Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Šup do tunelu a rychle zase ven!

Šup do tunelu a rychle zase ven!

Velká cena Abú Zabí 2009

V kalendáři stála neděle 1. listopadu 2009 a formule 1 se chystala vstoupit do dalšího teritoria. Místem konání velké ceny se poprvé stala stejnojmenná metropole emirátu Abú Zabí. Světový šampionát se tak po Bahrajnu napevno usadil v další bohaté destinaci v Perském zálivu. Šlo, stejně jako letos, o poslední podnik seriálu a o všem podstatném se rozhodlo již předtím v Brazílii. Jistým šampionem byl Jenson Button a Pohár konstruktérů patřil zázraku jménem Brawn-Mercedes.

Od prvních kol dominovali na okruhu Yas Marina favorité – jezdci z týmů Red Bull, McLaren a Brawn. Volné tréninky postupně ovládli Hamilton, Kovalainen a Button. Síť první kvalifikační fáze nepustila dál oba vozy Force India, Renault a nečekaně i Fisichellu. Ital se ani na poslední pokus nesžil se svým ferrari a nedokázal naplnit očekávání. Podobným překvapením bylo, že se o chvíli později do finále nedostali Finové Räikkönen a Kovalainen, kterému se zasekl druhý rychlostní stupeň. Výměna převodovky ho pak stála dalších pět míst na startovním roštu. Podstatně lépe se ovšem musel cítit Hamilton, který v souboji s časem počtvrté z posledních sedmi závodů nenašel přemožitele. Obhájce titulu jel v pohodě a potvrzovala to i jeho slova: „Bylo to velmi jednoduché, prostě jsem se jenom zlepšoval a zlepšoval.

Sebastian Vettel ve voze Red Bull při premiéře v Abú Zabí

První zatáčka, za níž je však poměrně rozsáhlá úniková zóna, se obešla téměř bez konfliktů. Pokud tedy nepočítáme drobnou kolizi, při níž Webber sešrotoval Barrichellovi část předního přítlačného křídla. Webber si hledal pozici, aby se dostal do ideální linie, když ucítil náraz do levé zadní pneumatiky. „Měl jsem obavu z defektu. Můj inženýr mě však pohotově informoval, že mám dostatečný tlak. Tím mě uklidnil,“ popsal situaci Webber. Barrichello tím ztratil dost přítlaku a proto ve vzájemném souboji ani nevzdoroval Buttonovi. Vůz byl sice nedotáčivý, ale přesto padlo rozhodnutí, že se křídlo měnit nebude.

V prvním kole si ještě vyměnili místa Trulli s Kubicou, Kobajaši s Räikkönenem, Kovalainen poskočil o pět míst kupředu a Alguersuari se Sutilem naopak propadli na poslední dvě pozice. Pokud někdo očekával v dalších kolech velkou bitvu a případně chyby na neznámé trati, pak byl určitě zklamán. Až do prvních zastávek v 16. kole totiž nedošlo ani k jednomu předjetí! Oba jezdci v red bullech byli překvapení, že jim Hamilton neujíždí. Naopak, zdálo se jim, že se Brit trápí a zvolna se mu přibližovali. První zamířili k mechanikům Barrichello s Kubicou, o kolo později Hamilton s Buttonem, pak Webber a až v 19. kole v té chvíli už vedoucí Vettel. Matematika byla jednoduchá. Ta dvě kola, která měl k dobru proti Hamiltonovi, mu stačila k tomu, aby se vrátil do čela.

Fanoušci i samotní jezdci byli novou tratí zcela fascinováni

Hamilton se vzápětí znovu vydal do boxů a odstoupil s poruchou zadních brzd. Problém se objevil po třech nebo čtyřech kolech. A právě to byl ten důvod, proč soupeřům neujížděl. Když se Button po zastávce v 17. kole vracel na trať, vyjel z tunelu přímo před Kobajašiho. Zpočátku se zdálo, že dravému Japonci odolá, ale plná nádrž a nezahřáté pneumatiky udělaly své. Došlo k ostrému souboji, ve kterém Kobajaši zdolal nového mistra světa. Na to, že jel druhou velkou cenu v životě, si docela troufal. Po startu předjel Räikkönena a v tomto souboji Buttona. Tři body v cíli za šesté místo pak byly zaslouženou odměnou.

Dvojice red bullů vytvořila v čele tandem, který byl nad síly soupeřů. Stejně tak duo brawnů za jejich zády. A tak se vlastně bojovalo až o páté místo. Průjezd boxovou uličkou měl podle propočtů zabrat 18,5 vteřiny. Přesto se některé týmy rozhodly pro strategii jediné zastávky. Nakonec se ukázalo, že se vyplatila. Především v případě nenápadného Heidfelda, který na rozloučenou dovezl své BMW k páté příčce.

Všichni jezdci se shodli, že s přibývajícími koly byla jízda stále zábavnější. Trať se alespoň trochu pogumovala, zlepšila se přilnavost pneumatik a tím i průjezd pestrou škálou zatáček. Na druhé straně proti očekávání mnohem víc trpěly brzdy. Hamiltona donutily odstoupit, ale potrápily i Trulliho, Grosjeana a řadu dalších.

Rubens Barrichello se na stupeň vítězů tentokrát nevešel

Nejostřejší souboj se odehrál v deváté zatáčce 42. kola mezi Kubicou a Buemim. „Byl tvrdý a trochu nebezpečný,“ potvrdil Kubica, který se během závodu podivoval ztrátě rychlosti. „Nejprve jel doleva a zablokoval vnitřek levé zatáčky. Když jsem jel doprava, vytlačil mě na vysoký obrubník a já jsem se roztočil. Nenechal mi žádný prostor.“ Švýcar však odmítal jakýkoli náznak provinění. „Byl to férový souboj,“ bránil se. „Myslím, že jsem mu tam nechal dost místa.“ Svůj kalich hořkosti musel až do samého dna dopít Fisichella. Ani na pátý pokus nebodoval a dojel až šestnáctý. Vinu na tom měla i penalizace za překročení rychlosti v uličce před boxy.

Výsledky: 1. Sebastian Vettel (Red Bull) 1:34:03,414, 2. Mark Webber (Red Bull) +17,857, 3. Jenson Button (Brawn GP/Mercedes) +18,467, 4. Rubens Barrichello (Brawn GP/Mercedes) +22,735, 5. Nick Heidfeld (BMW Sauber/BMW) +26,253, 6. Kamuj Kobajaši (Toyota)) +28,343, 7. Jarno Trulli (Toyota) +34,366, 8. Sébastien Buemi (Toro Rosso/Ferrari) +41,294, 9. Nico Rosberg (Williams/Toyota) +45,941, 10. Robert Kubica (BMW Sauber/BMW) +48,180…

Na stupni vítězů zleva Mark Webber, Christian Horner, Sebastian Vettel a Jenson Button

Tankování a výměna pneumatik na voze Renault jezdce Romaina Grosjeana