Enge si návrat za volant osladil vítězstvím
[Tisková zpráva] "Měl jsem hlad vrátit se a jet co nejrychleji."
Tomáš Enge se po vážné havárii (31. března) a operaci roztříštěného lokte (6. dubna) vrátil do šampionátu American Le Mans Series a hned zvítězil. S britským kolegou Darrenem Turnerem ovládli v Salt Lake City třídu GT, nejobsazenější kategorii mistrovství. Liberecký závodník se přitom podle původních plánů měl za volant vrátit až v červenci.
Dvojice se střídala ve Ferrari F430 GT amerického týmu Petersen Motorsports/White Lightning. Enge byl nejsledovanějším pilotem pátého z dvanácti závodů roku. Od prvních jízd byl nejlepší, získal i pole position a nejrychlejší kolo v závodě. Navázal na loňský závod v Salt Lake City. Tenkrát, také s Turnerem, ovládli s továrním Astonem Martin DBR9 třídu GT1.
V průběhu závodu přišli Enge s Turnerem o vedení jen na chvíli. V cíli byli na absolutním 11. místě a na nejbližšího soupeře ve třídě GT2 měli náskok jednoho kola, tým Michaela Petersena tak jasně dominoval závodu. Závod odstartoval Enge, který během své hodiny za volantem stihl zajet nejrychlejší kolo závodu, tuto cenu si připsal letos už podruhé.
Turner, který u týmu debutoval, jel závěrečnou hodinu a 40 minut ze závodu dlouhého dvě hodiny a 45 minut. Vítězství v Salt Lake City je pro tým vedený Dalem Whitem celkově desáté v ALMS, první s vozem Ferrari F430 GT. Pro Engeho i Turnera je to páté vítězství v ALMS, poprvé ve třídě GT2.
Vítězství je pro tým prvním umístěním na stupních vítězů v letošní sezoně, která zatím těžce prověřila odolnost týmu. Přestože měl čtyřikrát z prvních pěti závodů nejrychlejší vůz a dvakrát byl na pole position, tým měl problém dosáhnout na první vítězství. Vůz s číslem 31 byl v první řadě 12 hodin Sebringu a vedl ve druhé zatáčce, když byl sestřelen. Oprava zabrala 20 kol a nakonec byl osmý.
To byl jediný závod, v němž vůz nezajel nejrychlejší kolo. Ve druhé závodu sezony v St. Petersburgu se zdálo, že Enge s jistotou vyhraje, když tvrdě narazil do zdi a roztříštil si loket a zlomil žebra. Dirk Müller zajel při premiéře s týmem v Long Beach nejrychlejší kolo. O závod později v Houstonu vše nasvědčovalo tomu, že tým směřuje k prvnímu umístění na stupních vítězů, když Müler – který se k týmu vrátí 21. července v Mid-Ohio – byl pět minut před koncem závodu penalizován a klesnul na čtvrté místo. Tak vypadala sezona až do této chvíle.
Enge je zároveň současným držitelem traťových rekordů ve třídách GT1 a GT2, který zajel ve včerejší vítězné kvalifikaci. Petersen Motorsports/White Lightning nyní čeká přestávka až do 7. července, kdy bude usilovat o druhé vítězství v řadě v ALMS, jelikož 24 hodin Le Mans nyní přináší delší přestávku ALMS. Tým sice v Le Mans dvakrát vyhrál svou třídu, ale Petersen s Whitem se letos rozhodli nenastoupit do letošní čtyřiadvacetihodinovky a místo toho se soustředit na ALMS. Enge a Turner pojedou v Le Mans v jedné posádce s vozem GT1.
Tomáš Enge: "Je neskutečné uvěřit tomu, co se nám tento víkend povedlo. Neudělali jsme jedinou chybu. Všichni pracovali na 100% bez jakýchkoliv chyb. Měli jsme nejrychlejší vůz. Minulý rok jsem jel dva závody se zlomeným levým zápěstím. Po této zkušenosti vím, že můžu řídit s poraněnou levou rukou, ale pochopitelně jsem nevěděl, jak těžké bude jet s tak poškozeným loktem.
Ale nebylo to tak špatné a proto jsem mohl jet mé maximum. Také se zdá, že po sedmi týdnech mimo závodních vůz jsem měl větší hlad vrátit se do vozu a jet co nejrychleji. Zdá se, že mi přestávka pomohla být ještě rychlejší. Myslím, že má motivace byla tak velká, že jsem velmi rychle našel rytmus.
Musím všem poděkovat za podporu za uplynulý měsíc a půl po nehodě. Je to tolik lidí, že by se těžko dala říci všechna jména, ale znovu díky všem za podporu a můj rychlý návrat. Všem, kteří mi fandili a přáli mi brzký návrat, věnuji svůj vítězných trojdotek ze Salt Lake. Kromě výhry v závodě jsem totiž ještě dosáhl pole position i nejrychlejího kola."