Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Návrat ke kořenům – Blancpain Endurance Series

Návrat ke kořenům – Blancpain Endurance Series

Původní formát závodů GT v novém kabátě.

Pořadatel mistrovství světa GT1 a mistrovství Evropy GT3, společnost Stéphane Ratel Organisation (SRO), představila v prosinci loňského roku novou sérii vytrvalostních závodů, Blancpain Endurance Series (BES).

V předchozích letech byly závody vozů GT1 a GT2 pořádány v délce tří hodin (do roku 2006), posléze byly zkráceny na dvě hodiny (do roku 2009). V roce 2010 byly se vznikem samostatného MS GT1 závody omezeny na jednu hodinu a GT2 se zúčastnila pouze 24 hodinového závodu v Belgii. Zatímco GT2 se tehdy potýkala s nedostatkem zájemců (8 vozů), pole vozů GT3 bylo velmi početné (21 aut). Proto bude GT3 vedoucí kategorií nového šampionátu vypsaného v následujících třídách:

GT3 Pro Cup – vozy třídy GT3 podle nejnovějších pravidel FIA, posádka vždy složená ze tří pilotů bez omezení kategorie.

GT3 Pro AM Cup – změna se týká posádek, může být složena ze dvou nebo tří jezdců. Jeden z nich může být držitel platinové nebo zlaté licence, ostatní pouze bronzové. Při 24 hodinovém závodě může být angažován čtvrtý pilot s platinovou nebo zlatou licencí.

GT3 Citation Cup – lze použít nejen aktuální vozy, ale i GT3 starších specifikací, auta z Porsche Carrera Cupu anebo Ferrari Challenge. V tříhodinových závodech musí být v posádce tři jezdci, nejvyšší povolená licence je stříbrná. Se stejnou licencí lze najmout i čtvrtého pilota na 24 hodinový závod.

GT4 Cup – vozy GT4 s aktuální homologací. V tříčlenné posádce může být držitel platinové licence, ostatní musí mít bronzovou. Ve Spa lze nasadit i čtvrtého pilota s platinovou nebo zlatou licencí.

Supersport Cup – vozy třídy GT4, které nemusí splňovat výrobu minimálního počtu 300 kusů ročně. V posádce mohou být dva držitelé stříbrné licence a jeden bronzový.

Seznam pilotů a přidělených licencí dle předchozí úspěšnosti naleznete Zde.

Kalendář šampionátu obsahuje čtyři tříhodinové závody na známých evropských tratích. Vrcholným podnikem mistrovství bude 24 hodin ve Spa-Francorchamps.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  17.04.2011  Itálie  Monza
 2.  22.05.2011  Španělsko  Navarra
 3.  30.07.2011  Belgie  Spa-Francorchamps
 4.  27.08.2011  Francie  Magny Cours
 5.   09.10.2011  Velká Británie  Silverstone

Formát tříhodinových závodů se bude sestávat z dvou hodinových tréninků, kvalifikace rozdělené na tři 15 minutové části (každá pro jednoho pilota) a závod v délce tří hodin. V nich bude možné použít až pět sad pneumatik (pokud se podaří účastníkům jednu ušetřit z předchozího podniku) a bude povoleno tankování.

Ve Spa budou mít možnost návštěvníci lázeňského městečka vidět tradiční představení v ulicích účastníků, které proběhne ve středu 27. července. Ve čtvrtek budou na programu dva 90 minutové tréninky, hodinu trvající kvalifikace a dvě noční 45 minutové kvalifikace. V sobotu 30. července se po dvacetiminutovém zahřívacím tréninku závodníci postaví na rošt 24 hodinového závodu, který bude odstartován v 16,00.

Bodováno bude prvních deset posádek ve třídě (25,18,15,12,10,8,6,4,2,1). Ve Spa bude probíhat průběžné bodování po šesti a dvanácti hodinách (poloviční příděl) a poté plný příděl bodů po dokončení závodu.

Závody bude možné sledovat prostřednictvím nově spuštěných webových stránek šampionátu Zde . Sestřih bude v České republice nabízet Sport 5.

Velmi pestrá bude nabídka modelů a značek mnohdy jedinečných vozů. K vidění budou novinky v podobě Mercedesu SLS AMG, Nissanu GT-R, McLarenu MP4/12C, Ferrari F458 (vše GT3) anebo Lotusu Evora (GT4). Přidají se k rozmanité škále známých vozů jakými jsou Audi R8, BMW Z4, Corvette Z06, Chevrolet Camaro, Ford GT a Mustang, Lamborghini Gallardo, Aston Martin DBRS9, Porsche 997, Ginetta G50, Maserati Trofeo, Donkevoort D8GT, Dodge Viper, Ascari KZ1R anebo ojedinělých speciálů zastoupených KTM X-Bow a Lotus 2-Eleven. Pro představu lze navštívit následující stránky: Zde anebo Zde.

O novou sérii projevila zájem celá řada týmů jako např. Hexis AMR (Aston Martin), WRT (Audi), Rhesus Racing (Aston Martin, GT4), rhino´s Leipert Team (Lamborghini). Ve Spa by se navíc měl objevit Team Pyro anebo Black-Falcon (oba Mercedes) anebo United Autosport (Audi). Kolují zvěsti o zájmu šampiónů GT1 a FIA GT, Michaela Bartelse a Andrea Bertoliniho. Není vyloučena ani účast českých barev ať už by se jednalo o týmy anebo piloty, zatím však bez bližších podrobností.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Oproti dřívějším závodům nepotěší účast nižších tříd vozů GT, nicméně je to vyváženo nabídkou výrazně pestřejšího pole ušlechtilých vozů. Před víkendy šampionátu BES budou na Formuli k dispozici články se základními informacemi pro sledování závodů. Prozatím se však fanoušci gétéček mohou těšit na již oznámenou sérii článků o technice v MS GT1, která odstartuje v pondělí 21. února představením Nissanu GT-R.