reklama
reklama

Novinky

  • 20.10.2017 Lewis Hamilton si v Austinu při americké hymně neklekne

  • 20.10.2017 Pascal Wehrlein je dalším kandídátem na místo u Williamsu pro rok 2018

  • 19.10.2017 Fernando Alonso prodloužil smlouvu s týmem McLaren na rok 2018

reklama
reklama

Magnet jménem Formule E Formule E

Proč tak elektrizuje automobilky?

Šampionát FIA Formule E má za sebou další ročník, v pořadí již třetí. Podle některých škarohlídů z roku 2014, kdy začínal, měl být už dávno ve smrti. Jenže on se má naopak hodně čile k světu.

Zatímco jiná mistrovství, i ta s oficiální záštitou Mezinárodní automobilové federace, zápolí s úbytkem účastníků, tady nastává zcela opačná situace. Věhlasné automobilky se do elektrické formule doslova hrnou. V poslední době potvrdily svůj vstup Audi, BMW, Porsche a Mercedes, navíc vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat (Fiat, Nissan…).

Co výrobce vede k tomuto rozhodnutí? První důvod je nabíledni. Z marketingového hlediska je elektromobilita nesmírně zajímavým tématem. „Ti, co mají v nabídce elektromobily, nemají v podstatě jinou alternativu,“ uvedl v rozhovoru pro portál motorsport-total.com promotér série Alejandro Agag.

Další argument – moc to nestojí. Samozřejmě relativně a zatím. „Kontrola nákladů nám pomáhá. Každý zájemce rychle pozná, že mu nabízíme dobrý produkt. Může si pozvat hosty, současně jim ukázat atraktivní město, a to všechno ve srovnání s jinými seriály za málo peněz,“ tvrdí Agag. Mluví přitom o částce kolem šesti milionů euro ročně na tým a k tomu přidává další dva miliony, které někteří vydávají za doprovodný marketing. Nezávislí znalci sice hovoří o deseti až patnácti milionech euro, i to je však ve srovnání s dvěma sty miliony euro, na něž přišlo Porsche WEC, pakatel.

Skeptici namítají, že vzrůstající konkurence a uvolnění technických předpisů způsobí výdajovou explozi. Agag s tím nesouhlasí: „Jsem přesvědčen, že tomu dokážeme zabránit. A kdyby přece jen někdo musel odstoupit, mám v záloze přinejmenším deset dalších lidí. Tak tomu ostatně bylo už v případě odchodu týmu Jarna Trulliho. Jeho místo okamžitě zaujal Jaguar.“ Boss navíc nepočítá s nějak dramatickým rozšiřováním startovního pole. I po zavedení nových baterií, schopných vydržet celou délku závodu, by se na roštu nemělo objevovat více jak 24 monopostů.

Pokud ještě něco Formuli E chybí k dokonalosti, je to definitivní průlom u fanoušků. Dosavadní stále trochu vlažný zájem nelze svádět jen na staromilství nebo neustále omílanou absenci správného zvuku. Podniky přímo v centru velkoměst však kromě mimořádné logistické náročnosti zhusta přinášejí sterilní tratě a zejména omezené divácké možnosti. Z tohoto úhlu pohledu se rozhodnutí uspořádat německý díl seriálu na letišti na okraji Berlína jeví jako správné řešení. Stejnou cestou se ostatně hodlá v příštím roce vydat i Řím. Rozhodně jde o lepší nápad, než slibovat v New Yorku závodění pod mrakodrapy na Manhattanu a pak skončit v nevábném přístavním terminálu.

reklama
reklama

Komentáře ke článku