Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Brundle vzpomíná na McLaren a Dennise

Brundle vzpomíná na McLaren a Dennise

Smlouvu dostal po propařené noci.

Martin Brundle patří mezi pár jezdců, kteří nosili barvy McLarenu pouze jedinou sezónu, ale s týmem a jeho bývalým šéfem byl v kontaktu ještě dříve, než v roce 1984 vstoupil do F1. Pro oficiální webovou stránku McLarenu si zavzpomínal na dobré i zlé.

"S týmem jsem se seznámil během testů v Silverstone, poté, co mi v roce 1983 skončila sezóna v F3,” vzpomíná Brundle, který je nyní moderátorem Sky Sports. "Byli jsme tam já, Ayrton Senna a Stefan Bellof. Byl jsem vším ohromený, protože jsem tam přišel jako nadšený mladík. Ron Dennis pak o mně řekl: "Líbí se mi jeho nadšení." Jenže to není dojem, který jsem chtěl zanechat!

Jon Watson nám stanovil cílový čas. Ohromilo mě i to, co se dělo vždy, když se vůz vrátil do boxů. Byl tam člověk, který ho čistil od mušek a měnil nálepky ze "Senna" na "Brundle" a "Bellof" a podobně. Nikdy nezapomenu, jak mi Joann Villadelprat zapínal bezpečnostní pásy. Tehdy mi velmi pomohl. Řekl: "Jen klid a prostě jeď."

Vůz jsem přebral od Stefana. Pokazil převodovku, nedalo se s tím jezdit, takže jsem se musel hned vrátit a čekat na výměnu. Vůz byl skvělý. Fyzicky jsem na něj nebyl připraven, ale vůbec mě to nezpomalilo. Byl trochu nedotáčivý, ale měl fantastickou trakci a brzdy. Všichni jsme dosáhli víceméně stejný čas na kolo a pak se Ayrton objevil ve Woodcote s kouřícím motorem. Bouchl mu motor, ale podržel nohu na podlaze, aby projel kolem Rona se stopkami.

Vůz odstavil až za boxy, vyskočil z něj, vyšplhal k němu na boxovou zídku a zeptal se: "Jaký jsem měl čas? To bylo mé nejlepší kolo!" Ron ale jen zabouchl zápisník a řekl: "Těžko můžu myslet na stopky, když mi zrovna hoří vůz." Pak se otočil a prostě odešel! Ale pak byl do vozu nainstalován jiný motor a já se Štefanem jsme zuřili, že Senna dostal další pokus. Samozřejmě mohl udělat dojem, ale to nebylo proto. Další pokus dostal, protože si ho vyjednal, ne proto, že by nás zastínil."

Se zkušenostmi z tohoto testu se Brundle dostal do Tyrrellu, ale v jeho vozech nebyl konkurentem McLarenu. Ron Dennis mu přesto v roce 1985 zatrhl start do VC Rakouska. Brundle byl jediným jezdcem s motorem bez turba a již v předchozí velké ceně dokázal, že v závodu je s ním mnohem konkurenceschopnější než v kvalifikaci. V Rakousku se ale nedokázal kvalifikovat a Dennis byl proti udělení výjimky. Brundle ho později trochu postrašil:

"Dostal jsem nápad vzít zpětná zrcátka z kamionu Tyrrell a dát je na můj vůz. Když jsem pak projížděl boxovou uličkou, vyhodil jsem je před garáží McLarenu. Odkaz byl jasný. Tvé jezdce rozeznám ve zpětných zrcátkách, na to vem jed."

Brundle přesto zůstal s Dennisem v kontaktu a vícekrát si v zimě myslel, že má šanci stát se jezdcem McLarenu, avšak později zjistil, že Dennis takto komunikoval klidně i s dvanácti jezdci najednou, jen aby sondoval situaci. Mnohem později, po sezóně 1993, Ayrton Senna odešel do Williamsu a Brundle s Prostem se setkali na testu prvního vozu McLarenu s motorem Peugeot. Po testu Brundle a Dennis shodou okolností spolu propařili noc.

"Vzbudil jsem se doma a pomyslel jsem si: "Och můj bože, co si teď Ron o mně myslí? Profesionální jezdec, který pije a nad ránem si dá smažené rybí filé s hranolky."

Nakonec to ale nebylo tak špatné, ledy se prolomily, Prost nezrušil ukončení kariéry a Brundle těsně před odletem do Brazílie konečně podepsal smlouvu s McLarenem. Sice jen na jeden závod a před každým dalším ji musel prodlužovat a Peugeot tlačil do závodní sedačky Francouze Philippa Alliota, ale vydržel až do konce sezóny.