Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Světová rada motorsportu schválila změny pravidel

Světová rada motorsportu schválila změny pravidel

Kompletní seznam věcí, na kterých se v příštích letech ušetří.

Světová rada motorsportu dnes v Monaku schválila změny, které by měly vést k značnému snížení nákladů na provoz týmů formule 1 počínaje příštím rokem. Změny se setkaly s jasným souhlasem všech týmů. FIA je také vděčná asociaci FOTA a jejímu předsedovi Lucovi di Montezemolovi za jejich velký přínos.

2009

Motor:

Životnost motorů bude zdvojnásobena. Každý jezdec bude moci za sezónu použít osm motorů, další čtyři bude mít tým k dispozici pro testy. Každý tým si tedy bude muset vystačit s dvaceti motory za sezónu.

Počet otáček bude omezen na 18 000. Jak už bylo potvrzeno 5. prosince, jeden motor musí vydržet tři závodní víkendy. Ceny motorů pro nezávislé týmy budou zredukovány oproti letošnímu roku na polovinu.

Týmy se jednohlasně shodly na tom, že bude Renault moci dohnat svou výkonnostní ztrátu, motory ostatních týmů zůstanou nezměněné. Srovnávací testy nebudou nutné.

Testování:

Během sezóny nebude povoleno testování, výjimkou jsou volné tréninky, které jsou součástí velkých cen.

Aerodynamický výzkum:

Od 1. ledna 2009 se nebude moci testovat v aerodynamických tunelech s modely většími než 60% velikosti skutečných vozů. Rychlost proudícího vzduchu pak nebude moci přesáhnout 50 metrů za sekundu.

Pokud bude týmy schváleno vyrovnání poměru použití aerodynamického tunelu proti výzkumům CFD, bude tento návrh předložen FIA.

Aktivita v továrně:

Šest týdnů v roce budou továrny zavřené, jak říkají místní zákony.

Závodní víkend:

Pracovní síly budou zredukovány. Týmy budou sdílet informace o pneumatikách a palivu, aby se omezila nutnost takzvaného "spottera".

Sportovní hledisko:

Proběhnou průzkumy veřejného mínění za účelem zisku nových nápadů například na formát kvalifikace, nebo nahrazení bodového systému medailemi. Jednotlivé návrhy pak budou zveřejněny.

Poznámka: Podle očekávání by měly tyto změny pomoci týmům v příštím roce ušetřit až 30% finančních prostředků proti letošní sezóně, u nezávislých týmů by měly být úspory ještě větší.

2010

Motor:

Pohonné jednotky budou zákaznickým týmům nabídnuty za méně než 5 milionů eur na sezónu. Zákaznické týmy budou moci nakupovat motory buď od jiných týmů, nebo od nezávislého dodavatele. Pokud se bude jednat o nezávislého dodavatele, musí být smlouva podepsána nejpozději do 20. prosince tohoto roku.

Stejné motory budou použity v letech 2011 a 2012, takže nebudou vyvíjeny nové.

Všechny týmy budou používat stejnou převodovku.

Šasi:

Bude sestaven seznam jednotlivých aerodynamických prvků. U každého se rozhodne, zda-li vytváří mezi týmy výkonnostní rozdíl, nebo ne.

Některé součástky, které budou označeny jako rozdíly tvořící, budou homologovány.

Některé součástky tvořící rozdíly se budou smět používat nadále, ale budou muset být vyráběny z levných materiálů.

Součástky, které nevytváří výkonnostní rozdíly, budou předepsány a budou obstarány nebo vyrobeny co nejefektivnějším způsobem.

Závodní víkend:

Budou zavedeny standardizované vysílačky a telemetrie.

Bude zakázáno umělé předehřívání pneumatik, mechanické čištění pneumatik a během závodu se nebude smět dotankovávat palivo.

Existuje možnost zkrácení délky nebo trvání závodu (rozhodne se podle výsledků průzkumu trhu).

Aktivita v továrně:

Další omezení aerodynamického výzkumu.

Bude provedena kompletní analýza veškerého vybavení v továrnách, aby mohla být zavedena další omezení.

Dlouhodobější hledisko

FIA a FOTA prostudují možnosti zcela nové pohonné jednotky od roku 2013 založené na energetické efektivitě (zajištění většího množství vykonané práce za vynaložení menšího množství energie). Pravidla budou navržena tak, aby byl vývoj pohonných jednotek co se týče úspory energie co nejprospěšnější automobilovému průmyslu.

Vylepšený systém KERS bude pravděpodobně velice významným elementem energeticky efektivních pohonných jednotek budoucnosti. Co se kratší doby týče, v příštím roce bude ve formuli 1 zaveden systém KERS, nikoliv však povinně. Pro rok 2010 FOTA zvažuje zavedení standardního systému KERS. FIA očekává návrhy.

Pro Sportovní a Technické regule formule 1 let 2009 a 2010 bude zavedeno ještě více změn, FIA o nich bude informovat na svých internetových stránkách.