Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Brawnovi bylo nabídnuto místo tvůrce pravidel

Brawnovi bylo nabídnuto místo tvůrce pravidel

Měl ale dobrý důvod odmítnout.

Díky knížce Total Competition se dozvídáme detaily z kariéry Rosse Brawna a i jeden bonbónek z období, když už v F1 nebyl. Po jeho odchodu z Mercedesu se vícekrát objevil názor, že by měl dostat za úkol napsat zcela nová pravidla pro F1. Nejčastěji jsme o tom četli, když se týmy, výrobci motorů, Pirelli, Bernie Ecclestone a FIA snažili dohodnout na technických pravidlech pro sezónu 2017 a moc se jim nedařilo. Brawn prozradil, že takovou nabídku skutečně dostal, ale odmítl ji právě proto, že by se tím dostal doprostřed politického konfliktu mezi všemi zúčastněnými stranami.

"Dostal jsem nabídku vrátit se do F1 a vytvořit, nebo řekněme pomoci s vytvořením nových pravidel pro F1," píše se v knize. "Ale zároveň to byla pozvánka do politického boje v F1, protože o tom to celé je. Pokud by se mě někdo zeptal, jestli se chci vrátit a věnovat se technickým záležitostem, mohl bych být v pokušení. Ale čelit vší té politice v F1, to bych se vrátil k tomu, co mě na F1 bavilo nejméně. Nepřijde mi to zajímavé a ani to není oblast, ve které bych byl dobrý."

Jelikož je kniha o strategiích a strategickém myšlení, Brawn okomentoval současný přístup k tvorbě pravidel. Nepřišel ale s ničím novým, Strategická skupina F1, jejíž členy jsou Bernie Ecclestone, Jean Todt, zástupci pěti nejsilnějších týmů a jeden zástupce "ostatních" týmů, není schopna dohodnout se na větším plánu a zabývá se pouze krátkodobými řešeními.

"Problémem F1 je, že myslí jen na věci, co se stanou v krátkodobém horizontu. Někdo ze sportu mě požádal o můj názor na to, co by měla Formule 1 udělat. Udělal jsem to a on mi řekl: "OK, ale to potrvá tři roky a my potřebujeme řešení teď." Odvětil jsem, že teď není žádné řešení, že chce rychlé řešení na něco, co se nedá vyřešit rychle a že než si to uvědomí, tři roky budou pryč. To bylo před dvěma lety.

Stejně nesystémové je i upravování pravidel týkajících se vývoje drahých hybridních pohonných jednotek. Jejich vývoj před rokem 2014 nebyl ničím omezován, pak začal platit přísný systém, který soupeřům stěžoval úkol dohnat konkurenci a po několika ústupcích se na konci této sezóny zcela zruší.

"Je zajímavé, že motory jsou opět součástí technické výzvy. Dlouho jsme to neměli (během éry motorů V8 se zmraženým vývojem). Ale džin byl vypuštěn z lampy nedostatečnými omezeními, zejména finančními, a vymkl se kontrole. Pokud tomu dobře rozumím, tak opět nebudou žádná omezení vývoje motorů. Kdoví, k čemu to povede."