Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Šampion zpět na nejvyšším stupni

Šampion zpět na nejvyšším stupni

e-Prix Díriji -1. závod

Obhájce titulu Dennis dosáhl na první letošní vítězství. V prvním saúdskoarabském závodě mu sice zpočátku byli zdatnými soupeři Vergne s Evansem, ve druhé polovině už ale Brit více méně kraloval. Vergne nakonec dojel jako druhý a třetí místo z prvního závodu zopakoval Cassidy. Wehrlein zůstává i navzdory osmé příčce lídrem šampionátu.

Ještě před začátkem úvodního závodu druhého podniku byl vyrovnán jeden z rekordů. Vergne si totiž vyjel v kvalifikaci pole position. Ta byla už jeho šestnáctou v kariéře, čímž vyrovnal na čele historické tabulky Buemiho. Do první řady se spolu s Francouzem postavil Evans.

Druhou řadu otevřel úřadující šampion Dennis, kterého dopnil Sette Camara. Následovali Nato, vítěz prvního závodu Wehrlein, Cassidy, Günther, Bird, Hughes, Vandoorne, Frijns, Buemi, Rowland, Fenestraz, Müller, Di Grassi, Ticktum, Mortara, Da Costa, Daruvala a startovní pole uzavíral De Vries, jehož trápení tak pokračovalo.

Da Costa si v kvalifikaci původně vyjel 17. místo. Pilota Porsche ale odsunula o tři pozice penalizace za kolizi s Müllerem při úvodním závodě sezony v Mexico City.

Vergne měl hned v úvodních metrech co dělat. V nájezdu do první zatáčky musel zaujmout defenzivní stopu před dotírajícím Evansem. Pilota Jaguaru ale uhájil a aby toho nebylo málo, dostal se vzápětí na druhé místo Sette Camara. Brazilec, který byl v nájezdu do první zatáčky agresivní, ale o svou pozici hned přišel. Vrátil se před něj nejenom Evans, ale také Dennis.

Jean-Éric Vergne přišel o první místo poměrně brzy. Foto: DS Penske



Úvodní momenty závodu se neobešly bez incidentů. Ze všech nejvíce to odskákal Fenestraz. Pilot Nissanu si poškodil zavěšení a již na konci prvního kola mířil ke svým mechanikům.

Ve čtvrtém kole se lídr šampionátu Vergne rozhodl poprvé aktivovat útočný mód. Do výkonnostní výhody 50 kilowatt přešel na dvě minuty. Propadl se na třetí pozici za Evanse s Dennisem. Kromě Francouze aktivovali útočný režim také Di Grassi, De Vries, Daruvala a Ticktum.

Kolo po Vergnem zajel do aktivační zóny i Evans. Při návratu pilota Jaguaru do ideální stopy to bylo mezi ním a Vergnem velmi těsné, pilot stáje DS Penske se ale vpředu udržel. Zatímco Vergnemu ale útočný mód dobíhal, Evans byl na začátku svého dvouminutového cyklu a měl tak šanci něco vymyslet v dalších okamžicích. Vedení v závodě se mezitím ujal Dennis.

Dennis aktivoval útočný mód dvě kola po Evansovi, tedy v době, kdy už pilot Jaguaru ani Vergne žádnou výkonnostní výhodu neměli. A zdálo se, že taktika úřadujícího šampiona nese ovoce. Dennis se vrátil zpět do stopy jako druhý a překonal tak díky pozdější aktivaci Evanse. Navíc měl dvě minuty na to, aby potrápil Vergneho.

To se ale nestalo. Vergne se totiž rozhodl již v dalším kole vyčerpat svých zbývajících šest minut v útočném módu a přešel do výkonnostní výhody podruhé. To pro něj znamenalo pád na třetí místo za Dennise a Evanse.

Mitch Evans strávil většinu závodu na pódiových pozicích, přesto si pohár neodvezl. Foto: Jaguar



Již v nájezdu do dalšího kola musel Evans odolávat útokům Vergneho, prozatím se ale ubránil. To jenom hrálo do karet Dennisovi. Pilot stáje Andretti se podle Vergneho vzoru rozhodl zajet v té době podruhé pro útočný mód a udržel se na první pozici. Na trať se vrátil jen těsně před svými dvěma pronásledovateli.

V devátém kole aktivoval podruhé útočný mód i Evans a propadl se za Vergneho. Francouz se současně zvládal dotahovat na Dennise.

Ve 12. kole přišel Evansův útok na Vergneho. Pilot Jaguaru manévr zvládl a posunul se na druhou pozici. Na čele mezitím ujížděl Dennis, kterému tou dobou dobíhal poslední útočný mód. V tu dobu mu z něj zbývalo zhruba o minutu méně než Evansovi.

Když Dennisovi útočný mód vypršel, začal se Evans podle očekávání přibližovat. Ve 14. kole přišel z jeho strany útok. Pilot Jaguaru se sice na chvíli do čela dostal, byl ale příliš široky a toho Dennis využil, aby se na první místo vrátil. Novozélanďan si navíc musel hlídat Vergneho, který byl od té doby opět těsně za ním.

Bitva o pódiové pozice se začínala dramatizovat. Soubojů na špici totiž využili ostatní, aby se přiblížili. Vergneho a Evanse tak dojížděla početná skupina v čele se čtvrtým Natem. Souboj o druhé místo navíc nekončil a Vergne překonal Evanse.

Nick Cassidy dosáhl jako jediný na stupně vítězů v obou letošních úvodních závodech. Foto: Jaguar



Když se závod přehoupl do své druhé poloviny, byla situace na čele více méně poklidná. Dennis kroužil na vedoucí pozici se zhruba dvousekundovým náskokem před Vergnem a Evans ztrácel dech. Jeho ztráta na Francouze postupně narostla na tři vteřiny a zdálo se, že pilot Jaguaru se ještě bude muset obávat o bronzový výsledek. Tlačil na něj totiž Nato.

Nato ale nakonec Evanse nezdolal. Zajel si pro útočný mód a na čtvrté místo se posunul Cassidy. Evansův týmový kolega už byl ve svém snažení úspěšnější a 11 kol před koncem se posunul na bronzovou pozici. Z útočného módu mu navíc zbývalo stále všech osm minut, které si zvládl pošetřit. Jeho šance na setrvání mezi nejlepší trojicí se tak zdály být slušné.

Poprvé Cassidy aktivoval výkonnostní výhodu devět kol před koncem, v tomto případě na dvě minuty. Znamenalo to pro něj pokles zpět za Evanse, zdálo se ale, že nebude dlouho trvat a před svého parťáka se opět dostane. Na čele už Dennis vedl o tři vteřiny před Vergnem.

Osm kol před koncem už byl Cassidy opět před Evansem. V dalších kolech se zvládal dotahovat i na Vergneho, který už se pomalu loučil se svými nadějemi na vítězství. V dosahu ale stále zůstával čtvrtý Evans, ale také pátý Bird.

Svůj druhý pobyt v útočném módu na šest minut aktivoval Cassidy pět kol před koncem. I v tomto případě to znamenalo propad za Evanse. Jeho výkonnostní výhoda ale mohla dělat starosti jak Vergnemu, tak Evansovi.

Pascal Wehrlein uhlídal navzdory nevýraznému vystoupení celkové vedení. Foto: Porsche



Evans v závěrečných kolech tlačil na Vergneho, zatímco Cassidy a Bird sledovali jejich boj z povzdálí. Ke skupině se pomalu, ale jistě přitahoval i šestý Nato. Vergnemu zbývalo ze všech těchto monopsotů nejméně energie a musel tak volit úspornější přístup.

Tou dobou už si Dennis jel pro svůj první triumf v sezoně. Vergne se musel v závěru hodně bránit Evansovi. Těsně před cílem přišel Novozélanďanův útok. Během něj došlo mezi vozy ke kontaktu, po kterém Evans vycestoval z trati a spadl až na páté místo. Druhou pozici tak udržel Vergne, třetí skončil Cassidy a čtvrtý Bird. Bodovali rovněž šestý Nato, sedmý Günther, osmý Wehrlein, devátý Sette Camara a desátý Frijns.

Ačkoli Wehrlein nezažil zrovna nejvydařenější závod, zůstává i před sobotním závodem v čele šampionátu. Druhý Cassidy, který dosáhl v obou dosavadních závodech na třetí místo, na něj ztrácí jediný bod. Třetí Vergne zaostává o tři body a páteční vítěz Dennis je se čtyřbodovým mankem čtvrtý.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Jake Dennis Andretti Porsche 45:56:452 37 25
2. Jean-Éric Vergne DS Penske DS + 0:13:289 37 18
3. Nick Cassidy Jaguar Jaguar + 0:13:824 37 15
4. Sam Bird McLaren Nissan + 0:14:620 37 12
5. Mitch Evans Jaguar Jaguar + 0:15:174 37 10
6. Norman Nato Andretti Porsche + 0:15:661 37 8
7. Maximilian Günther Maserati Maserati + 0:16:267 37 6
8. Pascal Wehrlein Porsche Porsche + 0:16:387 37 4
9. Sergio Sette Camara ERT ERT + 0:26:606 37 2
10. Robin Frijns Envision Jaguar + 0:26:968 37 1
11. Jake Hughes McLaren Nissan + 0:27:021 37 0
12. Sébastien Buemi Envision Jaguar + 0:27:472 37 0
13. Oliver Rowland Nissan Nissan + 0:27:973 37 0
14. Stoffel Vandoorne DS Penske DS + 0:28:366 37 0
15. Edoardo Mortara Mahindra Mahindra + 0:29:397 37 0
16. António Félix da Costa Porsche Porsche + 0:29:885 37 0
17. Nyck de Vries Mahindra Mahindra + 0:30:419 37 0
18. Nico Müller ABT Cupra Mahindra + 0:30:884 37 0
19. Lucas di Grassi ABT Cupra Mahindra + 0:31:188 37 0
20. Jehan Daruvala Maserati Maserati + 0:31:541 37 0
21. Dan Ticktum ERT ERT + 1:04:712 37 0
22. Sacha Fenestraz Nissan Nissan DNF 12 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 32, 2. Cassidy 31, 3. Vergne 29, 4. Dennis 28, 5. Evans 20, 6. Buemi 18, 7. Günther 18, 8. Bird 12, 9. Nato 9, 10. Hughes 6, 11. Vandoorne 4, 12. Sette Camara 2, 13. Frijns 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Jaguar 51, 2. Andretti 37, 3. DS Penske 33, 4. Porsche 32, 5. Envision 19, 6. McLaren 18, 7. Maserati 18, 8. ERT 2.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Andretti