Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Dvojité vítězství pro Ferrari, sportovní katastrofa Red Bullu

Dvojité vítězství pro Ferrari, sportovní katastrofa Red Bullu

VC Bahrajnu – závod

První závod sezony skončil dvojitým vítězstvím Ferrari. Triumfoval Leclerc před týmovým kolegou Sainzem. Na stupně vítězů vystoupal i třetí Hamilton. Po technických problémech v závěru nedojel do cíle ani jeden z jezdců Red Bullu. Magnussen dojel při svém návratu s vozem stáje Haas pátý. Hned při premiéře se podařilo bodovat Kuan-jüovi, který skončil desátý.

Po hlavních závodech FIA F3 a F2 se v 18:00 bahrajnského času dočkali fanoušci i startu prvního závodu letošní sezony F1. Do něj vyrážel z nejlepší pozice Leclerc. Společnost mu v první řadě dělal Verstappen. Následovali Sainz, Pérez, Hamilton, Bottas, Magnussen, Alonso, Russell, Gasly, Ocon, Schumacher, Norris, Albon, Kuan-jü, Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo, Stroll a Latifi.

Pirelli před startem předpokládalo, že se pojede na dvě zastávky v boxech. Jako nejrychlejší strategii označilo tu se startem na měkké sadě, následným přezutím na střední specifikaci mezi 15. až 21. kolem a poté návratem na měkkou mezi 37. až 43. okruhem. Jako další varianty uvedla start na měkké sadě, přezutí na tvrdou (14.-20. kolo) a návrat na měkkou (39.-45. kolo) nebo také start na měkké, přezutí na tvrdou (12.-18. kolo) a poté nazutí střední sady pro závěr závodu (36.-42. kolo).

Většina pilotů si pro start vybrala měkkou sadu. U McLarenu ale zkusili jít jinou cestou a jak Norrisovi, tak Ricciardovi nazuli střední sadu. Vzduch měl před startem teplotu 24 stupňů, asfalt 29.

Leclerc si po startu pohlídal první místo. Verstappen to sice zkoušel po vnějšku, na Monačana ale nevyzrál. Třetí zůstal Sainz. Start se nepodařil Pérezovi. Mexičanovi nejprve sebral čtvrtou pozici Hamilton a poté ho připravil i Magnussen o pátou pozici. Dán si dokonce ve čtvrté zatáčce zkoušel vyšlápnout i na Hamiltona, ten už ale byl nad jeho síly.

Charles Leclerc odolal po startu útokům Maxe Verstappena. Foto: Ferrari

Po prvním kole vedl Leclerc před Verstappenem a Sainzem. Čtvrtý byl Hamilton, pátý Magnussen, šestý Pérez, sedmý Russell, osmý Gasly, devátý Alonso a desátý Ocon. Vstup do závodu se nevydařil Bottasovi, který klesnul až na 14. příčku. Špatně začal i Ricciardo, který se propadl na poslední místo. Klesnul i Norris, který kroužil po dráze jako sedmnáctý. Oba piloti britské stáje však jeli s pomalejší sadou pneumatik.


Na začátku třetího kola Magnussen probrzdil v první zatáčce. Na páté pozici se sice zprvu dokázal udržet, na následující rovince si ale na něj vyšlápnul Pérez. Pilot Haasu se sice snažil vzdorovat, Mexičan ale pátou pozici přece jen ukořistil.

Později režie televizního přenosu nabídla záběr z úvodu, kde Ocon ťuknul do Schumachera a poslal ho do hodin. Incidentem se začali zabývat sportovní komisaři. Zatímco Oconovi patřila desátá pozice, Schumacher jezdil po trati na 13. příčce.

Russell si v úvodu pátého kola vyšlápnul na Magnussena. Zprvu se zdálo, že by Dán mohl šestou pozici udržet, pak ale byl znovu široký v první zatáčce a tím umožnil Russellovi posunout se dopředu.

Rozestup mezi vedoucím Leclercem a druhým Verstappenem činil v 6. kole 1,7 sekundy. Čtvrtý Hamilton už byl nalepen na Sainzovi. Bottas se po nepovedeném startu posunul na 13. místo před Schumachera. Desátý Ocon byl potrestán za kolizi se Schumacherem pěti sekundami. To mohlo těšit zejména Cunodu, který figuroval na 11. příčce se ztrátou zhruba tři a půl sekundy na Francouze. Výhledově tedy mohl pomýšlet na posun do nejlepší desítky.

Fernando Alonso a Esteban Ocon kroužili v úvodu závodu blízko u sebe. Foto: Alpine



Schumacherův propad v 7. kole pokračoval. Kolo poté, co podlehl Bottasovi, ho zdolal na konci cílové rovinky také Kuan-jü. Leclerc navýšil svůj náskok na Verstappena nad dvě sekundy. Bottas už hledal cestu před dvanáctého Albona. Thajec sice dlouho odolával, na rovince mezi 10. a 11. zatáčkou ovšem musel kapitulovat a začít se soustředit na za ním jedoucího Kuan-jüa. Mimo záběry kamer došlo k prohození pozic mezi jezdci Alpine. Ocon se dostal na deváté místo před Alonsa.

Hülkenberg se pokusil předjet Schumachera a získat 15. pozici. V první zatáčce byl ale široký a propadl se i za svého týmového kolegu Strolla na 17. místo. Zatímco Hülkenberg měl za sebou neúspěšný pokus, Pérez dokázal zdolat Hamiltona a posunul se na čtvrtou příčku. Nahoru šel i Kuan-jü, který předjel Albona.

Verstappen už ztrácel ve 12. kole na Leclerca tři sekundy a nebyl spokojen: „Nemám téměř žádnou trakci,“ postěžoval si úřadující šampion. Viděli jsme rovněž první zastávky. K mechanikům zajeli pátý Hamilton a desátý Alonso. Hamilton nazul nejtvrdší sadu. Ta byla zpočátku studená a sedminásobný mistr světa byl kvůli tomu příliš široký po výjezdu z boxů. Toho využil Kuan-jü a odsunul ho na 12. pozici. Alonso se propadl na poslední 20. místo. Na rozdíl od Hamiltona obul střední směs.

Za zády Kuan-jüa nezůstal Hamilton dlouho. Ve 13. kole už byl totiž zpátky před čínským pilotem. Jezdec Alfy Romeo se zkoušel na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou využít větrného pytle a zvrátit ještě souboj ve svůj prospěch, na návrat před Hamiltona to ale nestačilo.

Ve 14. kole navštívili mechaniky i Albon se Schumacherem. Oba přešli na střední sadu. Na konci 15. okruhu už jsme ale viděli zajet do boxů i Verstappena. Nizozemec zůstal na nejměkčí sadě. Ve stejném kole jako on stavěl i Sainz, který také zůstal na měkké sadě.

Ferrari na Verstappenovu zastávku zareagovalo a povolalo Leclerca do boxů hned o kolo později. Na trať se vrátil jen těsně před Verstappenem a Nizozemec se pokoušel využít skutečnosti, že pilot Ferrari ještě neměl zahřáté pneumatiky. Do boxů zajel spolu s Leclercem i Pérez, který přezul na střední sadu.

Po prvních zastávkách v boxech bojovali Max Verstappen a Charles Leclerc o vedení. Foto: Red Bull



Verstappen se sice bezprostředně po Leclercově výjezdu z boxů před Monačana nedostal, zůstal ale v rozestupu jedné sekundy, na cílové rovince využil systému DRS a v první zatáčce 17. kola se stal novým lídrem. Pobyt na první pozici ale nebyl v jeho podání dlouhý. Leclerc mu totiž ve 4. zatáčce předjetí vrátil. O kolo později se ovšem stejná situace opakovala. Verstappen předjel Leclerca v první zatáčce a ten se o tři zatáčky později do čela vrátil.

Ani tímto ale bitva nekončila. Verstappen to totiž znovu v 19. zatáčce poslal pod Leclerca. Tentokrát byl ale příliš široký a Leclerc vzápětí znovu vedl.

V 19. kole jezdili bez zastávky v boxech už jen čtrnáctý Norris se šestnáctým Hülkenbergem. Vedl Leclerc před Verstappenem, Sainzem, Pérezem, Hamiltonem, Russellem, Magnussenem, Gaslym,  Alonsem a Oconem. Alonso udržel devátou pozici i po výletu mimo trať v 10. zatáčce. Jezdci Mercedesu jeli jako jediní na nejtvrdší sadě gum. Dalo se předpokládat, že v závěru nazují nejměkčí sadu a budou se snažit stahovat své soupeře.

Situace na čele se stabilizovala. Leclerc už opět natáhl svůj náskok na tři sekundy. Rozruch ale vzbudil Sainz: „Přemýšlím o třech zastávkách v boxech,“ řekl Španěl do vysílačky.

Druhý Španěl Alonso se stal ve 26. kole prvním pilotem, kdo absolvoval druhou zastávku. Střední směs vyměnil za nejtvrdší a spadl z 9. místa na patnácté. Brzy se ale vypořádal s Albonem a posunul se na 14. příčku.

Carlos Sainz strávil většinu závodu na třetím místě. Foto: Ferrari



V porovnání s původními přepoklady Pirelli Alonso absolvoval druhou zastávku o hodně dříve. Brzy v tom ale nebyl sám. Z tvrdé sady na střední totiž přešel Hamilton, který již předtím o zvolené strategii pochyboval a uvedl do vysílačky, že zastavil moc brzy. Pneumatiky zlobily i Verstappena. „Už jsou téměř po smrti,“ informoval o stavu obutí svého inženýra. A ve 31. kole skutečně přezul na střední směs. Propadl se na čtvrtou pozici. Za Sainze i Péreze.

Podobně jako v případě prvních zastávek zavolalo Ferrari Leclerca do boxů hned kolo po Verstappenovi. Leclercův náskok na nizozemského pilota se po návratu na trať zmenšil. Virtuální vedení si ale udržel. Hamilton se na nové sadě prokousával dopředu. Ve 33. kole předjel Magnussena a už byl šestý. V čele závodu jezdil Sainz před Pérezem. Oba ale měli o zastávku méně než Leclerc s Verstappenem.

Na konci 33. kola ovšem jak Sainz, tak i Pérez do boxů zajeli. Oba piloti se vrátili na své původní pozice, tedy na třetí a čtvrtou. Zatímco Sainz sáhl po střední sadě, Pérez po měkké. Russell obul střední sadu a jeho parťák Hamilton se vrátil na pátou pozici.

Magnussen se po druhé zastávce propadl za Gaslyho, který měl na kontě stejný počet zastávek jako on. Zatímco Gasly jel ale na tvrdé sadě, Magnussen na střední, která navíc byla méně opotřebovaná. Dařilo se mu proto Francouze držet a ve 4. zatáčce 36. kola se před něj dostal. Vzápětí si poradil i s Kuan-jüem a když zajel do boxů Bottas, byl opět sedmý.

Patnáct kol před koncem vedl Leclerc před Verstappenem o více než čtyři sekundy. Třetí byl Sainz s náskokem téměř tří sekund před Pérezem. Pátý zůstával Hamilton a šestý Russell. Bodovanou desítku uzavírali Magnussen, Gasly, Ocon a Cunoda. Alonso se propadl mimo elitní desítku a zajel potřetí do boxů.

Kevin Magnussen zažil vydařený návrat do F1. Foto: Haas



Třetí zastávka se ale nekonala jenom u Alpine. Do boxů totiž zajeli i Verstappen s Pérezem a oba nazuli nejměkčí sadu. Nizozemec se propadl na třetí pozici za Sainze. I Pérez ztratil svou čtvrtou pozici. Na pátou příčku ho odsunul Hamilton.

Kolo po red bullech stavěl i Sainz. Leclerc zatím zůstával na dráze. Do boxů zajel i Hamilton, také pro červeně značené měkké gumy. Podoba první čtveřice tak znovu měla podobu Leclerc, Verstappen, Sainz a Pérez. Rozestup mezi Leclercem a Sainzem se pohyboval okolo 26 sekund. Hamilton spadl na šestou pozici za Russella.

Jedenáct kol před koncem jsme byli svědky prvního odstoupení v závodě a i v sezoně. Gaslyho monopost totiž začal hořet a odstavil svůj vůz na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. Původně byl vyhlášen virtuální zpomalovací vůz, ale o pár vteřin později byl vyslán ten skutečný. Do boxů zajeli Russell a Leclerc. Oba šli na měkkou sadu. Do boxů mířili i další piloti.

Za zpomalovacím vozem jezdci kroužili v pořadí Leclerc, Verstappen, Sainz, Pérez, Hamilton, Russell, Magnussen, Bottas, Ocon a Schumacher. Oba vozy týmu Haas se tak nacházeli na bodech. Za branami první desítky byli Cunoda, Alonso, Kuan-jü, Stroll, Albon, Ricciardo, Norris, Latifi a Hülkenberg. Všichni měli nazutou měkkou sadu. Podle nových pravidel se všichni piloti vrátili do stejného kola.

Na konci 50. kola se zpomalovací vůz vrátil do boxů. Na jezdce tak čekalo závěrečných šest kol v závodním režimu. Leclerc po startu udržel první místo. Sainz si vyšlápnul na Verstappena a v první zatáčce to na něj zkusil po vnějšku. Úspěšný ale nebyl. Cunoda odsunul Schumachera z poslední bodované desáté pozice. Vzápětí německého pilota pokořil i Alonso.

Leclerc ujel po prvním kole Verstappenovi o sekundu a půl. Sainz byl za Verstappenem o zhruba sekundu. Španělovo nahánění pokračovalo i v dalších kolech. V osmé zatáčce 54. kola udělal Nizozemec chybu a v nájezdu do 11. zatáčky ho Sainz pokořil. Úřadující mistr světa si stěžoval na problémy s baterií. Red Bull mu sice vzkázal, že žádný problém nevidí, vzápětí ale Verstappen výrazně zvolnil a začal se propadat. Zamířil do boxů a tam ze závodu odstoupil. Novou sezonu tak zahájil s nulovým bodovým ziskem.

Red Bull odjíždí z Bahrajnu s nulou. Foto: Red Bull



Bitva o druhé místo se sice zdála být vyřešená, stále se ale bojovalo o třetí příčku. Hamilton totiž tlačil na Péreze. Mexičan si navíc stěžoval, že ztrácí výkon. V nájezdu do posledního kola byla pohroma Red Bullu završena. Pérezovi totiž vypnul v první zatáčce motor a Mexičan skončil v hodinách. I pro něj závod skončil.

To už si ale Leclerc dojel pro svůj třetí triumf ve F1. Ferrari současně získalo první vítězství od Velké ceny Singapuru 2019, kdy vystoupal na nejvyšší stupeň Vettel. Úspěch Ferrari završil druhým místem Sainz. Hamilton nakonec vystoupil na stupně vítězů díky třetímu místu. Čtvrtý skončil Russell, pátý při svém návratu Magnussen ve voze Haasu, šestý Bottas, sedmý Ocon, osmý Cunoda, devátý Alonso a bod při své premiéře ve F1 dokázal získat Kuan-jü.  

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari   57 25+1
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +5,598 57 18
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +9,675 57 15
4. George Russell Mercedes Mercedes +11,211 57 12
5. Kevin Magnussen Haas Ferrari +14,754 57 10
6. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +16,119 57 8
7. Esteban Ocon Alpine Renault +19,423 57 6
8. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +20,386 57 4
9. Fernando Alonso Alpine Renault +22,390 57 2
10. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +23,064 57 1
11. Mick Schumacher Haas Ferrari +32,574 57 0
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +45,873 57 0
13. Alexander Albon Williams Mercedes +53,932 57 0
14. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +54,975 57 0
15. Lando Norris McLaren Mercedes +56,335 57 0
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes +1:01,795 57 0
17. Nico Hülkenberg Aston Martin Mercedes +1:03,829 57 0
DNF Sergio Pérez Red Bull Red Bull - 56 0
DNF Max Verstappen Red Bull Red Bull - 54 0
DNF Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull - 44 0

 Průběžné pořadí: 1. Leclerc 26, 2. Sainz 18, 3. Hamilton 15, 4. Russell 12, 5. Magnussen 10, 6. Bottas 8, 7. Ocon 6, 8. Cunoda 4, Alonso 2, 10. Kuan-jü 1.

Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 44, 2. Mercedes 27, 3. Haas 10, 4. Alfa Romeo 9, 5. Alpine 8, 6. AlphaTauri 4.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari