Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Muž dvou závodů

Muž dvou závodů

Gianni Morbidelli slaví padesátiny

Absolvoval 67 velkých cen, výrazněji se však do historie F1 zapsal jen ve dvou z nich. V Adelaide 1991 se poprvé a naposledy svezl s ferrari, o tři roky později dosáhl na stejné trati svého jediného pódiového umístění.

Rodák z Pesara Gianni Morbidelli pochází ze známé rodiny výrobců motocyklů. V motokárách to dotáhl k titulu juniorského vicemistra světa, ale přechod na monoposty byl pro něj dost bolestivý. V italském šampionátu F3 se dlouho nemohl prosadit a vyhrál ho až na třetí pokus v roce 1989. Zřejmě v této době se zrodilo všeobecně rozšíření mínění o Morbidellim jako protekčním jezdci, kterému rodiče zaplatili místo v nejlepších týmech.

V sezoně 1990 nastoupil jednak do F3000, v níž skončil pátý, jednak získal prestižní džob jako testman u Ferrari ve F1. A ten mu pomohl i k premiéře v šampionátu. Ve VC USA zaskočil u BMS Scuderia Italia za nemocného Emmanuela Pirra, jenže ztroskotal už v kvalifikaci. Vyšlo to, ve stejném voze, až v Brazílii. Dojel čtrnáctý. Pak ještě dvakrát hostoval u Minardi a nakonec si s touto stájí z konce pole plácl. V jejích službách setrval dva roky, bodů se ovšem nedočkal.

 Začátky spolupráce s Minardi v roce 1991

Na konci sezony 1991 přerostly rozpory mezi Alainem Prostem a vedením Scuderie Ferrari v otevřenou roztržku. Francouz se sbalil ještě před závěrečným podnikem a do jeho auta se tak v Austrálii posadil rezervista Morbidelli. Obtížné role se zhostil se zdarem, když vybojoval šesté místo. Bral však za něj jen půl bodu, protože závod byl kvůli prudkému lijáku ukončen ve 14. z plánovaných 81 kol. Další šanci mu nicméně už v Maranellu nedali.

Do F1 se vrátil po roční pouze v sezoně 1994. Po boku Christiana Fittipaldiho hájil barvy Footworku, což byl přejmenovaný Arrows. Ani tohle angažmá nebylo žádné terno, v rozpočtu chyběly peníze a technika často selhávala. Morbidelli přesto skóroval pátou pozicí v Německu a šestou v Belgii. V ročníku 1995 se musel o kokpit dělit s Massimilianem Papisem a na start se tak postavil jen desetkrát. V divokém klání v Adelaide, které po odstoupení většiny favoritů dokončilo jen osm účastníků, byl nakonec odmávnut jako třetí, byť s dvoukolovou ztrátou na vítězného Damona Hilla.

 V Silverstone 1995 s týmovým kolegou u Footworku Takim Inouem

Jenže ani to ho nezachránilo a v následující periodě na něj zbyl pouze post záložního pilota Jordanu. Poslední comeback v roce 1997, kdy po něm sáhl Sauber, už nevyšel.

Během své kariéry ve F1 získal Morbidelli 8,5 bodu a v celkové klasifikaci byl nejlépe čtrnáctý. V dalších dekádách byl velmi aktivní zejména ve sportovních a cestovních vozech. V roce 2000 obsadil bronzový stupínek v ME cestovních automobilů, vyzkoušel si i WTCC a dokonce také MS v rallyekrosu.