Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

"Nový Hunt", Rupert Keegan je mistrem britské formule3!

"Nový Hunt", Rupert Keegan je mistrem britské formule3!

Motorsport před 40 lety, 44 - díl

Ve své závěrečné fázi se nacházela i "Britská F1", nebo přesněji řečeno šapionát pro vozy F1, F5000, F2 a F-Atlantic pod názvem ShellSPORT European 5000 Championship. Přesto, že bylo o mistrovi již rozhodnuto, trénovalo při podniku "Motor Show 200" v Brands Hatchi zajímavé a zdravé pole 27 vozů. Nejzajímavějším účastníkem při tom byl nově příchozí Derek Bell. Bývalý tovární jezdec Ferrari osedlal Penske PC3 týmu Hexagon (vůz, se kterým Hayje jel holandskou Grand Prix).

Překvapením podniku se ale stal zkušený Keith Holland. Brit si na své Gibbs-Lole T400 zapsal nejlepší čas kvalifikace před Bellem, Brianem Hentonem (Boxer-F2), Richardem Robartsem (March-F2), Rayem Mallockem (March-F2) a Brianem McGuirem (Williams-F1). Novopečený mistr David Purley svůj Chevron-F5000 postavil jen na deváté místo a také vítěz posledního podniku, Guy Edwards (Brabham-F1) musel po nehodě startovat až z chvostu pole.

V závodě potvrdil Derek Bell svou roli favorita a hned na startu se usadil na prvním místě před Hollandem. Jelo se na 24 kol GP-smyčky a Bell se musel od 18. okruhu trápit s problémem řazení: uvolnila se mu totiž páka a brzy zcela odpadla. Lídr proto musel řadit tak, že pohyboval podélnou tyčí řazení, což jej pochopitelně stálo hodně času. Tuto příležitost si Holland nenechal ujít a byl v cíli jako první, o 8 sekund před dobrým bývalým továrním jezdcem Brabhamu-F1, Richardem Robartsem. Trápící se Bell nakonec neudržel ani třetí místo, to připadlo výbornému Brianovi Hentonovi. Guy Edwards se během závodu dokázal propracovat z poslední řady na páté místo v cíli za Bellem, poslední bodík shrábl další ze silné frakce jezdců F2, Ray Mallock.

V důležitém britském mistrovství formule 3, BP Super Visco Championshipu, měl o mistrovi rozhodnout poslední závod v Thruxtonu. Tovární jezdec Marche, Bruno Giacomelli musel vyhrát, aby v celkovém hodnocení předstihl Ruperta Keegana na Chevronu. Ital se dokázal prosadit v kvalifikaci před Conny Anderssonem na semitovárním Marchi, Keegan se ovšem také kvalifikoval do první řady (startovalo se starým stylem 3-2-3-2...). Za nimi se seřadili Geoff Lees, Stephen South, Geoff Brabham, Ian Flux a Tiff Needell. Pole obsahovalo i Boy Hayjeho a bratra velkého Claye, Giordana Regazzoniho.

Z chlapců ze druhé a třetí řady se několik vteřin po startu stali jezdci bojující o vítězství - adepti na titul totiž rozhodující závod pojali ve smyslu "Senna-Prost": Keegan nechtěl nechat Giacomelliho ujet a hned po mávnutí praporku začal prudce křižovat vozovku směrem svého velkého konkurenta. Okruh v Thruxtonu začíná dlouhou táhlou pravotočivou zatáčkou (podobně, jako Suzuka, že?) a tam se oba "kohouti" střetli. Následovala hromadná nehoda, která vyřadila jak Keegana, tak i Giacomelliho, Southe, Fluxe a Bardinona. Zárověň ovšem udělala Ruperta Keegana mistrem. Giacomelli samozřejmě podezíral soka z úmyslu, dobrý ročník 1976 ale oboum neuškodil: jak Bruno, tak i Rupert našli svou cestu až do kokpitů F1...

Z celého maléru nejdříve těžil Andersson, kterému připadlo vedení před Needellem a Leesem. Lees se ovšem brzy dokázal dostat před Needela a o špičku se od té doby přela zábavní skupinka v pořadí Andersson-Lees-Needell-Brabham. O vítězi nakonec rozhodla Anderssonova zlomená poloosa a Geoff Lees se mohl těšit z triumfu před Needelem a Brabhamem. Také tito tři odchovanci britské F3 ročníku 1976 měli později ve sportu vystoupit hodně vysoko a dodnes z něj dobře žijí.

O titulu mistra formule 3 se muselo rozhodnout i v Itálii. Před startem posledního závodu v Magione mezi Florencí a Římem měli naději na titul novopečený evropský šampion Riccardo Patrese (Chevron), Piercarlo Ghinzani a Gianfranco Brancatelli (oba March). Patreseho tým a sponzoři roku 1976 na svém drahokamu nešetřili a Riccardo na malém okruhu již před závodem vydatně testoval. Vyplatilo se: zajel na pole.position. Na startu se Patrese šikovně vyhnul nehodě mezi Ghinzanim a Brancatellim, která oba jeho konkurenty připravila o poslední šance a vyhrál jak závod, tak i národní titul. Za budoucím pilotem Shadowu-F1 dojeli v Magione Lamberto Leoni a Oscar Pedersoli.

Předposlední závod seriálu USAC (IndyCar) se konal na nejrychlejší trati tohoto šampionátu, na Texas World Speedwayi v College Station. Pole-position si zajistil roku 1976 již posedmé AJ Foyt. Jeho Gilmore Coyote se tentokrát prosadil překvapivě před veteránem Lloydem Rubym, který jel v College Station teprve druhý závod své sezony. Foyt zpočátku vedl, prasklá pneumatika ho ale poslala do zdi. O vítězi se rozhodlo teprve osm kol před cílem, když Johnny Rutherford (McLaren) předjel Gordona Johncocka (Wildcat).

Poslední závod mistrovství byl nasazen již pro příští víkend v Phoenixu a Rutherfordovi ke zisku titulu stačilo i v případě Johncockova vítězsví sedmé místo.

Ztratil možné vítězství v Brands Hatchi kvůli ulomené páce řazení: Derek Bell na Hexagon-Penske formule 1.

Legrácky před startem: Keegan a Giacomelli pózují v Thruxtonu fotografům.

 

Start finále britské F3 v Thruxtonu: Giacomelli vlevo, Andersson uprostřed a Keegan vpravo. Rupert již jasně míří směrem Bruna a o sto metrů později se střetli. Ve druhé řadě je vidět Leese, Southa a ve třetí Brabhama, Fluxe a Needella.