Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Jezdci pocítili hmotnost nových vozů

Jezdci pocítili hmotnost nových vozů

Budou líné a zároveň nepředvídatelné?

Jezdci ve středu poprvé dostali do rukou novou techniku ​​a mohli ji vyzkoušet v plné rychlosti. Změnilo se toho hodně v oblastech aerodynamiky, paliva i pneumatik, ale závodníci mluvili v první řadě o zvýšené hmotnosti nových vozů. Loňské vozy měly 752 kilogramů, minimální hmotnost nových byla stanovena na 795 kg. Dopad zvýšení hmotnosti o 5,7 procenta překvapil hlavně mladší jezdce.

Myslím, že největší rozdíl je v hmotnosti,“ řekl Mick Schumacher. „Cítíme to v téměř každé zatáčce, hlavně v těch pomalejších. Přesto jsem si jízdu v novém voze užíval, ale odjel jsem pouze 23 kol.

Hmotnost vyžaduje o dost jiný styl jízdy, vůz reaguje jinak,“ přidal se Lando Norris. „Tento vůz je podstatně těžší než loňský, proto je i pocitově pomalejší, línější. Přirovnal bych to ke kvalifikačnímu kolu s plnou nádrží. Je to hodně cítit při brzdění i v jiných částech trati. Ale myslím, že si na to rychle zvykneme a pak nám to už ani tak nepřijde.

Tématem rozhovorů technického personálu týmů je ale sepíše přísavný efekt, respektive jeho náhlé ztráty. Týmy narazily na stejný problém, jaký si mohou pamatovat ti, kteří F1 sledovali ještě za dob první éry přísavného efektu. Ten vozu poskytuje spoustu přítlaku a přidává málo aerodynamického odporu. A efekt je tím silnější, čím je vůz blíže k vozovce.

Problémem je, že když vůz klesne tak nízko, až se tok vzduchu naruší, případně podlaha rovnou udeří o asfalt, efekt se ztratí a vůz na tlumičích vyskočí nahoru. Následně se efekt obnoví, jen aby se opět ztratil. Mnozí jezdci se na rovinkách okruhu Barcelona-Catalunya cítili jako na houpačce, pohyb vozů připomínal plavecký styl motýlka. Ale zatímco na rovince je to nepohodlí, v rychlých zatáčkách může být náhlá ztráta přítlaku i mimořádně nebezpečná.

Mattia Binotto, šéf týmu Ferrari, jenž si nechal i funkci technického ředitele, otevřeně říká, že týmy tohle chování vozů nedokázaly dost dobře předvídat.

"Řekl bych, že většina z nás problém podcenila," řekl šéf jednoho z nejrychlejších týmů prvního dne testů. „Musíme se naučit s těmito vozy s přísavným efektem pracovat. Jsem si jist, že řešení se najde. A kdo ho bude mít první, ten bude na začátku sezony ve značné výhodě.

Maskovaný vůz Alfa Romeo C42 patřil k těm, které se na trati hodně snažily plavat motýlka. Foto: Alfa Romeo

Zabránit nebezpečným situacím je snadné, nastavit vozu větší světlou výšku. To ovšem znamená vzdát se rychlosti. Má se za to, že silný motýlí efekt včera zabránil týmu Alfa Romeo v delších jízdách. V takovém případě řešení problému jistě nebude rychlé.

Některé věci nelze dost dobře simulovat ve větrném tunelu ani v simulátoru. V podstatě máme všichni stejný problém,“ řekl šéf týmu Alfa Romeo, Frédéric Vasseur. „Odstranit problém není obtížné, ale háček je v tom, že chcete odstranit problém a zachovat si efektivnost. Rychlá reakce týmu bude klíčová pro první závody.

A Haas je na tom stejně.

Podlaha je bitá jako žito. Ale co jsem viděl, tak tento problém mají všechny týmy. Pokud budeme mezi nejrychlejšími při řešení problému, budeme rychlí i v závodě,“ řekl německý závodník.

Kromě toho se po prvním dni v Barceloně hodné mluvilo o špatném výhledu z kokpitů, jelikož nad větší kola ještě přibyly aerodynamické kryty. Lewis Hamilton zažertoval, že si bude dávat pod zadek polštář, protože včera měl dobrý výhled na nebe nad španělským okruhem, ale ne na vozovku a obrubníky.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Haas