Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Banány, box a žádná zelenina

Banány, box a žádná zelenina

Hovořili jsme s fyzioterapeutem Santina Ferrucciho

Mnoho pilotů juniorských sérií v dnešní době spadá pod tréninkové programy specializovaných organizací. Jednou takovou je Formula Medicine, která se v F2/GP3 stará hned o několik pilotů, třeba Nabila Jeffriho, Jacka Aitkena, Kevina Jörga, Leonarda Pulciniho, Ryana Tvetera či Santina Ferrucciho. Jejich služeb využívá i Marcus Ericsson.  My jsme poprosili jednoho z jejich fyzioterapeutů Alessia, který se stará o Ferrucciho, aby nám prozradil, jak vypadá trénink i stravování pilotů F2/GP3.

Když se řekne oběd závodního pilota, většina z nás si asi představí  něco zdravého a zároveň výživného, třeba libové maso se zeleninou. Proto mě v Rakousku překvapil pohled do talíře Santina Ferrucciho. Ten totiž obsahoval jen smažený řízek ve velikosti talíře a jako bonus držel Santino v ruce energy drink. Po příloze či zelenině ani stopy. Proto má první otázka určená jeho fyzioterapeutovi směřovala na to, jak stravování pilotů vlastně vypadá.  „Pilotům doporučujeme, aby tři hodiny před jízdou snědli trochu sacharidů, jako jsou těstoviny, rýže, maso či ryby a zelenina. Problémem ale je, že Santino nemá rád zeleninu, takže jí nejí. Obvykle sní trochu těstovin s rajčatovou omáčkou a masem. Nepamatuju si, jak to vypadalo na Red Bull Ringu, možná ve stravovacím zařízení neměli vhodné těstoviny, takže je nejedl, ale většinou jí bílé těstoviny s rajčatovou omáčkou a trochu masa nebo ryby.“

Od oběda je do závodu ovšem daleko, proto piloti hodinu až čtyřicet minut před startem ještě drobně posvačí, třeba jedno ovoce nebo energetickou tyčinku. Takže je pak před závodem často vídáme s banánem. Někteří dokonce zvládají jíst tyčinku ještě v pitlane v kokpitu s přilbou na hlavě.

Pilot s banánem. Typický obrázek, který vidíte v padoku hodinu před startem závodu


Stejně důležité jako jídlo je pro piloty i pití. „Hydratace je velmi důležitá. Pokud závodníci nebudou dostatečně pít, snadno se unaví. Mohli by mít svalové křeče a ztrácejí koncentraci. Proto o závodním víkendu zkonzumují spoustu vody a sportovních nápojů.  To, co má Santino v láhvi, je obvykle sportovní nápoj, který obsahuje izotonické a minerální látky. Obzvláště za horkého počasí se piloti hodně potí, proto je třeba doplnit kapaliny, které spotřebovali,“ vysvětluje Alessio.

K zdravému životnímu stylu také patří vyhýbání se alkoholu. K tomu ale očividně každý pilot přistupuje odlišně. Na párty jsme tak svědky situací, kdy dotyčný leží na stole s již několikátou sklenkou červeného vína, kdežto vedle něho poněkud zaraženě postává týmový kolega s lahví neperlivé vody. Jak jsou na tom piloti Formula Medicine? Mají povolený alkohol?  „Obvykle ne. Chceme, aby se piloti chovali profesionálně, takže si nepřejeme, aby v průběhu sezony pili alkohol. Mimo ni nevadí sklenice vína nebo malé pivo. Ale od počátku do konce šampionátu by neměli pít žádný alkohol.“


Před každým závodem můžeme vidět piloty provádět různá cvičení. Skáčou přes švihadlo, hází si míčky, někteří dokonce boxují. Jaký to má účel? „Nazýváme to aktivace. Skládá se z fyzické a duševní části, kterou provádíme před jízdou. Jde o fyzické cvičení pro zvýšení adrenalinu a zahřátí těla, svalů i kloubů. Také provádíme koordinační cvičení, obvykle s míčky. Zahrnuje koordinaci očí a rukou a aktivaci mysli, aby se probudil mozek. Například Santino rád boxuje, takže děláme spoustu boxerských cvičení k urychlení reakcí  a koordinaci.“


Nezbytná rozcvička před závodem. Santino rád boxuje

Jak probíhá samotný trénink závodníků? Piloti tréninkových programů jako je Formula Medicine se často účastní tréninkových táborů.  Co se tam vlastně děje? „Tréninkový den je rozdělen do dvou částí - jedné ráno a druhé odpoledne. Každá se skládá z mentálního a fyzického tréninku. Jezdci obvykle přijdou ráno o deváté, mají dvě hodiny mentálních cvičení a pak fyzický trénink v posilovně. Po obědě kolem třetí hodiny pokračujeme, začínáme opět s hodinou mentálního tréninku a pak provozujeme aktivity venku. Běháme, jezdíme na silničních či horských kolech, na kajacích, plaveme … mnoho různých sportů.“

A jak vypadá trénink, když jsou závodníci doma?  „Dáváme jim osobní tréninkový program, takže mají něco jako knihu se všemi cviky, které dělají ve Formula Medicine. Když jsou doma, vědí tedy přesně, jaké cvičení by měli během týdne udělat. Obvykle trénují pět až šest dní v týdnu s jedním dnem odpočinku. Absolvují kardiotrénink v podobě běhu, jízdy na kole nebo plavání, a pak také speciální tréninky, zahrnující procvičení krku, horní části těla a nohou. Každý den obvykle zvládají dvoufázový  trénink, skládající se z kardio a silové části."

Ale co když je více závodů v řadě za sebou a piloti na takovéto propracované tréninkové programy nemají čas? Může to být problém nebo to nahradí řízení auta? „Problém to není, protože piloti přes zimu mají velmi dobrou přípravu, dva měsíce v kuse hodně trénují. Takže pokud necvičí dva týdny, protože mají tři závody v řadě, nevadí to díky všem fyzickým aktivitám, které dělali přes zimu. Také ježdění je trénink, zvláště pro mysl."

Jak vůbec vypadá vztah mezi pilotem a fyzioterapeutem? Většinu závodního víkendu je vidíte pohromadě a působí jako nejlepší přátelé. „Ano, to je velmi důležité. Obvykle si jsou fyzioterapeut a jezdec opravdu velmi blízcí, protože to není jen o masážích, to je jen velmi malá část. S jezdcem trávíte každý den. Takže váš vztah musí být skutečně kamarádský. Santino je pro mě něco jako můj mladší bratr. Poprvé jsem se s ním setkal před čtyřmi lety, když byl ještě velmi mladý. Právě přišel z Ameriky, takže se mnou vyrůstal. Toto je můj druhý rok s ním na závodní dráze, začal jsem v loňském roce v GP3. Jsme přátelé a to je velmi důležité.“uzavírá Alessio.

Být fyzioterapeutem není jen o masážích nebo držení deštníku. Důležité je, aby oba dva k sobě měli velmi blízko.