Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

BES: Perný den v Ardenách: 3.díl

BES: Perný den v Ardenách: 3.díl

Informace k aktuálnímu ročníku 24 hodin ve Spa-Francorchamps.

O tomto víkendu proběhne na belgickém okruhu ve Spa-Francorchamps již 63. ročník 24 hodinového vytrvalostního závodu, jehož se zúčastní vozy třídy GT3 a GT4.

V předchozích dvou dílech jste se měli možnost seznámit s historií okruhu Spa-Francorchamps Zde a souhrnem předchozích ročníků Zde. Nyní je na řadě závěrečný díl, který bude věnován závodu, jenž vypukne již za dva dny v Belgii.

Dějiště závodu

Na závodníky čeká celkem 7 004 metrů rychlé dráhy vinoucí se okouzlujícím prostředím ardenského pohoří. Popis dráhy bude doplněn komentářem Berta Longina, který v letech 2006 a 2007 dojel třetí ve voze Corvette C6.R, respektive C5-R.

Startovní rovinka ležící ve výšce 418 metrů nad mořem vede do velmi ostré vracečky La Source. Její vrchol se nachází 220 metrů od startovní čáry a během tohoto úseku se jezdci dostanou o 6 metrů výše. „La Source je velmi důležitá zatáčka, můžete ji zkusit střihnout. Zkuste se dostat co nejblíže ke zdi, jak je to možné – až 10 cm. Na výjezdu můžete být velmi agresivní, protože je zde hodně přilnavosti.“ V současnosti jezdcům ulehčuje její průjezd asfaltová úniková zóna umístěna na výjezdu ze zatáčky. Někteří jezdci jsou schopni její výhody zneužívat především při startu závodu.

Za La Source (po 330 metrech na 419 metrů nad mořem) se dráha svažuje k jedné z nejznámějších zatáček na světě – Eau Rouge. Jméno získala podle říčky, která v těchto místech protíná okruh, aby jej opustila za zatáčkou Stavelot. V tomto místě mají závodníci za sebou 890 metrů a klesání do výšky 391 metrů nad mořem. Následuje katapult tímto levým záhybem posléze mířícím mírně doprava k místu Raidillon. Po ujetí pouhých 240 metrů překonávají jezdci převýšení 24 metrů. „Pak míříme dolů ke kopci s Eau Rouge a Raidillonem. Každý ví, že jde o jedno z nejvíce strhujících míst Spa. Ale musíte být velmi opatrní a projet ji dobře, jinak je to nebezpečné anebo jste příliš pomalí. Nejdůležitější věc v Eau Rouge je zklidnit vůz na vjezdu, jemně zatáčet a jet naplno v Raidillonu“, uvedl belgický závodník na adresu jedné z jeho dvou nejoblíbenějších zatáček na světě. Okolí obou zatáček lemuje asfalt, nicméně vzhledem k vysokým rychlostem dosahovaným v tomto úseku může být chyba potrestána nárazem do nedalekých svodidel.

V pravém záhybu rovinky Kemmel mají za sebou jezdci 1,5 km dráhy a vystoupali již do výšky 446 metrů nad mořem. Než dojedou do 2,2 kilometrů vzdálené dvojice zatáček Les Combes, dostanou se o dalších 17 metrů výše. Rodák z Leuvenu popsal jeden z jednodušších úseků belgické dráhy následovně: „Za Raidillonem následuje stoupání k Les Combes, takže pokud jste rychlí v Raidillonu, budete rychlí i v Les Combes. Do této zatáčky můžete brzdit velmi, velmi pozdě a můžete ji zkrátit. Za obrubníky je tráva, ale pak jsou v zemi díry. Zde musí být piloti, kteří svoji snahu přehnali, velmi opatrní.“ Pozor si musí dávat jezdci také na únikovou zónu na vnitřní části okruhu, protože je zde umístěna jedna z mála zbývajících částí pokrytých kačírkem.

Nejvyšší bod okruhu Spa-Francorchamps ležící v nadmořské výšce 470 metrů nad mořem ve vzdálenosti 2 470 metrů od startu je před pravotočivou zatáčkou Malmedy. Za ní se jezdci vydají klesáním k vlásence Rivage (někdy též nazývané Bruxelles), jejíž začátek následuje po ujetí dalších 400 metrů (s poklesem o 15 metrů). „Rivage je také velmi těžká zatáčka. Lze spatřit hodně jezdců, kteří na jejím výjezdu vyjedou z dráhy. Jde o nedotáčivou zatáčku, která je překvapí. Při dešti jde o pomalou zatáčku a mnoho závodníků je zaskočeno úrovní přilnavosti. Dráha se mění každý den, takže musíte rychle najít, kde je přilnavost a jak velká je,“ sděluje zkušený závodník své poznatky. Pro obě zatáčky je typický kačírek v únikových zónách. Ten se může v záludné Rivage stát strašákem pro chybující piloty.

Následující devadesátistupňová klesající zatáčka je na vnější straně vyasfaltována. Je vzdálena 3 110 metrů od začátku okruhu a leží ve výšce 438 metrů nad mořem. Za ní následující krátká rovinka vede do druhé poloviny okruhu k rychlému levému oblouku se dvěma vrcholy s názvem Pouhon (anebo Double Gauche). Do Pouhonu ležícího ve výšce 402 metrů nad mořem piloti najíždí po absolvování 3,6 kilometru jízdy. Další oblíbená zatáčka Belgičana: „Tajemství spočívá v pomalejším nájezdu, protože jinak příliš zatěžujete předek vozu způsobující nedotáčivost a výjezd pak není dobrý. Je to dlouhá a rychlá zatáčka, takže pokud nemáte dobrý výjezd, hodně ztratíte. Rozhodující je nalezení správného brzdného bodu a místa, v němž můžete přidat plyn. Pokud projedete Pouhon správně, můžete získat spoustu času.“ Asfaltový povrch na vnější straně dráhy ulehčuje nápravu chyb příliš rychlých jezdců.

Kratší rovinka přivede jezdce k esíčku Les Fagnes (též pouze Fagnes). Začátek je umístěn 4,28 km od startu a je o dalších 25 metrů níže něž nájezd do Pouhonu. „Následuje Les Fagnes známá též jako Pif Paf. Jedná se o velkou šikanu, výjezd je nejdůležitější část této zatáčky. Máte-li dobrý vjezd, postupně přidáváte plyn, můžete získat. Sice to vypadá to, že jste pomalí, ale pokud příliš tlačíte v první nebo druhé části, ztratíte na výjezdu.“ Na jezdce, kteří nezvládnou vjezd do zatáčky čeká v únikové zóně asfalt, na výjezdu je menší zóna s kačírkem.

Dále již dráha neklesá tak dramaticky, protože průjezd 360 metrů dlouhého Stavelotu (anebo Campus, umístěna 4,74 km od začátku) představuje pouhé 2 metry výškového rozdílu do 373 metrů nad mořem. „Pak následuje zatáčka s přetáčivým výjezdem, nová část Stavelotu. Tato zatáčka je velmi důležitá, protože se jedná o začátek dlouhého stoupání. Pokud projedete Stavelot dobře, máte velmi dobrou rychlost na zbývající část okruhu.“ Poslední místo na okruhu, kde musí být piloti obezřetní, protože vnější část zatáčky lemuje kačírek.

Za Stavelotem následuje opět stoupání podél Courbe Paul Frére lemované na vnější straně asfaltem. Po 600 metrech jízdy od výjezdu ze Stavelotu jezdci překonají 15 metrů výškového rozdílu, aby je za mírným levým obloukem čekal po ujetí 300 metrů příjezd k zatáčce Blanchimont. Dalších 10 metrů výškového rozdílu dostane jezdce do 398 metrů nad mořem. Tento rychlý levý záhyb je druhým nejoblíbenějším místem belgického jezdce nejen na domácím okruhu, ale v celém světě: „Jedeme do kopce k Blanchimontu, jenž je také velmi působivou zatáčkou. Mezi jezdci probíráme, zda je výhodnější brzdit před Blanchimontem anebo ne. Ale ať se rozhodnete jet na plný plyn anebo ne, mnoho času nezískáte. Je to na vašem zvážení.“ Stejně jako v oblouku před Blanchimontem, i zde je asfaltová úniková zóna.

Pak se již jezdci dostávají do nejnovějšího místa na okruhu, do šikany ležící o dalších 9 metrů výše a vzdálené 6 540 metrů od startu. Má příznačný název Chicane. Nejprve následuje pravá zatáčka, za níž se mohou jezdci vydat do boxů anebo do levé zatáčky, která jezdce přivede na cílovou rovinku.

Tím mají jezdci za sebou devět pravých a deset levých zatáček. Jezdí se po směru chodu hodinových ručiček na dráze široké 10-14 metrů. Posádka vítězného vozu třídy GT3 v loňském roce dokázala ujet celkem 518 kol.

Současná předpověď počasí nevylučuje možnost přeháněk. Start závodu může proběhnout na mokré dráze s deštěm až do nočních hodin. Teploty by se měly pohybovat v rozmezí 13-15°C. Další přeháňky jsou předpovídány na časné ranní hodiny a poté na závěr závodu. Noční teploty poklesnou k 11°C, denní se dostanou na hodnoty předchozího dne.

Popis tříd, jezdci, vozy

GT3 Pro Cup – vozy třídy GT3 podle nejnovějších pravidel FIA, posádka vždy složená ze tří pilotů bez omezení kategorie.

Letos se jedná o hlavní kategorii závodu. Technika je shodná s kategorií Pro AM Cup, takže jediná šance, jak zdolat jezdce nižší kategorie, je kvalitní jezdecké složení. Není velkým překvapením, že prakticky v každé z 18 přihlášených posádek (dle dat z 22.července) naleznete vítěze některého z předešlých ročníků tohoto závodu (Hezemans, Kumpen, Ortelli, Fässler, Scheider) anebo držitele titulu v šampionátech SRO s vozy GT (Bobbi, Goueslard, Ortelli, Rockenfeller, Haase, Moser). Někteří z nich navíc prokázali své schopnosti vítězstvím v evropském šampionátu vytrvalostních závodů v Evropě (Clairay, Gardel, Goueslard, Ortelli, Rockenfeller) anebo dokonce výhrou v některé z tříd slavnější 24hodinovky v Le Mans (Fässler, Gardel, Rockenfeller, Ortelli). Triumfy ověnčené piloty doplňuje celá řada pilotů působících v GT1, GT3 anebo jiných předních šampionátech.

ADAC GT Masters na Sachsenringu

Foto:Tomáš Krejčík 

F458 je jedním ze tří nových letošních vozů ve třídě GT3. Automobil byl odhalen v druhé polovině roku 2009, před rokem byla představena verze pro pohárové závody. V letošní sezóně byl vůz připraven již dle pravidel ACO GTE (GT2) a GT3. V ME GT3 i Blancpain Endurance Series rychle nahrazuje svého předchůdce F430. Na snímku je vůz německého ADAC GT Masters při letošním závodě na Sachsenringu.

Jejich sportovním náčiním bude Aston Martin DBRS9, Porsche 997 GT3 RSR, Lamborghini Gallardo LP600, Audi R8 LMS anebo Ford GT. Marc VDS Racing jako jeden z vozů nasadí také BMW Z4. Případný úspěch tohoto vozu může vést k rozhodnutí této stáje připravit tento typ pro MS GT1, které bude příští sezonu potřebovat velké množství nových modelů. Ve startovním poli se objeví také letošní novinky v GT3, Ferrari F458 a Mercedes SLS AMG. Současný rival stuttgartské automobilky, britský McLaren, představí v akci žhavou novinku – MP4/12C GT3!

GT3 Pro AM Cup – změna se týká posádek, může být složena ze tří nebo čtyř jezdců. Dva z nich mohou být držiteli platinové nebo zlaté licence (anebo kombinace), ostatní pouze bronzové. V krajním případě může být posádka sestavena z držitele bronzové licence doplněná trojicí jezdců se stříbrnou licencí.

Možnosti vozů použitých v této skupině jsou stejné jako u hlavní kategorie. V nejpočetnější třídě s 29 vozy se v některých posádkách vyskytují neméně schopní a zkušení závodníci. Jejich výsledky mohou snižovat méně zdatní kolegové nutní pro zařazení do této skupiny. Mezi týmy vynikají sestavy stáje United Autosports, Blancpain-Reiter anebo Marc VDS.

Elitu v této třídě představuje pětice držitelů platinové licence. Patří mezi ně bývalý pilot F1, Olivier Panis, vítěz z Le Mans (GT1) anebo Spa (cestovní vozy) Peter Kox, mistr LMS v GT1 Guillame Moreau, Xavier Maassen anebo šampión GT2 Richard Westbrook.

Zlatou licencí se chlubí bývalí jezdci F1 Eddie Cheever, Mark Blundell (také celkový vítěz Le Mans), Stefan Johansson (k nimž přidal dva celkové triumfy v Le Mans a vítězství v třídě prototypů C2), Johnny Herbert (celkové vítězství Le Mans a LMS). Úspěch v 24 hodin ve Spa pomohl do této společnosti Marcu Duezovi (jednou v GT, dvakrát cestovní vozy), Josi Mentenovi (GT) anebo vítězům předchozího období Fabienu Giroixovi anebo Fredericu Bouvymu. Richard Dean pro změnu vyhrál ve třídě ve francouzské 24hodinovce.

Šampión GT3 Gilles Vannelet a čtyřnásobný vítěz vytrvalostního závodu Spa během éry cestovních vozů Jean-Michel Martin jsou držiteli stříbrné licence. V případě Martina se v poli, byť v jiné třídě bude pohybovat jeho syn, Maxime Martin.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Již pátá generace vozu si odbyla svoji premiéru v roce 2004. V závodech GT jej začal od roku 2008 doplňovat jiný model ze stáje Fordu, typ GT. Belgická stáj Marc VDS nasadí ve Spa trojici rozdílných vozů ve dvou třídách. Mustang byl vybrán pro nižší kategorii, v hlavní třídě bude bojovat Ford GT a BMW Z4. Což pro stáj z Charleroi-Gosselies není nic neobvyklého, neboť její aktivity v motorsportu jsou velmi rozmanité. Snímek vozu belgické stáje byl pořízen loni při brněnském vystoupení GT3.

Technika bude shodná s třídou Pro nejen svojí výkonností, ale také nabídkou modelů. Pouze stáj Marc VDS nasadí místo Fordu GT předchozí model Ford Mustang. Navíc se v této kategorii objeví Corvette Z06.

GT3 Gentleman Cup – lze použít nejen aktuální vozy, ale i GT3 starších specifikací. Nejvyšší povolená licence je stříbrná pro dva piloty. Další dva musí mít bronzovou licenci. Lze vytvořit také kombinaci jednoho držitele stříbrné licence doplněného trojicí pilotů s bronzovou licencí.

V této kategorii se utká šest posádek tvořených méně známými jezdci. V týmu VDS Adventures Marca van den Stratena bude pilotovat Ford jeho synovec Raphaël. Díky možnosti použití starší techniky se však na okruhu kromě známých modelů Aston Martin, Porsche anebo Fordu Mustang objeví Ferrari F430 nebo Dodge Viper.

ADAC GT Masters na Sachsenringu

Foto: Tomáš Krejčík 

Rozšířené náčiní předchozích let pomalu vyklízí bojiště GT sérií. Výroba nástupce modelu F360 probíhala v letech 2004-2009 a dostalo se i na speciály pro okruhové závody. Kromě pohárové verze Challenge, z níž vycházel model pro GT3, byl vůz připraven i pro GT2. Na snímku je vůz německého mistrovství GT při závodě na Sachsenringu, kam se novější F458 prosazuje pomaleji.

Třetí generace vozu Dodge Viper vyráběného od roku 1991 pod označením SRT-10 navazovala na předchozí úspěchy „Zmije“ v motorsportu dosažené také spřízněnou značkou Chrysler. Nepříliš rozšířený vůz, ale úspěšný jak v GT1, tak v GT3. Vůz na snímku najíždí do jedné ze zatáček brněnského okruhu při návštěvě v roce 2007.

Cup – vozy z Porsche Carrera Cupu, volba pilotů bez omezení. Shodná technika, Porsche 997 GT3 Cup, slibuje vyrovnané závody v rámci kategorie. Pět posádek je složeno v drtivé většině z držitelů bronzové licence.

ADAC GT Masters na Sachsenringu

Foto: Tomáš Krejčík

Nestárnoucí vzhled německé klasiky, typ 911 spatřil světlo světa již v roce 1964 a dočkal se několika generací. Základní proporce vozu zůstaly zachovány bezmála půl století a týká se to i modelu 997 z roku 2005. Jeden z nejoblíbenějších vozů GT2, GT3, ale samozřejmě také pohárových závodů. Snímek ze závodu na Sachsenringu v sérii ADAC GT Masters prokazuje jeho rozšíření také do německého mistrovství.

GT4 Cup – vozy GT4 s aktuální homologací. Jezdecké složení musí splňovat výše uvedené podmínky pro třídu Pro AM Cup. V seznamu posádek zaujme především dvojice jezdců s příjmením Mansell. Synové Greg a Leo budou členy týmu Lotus Sport Italia.

Čtyři vozy, jenž bude na okruhu nejsnadnější rozeznat. Jedná se pouze o mírně upravené sériové vozy, takže jejich karoserie postrádá viditelné speciální aerodynamické prvky, mj. zadní křídla. Zmást diváky může pouze Aston Martin DB, ostatní vozy BMW M3, Lotus Evora a Nissan 370Z se vyskytují v závodě pouze v této kategorii.

V současnosti se v seznamu 62 účastníků letošního ročníku nevyskytuje český nebo slovenský tým, což se již pravděpodobně nezmění. Přestože stejná situace panuje mezi jezdci, zůstává však nemálo volných míst v již přihlášených týmech.

Odkaz na předběžnou startovní listinu naleznete Zde.

Seznam pilotů a přidělených licencí dle předchozí úspěšnosti naleznete Zde.

Maximální doba řízení je stanovena na tři souvislé hodiny, po nichž musí následovat minimálně hodinu trvající přestávka. Součet času stráveného na okruhu nesmí u jednoho pilota přesáhnout 14 hodin.

Časový plán víkendu

 Událost  Den  Čas
Denní kvalifikace  Čtvrtek  19,00-19,30
Noční kvalifikace  Čtvrtek  21,00-23,30
24h závod  Sobota - Neděle  16,00-16,00

Bodování závodu

Body bude odměněno prvních deset posádek ve třídě (25,18,15,12,10,8,6,4,2,1). Během závodu bude probíhat průběžné hodnocení po šesti a dvanácti hodinách polovičním přídělem bodů. Plný příděl bodů bude udělen po dokončení závodu.

Rozvrh přenosů

Závod bude možné sledovat prostřednictvím internetu na stránkách šampionátu Blancpain Endurance Series Zde (ve spodní části stránky) anebo také na GT1 TV Zde (volba Live GT). Zatím nejsou známy podrobnosti o délce přenosů. Lze však předpokládat zahájení přenosu 15 minut před startem závodu, tj. v sobotu 30. července v 15,45. V předchozích letech probíhalo vysílání do jedenácté hodiny večer anebo celou noc, ale bez komentáře. V případě přerušení byl přenos zahájen okolo sedmé hodiny v neděli ráno. Není vyloučena také možnost vytváření bloků částí závodu a jejich průběžné ukládání do archivu. Konec přenosu nastává 15 minut po skončení závodu, tj. v neděli v 31. července v 16,15. Vzhledem k významu závodu však není vyloučeno prodloužení částí před a po závodě až na půlhodiny.

Časy přenosů by měly probíhat dle níže uvedených časů platících pro Sport 5 (2. vstup by měl trvat dle údajů SRO).

Náhradní odkaz Zde

Další možností je sledování částí závodu prostřednictvím české stanice zaměřené na motorsport, Sport 5. Závod nebude přenášen celý, ale bude rozdělen do čtyř částí s přímým vstupem do probíhajícího dění na okruhu. Program stanice naleznete Zde, anebo přehled vstupů naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  Sport 5
Závod 1. vstup  Sobota  15,55-18,00 (dle SRO přenos až do 19,30)
Závod 2. vstup  Sobota  21,00-23,00 (dle SRO přenos až do 00,00)
Závod 3. vstup  Neděle  9,00-12,05
Závod 4. vstup  Neděle  14,00-16,25

Vzhledem k délce závodu a množství kategorií přijde vhod odkaz na časomíru Zde.

Nejpozději během pondělí bude na stránkách Formule uveřejněno shrnutí významného závodu a výsledková tabulka.