Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Jezdci F1 chtějí lepší pneumatiky a ochranu hlavy

Jezdci F1 chtějí lepší pneumatiky a ochranu hlavy

Nové vozy by měly být rychlejší a zároveň bezpečnější.

Šéfové týmů, organizátoři závodů, zástupci automobilek, sponzorů, vlastníků komerčních práv, Mezinárodní automobilové federace i výrobce pneumatik se již déle než rok snaží dohodnout na podobě nových vozů F1 a  ještě se jim to nepodařilo. Jezdci na jednání sice přizváni nejsou, ale dohodli se na vlastních požadavkách.

GPDA, Asociace jezdců velkých cen, očekává, že nové vozy budou vybaveny konstrukcí na ochranu jezdcovy hlavy. Otázka ochrany hlavy jezdce v monopostu se otevřela po tragické nehodě Julese Bianchiho v roce 2014 a stejně tragické nehodě Justina Wilsona, ke které došlo loni v americké sérii IndyCar.

Nejprve se hovořilo o úplném uzavření kokpitů, takže jezdci uvnitř by byli chráněni jako piloti bojových stíhaček. To by však komplikovalo vyprošťování jezdců po haváriích, proto je pravděpodobnější zavedení nějaké ochranné konstrukce.

"Experti FIA udělali důkladný výzkum, který vede k jednoznačným řešením. Jezdci cítí, že extra ochrana by měla být implementována nejpozději v roce 2017," řekl Alexander Wurz, který již svou závodnickou kariéru ukončil, ale jezdci si ho ponechali na místě předsedy jejich organizace.

O tom, že by nové monoposty měly mít ochrannou konstrukci, jsme dosud nic neslyšeli a postoj FIA je spíše opatrný, prý nechce nic uspěchat. Pokud však ochrana nebude implementována během plánované velké změny předpisů, další příležitost se může naskytnout až za několik let.

"Samozřejmě, šasi se bude muset změnit, ale máme na to ještě rok a nevím si představit technického odborníka, který by se vyslovil proti takovému zvýšení bezpečnosti, hlavně když vezmeme v úvahu velké nehody a zranění hlavy, ke kterým došlo v posledních letech. Takže všichni, jezdci a já, doufáme, že zavedení další ochrany hlavy bude pouze formalitou."

Při lepší ochraně jezdce by nebyl problém s tím, aby byly monoposty rychlejší než teď. K tomu by ale byl nutný návrat ke konzervativnějšímu typu pneumatik. Piloti by se tedy rádi zbavili současných, rychle degradujících pneumatik.

"Jezdci chtějí zdůraznit, že by byli rádi, kdyby Pirelli vyrobilo pneumatiku, která by byla rychlejší v zatáčkách a zároveň bezpečná. Dejte jim lepivé pneumatiky a budou šťastní. A šťastní jezdci, to znamená autentické výkony a jasnou zprávu o produktu a jízdě na hranicích možností. To je to, co chceme my a podle loňského celosvětového průzkumu to chtějí i fanoušci.

Víme, že vozy a okruhy byly designované na rychlejší průjezdy zatáček. Před lety jsme byli rychlejší. V roce 2009 byly vozy v zatáčkách o více než 30 km/h rychlejší. My jezdci chceme minimalizovat rizika pomocí využívání moderních technologií a úžasné know-how naakumulované v F1 lety vývoje, ale do určité míry akceptujeme základní rizika spojená se závoděním. Závodníkům jde hlavně o rychlost."