Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Kubicovy dojmy: Jako za volantem autobusu

Kubicovy dojmy: Jako za volantem autobusu

Lowe mluví o problému s hmotností

Robert Kubica nezískal místo na startech velkých cen sezony 2018, ale jako cenu útěchy má alespoň post testovacího jezdce Williamsu. Za volant se dostal i během předsezonních testů a poprvé se mohl podělit o své dojmy, aniž to byla součást boje o prestižní flek. Přiznal, že současné vozy se mu příliš nelíbí, jsou hrozně těžké. Po jeho nehodě a vypadnutí z kolotoče F1 byly nejprve atmosférické motory s KERSem vyměněny za velké a těžké hybridní pohonné jednotky s turbem a loni přišly také větší vozy. Kubica je sice zkušený jezdec, ale musí si zvykat na obojí najednou a přitom ani nikdy nezávodil na pneumatikách Pirelli.

"Jako první jsem si všiml rozdílu v hmotnosti," řekl Polák v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. "Vozy nyní mají přinejmenším o 60 kilogramů více, než by bylo optimální. V pomalých zatáčkách je to jako řídit autobus. Předtím vozy vážily 605 kilogramů a to ještě 50 kilo z toho byl balast." Současná minimální pravidly předepsaná hmotnost je 734 kilogramů a Halo letos způsobilo, že mnoho týmů má problém se na ni vůbec dostat, natož uvažovat o vhodném rozmístění dovažovacích závaží,

Další nevítanou změnou je zvýšení nároků na péči o některé části vozu a komunikaci s týmem během závodu.

"Zvenčí se zdá, že každý jezdec absolvuje pouze svůj vlastní závod. To proto, že každý si raději nechá odstup, aby neměl problém s přehříváním. Neuvěřitelné, o co všechno se musí jezdec starat. Snížením hmotnosti by se mnohé z toho vyřešilo. Současní jezdci lenivějí. Nevidím důvod, proč by dobrý jezdec měl potřebovat instrukce z boxové uličky."


V otázce hmotnosti vozů s Kubicou souhlasí technický ředitel Williamsu Paddy Lowe. Ten by se od roku 2021 rád vrátil k práci na více sprinterských než vytrvalostních vozech. Připomeňme, že FIA ​​uvažuje o sjednocení specifikace motorů F1 a LMP1, jelikož agregát schopný vydržet sedm závodních víkendů by měl přečkat i 24hodinový závod v Le Mans.

"Za posledních 10 let hmotnost dramaticky vzrostla," upozornil Paddy Lowe. "Pokud je F1 opravdu sprinterská série, tak má mít vozy neuvěřitelně rychlé v kvalifikaci i v závodě. Hodina a půl, 300kilometrový závod, to není moc. Nejsou to vytrvalostní vozy, ale jejich hmotnost je již tak velká, že mají blíže k vytrvalcům než k sprinterům.

Je důležité mít vozy vyvolávající nadšení. Tento sport je zároveň i show, proto potřebujeme takové vozy, které budou vzrušující pro fanoušky a dobré pro závodění. Tyto věci jsou občas v rozporu, protože pokud vyvoláte zájem množstvím rozdílů mezi vozy, budete mít sérii s obrovskými diferencemi v rychlosti jednotlivých aut, jako tomu bylo v minulosti. Časy na kolo jsou momentálně skvělé, protože máme velký výkon a masivní aerodynamický přítlak. Takto velký přítlak jsme ještě neměli, ale i hmotnost šla neuvěřitelně nahoru. Tyto věci by potřebovaly upravit."