Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Technologie formule 1 - volant

Technologie formule 1 - volant

Pohled do zákulisí stáje McLaren

Řídit monopost formule 1 neznamená to samé, jako jej ovládat. Volant závodního vozu dnes reprezentuje množství pokročilé technologie, která pomáhá pilotům při dosahování optimálních výsledků na trati.
 
Primární účel volantu je poměrně jednoduchý a spočívá v přenosu ovládání na řízená kola. Pokud však hovoříme v kontextu formule 1, stává se celý proces ovládání vozu nepoměrně složitějším.
 
Progresivní technologie a nejnovější vývoj se prosazují i při konstrukci volantů.
 
Šéf oddělení konstrukce stáje McLaren Mercedes Steve Hallam na adresu volantu uvádí: “Volant moderního vozu formule 1 je jednou z jeho nejatraktivnějších součástí a to proto, že je tak nápadný. Většina lidí přicházejících do továrny nebo během závodu do garáže má možnost podržet volant na moment v rukou a stisknout si páčky ovládající řazení rychlostí, jejichž význam je všeobecně znám. Většina z návštěvníků se však ptá, jaký je význam všech těch tlačítek.”
 
“Pokud bych měl říci skutečně všechno, musel bych prozradit příliš mnoho našich tajemství. Mohu však říci, že volant představuje velmi komplexní součást výbavy, která kromě původního cíle v podobě řízení vozu umožňuje jezdci vykonávat množství dalších akcí.”
 
"Ještě třeba v roce 1992 byl volant formule 1 poměrně jednoduchou a účelovou součástí vozu. Jeho tvar byl kruhový a byl vybaven kovovým středem sloužícím pro jeho uchycení na sloupek řízení. Většinou byl takový volant vybaven maximálně třemi tlačítky – jedním pro výběr neutrálu, druhým pro rádio a třetím pro přísun tekutin do pilotových úst.“
 
Nástup komplexních elektronických systémů do formule 1 během devadesátých let znamenal zásadní změnu do té doby zažitých konstrukčních praktik. Množství funkcí začalo být ovládáno prostřednictvím tlačítek a otočných ovladačů, které byly rozsety po ploše volantu. Důvodem, proč se tyto ovládací prvky objevily na volantu, byla a je snaha ulehčit pilotům ovládání vozu během jízdy. Poloautomatické systémy řazení z počátku devadesátých let znamenaly příchod páčkových ovladačů připevněných pod volantem. Takové řešení umožňuje pilotům řadit bez nutnosti pouštět volant z ruky, což snižuje riziko zařazení špatného rychlostního stupně a současně zlepšuje plynulost a časování změn rychlosti.
 
Ovládání parametrů motoru, kontroly trakce a nástup ‘launch control‘ optimalizující průběh startu vyžadovaly další tlačítka a nejrůznější přepínače, umožňující jemné doladění některých parametrů vozu během jízdy. Moderní volant dnes obsahuje i ovládání spojky, které se využívá pouze v okamžiku, kdy vůz opouští garáž. Vozy dnes nejsou vybaveny pedálem spojky, což umožňuje konstruktérům optimalizaci prostoru pod nohama pilotů.
 
Není velkým překvapením, že dnes volant představuje jeden z nejkomplexnějších palubních systémů a je považován za skutečný technologický klenot. Běžný volant dnes kromě svého primárního účelu ovládá minimálně dvanáct dalších funkcí.
 
Výroba libovolné součásti monopostu formule 1 představuje komplexní proces a to platí i v případě volantu. Při výrobě volantu je použito množství různých odlehčených materiálů včetně uhlíkových vláken, hliníku, titanu, oceli, gumy a umělé hmoty. Výroba volantu představuje až sto hodin práce.
 
Jestliže průměrný volant ovládá dvanáct různých funkcí vozu, znamená to použití množství komponentů, tlačítek a přepínačů. Ty musí být během výroby umístěny na ergonomicky správná místa. Jedná se zhruba o sto dvacet dílů. Navzdory tomu, že hotový volant sestává z množství komponent a různých materiálů, činí jeho váha pouze 1,3 kilogramu.
 
Během sezóny je pro každého závodního jezdce vyrobeno nejméně pět volantů. Tři cestují spolu se závodním týmem, zatímco dva používá tým testovací. Třetí jezdec Alex Wurz má na sezónu k dispozici volanty dva. Během sezóny se však obvykle vyrobí ještě další volanty. McLaren Mercedes totiž po každém umístění některého ze svých jezdců na stupních vítězů volant z vozu vyjme a zdokumentuje jeho historii. Cenný suvenýr je poté uschován a již se nepoužívá.
 
Čas od času se dá takový volant koupit, avšak jeho cena obvykle přesahuje i sumu požadovanou za závodní helmy a pohybuje se v řádech mnoha set tisíc korun. Některé týmy proto vyrábějí limitované série replik.