Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Mercedes nechali ostatní raději na pokoji

Mercedes nechali ostatní raději na pokoji

VC Kanady – 1. trénink

Pokud výsledek úvodního tréninku na VC Kanady něco signalizuje, tak to, že Mercedes je ještě silnější než předtím. Hamilton a Bottas kralovali s až hrozivou převahou. Přispěla k ní ale i odlišná strategie, kterou zvolila část konkurence.

Předpověď počasí tentokrát nelhala. Na obloze sem tam mráček, příjemných 19 stupňů a asfalt zahřátý na 27 stupňů.

Williams nasadil místo Kubici svého rezervistu Latifiho, který nemá tento víkend povinnosti ve F2. Počet Kanaďanů v poli tím vzrostl na dva.

S menšími či většími úpravami se představily vozy McLarenu, Racing Pointu a Haasu. Nejdůležitější událostí však bezesporu byly vylepšené motory Mercedes.

Jako první se na trati objevil Sainz. Následovala obvyklá porce instalačních kol, do nichž se však mercedesy ani Verstappen nijak nehrnuli. S výjimkou Racing Pointu všichni sáhli po tvrdé nebo střední směsi pneumatik. Tak tomu ostatně v úvodní polovině tréninku, po níž se použité sady vracejí Pirelli, bývá v poslední době zvykem. 

Lewis Hamilton se tentokrát svým mladším kolegou zahanbit nenechal

Zatím poněkud ospalý průběh oživil svišť, který je okruhu Gillese Villeneuvea častým hostem. Naštěstí včas odběhl do bezpečí.

Referenční čas 1:19,32 zajel stylově Latifi. Nevyvaroval se při tom několika chyb. Hülkenberg hlásil, že povrch dráhy je kluzký a hrbolatý.

Vážněji bylo třeba brát až Verstappenův výkon 1:16,06 s dalším postupem na 1:15,02. Druhý Sainz ztrácel 74 setin sekundy. Teprve po půl hodině se do věci vložili stříbrné šípy a Vettel. Pořádně za to vzal zejména Bottas, který se dostal na 1:13,49. Vzápětí na tisícinu stejného výkonu dosáhl také Hamilton. Fin odpověděl s 1:13,22.Vettel od něj dostával téměř dvě sekundy (od Leclerka dvě desetiny), v této fázi to ale nebylo podstatné. Navíc se brzy vrátil do boxů.

Grosjean se roztočil v šesté zatáčce, díky vyasfaltované únikové zóně nicméně pokračoval bez problémů v jízdě. Napodobil ho Gasly a ve vlásence dokonce probrzdil i Hamilton.

Bottas se postupně zlepšil až na 1:13,00. Na Hamiltona měl k dobru 14 setin sekundy.

Vešlo ve známost, že také Williams zapracoval na autě, které dostalo předělané zavěšení předních kol. Nijak se to ale neprojevilo. Russell a Latifi opět trčeli na posledních příčkách. „Ještě je brzy na hodnocení. Musíme zjistit, jak systém funguje,“ vyjádřila se pro Sky Sports Claire Williamsová.

V poločase vedl Bottas před Hamiltonem (+0,14), Verstappenem (+1,37), Pérezem (+1,65), Strollem (+1,81), Ricciardem (+1,95), Leclerkem (+2,23), Hülkenbergem (+2,33), Vettelem (+2,39) a Norrisem (+2,54). Rozdíly mezi Mercedesem a zbytkem světa byly propastné, je ale třeba zohlednit, že Hamilton a Bottas jeli na měkkých gumách, zatímco jejich soupeři většinou ne. Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera přitom dělá rozdíl mezi měkkým a středním obutím zhruba půl sekundy. 

Red Bull by si to i v Montréalu mohl rozdat s Ferrari

Hamilton se s tím hlavu nelámal. Sotva se vrátil na trať, proboural se pod 1:13 – 1:12,76. Totéž se podařilo i Bottasovi (1:12,91). V dalším rozletu jim zabránil Giovinazzi. V deváté zatáčce příliš agresivně najel na obrubník, ztratil kontrolu nad svou alfou romeo a skončil ve zdi. Mechanici ho rozhodně za způsobenou škodu nepochválí, sám naštěstí vystoupil nezraněn. Byl zaveden režim virtuálního safety caru.

Platil jen dvě minuty. Leclerc na středních pneumatikách poskočil na 1:13,71 a dal tak mátožnému Ferrari alespoň jiskřičku naděje. Vettel byl naopak až sedmý a navíc divákům předvedl ve vlásence efektní výkrut. Vytrvale však kroužil dál a propracoval se alespoň na pátou pozici. Pořád mu ale na Hamiltona chyběla více než sekunda. Bottase zpomalil kolísající tlak v palivovém systému a raději zamířil ke svým technikům.

Ke konci se okruh vyprazdňoval a Räikkönen, Sainz nebo Pérez se tak mohli s předstihem radovat z umístění v první desítce. Skutečné rozložení sil však páteční dopoledne v Montréalu naznačilo jen velmi mlhavě.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:12,767   31
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:12,914 + 0.147 25
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:13,720 + 0.953 24
4. Max Verstappen Red Bull Honda 1:13,755 + 0.988 26
5. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:13,905 + 1.138 28
6. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:13,945 + 1.178 30
7. Carlos Sainz McLaren Renault 1:13,973 + 1.206 34
8. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:14,123 + 1.356 31
9. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:14,172 + 1.405 31
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:14,202 + 1.435 32
11. Lando Norris McLaren Renault 1:14,246 + 1.479 33
12. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:14,474 + 1.707 30
13. Pierre Gasly Red Bull Honda 1:14,570 + 1.803 27
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:14,582 + 1.815 17
15. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:14,645 + 1.878 31
16. Alexander Albon Toro Rosso Honda 1:14,703 + 1.936 36
17. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:14,812 + 2.045 32
18. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:15,343 + 2.576 32
19. George Russell Williams Mercedes 1:15,989 + 3.222 29
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:16,199 + 3.432 33