Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Renault varuje před šetřením paliva v roce 2017

Renault varuje před šetřením paliva v roce 2017

Limit 100 kilogramů na závod se možná zruší.

Nick Chester, technický ředitel šasi Renaultu, varuje před jednou z hrozeb souvisejících s plánovanou změnou pravidel.

Šéfové týmů, výrobců motorů, Mezinárodní automobilová federace, dodavatel pneumatik i vlastníci komerčních práv celý loňský rok věděli, že z roku 2017 chtějí udělat rok velké změny ve vzhledu i v rychlosti vozů, ale nedokázali se na ničem dohodnout.

Nyní se nová pravidla sešívají horkou jehlou, a zatímco základní koncept je již na světě a oddělení vývoje a výzkumu jednotlivých týmů začala pracovat na plné obrátky, zbývá ještě množství nevyřešených "detailů". Jedním z nich je i pravidlo omezující spotřebu paliva.

V současnosti může každý jezdec během více než 300 kilometrů dlouhého závodu spotřebovat maximálně 100 kilogramů paliva a maximální průtok nesmí po celou dobu přesáhnout 100 kg za hodinu (přibližně 28 gramů za sekundu). Inženýři se tak při navrhování motorů F1 musí orientovat na efektivitu spalování a rekuperačních systémů.

Chester tvrdí, že pokud se omezení paliva na velkou cenu nezruší nebo alespoň nezmění, uvidíme místo závodů úžasně rychlých vozů soutěž v šetření paliva.

"Byl by to maglajz. Na minulé schůzce jsme hlasovali pro odstranění limitu paliva na závod. Beztak ještě máme limit průtoku paliva, takže je tady jasná zelená zpráva, vozy nemohou spotřebovat příliš mnoho. Zrušením limitu na závod ale dosáhneme, že jezdci nebudou muset tolik myslet na spotřebu, budou mít častěji pedál na podlaze a to zní jako dobrá věc, když mluvíme o závodění.

Pokud zůstaneme na 100 kilogramech a vozy postavíme podle současného návrhu pro rok 2017, tak v závodech uvidíme hodně šetření paliva a lidé si začnou stěžovat."

Od roku 2017 by měly být monoposty těžší a také budou generovat mnohem více přítlaku, takže jezdci budou ze zatáček akcelerovat dříve.

"Týmy se shodují, že budeme potřebovat dalších přibližně 10 kilogramů, protože jezdci projedou větší část trati s plynovým pedálem na podlaze. Mercedes nepotřeboval vždy celých 100 kilogramů a všichni by to asi nějak zvládli, ale jsem přesvědčený, že i oni by museli šetřit."

Situace při hlasování však vůbec nemusí být tak jednoznačná. Mercedes má vysoce efektivní motor a nemusí souhlasit s tím, aby si žíznivější motory Renaultu a Hondy mohly s sebou do závodu brát více paliva, nebo dokonce tankovat během závodu. FIA přitom chce mít pravidla sepsána nejpozději 30. dubna.

"Je tu tlak na zmenšení velkých výkonnostních rozdílů mezi motory a odstranění omezení množství paliva na závod by jistě mohlo pomoci."