Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Mistři světa formule 1

Mistři světa formule 1

Díl sedmnáctý: Jody Scheckter

Talentovaný Jihoafričan byl oslnivě rychlý takřka s každým vozem, do kterého usedl. Nebál se riskovat, na čemž často vydělával.

Jody Scheckter se narodil 29. ledna 1950. Svou kariéru začal poměrně brzy, ve dvanácti letech závodil na motokárách, poté dokonce zkoušel i motocykly. Nakonec se ale usadil na čtyřech kolech. Jeho podomácku postavný Renault se ukázal být až neuvěřitelně úspěšný, když s ním Jody mnohokrát zvítězil.

Ke konci roku 1970 jej angažoval Tom Lawson do série Springbok, kde Scheckter startoval za volantem vozu Mazda. Dobrou volbu Lawsonovu potvrdil pátým místem ve tříhodinovce Bulawayo a vítězstvím ve své třídě v devítihodinovém závodě v Goldfields.

Jeho ambicí byl úspěch v seriálu Formula Ford Sunshine, se kterým byl spojen i posun do Evropy. A Scheckter svůj plán splnil, když se svou Lolou T200 vyhrál a na začátku roku 1971 se vydal do Anglie.

Narychlo naskočil do vozu Merlyn na Brands Hatch a překvapivě vedl, než dostal smyk. V tomto duchu se pak nesly i další závody, buď vítězství, nebo smyk, než Scheckter usoudil, že potřebuje větší výzvu v podobě formule 3.

Tam závodil s vozy EMC a později Merlyn, na konci sezóny už vyhrával závody. Pro rok 1972 se proto posunul do formule 2 v barvách týmu McLaren. S vozem M21 se mu celkově nedařilo, i když v Crystal Palace si připsal vítězství.

Tým jej angažoval i do závěrečné velké ceny formule 1, Jody Scheckter svůj debut absolvoval na Watkins Glenu, kde dojel na slušném devátém místě.

Pro rok 1973 pokračoval ve formuli 1 s McLarenem, ačkoliv se mu tým vedle Revsona a Hulmeho příliš nevěnoval. Jody navíc neustále havaroval, nejhorší chvilku zažil na Silverstonu, kde se po startu roztočil a způsobil hromadnou havárii.

V té době Jody zvládal vedle formule 1 závody v americké formuli 5000 a seriálu Can-Am s vozem Porsche 917. V obou seriálech se ale nehod vyvaroval.

McLaren už pro Schecktera neměl na sezónu 1974 místo. Angažoval jej Ken Tyrrell jako nového lídra své stáje po odcházejícím Jackiem Stewartovi a zesnulém Francoisi Cevertovi. Jody se v kokpitu vozu 007 dočkal premiérových dvou vítězství v Anderstorpu a na Brands Hatch a celkově skončil třetí.

V sezóně 1975 jeho forma trochu klesla, i když vyhrál domácí Velkou cenu Jihoafrické republiky v Kyalami. V celkovém pořadí mu patřilo sedmé místo.

Pro sezónu 1976 Tyrrell připravil odvážnou konstrukci, vůz P34 se šesti koly. V rukou Schecktera se z něj stal úspěšný stroj, když pětkrát dojel na stupních vítězů, navíc získal historický triumf v Anderstorpu. Mezi jezdci skončil za Huntem a Laudou na třetím místě, čímž vyrovnal svůj rekord.

Úspěchem bylo také vítězství v závodě 1000 km Wynn v Kyalami s vozem BMW, posádku spolu se Scheckterem tvořili Nilsson a Grohs.

V následujícím roce Scheckter podstoupil riskantní přestup, když odešel k Wolfu. Už v úvodní Velké ceně Argentiny v Buenos Aires ale dovezl vůz restrukturalizovaného týmu k premiérovému vítězství. Vůz sice nebyl konkurenceschopný na všech okruzích, Scheckter to ale kompenzoval svým umem a přidal ještě dvě výhry v Monaku a Mosportu. V šampionátu skončil druhý za vítězným Laudou.

Wolf ale pro rok 1978 nepostavil už tak dobrý vůz a Jody většinu závodů nedokončil. Nabídce Ferrari na přestup pro sezónu 1979 se nedalo odolat. Jihoafričan vcelku překvapivě změnil svůj přístup, už nebyl tak divoký, jezdil daleko konzervativněji a snažil se pouze tak, jak musel, ne víc. A vyplatilo se, v sezóně třikrát zvítězil a v Monze mohl slavit titul mistra světa.

Scheckter tak dosáhl svého cíle. Rozhodl se zúčastnit se ještě jedné sezóny, ta byla proti té předchozí ale ostrým kontrastem, suverénně nejhorší v jeho kariéře. Scheckter získal pouhé dva body a skončil až devatenáctý.

Frustrovaný Scheckter ukončil svou kariéru a v USA začal nový život, zcela oddělený od jeho motoristických úspěchů. Většina jeho novýh známých dokonce ani netušila, že je světovým šampionem. Ale přesně tak to Jody Scheckter chtěl, takové okolnosti mu vyhovovaly k úspěšnému podnikání.

Nakonec se ale vrátil jak do Evropy, tak k motorsportu, když oba své syny Thomase a Tobyho vedl k rychlým kolům. Známější z nich, Thomas, dnes závodí v seriálu IRL.