Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Resta odchází kvůli rozpočtovému stropu

Resta odchází kvůli rozpočtovému stropu

Opravdu ale mizí z Maranella?

Mattia Binotto potvrdil, že zkušený designér a dosavadní šéf šasi Scuderie Ferrari Simone Resta odchází do Haasu kvůli rozpočtovému stropu. Ten bude od příštího roku nastaven na 145 milionů amerických dolarů. Mezi výjimkami nespadajícími pod strop najdeme i platy tří členů managementu, mezi které ale tým Restu evidentně nezapočítal.

"Musíme se přizpůsobit změně pravidel. Rozpočtová omezení nás nutí začít pracovat efektivněji," řekl šéf Scuderie. "Musíme změnit strukturu managementu a tohle je jedním z našich rozhodnutí."

Binotto dále naznačil, že k Haasu se přesunou i další zaměstnanci z Maranella. Ferrari původně uvažovalo, že své lidi přesune na projekt v IndyCar, který se ale nerealizuje.

"Diskutovali jsme s vedením IndyCar a rozhodli jsme se, že v blízké budoucnosti se nezapojíme. Proč? Bylo by třeba investovat, ale hlavním důvodem je, že se nyní musíme soustředit na formuli 1. Diskuze budou pokračovat, ale budou o vzdálenější budoucnosti," připustil Binotto.

V Itálii je komplikované propouštět lidi během pandemie a Ferrari je potřebuje někam umístit dříve, než se jejich platy začnou počítat do rozpočtového stropu. Podle informací webu RaceFans se však jedná pouze o první kroky většího projektu, který by Ferrari a Haas chtěly ještě ponechat pod rouškou tajemství.

Plán je údajně takový, že Haas ukončí nebo omezí spolupráci s Dallarou a stejnou práci pro něj bude dělat Ferrari. Americký tým nemá vlastní tovární zařízení, za výrobu svých vozů platí Dallaře, se kterou také vyvíjí vše, co podle pravidel nesmí být stejné jako na voze Ferrari, ale může se za to zaplatit třetí straně.

V praxi by to tedy mělo vypadat tak, že Resta se svými podřízenými třeba bude nadále pracovat v továrně v Maranellu a využívat výrobní zařízení Ferrari, ale nebude se zabývat vozem Ferrari. Nebude ani spolupracovat s lidmi zabávajícími se vozem Ferrari a nebude ani placený z rozpočtu Ferrari, které si jistě nechá uhradit i pronájem zařízení v továrně. Haas by tedy mohl dostat kvalitnější "služby", než mu poskytuje Dallara a za přibližně stejnou cenu. Scuderia by vydělala a měla kam umístít své zaměstnance a ti z nich, kteří by prokázali pracovitost a talent, by se mohli časem vrátit z “divize technických služeb zákazníkům“ do A-týmu.

FIA údajně dala projektu zelenou. Není snadné uvěřit, že pod jednou střechou nebude docházet k únikům informací. Na druhou stranu, společnost zvaná Red Bull Technology už léta v Milton Keynesu pracuje pro týmy Red Bull i AlphaTauri (dříve Toro Rosso).

Nepotvrzené zprávě nahrává fakt, že šéf Haasu Günther Steiner po oznámení Restova přestupu nedovedl (nebo nechtěl) říct, na jakou pozici vlastně nastupuje. Pouze potvrdil, že to bude nějaká vedoucí pozice.

Ferrari rok za rokem zvyšovalo počet zaměstnanců, teď musí část z nich poslat pryč. Foto: Ferrari

Binotto také mluvil o zjemnění přechodu od tisícihlavé armády na podstatně nižší číslo. Velké týmy si již vybojovaly půlroční přechodné období, aby měly více času najít svým lidem projekty mimo F1, což právě v době pandemie není snadné. Ferrari tlačí na FIA, aby výjimku prodloužila do konce roku.

Ferrari s Mercedesem měly v posledních letech suverénně nejvyšší rozpočty a přechod pro ně tudíž bude nejtěžší. Vysoko nad rozpočtovým stropem se pohyboval také Red Bull, který ale může lidi přeřadit pod AlphaTauri. Mercedes F1 si k sobě stáhl sesterský tým z formule E a s mateřským Daimlerem spolupracuje na hypersportu Mercedes-AMG One. Scuderia Ferrari může zaměstnance přeřadit na projekty v závodech GT nebo v mateřské automobilce, ale je otázkou, zda jsou tam, s jejich platovými nároky, zrovna teď potřební.

Zdroj: RaceFans, grandprix, úvodní foto: Ferrari