Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Vesničův návrat na nejvyšší stupeň ve stínu tragických událostí

Vesničův návrat na nejvyšší stupeň ve stínu tragických událostí

TCR Eastern Europe v Grobniku

První vítězství šampiona z roku 2019 Milovana Vesniče po roční pauze nebo velká stíhací jízda vedoucího muže průběžného pořadí Bartosze Groszka. Mimo jiné i to nabídl čtvrtý podnik letošního ročníku TCR Eastern Europe na okruhu v chorvatském Grobniku. Vše ale zastínila smrt traťového komisaře po nehodě v sobotním vytrvalostním závodě ESET Cupu. Kvůli této nešťastné události došlo k předčasnému ukončení závodního víkendu a ke zrušení všech nedělních závodů.

O svém vítězství rozhodl Vesnič, který při předchozím podniku v Poznani chyběl z finančních důvodů, hned po startu. Vítězi kvalifikace a současně lídrovi šampionátu Bartoszi Groszkovi se totiž rozjezd vůbec nedpoařil a spadl až na chvost. Toho využil Vesnič k tomu, aby se po startu ze druhého místa ujal vedení. To už poté nikomu nepřepustil a po roční pauze opět vystoupal na nejvyšší stupeň. Poslední vítězství před tímto víkendem získal shodou okolností také v Grobniku, kde loni ovládl úvodní jízdu.

V cíli Srb přiznal, že mu dělaly potíže vysoké teploty, se kterými se museli jezdci během závodu vypořádat: "Pro všechny jezdce a členy týmů to bylo něco úplně nového. Bylo příliš velké horko. Zabrat dostaly pneumatiky, motor i brzdy. Hodně jsem na to tlačil a pneumatiky přestaly fungovat po pár kolech. Konečně jsme ale dosáhli na dobrý výsledek a na první vítězství v sezoně. Auto konečně funguje tak, jak si přeji," radoval se Vesnič v cíli.

Milovan Vesnič se vrátil na nejvyšší stupeň. Foto: TCR Eastern Europe


V závěru si Vesnič musel dávat pozor také na Bartosze Groszka. Jezdec stáje Aditis totiž po svém zaváhání na startu neztratil nervy a postupně se probíjel dopředu. Dostal se až na druhé místo a v závěru už si brousil zuby i na první příčku. Nakonec ale na Vesniče ztratil půl sekundy a musel se spokojit se stříbrnou příčkou. "Potřeboval jsem ještě tak jedno nebo dvě kola, abych ho dohnal," posteskl si polský jezdec po skončení závodu.

Společně s Vesničem a Groszkem vystoupal na stupně vítězů také český závodník Petr Semerád. Jezdec stáje Janík Motorsport ze třetí pozice i startoval, také on se ale v úvodu propadl poté, co musel objíždět Groszkův stojící vůz. Na cestě zpět na bronzovou pozici se musel vypořádat i se čtyřicetikilogramovým kompenzačním závažím.

S kompenzačním závažím závodili v Chorvatsku také Petr Čížek (30 kilogramů) a Václav Janík (10 kilogramů). I jim se ale podařilo bodovat. Jezdec stáje Fullinrace Academy Čížek skončil čtvrtý a v úvodních kolech figuroval dokonce i na třetí příčce. Janík bral šesté místo.

Nulu si z Chorvatska neodvezl ani čtvrtý Čech ve startovním poli Radim Adámek. Šéf a současně týmový kolega Bartosze Groszka o víkendu poprvé usedl za volant novější verze modelu Audi RS3 LMS TCR z roku 2021 a jeho premiéra skončila sedmou pozicí.
Radim Adámek poprvé závodil s novým Audi. Foto: TCR Eastern Europe


Zklamáním skončil sobotní závod pro Žarka Knega. Domácí jezdec se po startu dostal na druhé místo a místní fanoušci si tak mohli dělat naděje, že uvidí na stupních vítězů svého jezdce. Později ale Chorvata pokořili Semerád s Groszkem a nakonec ho vyřadily technické potíže.

Zatímco Knego do cíle nedojel, nováčci Robert Pravdič a Grega Šimunovič ano. Lepším ze slovinské dvojice byl Pravdič, který své Audi dovezl do cíle jako osmý. Šimunovičova Cupra projela cílem jako devátá. V obou případech se tedy jednalo o bodované výsledky. Pravdič navíc mohl v nedělním závodě pomýšlet ještě na lepší umístění. Los totiž rozhodl, že na startu druhé jízdy dojde k otočení nejlepší omičky z prvního závodu, což pro něj znamenalo pole position. Pak ale přišla tragická nehoda ve vytrvalostním klání ESET Cupu, která se postarala o zrušení nedělního programu.
Žarko Knego doma usiloval o stupně vítězů. Foto: TCR Eastern Europe


Někteří si v Grobniku odbyli své premiérové starty, jiní ale naopak do Chorvatska vůbec nepřijeli. Z pravidelných účastníků stojí za zmínku zejména absence Milenka Vukoviče a jeho týmu Vukovič Motorsport. Švýcaři se rozhodli dát přednost úpravám svých vozů Renault Mégane. Vukovičovi přitom před podnikem patřila celková třetí příčka.

Z rodinných důvodů opět chyběl druhý jezdec stáje Petra Fulína Carol Wittke. Nestartoval ani Sanel Cehic. Poslední jmenovaný měl při červnovém podniku v Poznani velkou nehodu, při které převrátil své auto na střechu. Ve zbytku letošní sezony už se v akci neukáže, příští rok ho ale opět uvidíme. Už totiž oznámil, že se dohodl s Vukovič Motorsportem a usedne do jednoho z Renaultů.

Nyní už na letošní sezonu TCR Eastern Europe čekají jen poslední dva podniky. Nejprve se bude závodit v termínu 20.-21. srpna na Slovakiaringu a poté na Autodromu Most od 2. do 4. září. K titulu má nejblíže Groszek, který po Chorvatsku navýšil svůj náskok před druhým Semerádem na 13 bodů. Čížek využil Vukovičovy absence a posunul se na třetí místo. Za Groszkem už ale zaostává o 51 bodů.

Výsledky sobotního závodu: 1. Milovan Vesnič (Srbsko, ASK Vesnič, Audi RS3 LMS TCR) 17 kol, 2. Bartosz Groszek (Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +0,512, 3. Petr Semerád (Česko, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +2,184... 4. Petr Čížek (Česko, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) +10,640, 6. Václav Janík (Česko, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +14,638, 7. Radim Adámek (Česko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +49,158.

Průběžné pořadí: 1. Groszek 129, 2. Semerád 116, 3. Čížek 78... 5. Janík 64, 10. Galáš 28, 11. Homola 28, 13. Adámek 15, 16. Smejkal 5, 17. Wittke 4.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TCR Eastern Europe