reklama
reklama

Novinky

  • 09.12.2017 Good Max Verstappen získal na vyhlašování mistrů světa cenu FIA Osobnost roku

  • 08.12.2017 Neutral Jean Todt byl v Paříži znovu zvolen prezidentem FIA

  • 03.12.2017 Neutral Po diskvalifikaci Abta se vítězem v Hong Kongu stal Felix Rosenqvist (Mahindra)

Facebook Instagram
reklama
reklama

Průvodce: 1. FIA GT Světový pohár

Průvodce: 1. FIA GT Světový pohár

Vše o podniku v Macau pořádaném ve dnech 19. - 22. listopadu.

Tento víkend bude poprvé součástí 62. ročníku Velké ceny Macaa Světový pohár určený vozům GT3. Na jedné straně navazuje na tradici závodů gétéček v ulicích asijského města pořádané od roku 2008, na druhou stranu se jedná ze strany FIA o náhradu za dva roky chybějící šampionát s její účastí. V tomto článku se dozvíte potřebné informace, včetně možností sledování závodu přes internet.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. Všeobecné seznámení se závodem
2.1. Historie Velké ceny Macaa
2.2. Přehled vítězů ze závodu GT v Macau
3. Představení okruhu
4. Časový rozvrh
5. Startovní listina
6.1. Pravidla
6.2. Výkonnostní srovnání vozů
7.1. Užitečné odkazy
7.2. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku

1. Všeobecné seznámení se závodem

Pořadatelem prvního ročníku FIA GT Světového poháru je Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve spolupráci s dosavadním organizátorem Associaçāo Geral de Automóvel de Macau (AAMC). Přestože došlo k prodloužení délky závodu, stále se jedná o tzv. sprintová klání. Závod má mezinárodní charakter, specialitou je omezení účasti pro pozvané zájemce.

První zmínky o snaze FIA uspořádat podobný závod pochází ze 4. prosince 2013. Během zasedání Světové rady motorsportu v Paříži se Mezinárodní automobilová federace rozhodla reagovat na doporučení jejího Výboru GT na oznámení SRO o ukončení dlouholeté spolupráce při pořádání vrcholných GT šampionátů.

Svůj zájem projevila znovu SRO, kdy Ratel chtěl využít svých sérií krátkých a vytrvalostních závodů. Své představy měli také španělští pořadatelé ze společnosti GT Sport (organizátor GT Open).

Nakonec se naplnila slova jejího šéfa Jesúse Parejy o závodu nezávislém na některém ze šampionátů, neboť FIA vybrala asijskou společnost pořádající prestižní podnik. K oznámení jejího rozhodnutí došlo 20. března 2015 na ženevském zasedání FIA.

2.1. Historie Velké ceny Macaa

Tradice závodu v ulicích asijského Macaa čítá již více než šest desítek uskutečněných podniků. Přitom na počátku bylo setkání tří nadšenců u kávy jednoho jarního odpoledne v kavárně hotelu Riviéra. Původní nápad Fernanda Maceda Pinta, Carlose Huberta Silvy a João Pirese Antase spočíval v uspořádání motorizovaného honu za pokladem. Ve městě s dvěma sty tisíci obyvatel jezdily v té době necelé tři stovky osobních automobilů, přesto byl motorsport lákadlem pro zdejší mládež.

Jelikož neměli dostatek zkušeností s uspořádáním podobného podniku, oslovili automobilový klub v nedalekém Hong Kongu. Jeho činovník Paul du Toit přesvědčil trojici k uspořádání skutečného závodu. Zaujal jej tvar okruhu připomínající legendární Monako, takže jej považoval za vhodné místo pro uspořádání Velké ceny.

Po představení médiím 17. července 1954 se přípravy podniku rozeběhly na plné obrátky. Zatímco nebyl znám přesný termín říjnového závodu, o okruhu měl tým doplněný o kapitána Julia Augusto da Cruze a právníka Antonio Nolasca da Silvy jasno. Během měsíce se po zahájení přihlašování 15. srpna našlo 25 zájemců (z toho 14 z Macaa) o sobotní jízdy pravidelnosti a 24 účastníků (pouze tři domácí) pro nedělní první Velkou cenu.

Nakonec v neděli 31. října 1954 na startu prvního čtyři hodiny trvajícího závodu stálo celkem patnáct cestovních a sportovních vozů, jenž přestály bez úhony tréninky. Před dvaceti tisíci diváky se po 51 kolech radoval z historicky prvního vítězství Portugalec Eduardo de Carvalho s vozem Triumph TR2. Nejrychlejší kolo s časem 4:12 docílil Gordon Bell s morganem na okruhu s povrchem z dlažebních kostek anebo štěrku.

Úspěch prvního závodu vyústil v postupné zlepšování povrchu okruhu asfaltem, takže výkony dosahované prozatím amatérskými piloty byly výrazně zlepšovány. Již ve třetím ročníku Douglas Steane s Mercedesem 300 SL urazil 77 kol a o rok později se stejným vozem Arthur Pateman stanovil časem 3:25.50 nový rekord okruhu.

V roce 1958 byla dráha zkrácena z původních 6 276 metrů (zkrácení u vlásenky Melco Hairpin) na současných 6 115 metrů. Také došlo k omezení závodu na 60 kol. Pátý ročník zaujal také nejvyšší účastí 31 zájemců na okruhu s průběžně vylepšovaným zázemím a rostoucí popularitou.

Navzdory nepatrně kratšímu okruhu se na překonání rekordu čekalo do roku 1959. Ron Hardwick v Jaguaru XK SS nepatrně posunul laťku výše na 3:24.10. Bohužel se rok 1959 zapsal černým písmem, když došlo ke zřícení přetíženého mostu, zranění 21 diváků a předčasnému ukončení závodu.

V roce 1960 se závod dostal do mezinárodního kalendáře a byl uspořádán dle pravidel FIA pro cestovní a sportovní a vozy. Zároveň došlo k dalšímu snížení času potřebného ke zdolání jednoho okruhu s hodnotou 3:17.20 (Grant Wolfkill, Porsche Spyder).

V šedesátých letech následoval bouřlivý rozvoj s několika milníky. V roce 1962 jím byl první triumf monopostu (Lotus 22 Ford FJ) pilotovaného Filipíncem Arsenio Laurelem (nejrychlejší kolo: 3:10.1), který se o rok později stal prvním pilotem s dvěma výhrami. Narušil dosavadní nadvládu sportovních vozů, jenž na předních příčkách vystřídaly formule.

Po období, kdy se v Macau utkávali amatérští závodníci, přichází v roce 1966 triumf Maura Bianchiho. Italský profesionál zároveň prolomil hranici tří minut (2:59.80) a zlepšil rekord z roku 1964 (Albert Poon, 3:05.40).

Od roku 1967 vzhlížejí k uličkám Macaa také příznivci jedné stopy. Zároveň si okruh vyžádal první oběť, když po havárii uhořel dvojnásobný vítěz Arsenio Laurel. O rok později byla Velká cena zkrácena na 45 kol.

V roce 1972 představený Guia Race se stal živnou půdou pro cestovní automobily. Vyvrcholením se v roce 2005 stalo zařazení do kalendáře světového mistrovství těchto vozů (FIA WTCC). Ulice Macaa sloužily až do loňského roku jako kulisy rozhodujících soubojů o titul v této sérii.

V sedmdesátých letech se triumfy ve Velké ceně Macaa mohli pyšnit budoucí piloti královské F1, mj. David Purley, Alan Jones, Keke Rosberg anebo dvojnásobný vítěz Ricardo Patrese. I když hlavní roli monopostů převzala po Formuli Pacifik v roce 1983 nástupnická F3, na prestiži vítězství v uličkách asijského města neubralo.

Výčet pilotů F1 čítá od té doby i řadu mistrů v královské disciplíně motorsportu, Ayrtona Sennu anebo Michaela Schumachera. Svůj talent zde prokázali pódiovým umístěním Damon Hill, Jacques Villeneuve anebo Jenson Button.

Pestrou nabídku mistrovství a závodů doplnil od roku 2008 také závod vozů GT. Obvyklé tři desítky účastníků tvořily v popředí vozy GT3 doplněné kategorií GT4 a pohárovými vozy. Letošní novinka v podobě povolení účasti vozů GT3 tak znamená pokles na nynějších 22 účastníků prvního Světového poháru.

2.2. Přehled vítězů ze závodu GT v Macau

Přestože se jedná o první ročník závodu pod hlavičkou FIA, novodobá tradice klání gétéček v uličkách Macaa sahá do roku 2008. Se jmény vítězů, kteří se všichni zúčastní letošního ročníku, se můžete seznámit v následující tabulce.

 Rok  Jméno  Vůz  Tým
 2014  Maro Engel  Mercedes SLS  AMG Driving Academy
 2013  Edoardo Mortara  Audi R8 LMS  Audi Race Experience
 2012  Edoardo Mortara  Audi R8 LMS  Audi R8 LMS Cup
 2011  Edoardo Mortara  Audi R8 LMS  Audi Sport Customer China
 2010  Keita Sawa  Lamborghini Gallardo  SPS Motorsport
 2009  Keita Sawa  Lamborghini Gallardo  SPS Racing Team
 2008  Daryl O´Young  Porsche 997 GT3 Cup  Team Jebsen

3. Představení okruhu

Městský okruh Guia proplétající se Macaem měří již od roku 1958 stále 6,115 kilometru. Jedinou změnou od té doby bylo posunutí startu z rovinky před zatáčkou Mandarin Bend před Reservoir Bend.

Pro úvodní část okruhu je charakteristický minimální výškový rozdíl a dvojice dlouhých rovinek. Před zraky diváků z nedalekých tribun míří piloti do levého záhybu Reservoir Bend.

Na následující rovince si piloti mohou užít nejširší místo na dráze se 14 metry šířky, jenž míří k pravému záhybu u hotelu Mandarín. K této části dráhy vysvětluje loňský vítěz Maro Engel: „Nejnáročnější zatáčkou je Mandarin. Jedete 250 km/h a zeď na výjezdu je velmi blízko, takže potřebujete odvahu.“ Na následující rovince vozy dosahují maximální rychlosti okolo 280 km/h.

Pravoúhlá pravá zatáčka pak představuje vjezd do dramaticky odlišné části okruhu. Podle hotelu, okolo nějž se stáčí, dostala jméno Lisboa. Vozy míří k nedaleké pravé zatáčce San Francisco, jenž je pojmenována podle jednoho ze sedmi kopců v Macau.

Mírně klikatící se stoupání zavede jezdce k levému oblouku, po němž vzápětí následuje prudké stočení dráhy vpravo. Pojmenování Maternity odkazuje na dřívější poslání nedaleké budovy. Místo porodnice zde nyní naleznete univerzitu.

Desátá zatáčka představuje změnu, neboť zde jezdci zamíří doleva. Po prudkém zahnutí následuje kličkování skrz Solitude Esses, zpočátku v pokračujícím stoupání a rychlostí kolísající mezi 110 - 150 km/h. Za levou Faraway Hill následuje mírné zhoupnutí s nájezdem do mírnější pravé zatáčky Moorish Hill. Již tak úzkou silnici svírají nedaleká svodidla lemující celý okruh.

Po levém oblouku se dráha prudce stáčí doleva do zatáčky pojmenované po dalším z tamních kopců, jenž nese jméno portugalské královny z 19. století – Donna Maria II. S pokračujícím klesáním následuje nejužší a nejzáludnější místo okruhu – vracečka Melco Hairpin s pouhými sedmi metry šířky.

Po snížení na rychlost běžného městského limitu již mohou jezdci v klesání znovu sešlápnout plyn a zamířit okolo Black Sands k pravoúhlé pravé Fischermen´s. Pro našince srozumitelnější pojmenování naznačuje skutečné jméno ulice, kterou naleznete na mapě jako Rua dos Pescadores.

Dráha protíná rezervoár vody a na jezdce čeká poslední zatáčka stručně pojmenovaná R. Důležité místo před následujícím delším rovnějším úsekem. Charakteristiku okruhu vystihuje první vítěz GT Cupu Daryl O´Young: „Pokud budete opatrní, pak nebudete dost rychlí. Ale pokud budete příliš smělí, havarujete.“

4. Časový rozvrh

Časy uvedené v tabulce vychází z rozvrhu ze 4. listopadu a jsou přizpůsobeny našemu časovému pásmu (odečet sedmihodinového rozdílu).

Přenos kvalifikace a závodů můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde, záložka Live Stream na horní liště).

 Událost  Den  Čas  GT World
 První volný trénink  Čtvrtek  05,30 – 06,00  -
 Druhý volný trénink  Pátek  03,40 – 04,10  -
 Kvalifikace  Pátek  07,55 – 08,25  07,40 – 08,40
 Závod 1 – 12 kol  Sobota  05,15 – max. 06,00  05,00 – 06,15
 Závod 2 – 18 kol  Neděle  05,55 – max. 06,55  05,30 – 07,15

Závod končí po absolvování uvedeného počtu kol. Uvedený časový limit (45, respektive 60 minut) přichází na řadu v případě neujeté stanovené vzdálenosti (74,4 km, respektive 111,6 km).

5. Startovní listina

V porovnání s první verzí představenou 7. října došlo v dalším vydání o měsíc později (10. listopadu) k poklesu účastníků na 22, když nepojede jedno z ferrari AF Corse (č. 11, Liu) anebo bez uvedeného vozu tým OD Racing (č. 18, Fauzy).

Pod číslem 68 nahradil Arrow Racing jiný účastník asijského Porsche Carrera Cupu, tým Modena Motorsports. Zároveň došlo se změnou pilota (původně Van der Drift) ke ztrátě pověření od Porsche, které bude nově zastupovat tým Est (č. 9). Doplní dvojici pověřených zástupců německého výrobce (LKM a Gulf).

V průběhu října byla doplněna jména neuvedených pilotů v týmu Craft-Bamboo (č. 97 Mücke a č. 99 Lyons). Ke změně jezdeckého složení došlo u mclarenu týmu FFF s číslem 15, kde stříbrného Willa Bullera nahradil tovární pilot britského výrobce Kevin Estre.

Dle očekávání museli v belgickém týmu WRT nahradit v Misanu zraněného Laurense Vanthoora (č. 7), jenž se stále zotavuje ze zlomeniny nohy a dvojité fraktury kyčle. Náhradníkem bude dle zpráv z 12. listopadu René Rast.

Současná podoba startovní listiny může doznat změn, jenž budou popsány v dodatečných odstavcích začínajících datem a nápisem Aktualizace.

 St.č.  Jezdec  Kat.  Tým  Výrobce
1
 M.Engel
P
 AMG Driving Academy  Mercedes*
2
  R.Van der Zande
Z
 AMG Driving Academy  Mercedes*
3
  M.Weng Sun
B
(SGP) Clearwater  McLaren
5
   A.Couto
Z
  FFF Racing  McLaren*
6
 E.Mortara
P
 Phoenix  Audi*
7
 R.Rast
P
 Team WRT  Audi*
8
(HKG) A.Fong
S
(HKG) Team Absolute  Bentley
9
 V.Inthraphuvasak
S
 Est Racing  Porsche*
10
 P.Lathouras
S
 AF Corse  Ferrari
15
 K.Estre
P
  FFF Racing  McLaren*
19
 E.Bamber
Z
(HKG) LKM Racing  Porsche*
20
 D.Derdaele
S
 Gulf Racing JP  Porsche*
25
 A.Parente
P
  FFF Racing  McLaren*
30
(HKG) M.Lee
S
(HKG) Audi Hong Kong  Audi*
33
(TWN) J.Lee
B
(HKG) Absolute Racing  Audi
55
(HKG) D.O´Young
S
(HKG) Craft Bamboo  Aston Martin*
68
 J.Shen
B
 Modena Motorsports  Porsche
77
(HKG) J.C.H.Yeung
B
(HKG) Team Absolute  Bentley
88
 K.Sawa
S
(HKG) Team Absolute  Bentley
97
 S.Mücke
P
(HKG) Craft Bamboo  Aston Martin*
98
(HKG) P.Ma
S
(HKG) Absolute Racing  Audi
99
 R.Lyons
Z
(HKG) Craft Bamboo  Aston Martin*

Doplňující informace k tabulce

Písmeno v kolonce Kat. (kategorie) označuje stupeň licence dle dosažených úspěchů pilota: platinový (P), zlatý (Z), stříbrný (S), bronzový (B). Bližší informace o rozdělení jezdců dle výkonnosti naleznete v článku věnovaném loni představené verzi upraveného hodnocení Zde.

V případě použité techniky jsou nasazeny od uvedených značek následující modely: Aston Martin Vantage GT3, Audi R8 LMS ultra (první generace, pouze st. č. 98), Audi R8 LMS (druhá generace), Bentley Continental GT3, Ferrari 458 Italia GT3, McLaren 650S GT3, Mercedes-Benz SLS AMG GT3 a Porsche 997 GT3.

Je-li u jména výrobce hvězdička, jedná se o vůz, jenž může bodovat v hodnocení určeném pro oficiálně přihlášené značky. Každý výrobce si mohl vybrat maximálně tři zájemce, ostatní se stejně jako oficiálně nepřihlášení výrobci (Bentley, Ferrari) zúčastní bez možnosti připsat body tvůrci vozidla. Do této klasifikace se započítají pouze dva nejvýše umístění zástupci.

6.1. Pravidla

Předpisy tohoto závodu se většinou neodlišují od pravidel, s nimiž se účastníci gétéček setkávají v pravidelných šampionátech.

Zatímco pět sad hladkých pneumatik odpovídá běžným požadavkům, omezení na tři sady obutí na mokrou dráhu ano (obvykle bez omezení). Jestliže předehřívání pneumatik bývá povoleno, v tomto podniku je zakázáno (také případné ochlazování).

Omezení se vztahuje na chybující jezdce, jenž musí spoléhat pouze na schopnosti komisařů. V případě použití techniky při vyproštění budou při pokračování v závodě vyloučeni z klasifikace.

Závodní víkend začíná ve čtvrtek půlhodinovým volným tréninkem. Druhý ve stejné délce následuje o den později.

Téhož dne následuje půlhodinová kvalifikace stanovující pořadí na roštu sobotního závodu. Jelikož nástrahy městského okruhu představují riziko pro zdržení programu, dojde-li k zastavení kvalifikace méně jak čtyři minuty před koncem, nedochází k jejímu pokračování.

První závod s letmým startem končí po absolvování dvanácti kol, případně po vypršení 45 minutového časového limitu. Dle dosaženého pořadí startují jezdci v nedělním rozhodujícím závodě. V případě problémů s druhým závodem mohou být výsledky sobotního klání dostačující pro určení vítězů trofejí (především z řad výrobců).

Rozhodující závod se odehraje v neděli a je omezen ujetím 18 kol anebo vypršením hodinového časového limitu. Zatímco pořadí jezdců je dané jejich umístěním v klasifikaci, na výrobce bojující o Světový pohár čeká přidělení bodů dle následujícího klíče: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Od každého z přihlášených výrobců (Aston Martin, Audi, McLaren, Mercedes, Porsche) bodují dva nejvýše umístěné vozy.

Ani v jednom ze závodů není povinné zastavení v boxech, což bývá běžně součástí klání s podobnou délkou.

6.2. Výkonnostní srovnání vozů

Třída GT3 je založena na volnějším přístupu ke konstrukčním řešením a úpravám vozů. Pro dosažení vyrovnaných podmínek jsou následně výkonnostně srovnány. Základní technické parametry zúčastněných vozů jsou uvedeny v následující tabulce. Na vozy vybavené přeplňovanými pohonnými jednotkami (prozatím pouze Bentley a McLaren) se vztahuje ještě druhá tabulka.

 Vůz  Hmotnost (závaží)  Restriktor: počet/průměr
 Aston Martin V12 Vantage  1 260 kg (+ 30 kg)  2x/42 mm
 Audi R8 LMS ultra  1 265 kg (+ 15 kg)  2x/49 mm
 Audi R8 LMS (2016)  1 265 kg (+ 40 kg)  2x/38 mm
 Bentley Continental GT3  1 320 kg (+ 20 kg)  2x/38 mm
 Ferrari 458 Italia GT3  1 290 kg (+ 40 kg)  2x/43 mm
 McLaren 650S GT3  1 260 kg (+ 20 kg)  2x/36 mm
 Mercedes SLS AMG GT3  1 320 kg (+ 10 kg)  2x/38 mm
 Porsche 997 GT3 R  1 225 kg (+ 25 kg)  1x/65 mm

Maximální plnící tlaky přeplňovaných motorů

 Otáčky motoru  Bentley Continental GT3  McLaren 650S GT3
4 000 ot/min
2,0 bar
1,82 bar
4 500 ot/min
1,9 bar
1,8 bar
5 000 ot/min
1,8 bar
1,76 bar
5 500 ot/min
1,73 bar
1,73 bar
6 000 ot/min
1,67 bar
1,69 bar
6 500 ot/min
1,57 bar
1,6 bar
7 000 ot/min
1,5 bar
1,56 bar
7 500 ot/min
-
1,5 bar

7.1. Užitečné odkazy

Oficiální web závodu – FIA (Zde)

Naleznete zde přehled zpráv věnovaných závodu, program víkendu, mapu okruhu, stručné informace oficiálně přihlášených výrobců anebo krátký pohled do historie podniku. Vybrané dokumenty (listina, rozvrh, pravidla, vyvážení výkonnosti) lze také stáhnout. Pořadatelé dále nabízí možnost sledování hlavních částí víkendu přes internet.

Oficiální web závodu – Macau GP, souhrnný (Zde)

Své stránky mají i pořadatelé celého víkendu, jehož je závod součástí. Přehled zpráv, výsledků a startovních listin je zaměřen nejen na blížící se víkend, ale lze se dostat k informacím v archivu sahajícím do roku 2000. Přehled vítězů zúčastněných sérií pak nabízí pohled až na samotný začátek slavného podniku.

Přímý odkaz aktuálního 62. ročníku (Zde)

7.2. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku

 Obsah článku  Odkaz
 Seznámení s účastníky dle listiny z 11. října  Zde
 Závod 1  Zde
 Závod 2  Zde
reklama
reklama

Komentáře ke článku