Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Výsledek včerejšího historického jednání v Monaku

Výsledek včerejšího historického jednání v Monaku

Úplný přepis tiskové konference Maxe Mosleyho.

Včera se v Monaku uskutečnilo možná historické setkání zástupců týmů formule 1 s Mezinárodní automobilovou federací a držiteli marketingových práv, aby prodiskutovali Návrh změn v pravidlech formule 1 pro rok 2008. Po skončení jednání svolal prezident FIA Max Mosley tiskovou konferenci, na které přednesl výsledky tohoto jednání. Jelikož jsme nechtěli, abyste si museli obrázek o tom, co Max Mosley ve skutečnosti řekl, skládat ze střípků jednotlivých drobných článků, nelenili jsme a nyní Vám nabízíme úplný přepis Mosleyho tiskové konference:

"Děkuji, že jste přišli. Bylo to velmi dobré setkání, očekával jsem velké spory a debaty, ale nic takového se nekonalo. Bylo to velmi konstruktivní. Návrhy změn na rok 2008 jsme v kostce představili, celé jsme je s týmy prošli a všechni jsme je do určitých detailů prodiskutovali.

Co se případných změn dříve než v roce 2008 týče, objevili jsme širokou platformu vzájemné shody na tom, že změny by měly přijít daleko dříve. Myslím, že co se nových motorů týče, můžeme je mít již v roce 2006. Dodavatelé motorů připraví návrh změn k těm dosavadním, které mají za cíl snížit náklady o 50 %. Jeden z velkých výrobců poznamenal, že utrácíme miliardu euro ročně na dodávku motorů čtrnácti monopostům z dvaceti a že by tedy neměl být problém to snížit na 50 %. To představuje ohromný rozdíl. Na straně druhé cena jedné miliardy euro je neudržitelná při jakémkoli výpočtu. Jediné, co jsme ohledně motorů diskutovali, bylo, zda je více ekonomické prodloužit životnost dosavadních desetiválců nebo snížit objem motorů na 2,4 litru. Řekněme třílitrový desetiválec na tři, čtyři, pět a eventuelně šest závodů nebo spíš 2,4 litrový osmiválec na minimálně dva a nebo více závodů. Nicméně záležitost ohledně jednoho motoru na více závodů byla obecně přijata, nutnost snížit výkon motorů byla přijata zcela. Dokonce jednotné ECU jednotky (Electronic Control Unit) by mohly přijít ještě před rokem 2008, to je součástí sbírky návrhů na redukci nákladů, o kterých se bude diskutovat a samozřejmě standardní ECU znamená také standardizovanou elektroniku vozů. Další návrhy ohledně motorů budou samozřejmě ještě diskutovány a přijdou ještě před rokem 2006.

Co se převodovek, brzd a řízení týče, tady se diskutovalo jen o tom, zda, s ohledem na aktuální vědomosti, zůstat u elektronicky ovládaných diferenciálů, ale s elektronikou kompletně kontrolovanou FIA, takže by nebyla žádná kontrola trakce nebo něco takového. A zda-li by nebylo vhodnější zůstat u moderních převodovek než se vrátit k manuálním převodovkám. Bylo správně poznamenáno, že se nikdy nevrátíme ke klasickému H systému či něčemu podobnému. To patří minulosti. Ale co se převodového ústrojí, brzd a řízení týče, panuje jednoznačná shoda, že bychom měli volit méně nákladná řešení, a co je snad ještě důležitější, že jsme se shodli nad zákazem kontroly trakce, elektronických pomůcek obecně. Ty se zruší.

Taktéž jsme se shodli na standardních brzdových discích, obložení a třmenech a snížení celkové váhy. Ta by se mohla snížit ještě více, než jsme doufali, protože odstranění veškeré té elektroniky udělá auto lehčí, takže celkové snížení váhy, tudíž i kinetické energie v případě havárie, může být významné. S tím jde ovšem nutnost významně snížit aerodynamický přítlak a nutnost změn ohledně pneumatik a taktéž zvýšení aerodynamického odporu vozu.

Z hlediska sportovních řádů jsme se shodli na tom, že nebudeme mít již nadále k dispozici náhradní auto takové, na jaké jsme byli zvyklí. K dispozici bude náhradní monokok, podobně jako mají týmy F3000, ale nebude již k dispozici třetí auto. Auta budou přes noc v parc fermé, bude možné měnit nastavení, ale určitě ne auta přestavovat. Jednoznačně jsme se shodli na jediném dodavateli pneumatik. Otázkou zůstávají některé smluvní závazky, s těmi si ale myslím dokážeme poradit. Všechny týmy se ale shodly na tom, že v případě jediného dodavatele pneumatik se sníží náklady kvůli omezenému testování, bude to více spravedlivé, protože všichni budou mít stejný základ. Navíc je tu významný bezpečnostní faktor, protože s jediným dodavatelem jsme schopni kontrolovat úroveň přilnavosti a tím i rychlost v zatáčkách. Můžeme dokonce upustit od drážkovaných pneumatik a vrátit se ke klasickým slickům. Pneumatika bude na zadní nápravě širší a na přední užší v důsledku odstranění závaží.

Je shoda v tom, že potřebujeme nový systém kvalifikace. Připomněl jsem, že současný systém byl navržen týmy. Nyní by bylo dobré, aby přišly s novým návrhem na systém kvalifikace, ale je potřeba vzít do úvahy potřeby televizních společností a lidí jako já, kteří se na většinu závodů dívají v televizi.

Velká debata se vedla nad systémem udělování bodů, zda-li bychom měli mít šampionát konstruktérů s více jak dvěma vozy, které berou body. Nebo další návrh, že by měl existovat šampionát výrobců motorů, což velmi pečlivě zvážíme. Ale všichni se shodli na tom, že je potřeba motivovat automobilky k dodávaní motorů nezávislým týmům a myslím, že s tím nebude problém.

Hodně se diskutovalo také nad možností prodávat šasi, aby byla zvýšena motivace dalších týmů pro vstup do formule 1, ale vznikly obavy, že by se z formule 1 stala série podobná mnoha dalším, kdy by všichni jezdili v jednom, dvou nebo třech typech šasi. Přesto převládl pocit, že by se našlo řešení a já si osobně myslím, že se tak stane. Nicméně existuje velká touha přilákat další týmy do formule 1, ale současné týmy se přirozeně nechtějí vzdát dosavadních peněz a privilegií, které mají. Ale bude to pro nové týmy daleko snazší, ostatní pochopili, že je nutné mít dvanáct týmů.

Nápad garantované účasti týmů s dlouhodobými kontrakty odsouhlasen všemi. Schválení změn po hlasování většiny jenom těch týmů, které se v daném roce účastní, odsouhlaseno. Asi budou nutné drobné úpravy v tom smyslu, že například výrobci motorů by měli hlasovat v otázkách ohledně motorů a lidé, kteří je nedělají, by možná neměli diktovat, co by mělo být, ale měli by mít možnost diskutovat. Základní princip je ten, že ten, kdo je zainteresován, by měl mít hlas, a ten kdo není, ať už proto, že se neúčastní šampionátu nebo že se jej to netýká - není například výrobcem motoru nebo tak něco -, by hlas mít neměl. To, k čemu to povede, je daleko více otevřený a flexibilní systém schvalování změn v pravidlech než ten, který momentálně máme. Bylo by to daleko více pod kontrolou FIA, možná by to tak mělo být.

Myšlenka, že by změny v Technických řádech pro určitý rok měly být schváleny do 1. července roku, který předchází roku předcházejícímu, a změny ve Sportovních řádech schváleny do 1. července roku předcházejícího, byla přijata. S výjimkou drobných detailů jsme dosáhli přijetí těchto velmi revolučních návrhů změn, shodli jsme se na cílech, kterých chceme dosáhnout a shodli jsme se na tom, že automobilky - sedm společností, které mají co dočinení s motory - si sednou k jednacímu stolu a navrhnou, jak snížit cenu motorů o 50 %. Myslím, že jsem od tohoto setkání nemohl očekávat více."