Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Jezdcům nehrozí tresty za převodovky

Jezdcům nehrozí tresty za převodovky

Alespoň na začátku sezony určitě ne.

Při mnoha změnách pravidel se o jedné nenápadné začalo mluvit až po začátku sezony. Na pohled malá změna ve způsobu počítání převodovek na sezonu může ovlivnit i boj o titul, například kdyby některý z jezdců špičkových týmů narazil v Austrálii do zdi.

Náraz zadní části vozu často nevratně poškodí převodovku. Ta však měla vydržet šest závodů v řadě, jinak jezdec přišel o pět míst na startu závodu. To je například rozdíl mezi pole position a startem ze šestého místa. Pravidlo mělo od svého zavedení své kritiky, hlavně proto, že jezdci po smůle s havárií byli často ještě potrestáni, přitom havárii ne vždy způsobil jezdec poškozeného vozu. Na druhé straně, pokud by pro havárie platila výjimka, bohaté týmy by hledaly záminky pro předčasnou výměnu.

Dalším problémem bylo pravidlo, že jezdec nebude potrestán, pokud kvůli poruše nedokončí závod. To by už bylo moc. Jenže opět, zneužívalo se toho a jezdci daleko od bodovaných pozic nejednou náhle odstoupili ze závodu, zajeli do garáže bez zřejmé příčiny, kvůli nespecifikovaným problémům. Bylo evidentní, že pouze chtějí novou převodovku bez trestu.

Řešení je přitom jednoduché a logické. Převodovky přebírají systém pohonných jednotek. Jezdci tedy od letošního roku mají povolený počet převodovek na sezonu. Pokud třeba o jednu přijdou při havárii, mají ještě šanci déle využívat ostatní a penalizaci se tak vyhnout. Převodovka je rozdělena na dvě části. Skříň převodovky a hnací ústrojí se budou počítat samostatně a budou kombinovatelné a jezdec bude mít z obou částí čtyři kusy na sezonu.

Po vzoru pohonných jednotek se však už omezení netýká pouze závodu (a tím pádem i sobotního programu, kde již nebyla možná výměna), ale celých závodních víkendů. Minulostí jsou tedy tzv. páteční převodovky, které se dosud nepočítaly. Každý tým však dostal čtyři “žolíky“. Čtyřikrát v roce smí do pátečních tréninků nasadit převodovku mimo alokaci. Výjimka se má využívat při testování novinek.

Zničení převodovky při nárazu do zdi teď není tak velkým strašákem. Foto: Ferrari

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari