Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Cosworth a Aston Martin na poradě o nových motorech

Cosworth a Aston Martin na poradě o nových motorech

Do F1 se prý řítí 1000 hlučných koní.

F1 je motorsport a motory v něm hrají velmi významnou roli. Ross Brawn, sportovní ředitel F1, je dokonce považuje za základní kámen, který musí být položen dříve, než se začne vyjednávat o ostatních věcech týkajících se budoucnosti F1 po roce 2020, kdy vyprší současné kontrakty. Dalšího ze série setkání věnovaných diskusím o nové generaci motorů F1 se kromě čtyř současných dodavatelů a lidí z Volkswagen Group poprvé zúčastnily i některé menší společnosti.

Zájem o návrat by mohl mít Cosworth, už dobře známý věrným fanouškům F1. Nečekaně byl přítomen i zástupce menšího britského výrobce sportovních automobilů Aston Martin, který byl předloni spojován s Red Bullem, ale jehož logo se nakonec dostalo na vůz F1 pouze díky spolupráci s Adrianem Neweym. Přítomni byli také zástupci společností Zytek a Magneti Marelli.

Zdroje webu Motorsport tvrdí, že zúčastnění se shodli v názoru, že F1 má zůstat vrcholem motorsportu a technologie motorů se nesmí vrátit do minulosti, tedy k obyčejným spalovacím agregátům. Nyní mají následovat rozhovory s jednotlivými potenciálními dodavateli a další velká porada bude v září, krátce před zasedáním Světové rady motorsportu.

Auto Motor und Sport má informace, že F1 směřuje k 1.6 litrovému motoru V6 se dvěma turby a systémem KERS. Motory by měly mít 1000 koňských sil a měly by být hlasitější, jednodušší a levnější. Více se snažil zjistit od ředitele továrního týmu Renaultu.

"Věřím, že jsme dali rozumný návrh," řekl Cyril Abiteboul. "Jsme otevřeni technologiím, ale nemělo by to být za cenu, že někdo nebude moci vyhrávat. To by nebylo dobré pro nejlepšího ani nejhoršího výrobce. Motory by měly promlouvat do výsledků, ale měly by být dobré pro sérii i pro sport jako takový. Musíme využít i elektřinu, ale měl by to být lepší kompromis mezi hmotností a výkonem motoru."

Honba za snižováním hmotnosti vyloučila i přechod k pohonu všech čtyř kol. "Pohon 4x4 není dobrý nápad, protože by to zvýšilo hmotnost. To je také problém elektrifikace, hmotnost snižuje efektivnost. Musíme najít zlatou střední cestu. Hybrid ano, ale pouze do určité míry."

Brawn mezitím přemýšlí nad tím, jak zabránit opakování roku 2014, kdy se na začátku sezony zjistilo, že nové motory Mercedesu jsou tak daleko před konkurencí, že z toho Němci budou těžit celé roky.

"Byly časy (éra Cosworthu), kdy byl motor pouze výplní prostoru mezi šasi a převodovkou, protože všichni měli stejný. Nemyslím si, že by to F1 přineslo nějakou přidanou hodnotu," řekl Brawn. "Ale rozdíly nesmějí být příliš velké, aby motory nezastínily vše ostatní. Je důležité, aby všichni začínali na podobné úrovni, protože pokud se pak něco mění, vždy je to náročné, emotivní, rušivé a lidi to frustruje."

Brawn myslí hlavně na nové výrobce a ty, kteří by chtěli přijít po roce 2021. Pokud by se například vrátil žetonový systém, noví výrobci by jich měli mít více.