Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Bude výfuk Renaultu zakázán nebo okopírován?

Bude výfuk Renaultu zakázán nebo okopírován?

Francouzi se zákazu foukaného křídla neobávají

Zatímco nejvíce obdivu se opět dostává vozům tzv. silné trojky, konkurence podrobně studuje i jednu oblast monopostu Renault. Jedná se o výfukové potrubí a zadní křídlo, které tento tým donutil spolupracovat způsobem, na který pravidla FIA ani soupeři vůbec nepomysleli.

Lidé z Mezinárodní automobilové federace píšící pravidla pro F1 už téměř desetiletí hledají vhodné místo pro ukončení výfukového potrubí. Takové, odkud by nebylo možné pomocí výfukových plynů zlepšovat aerodynamiku vozu. To je nejen drahé, ale zároveň to dává výhodu továrním týmům, které mohou pracovat na perfektním sladění motoru a šasi. Proto byly nejprve zakázané foukané difuzory, později byly konce výfuků umístěny tak, aby nemohly vůbec foukat na podlahu a vytvářet Coanda efekt. Po sezoně 2017 musela zmizet i křidélka umístěné přímo na výfuku i s tzv. monkey seat, malým křídlem umístěným pod úrovní velkého zadního.

Aerodynamikové a motoroví inženýři Renaultu se zamysleli, na co by se ještě mohly dát výfukové plyny namířit a našli překvapivě zřejmou odpověď. Přece na samotné zadní přítlačné křídlo! Zašli až na hranu pravidel. Výfukové potrubí ústí v maximální povolené výšce a je nakloněno o 5° vzhůru, což je také povolené maximum a zřejmě to stačilo. Žluté vozy zůstaly při tomto konceptu do posledního dne zimních testů, ačkoli zadní křídlo musí chránit žáruvzdorné materiály, protože výfukové plyny jsou mimořádně horké.

Výměnou za to se na zadní křídlo dostává více vzduchu, což znamená více přítlaku. Spekuluje se, že Renault může svou pohonnou jednotku upravit tak, aby do výfukového potrubí vháněla vzduch i tehdy, když má jezdec nohu na brzdovém, ne plynovém pedálu, což by mohlo výrazně pomoci při brzdění. Turbomotor s MGU-H ve výfukovém potrubí sice nemůže "foukat" tak efektivně jako dříve používané atmosférické motory V8, ale v F1 se počítá i setina sekundy.

Nepotvrzené zprávy tvrdí, že někteří soupeři si přejí, aby bylo toto řešení zakázáno ještě před začátkem sezony, protože "je proti duchu pravidel". FIA ale už zřejmě toto řešení Renaultu posvětila, a v tom případě jim nezbude nic jiného, než se pokusit o co nejlepší a nejrychlejší okopírování tohoto nápadu.