reklama
reklama

Novinky

  • 19.11.2017 Good Fernando Alonso potvrdil svoji účast na testu WEC v Bahrajnu

  • 18.11.2017 Good Danica Patricková chce startovat ve 102. ročníku 500 mil Indianapolisu

  • 17.11.2017 Neutral Pietro Fittipaldi (Lotus) se stal vítězem Světové série formule V8 3.5

Facebook Instagram
reklama
reklama

Historie: Roštem propadlo čtrnáct formulí

Historie: Roštem propadlo čtrnáct formulí

Velká cena USA 2005

Na tenhle pohled fanoušci F1 asi nikdy nezapomenou. Fraška zvaná Velká cena USA nakonec neměla tak úplně jednotvárný průběh, jak se původně zdálo. Vpředu samozřejmě ujížděla obě ferrari, za kterými spolehlivě kroužil Monteiro. Zbývající trojice, tedy Karthikeyan a oba jezdci Minardi, měla plné ruce práce s tím, aby splnila jediný úkol, který před nimi stál - dojet do cíle.

Ti diváci, které skutečně průběh závodu zajímal, čekali, zda Ferrari připraví podobnou taškařici, jako když si před dvěma lety Schumacher s Barrichellem dávali přednost na cílové rovince. Tentokrát tomu tak nebylo. Při první zastávce se Schumacher zdržel, protože technici Bridgestone se obávali o stav jeho levé zadní pneumatiky a mechanici byli dokonce připraveni na její výměnu. Až po pečlivé kontrole se mohlo začít tankovat, protože výměna ve spojení s doplňováním paliva byla zakázána. Do vedení se tak dostal Barrichello, jenže si nedokázal vybudovat větší náskok.

Po druhé zastávce vyjel Schumacher z boxu právě ve chvíli, kdy Brazilec projížděl kolem. Samozřejmě, že mu nedal přednost a týmového kolegu vyhnal na trávník. Barrichello pak několik kol ukazoval, že je tentokrát on tím rychlejším. Jenže pokyn z depa, že mají oba jezdci šetřit pneumatiky, znamenal konec jeho nadějí na útok.

Všech šest jezdců více než mezi sebou bojovalo s nepřízní diváků. Po projetí cílem čekal šestici poctivých pískot a bučení. Za ty, kteří na start nenastoupili, nevoli fanoušků nejvíce odnesla trojice na stupních vítězů. Majitel okruhu Tony George jim dokonce odmítl předat ceny a poslal za sebe zástupce. Slavnostní ceremoniál tak byl ostudným završením celého smutného dne, protože oba jezdci Ferrari se ani neobtěžovali s otevíráním lahví šampaňského.

 

Ostudný pohled na start VC USA 2005 v Indianapolisu

 

Co se v Indianapolisu vlastně stalo? Trať dostala nový povrch, který byl v klopené zatáčce drážkovaný s nezvykle ostrými vrcholky. Výrobce pneumatik Bridgestone proto vsadil na opatrnost, zatímco Michelin, přesto, že už o rok dřív zde měl značné potíže, dal přednost výkonnosti. V pátečním tréninku praskla levá zadní pneumatika nejprve třetímu jezdci Toyoty Zontovi a posléze i R. Schumacherovi. Ten si, naštěstí tentokrát bez zranění, po roce zopakoval hrůznou havárii v klopené zatáčce číslo 13.

Technici Michelinu nechali v americkém výzkumném středisku firmy v Greenfieldu v Jižní Karolíně (asi 1000 km od Indianapolisu) prozkoumat všechny použité pneumatiky z pátku a soboty. Ukázalo se, že závažné poškození vykazují všechny. Michelin proto vydal prohlášení, ve kterém svým týmům nedoporučil používat jeho pneumatiky déle než deset kol. V souladu s platnými předpisy F1 ale už na místě nešlo použít jiné obutí a pro závod měli jezdci k dispozici jen dvě náhradní sady. Bylo tedy jasné, že sedm týmů užívajících pneumatiky Michelin nemůže za daných okolností startovat. Z důvodu bezpečnosti jezdců i diváků byly týmy nuceny řídit se vydaným doporučením společnosti Michelin. Byly si plně vědomy významu, který mají Spojené státy americké jako trh pro formuli 1, i závazku prezentovat F1 pozitivním a profesionálním způsobem. Proto se snažili najít kompromisní řešení.

Představitelé týmů používajících pneumatiky Michelin prosazovali vybudování zpomalovací šikany v poslední klopené zatáčce. Ze solidarity se k nim přidaly i týmy Jordan a Minardi z tábora Bridgestone a na svou stranu získali i Bernieho Ecclestonea. Pořadatel závodu Tony George byl ochoten šikanu vybudovat, ale proti se postavilo Ferrari s podporou FIA. I tam měli plnou pravdu - proč by měl být postižen jediný tým, který se na závod připravil opravdu odpovědně? Následovaly hodiny dohadů, při kterých nehodlala ustoupit ani jedna strana, takže nakonec zůstali poraženi jen fanoušci. Hned na místě vydalo všech sedm týmů společné prohlášení tohoto znění: Týmy obouvající pneumatiky Michelin litují situace, do které se při závodu dostaly, a rády by se omluvily všem fanouškům, televizním divákům, fanouškům F1 a sponzorům za svou neúčast v Grand Prix USA. Po páteční nehodě Ralfa Schumachera jsme dostali od společnosti Michelin doporučení týkající se nevhodnosti použitých pneumatik pro průjezd zatáčkou č. 13 plnou rychlostí. Všechny týmy důvěřují doporučení společnosti Michelin a neberou její radu na lehkou váhu. Její písemné doporučení bylo akceptováno.

Zajímavé bylo, že se na stranu postižených postavily i dvě stáje z tábora Bridgestone. Paul Stoddart, šéf Minardi, se znovu bez okolků opřel do vztahů ve F1. Australan mimo jiné tvrdil: „V první řadě bych se rád omluvil všem fanouškům za frašku, která se zde dnes odpoledne udála. Dnešek byl přesně tím dnem, kdy bylo potřeba povýšit sport nad politikaření, což se však nestalo. Ještě před zahájením závodu se devět z deseti soupeřících týmů dohodlo v zájmu bezpečnosti na vytvoření dočasné šikany před závěrečnou zatáčku. Tato myšlenka byla prezidentem FIA, Maxem Mosleym, zamítnuta. To není, dle mého názoru, v souladu s duchem sportu a se zájmy americké veřejnosti či fanoušků formule 1 po celém světě. Plně soucítím s týmy jedoucími na pneumatikách Michelin.

M. Schumacher vyhrál 84. závod v kariéře. Přesto si neposkočil, ani neotevřel láhev šampaňského. Kdyby se v té situaci radoval z triumfu, byl by asi na závěr tragikomedie směšný. Jenže právě tyto body ho nakonec vynesly na třetí místo v šampionátech jezdců i týmů!

Naopak Monteiro se za svou radost nestyděl – budoucnost se nebude ptát, jak k zázračnému třetímu místu dojel. Osmadvacetiletý Portugalec se zatím víc profiloval jako vytrvalec. Zdolával vzdálenosti jednotlivých závodů bez ohledu na ztrátu za vítězem. Žádný nováček v minulosti nedokázal s tak neochvějnou pravidelností dojíždět do cíle. Ani ve snu by ho určitě nenapadlo, že v prvním roce ve F1 vystoupí na stupeň vítězů vedle hvězd týmu Ferrari. Ale zázraky se přesto dějí. V rozhodujícím souboji sezóny mu stačilo porazit týmového kolegu... Závod vstoupil do historie. Nikoli díky výjimečným výkonům, ale protože se ho zúčastnil dosud nejmenší počet startujících. Bylo jich méně, než v každém závodě boduje...

Výsledky: 1. Michael Schumacher (Ferrari) 1:29:43,181, 2. Rubens Barrichello (Ferrari) +1,522, 3. Tiago Monteiro (Jordan/Toyota) -1 kolo, 4. Narain Karthikeyan (Jordan/Toyota) -1 kolo, 5. Christijan Albers (Minardi/Cosworth) -2 kola, 6. Patrick Friesacher (Minardi/Cosworth) -2 kola…

 

Na stupni vítězů zleva Ross Brawn, Rubens Barrichello, Michael Schumacher a Tiago Monteiro

 

reklama
reklama

Komentáře ke článku