reklama
reklama

Novinky

  • 19.11.2017 Good Fernando Alonso potvrdil svoji účast na testu WEC v Bahrajnu

  • 18.11.2017 Good Danica Patricková chce startovat ve 102. ročníku 500 mil Indianapolisu

  • 17.11.2017 Neutral Pietro Fittipaldi (Lotus) se stal vítězem Světové série formule V8 3.5

Facebook Instagram
reklama
reklama

Fisichella po prvním vítězství nevěděl, že vyhrál!

Fisichella po prvním vítězství nevěděl, že vyhrál!

Velká cena Brazílie 2003

Tak bláznivý závod jsme dlouho neviděli - kvůli počasí se startovalo za zpomalovacím vozem, pak několik jezdců havarovalo ve stejné zatáčce, kvůli dalším haváriím se závod zastavil a nikdo neznal vítěze... Räikkönen měl štěstí: vyhrál závod, ve kterém neprojel cílem jako první. Další paradox: třetí příčka na stupni vítězů byla opuštěná, protože jezdec byl na cestě do nemocnice... A za pět dní bylo všechno jinak!

V Brazílii to byla pravá divočina! Dlouho jsme nepamatovali závod, ve kterém by se jezdecké pole promísilo jako v přesýpacích hodinách. A aby tolik jezdců havarovalo! Výsledkem bylo, že pár minut po přerušení závodu nikdo ani netušil, kdo vlastně vyhrál... Pravda je, že jezdci budou stále nespokojení. Pravidla je nenutila k tomu, aby nepoužívali „mokré“ pneumatiky. To jen týmy příliš taktizovaly a při čtvrteční volbě si je od pneumatikářů neobjednaly. V roce 2003 totiž bylo zapotřebí zvolit jen jednu variantu: přechodné nebo mokré. Nikdo neobjednal mokré a jezdci pak v sobotu pod vedením Coultharda a M. Schumachera sepisovali petici, že na vodě nechtějí závodit.

Rušno bylo už v sobotní kvalifikaci, která vůbec nevyšla obhájci titulu M. Schumacherovi. Obsadil až sedmé místo, a to už dlouho nepamatoval! Bylo to jeho nejhorší postavení na startu od VC Německa 1998 (9.). Ještě překvapivější však bylo, že se na třetí pozici propracoval Webber v jaguaru. A závod ukázal, že to nebylo jen zásluhou prázdné nádrže.

V neděli podle předpovědi lilo jako z konve. Týmům však scházely klasické pneumatiky do mokra, proto vesměs zvolily přechodné. Patrně se všichni domnívali, že si v případě potřeby vyvzdorují odložení startu. Zpočátku se také zdálo, že jim tato kalkulace vychází. Ředitel Whiting posunul start o čtvrt hodiny. Z opatrnosti také rozhodl o netradičním zahájení závodu za zpomalovacím vozem a o letmém startu po sedmi odkroužených kolech. Vyvaroval se tím kalamity v první zatáčce, ale o to víc nažhavil závodníky klusající za zpomalovacím mercedesem. Před nejrychlejšího z kvalifikace Barrichella se pak postupně dostaly oba mclareny, ale pozice všech vozů se neustále měnily. První drama se odehrálo v 18. kole. Ulomené pravé přední kolo vystřelilo Firmana napříč zatáčkou a jeho jordan zezadu smetl nic netušícího Panise. Na okruh se vrátil Safety Car a pět kol držel pole jezdců za zády. Už ve 25. kole se však neudržel na mokrém asfaltu v rychlé zatáčce Do Sol pátý Montoya a narazil do zdi. Po několika vteřinách se do stejného místa zabořil Pizzonia. Jen o dvě kola později havaroval v této zatáčce i vodní démon M. Schumacher a na trať znovu vyjel zpomalovací vůz. Za ním se poslušně seřadili Coulthard, Barrichello, R. Schumacher, Webber, Button, Alonso, Verstappen a Fisichella. Odstartovalo se na pouhá tři kola a Safety Car vyjel počtvrté!

 

Rubens Barrichello moc chtěl na domácí trati vyhrát

 

Když byl závod znovu odstartován ve 37. kole (ze 71 plánovaných), zdálo se, že se konečně strhne rozhodující boj o body. Ve 45. kole vedoucí Coulthard nedobrzdil na konci cílové rovinky a v Sennově esíčku se dostal do vedení Barrichello. Tribuny bouřily, ale jezdec se radoval pouhá dvě kola, než zastavil s poruchou přívodu paliva. Vedení znovu převzal Coulthard, ale v 52. kole přišel o jisté vítězství, aniž to v té chvíli mohl tušit. Odbočil totiž do boxu pro palivo - a vzápětí se děly věci nevídané.

V 54. kole Fisichella odvážným manévrem předjel Räikkönena a dostal se do čela. Ten pocit už dřív poznal, ale ještě nikdy závod nevyhrál. Jenže vzápětí za jejich zády Webber ztratil kontrolu nad vozem a v rychlé zatáčce do cílové rovinky havaroval. Trosky jeho jaguaru se rozprskly po trati a traťoví komisaři divoce mávali žlutými vlajkami. Málo ostražitý byl v té chvíli mladíček Alonso. Narazil do ulomeného kola a pak do zdí po obou stranách trati. Z vozu sice vystoupil, ale hned se zhroutil na zem. Hrozilo nebezpečí vnitřního zranění a trať byla navíc zcela neprůjezdná. Do té doby byla posledním nedokončeným závodem VC Kanady 1997, kde v 54. kole těžce havaroval Olivier Panis v prostu.

Ředitel závodu okamžitě ukončil závod. V první reakci vzlétly vzhůru ruce členů týmu Jordan. I šéf týmu jásal nad zcela nečekaným triumfem Fisichelly. Všichni se domnívali, že zvítězil Fisichella, jedoucí v té chvíli na vedoucí pozici. Jenže na výsledkové tabuli se vzápětí objevil na prvním místě Räikkönen a na stožár nad stupněm vítězů stoupala finská vlajka. Proč měl Ital přijít o první triumf v kariéře?

Řády říkají, že pokud je ujeto víc než 75 % délky závodu, může být zastaven a zbývající kola se nemusejí dojíždět. Taková situace nastala v cíli 54. kola, takže jen těsně před kritickým momentem. V tom případě ovšem platí výsledky z průjezdu nikoli předešlým kolem, ale o dvě kola zpátky! Závod byl zastaven v 55. kole, jako konečné tedy měly platit výsledky z 53. kola. A Fisichella předjel Räikkönena až v 54. kole...

 

Kimi Räikkönen se po skončení závodu radoval z vítězství

 

Ač se to zdá nelogické, vše bylo v souladu s platnými řády. Dokonce i to, že na třetím místě skončil jezdec, který ve chvíli zastavení závodu už nejel a sám dokonce jeho zastavení způsobil! Jen jeden důležitý fakt v té chvíli unikl pozornosti: když Whiting rozsvítil červené světlo, byl už vedoucí Fisichella pár sekund v 56. kole! Právě tento moment byl později důvodem, proč FIA přezkoumala záznamy ze závodu a po pěti dnech spravedlivě rozhodla o změně výsledků. Musely se totiž posunout až do cíle 54. kola. Co měla tato změna za následek? Fisichella se posunul ze druhého na první místo, R. Schumacher z devátého na sedmé, ale naopak Webber klesl ze sedmého na deváté.

Málokdy bývá k vidění tolik roztočených aut a karambolů. Všechny se naštěstí obešly bez zranění, ale řada týmů vezla do Evropy hromady šrotu. Zmoklá ruleta na trati Interlagos se postarala o další atraktivní zápis do mistrovství světa F1, ale zároveň vyslovila několik zásadních otázek. Především jak jezdci (jmenovitě Alonso, M. Schumacher) reagují na nebezpečí signalizované žlutými vlajkami. Nehledě na to, že Alonso byl během závodu už potrestán penalizací za předjetí R. Schumachera při žlutých vlajkách!

 

 

Fisichella přijel do uzavřeného prostoru pod startovní věží a jeho auto chytlo plamenem!

Ani jeden z monopostů Ferrari neviděl cíl VC Brazílie 2003, což v Maranellu nepamatovali od VC Evropy 1999. Zatímco M. Schumacher dostal smyk a vyletěl ven z tratě, Barrichella postihla na první příčce technická závada. „Zažili jsme frustrující den. Měli jsme nejrychlejší vozy na trati. Závod, který mohl skončit doublem, se změnil v úplné nic. Jsem zklamaný kvůli jezdcům, týmu i dodavateli pneumatik. Doufám, že návrat do Evropy, před naše fanoušky v Imole, bude znamenat konec těchto těžkých časů,“ řekl šéf Ferrari Jean Todt.

Domácí miláček Barrichello byl zklamán, že před svými příznivci nedokázal vedoucí pozici dotáhnout k vítězství. „Jel jsem na maximum. Začátek závodu byl na mokru hodně těžký. Zůstával jsem klidný a čekal na vhodný okamžik k útoku. Když jsem se dostal na první místo, začal jsem si budovat náskok. Pak jsem ale musel zastavit kvůli potížím s přívodem paliva. Mrzí mě, že jsem doma nedokázal vyhrát. Odstoupení obou vozů neznamená, že jsme v krizi. Ve všech třech závodech jsme byli konkurenceschopní a já si pro zbytek sezony věřím,“ uvedl Brazilec.

 

Na stupeň vítězů vystoupili pouze Giancarlo Fisichella (vlevo) a Kimi Räikkönen

 

Výsledky: 1. Giancarlo Fisichella (Jordan) 1:31:17,748, 2. Kimi Räikkönen (McLaren) +0,945, 3. Fernando Alonso (Renault) +6,348, 4. David Coulthard (McLaren) +8,096, 5. Heinz-Harald Frentzen (Sauber) +8,642, 6. Jacques Villeneuve (BAR) +16,054, 7. Ralf Schumacher (Williams) +38,526, 8. Jarno Trulli (Renault) +45,927, 9. Mark Webber (Jaguar) -1 kolo, 10. Cristiano da Matta (Toyota) -1 kolo.

 

Před následujícím závodem v Imole si oba jezdci poslušně poháry vyměnili...

 

reklama
reklama

Komentáře ke článku