Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Symonds: Pirelli by mělo týmům více věřit

Symonds: Pirelli by mělo týmům více věřit

Nová pravidla jsou nevyužitou příležitostí.

Technickému řediteli Williamsu je líto, že Pirelli nedůvěřuje týmům natolik, aby je nechalo vybírat pneumatiky bez omezení.

Týmy se během loňského roku snažily prosadit úpravu pravidel tak, aby si každý tým a jezdec mohl pro velkou cenu "objednat" pneumatiky dle vlastního výběru. Různý výběr týmů i jezdců v rámci jednoho týmu a na to navazující strategie v kvalifikaci a hlavně v závodě by pak mohly být zdrojem zajímavých situací a nečekaných výsledků. Pirelli se však obávalo o bezpečnost a poškození svého dobrého jména a souhlasilo pouze se značně omezeným výběrem.

Pirelli nejprve pro každý závod určí 3 vhodné směsi z pěti (ultra-měkká, super-měkká, měkká, středně-tvrdá, tvrdá) a z 13 sad pneumatik pro každého jezdce vybere 3, z nichž nejměkčí bude muset být použita už v sobotu, pokud se jezdec dostane do Q3. Jedna z dalších dvou sad bude muset být použita v závodě, ale v garáži budou muset být připraveny obě. Týmy a jejich jezdci si sice z určených tří směsí mohou vybrat zbývajících 10 sad, ale většinu z nich použijí v trénincích a prvních kolech kvalifikace.

Už tak dost složitá pravidla se tak ještě komplikují a podle Pata Symondse je to zahozena příležitost.

"Nedá se říct, že bych byl změnou pravidel o používání pneumatik obzvláště nadšený," prozradil Symonds. "Líbí se mi, když nějaká věc vnese do hry trochu chaosu. Při prvním návrhu na úpravu pravidel jsem si říkal, že tohle bude skvělá příležitost dostat na trať trochu toho chaosu, protože různé situace by se daly řešit několika způsoby.

Ale Pirelli se bálo dát týmům volnou ruku, což je trochu divné. Jsme už velcí kluci, kteří rádi bodují a ještě raději vyhrávají. Kdybychom chtěli, mohli jsme nastavovat motory tak, že by začaly explodovat už v prvním závodě, ale neděláme to. Mohli bychom také navrhovat křehké vozy, ale ani to neděláme, takže snad víme, co si můžeme dovolit. Myslím, že Pirelli v této věci není zcela upřímné."

Dohodnuté složité pravidlo může být nakonec úplně bezvýznamné.

"My kluci z F1 jsme chytří a pokud existuje jedno správné řešení, najdeme ho rychle a to bude konec. Nejsem proti tomu, že se udělalo něco nového, ale mohlo to být mnohem lepší."

Symonds si během rozhovoru vzpomněl na změnu kvalifikačních pravidel před sezónou 2003. O pole position se tehdy bojovalo s vozy již natankovanými pro závod. Vůz Renaultu nepatřil k nejlepším, ale Fernando Alonso se v druhém závodu sezony postavil na pole position a v cíli byl třetí.

"Po analýze jsme si řekli, že bychom se na kvalifikaci měli začít dívat jako na první kolo závodu. V Austrálii jsme nezískali dobrá místa, ale v Malajsii jsme měli oba vozy v první řadě. Pamatuji si, jak tehdy pár moudrých lidí, například Ron Dennis, říkali věci ve stylu: "To se jen předvádějí!" V dalším závodě už ale většina týmů udělala totéž a později to už dělali všichni. Lidé rychle přišli na to, která taktika je nejlepší.