčně, ale právě teď doufáme, že je to napořád.

Váš tým má základnu v USA. Může to fungovat?

Tým má sídlo v Severní Karolíně, kde je administrativa, CFD i stroje, ve Velké Británii budeme mít závodní tým a v Itálii je oddělení designu a aerodynamiky. Budeme tedy ve třech zemích. Ano, není to jednoduché, ale dá se to. Pomáhají nám nové technologie a mít závodní tým v USA by byl nesmysl, takže jsme potřebovali něco v Evropě.

Kolik lidí máte nyní na výplatní listině?

Dohromady kolem 200 lidí.

To není mnoho.

Ano, ale hodně věcí kupujeme od Ferrari, takže nepotřebujeme lidí, kteří by totéž vyráběli v naší továrně.

Tenhle koncept by mohla být cesta i pro další týmy a nové zájemce o založení týmu.

Vlastně si myslím, že pokud nám to bude fungovat, někdo se jistě pokusí udělat přesně to samé. Nyní se všichni bojí, ale možná pro ně budeme vzorem. Ukážeme, že to jde.