Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Jak se bude předjíždět?

Jak se bude předjíždět?

FIA svolává mimořádnou schůzi

FIA svolala na sobotu mimořádnou schůzi s technickými řediteli deseti týmů F1. Jeho tématem bude předjíždění. Důvodem ke svolání byl zřejmě první závod sezony v australském Melbourne, kde se předjíždění zdálo být téměř nemožné. Připomeňme si vláček složený z Maxe Verstappena, Nika Hülkenberga a Valtteriho Bottase, který za sebou až do konce závodu táhl Fernando Alonso, ale také marnou snahu Lewise Hamiltona o útok na evidentně pomalejšího Sebastiana Vettela nebo bolestivě pomalé prodírání zmíněného Bottase přes jezdce v mnohem horších vozech poté, co musel startovat z patnáctého místa.

FIA se obává, že souboje na trati budou vzácnější než loni a chtěla by nechat odsouhlasit změny, které povedou ke zlepšení v roce 2019. Důvodem spěchat je, že pravidla pro příští sezonu mohou být ve Strategické skupině F1 odsouhlasena prostou většinou pouze do 30. dubna tohoto roku, po tomto datu již bude nutné jednomyslné odsouhlasení.

Podle informací webu Motorsport se budou probírat dva návrhy, z toho jeden z dílny Rosse Brawna a jeho týmu expertů. Jejich program v aerodynamickém tunelu se sice soustřeďuje na získání podkladů k napsání technických pravidel pro revoluční sezonu 2021, ale v rámci toho zjistili, že na extrémně špinavém vzduchu za vozem má nečekaně velký podíl přední přítlačné křídlo, přesněji některé jeho elementy ovlivňující vzduch proudící na přední kola. Tam se tento proud setkává s turbulencemi přirozeně vytvářenými otáčením kol. Zjednodušením předního křídla by se více zpomalil vůz vpředu a ten vzadu by jezdil v čistějším vzduchu.

Další návrh je prostší. Vozy pro sezonu 2019 by mohly mít větší klapku zadního křídla, která je součástí systému DRS.


Co se současné sezony týká, FIA pokračuje v experimentování. Přidání třetí DRS zóny na jednu z kratších rovinek v Melbourne moc nepomohlo, tak v Bahrajnu prodloužila DRS zónu hlavní rovinky o 100 metrů. Minimálně jeden z jezdců si ale myslí, že se jedná o přehnanou reakci. Na problému s předjížděním se podle něj podílel profil trati umístěné v Albert Parku a v Bahrajnu by už předjíždění mohlo být naopak příliš jednoduché. Skutečně vzácné jsou dlouhé těsné souboje kolo na kolo, ale s tím těžko pomůže DRS.

"Myslím, že před prodloužením DRS to bylo (v Bahrajnu) tak akorát," řekl Kevin Magnussen. "Víte, tohle je pro F1 typické. Přehnaná reakce, velká změna po jednom nevydařeném závodu. Pak se zajde do opačného extrému a závody budou nudné, protože předjíždění bude brnkačka. DRS by nemělo být přehnáno, protože pak může předjíždět i autopilot. Pak to už ani není předjetí, pouze výměna pozic."

Na oddělené, předem naplánované schůzi technických ředitelů se bude hovořit o dalších změnách včetně minimální hmotnosti jezdce (jezdci pod 80 kilogramů dostanou závaží), jednodušších deflektorech nezakrývajících loga sponzorů a níže umístěných výfukových potrubích, která nebudou smět směřovat nahoru, což by ze hry vyřadilo "foukané zadní přítlačné křídlo," se kterým letos přišel Renault.