Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grand magazín 16/2016 (30. září – 21. října)

Grand magazín 16/2016 (30. září – 21. října)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

2. října
Během závěrečného podniku jubilejního desátého ročníku ADAC GT Masters naznačili pořadatelé plány pro příští rok.

Součástí kalendáře bude znovu sedm podniků beze změn okruhů. Tradiční úvodní víkend se uskuteční koncem dubna v Oscherslebenu, finále na Hockenheimringu. Po letošním úspěchu společného vystoupení s DTM na Lausitzringu se stane brandeburský autodrom opět dějištěm přehlídky špičkových německých šampionátů. Zbývajícími německými okruhy jsou Sachsenring a Nürburgring. Za hranice Německa vycestují účastníci na rakouský Red Bull Ring a holandský Zandvoort.

Sportovní pravidla čeká pouze několik drobných změn. Lákadlem pro účastníky bude dohromady půl milionu euro odměn pro úspěšné soutěžící. Přihlášky mohou zájemci podávat od října se zvýhodněním rozhodnutých účastníků.

Fanoušci se mohou těšit na televizní přenosy (německý Sport 1), o pokračování vysílání na internetu nejsou žádné zmínky.

10. října
V kalendáři seriálu Blancpain GT Series na rok 2017 představeném koncem července ve Spa visel otazník u srpnového podniku krátkých závodů. V současnosti je již rozhodnuto o místě, kdy dostal přednost Hungaroring namísto rakouského Red Bull Ringu.

Zda se na okruhu rozkládajícím se severovýchodně od maďarské metropole uskuteční víkend samostatně anebo znovu jako součást Hungarian Truck Festu (26. - 27. srpna 2017) je prozatím předmětem úvah.

Hlavní závod čtvrtého podniku krátkých závodů seriálu BGTS, Hungaroring

Foto: Tomáš Krejčík

11. října
Stéphane Ratel sdělil reportérovi magazínu Sportscar 365 během víkendu Pirelli World Challenge (PWC) na okruhu Laguna Seca další informace ohledně připravovaného podniku Intercontinental GT Challenge (IGTC) v Americe. Ten se má uskutečnit 13. – 15. října 2017 na tomto kalifornském autodromu.

K již známé osmihodinové délce závodu byly doplněny návrhy na začlenění do denního rozvrhu. Jelikož je snahou skončit vytrvalostní závod do půl sedmé večer, start je předpokládán okolo půl jedenácté dopoledne. Podnik bude určen technice třídy GT3, GT4 a pohárovým vozům.

Francouzský podnikatel očekává většinu zájemců ze spřízněného PWC, ale také z konkurenčního IMSA (z třídy GTD). Vzhledem k ukončení řady sezón lze očekávat zájemce z jiných světadílů, kdy minimálně jednoho z účastníků jeho seriálu Blancpain GT Series zaujala možnost startu v Americe. Situace tak může být podobná jako v dvanáctihodinových závodech v Bathurstu a Sepangu, jenž jsou také součástí IGTC, kde převažující místní týmy doplňuje několik evropských stájí.

Vedoucí společnosti SRO očekává při premiéře účast dvou až tří desítek vozů. K naplnění roštu má dopomoci odlišný přístup, který omezí jednu z příčin nezdaru zrušení podniku IGTC v Austinu. Začátkem března letošního roku měl být šest hodin trvající závod na Circuit of Americas doplňkem víkendu PWC, což řadu zájemců odradilo. Nyní bude závod 8 hodin na okruhu Laguna Seca samostatným podnikem americké série, přičemž nižší počet podniků PWC umožní ušetřit část prostředků pro účast ve vytrvalostním závodě.

12. října
Letos zavedená novinka ve vytrvalostní části BGTS, která stanovila minimální čas strávený v boxové uličce dozná nejspíše v příští sezoně změn. Omezení by se mohlo týkat pouze tankování, u ostatních činností (výměna pneumatik a jezdců) bude rozhodovat pouze rychlost (jako v krátkých závodech).

Na základě podnětů účastníků na pozměněná pravidla, kdy byl nejvíce kritizován časový limit v boxech, se SRO zabývá zavedením omezovačů průtoku paliva v hrdle tankovacího zařízení. Potřebná technologie, která zajistí stejný průtok paliva již existuje, ale je drahá. Pokud by se podařilo zajistit snížení nákladů na její pořízení, může dojít ke zrušení minimálního času zastávky (respektive času stráveného v boxové uličce).

K zavedení povinného času přistoupila SRO po vzestupu nákladů při zastávkách. Ve vyrovnané konkurenci BGTS rozhoduje každý detail, což vedlo k využití nákladnějších tankovacích zařízení, jenž dokázala urychlit doplnění paliva až o čtyři vteřiny. Podobná situace je však s utahovacími pistolemi anebo zaměstnáním dodatečného personálu.

Nádoba na ústí tankovací hadice

Hrdlo tankovací hadice včetně povinné nádoby na zachycení zbytků paliva.

Foto: Tomáš Krejčík

Výsledkový servis

Blancpain Sprint Cup (5/5); BGTS (10/10), Barcelona

Závěrečného víkendu krátkých závodů SRO i celého seriálu Blancpain GT Series se zúčastnilo celkem 34 účastníků. V hlavní kategorii se utkalo 27 vozů (včetně čtyř posádek v Silver cupu). Pět vozů bylo obsazeno smíšenými sestavami, ve třídě amatérů byly dvě posádky.

V kvalifikačním závodě podařeným startem napomohl Idemu k zisku maxima bodů Frijns. Belgičan si tak vybudoval takřka nedostižný náskok v klasifikaci na dvojici Baumann/Buhk, která se na poslední bodované místo dostala díky trestu pro Vanthoora. Naprázdno vyšel kvůli penalizaci Parenteho za zkrácení dráhy (Portugalec se údajně snažil zabránit střetu se Szymkowiakem) Bell, jemuž se 16. pozicí navíc zmenšila šance na boj o titul v seriálu BGTS.

Více o kvalifikačním závodu včetně výsledků naleznete Zde, sestřih je Zde.

Přestože situace v celkovém hodnocení skýtala pouze málo možností na dramatické okamžiky, na zajímavém průběhu závodu se to neprojevilo. V souboji o titul mezi jezdci v Blancpain GT Series se dvojice Baumann/Buhk nemusela obávat mimo body jedoucího Bella, v týmovém hodnocení nakonec chlebodárce rakousko-německého dua uhájil vedení před belgickými soupeři. Frijns po dokončení na třetím místě pomohl Idemu k titulu v krátkých závodech a v hodnocení stájí nakonec napomohl k překonání německé stáje HTP.

Popis hlavního závodu a výsledky naleznete Zde. Sestřih se nachází Zde.

V kvalifikačním závodě posádky obou vozů českého týmu ISR doplatily na kolize se soupeři, dvojice Perera/Stockinger dlouho hájila třetí místo. Start do hlavního klání ze zadních pozic byl završen postupem obou vozů vzhůru. Ani v jednom případě to na bodované příčky nestačilo. Více naleznete v tiskové zprávě Zde.

ADAC GT Masters (7/7), Hockenheimring

Závěrečného víkendu jubilejního ročníku německého mistrovství se zúčastnilo 25 vozů. Termínové kolize s dalšími GT šampionáty se projevily na řadě změn v zavedených sestavách, pouze částečně na počtu účastníků.

První závod

Začátek sobotního závodu byl poznamenán ustávajícím deštěm, který zaplavil dráhu vodou. Úvodní kola představovala pro většinu účastníků vzhledem k hradbě vody zvedající se od kol sníženou viditelnost. Ta však nebyla důvodem tří výjezdů bezpečnostního vozidla, které se podepsaly na průběhu první třetiny závodu.

Nejprve Snoeks (č. 6, HB Racing, Lamborghini) nezvládl v druhém kole brzdění do vlásenky Hairpin a při nekontrolovaném průjezdu napříč drahou smetl Geipela (č. 50, Yaco, Audi) a roztočil Haaseho (č. 28, Land, Audi). Dalším odpadlíkem byl Edelhoff (č. 34, Car Collection), jehož audi skončilo opřené o svodidla. Při pokusu Ineichena (č. 63, Grasser, Lamborghini) o předjetí Asche (č. 1, Zakspeed, Mercedes) vnitřkem zatáčky Mercedes, nezvládl Švýcar brzdění a narazil do Spenglera (č. 32, Bonaldi, Lamborghini) opouštějícího tuto zatáčku.

Přestože jeden z kandidátů na titul, Gounon (č. 77, Callaway, Corvette), startoval z 13. startovní příčky brzy se dostal na dohled vedoucího jezdce klasifikace i dopolední kvalifikace De Phillippiho (č. 29, Land, Audi). Mladý Američan se nevyvaroval chyb a nedlouho po startu hájil až třetí pozici.

Zatímco startující jezdci si kvůli blížícím výměnám moc soubojů neužili, zbytek závodu proběhl nepřerušován neutralizacemi. Jezdci na čele se vydávali do boxů až ke konci výměn, pozdní načasování zastávky pro Asche (č. 1, Zakspeed, Mercedes) znamenalo trest pro střídajícího Ludwiga. Německý pilot zdolal Keilwitze (č. 77, Callaway, Corvette) a chystal se zaútočit na třetí pozici Zanelly (č. 36, Schütz, Porsche). Po odpykání trestu se vrátil do závodu na 7. místě.

Odlišná situace nyní panovala u kandidátů na titul. Mies (č. 29, Land, Audi) již ve druhé zatáčce dobyl druhé místo Zanelly. Naopak Keilwitz musel čelit útokům Ortelliho (č. 28, Land, Audi), který jej v nájezdu do Mobil 1 překonal. Posléze podlehl v dramatickém souboji Jönsovi (č. 8, Abt, Bentley) a s Ludwigem svedl neméně strhující finiš s rozdílem pouhých 0.112 vteřiny.

Výsledky naleznete Zde, sestřih je na tomto odkazu Zde.

Druhý závod

Rozhodující závod se odehrával za zcela odlišných podmínek. Souboje probíhaly na suché dráze a nebyly tentokráte přerušovány neutralizacemi. Naštěstí beze změn zůstala napínavá situace v boji o titul, kdy celkově druhý Keilwitz (č. 77, Callaway, Corvette) startoval o jednu pozici před vedoucím Miesem (č. 29, Land, Audi). Navíc se jezdci corvette dařilo rychle postupovat dopředu a snižovat manko v celkovém hodnocení. Krátce po startu si poradil s Rogivuem (č. 21, Zakspeed, Mercedes) a v druhém kole zdolal Zanellu (č. 36, Schütz, Porsche).

Švýcarský pilot se naopak stal noční můrou pro Miese. Uvízl za ním v řadě vozů, která se vzdalovala od vedoucí čtveřice. Před ním jedoucí Rogivue zdolal Zanellu napodruhé v 7. kole, předtím při pokusu v zatáčce Hairpin musel po chybě na výjezdu odrážet útok německého jezdce.

Miesovi se nepodařilo předjet Zanellu, který uvolnil dráhu teprve při otevření boxů. Německému jezdci se výhodu volné dráhy nepodařilo využít, protože se nevyvaroval chyby v zatáčce Sachs. V její únikové zóně z kačírku ztratil čtyři místa.

Jestliže Keilwitz (č. 77, Callaway, Corvette) hladce postupoval v úvodu, třetí Engelhart (č. 63, Grasser, Lamborghini) se již ukázal jako zdatný obránce své pozice. Ten se později začal potýkat s uvolněným splitterem, na výkonech německého jezdce se tato závada neprojevila.

Velmi krátce si užíval vedení Jahn (č. 17, Porsche), než byl potrestán průjezdem boxy. Při povinné zastávce zde vůz týmu Bernhard strávil méně času než předepisují pravidla. Krátkodobé překonání porsche dvojice Ragginger/Renauer (č. 99, Herberth) se změnilo na propad na třetí pozici.

V té době se již v zatáčce Mercedes odehrávalo drama, jenž vyústilo ve více jak půlhodinové zastavení závodu. Gounon (č. 77, Callaway, Corvette) se zavěsil za Ineichena (č. 63, Grasser, Lamborghini), který vyjel z boxů. V sedmé zatáčce po menším rozhození švýcarského jezdce po najetí na obrubník do mírně zpomaleného lamborghini mladý Francouz narazil. Podobné situace obvykle končí bez následků anebo hůře pro vpředu jedoucího jezdce, nyní došlo k hodinám Gounona a ten tvrdě narazil do betonové bariéry obložené pneumatikami.

Po vyproštění Francouze z vozu se zdemolovaným levým bokem byl závod zkrácený na patnáct minut znovu odstartován. Přestože měla v této situaci dvojice Mies/De Phillippi (č. 29, Land, Audi) již titul jasný, americký pilot se snažil z 10. místa probíjet dopředu. Strhující souboj o osmé místo svedl s Lipsem (č. 13, RWT, Corvette Z06).

Výsledky se nachází Zde, sestřih Zde.

Očekávané události

19. – 20. listopadu - 2. FIA GT Světový pohár, Macau

10. – 11. prosince - Intercontinental GT Challenge (3/3), 12H Sepang

Motorsport Festival Lausitzring 2016

Foto: Martin Ševčík

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 15/2016 (17. – 29. září)
Profil Blancpain Sprint Cup 2016
Profil ADAC GT Masters 2016
Profil Blancpain Endurance Cup 2016
Profil 24 hodin ve Spa 2016

Zdroj: SRO, ADAC, Sportscar 365, Formule