Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Dvojnásobný vítěz Indy500 Dan Wheldon zahynul v Las Vegas

Dvojnásobný vítěz Indy500 Dan Wheldon zahynul v Las Vegas

Závod byl ukončen, šampionem se stal Franchitti.

V 11. kole posledního letošního závodu IndyCar došlo k tragické události. Uprostřed 34členného pole jezdců se stala kolize, do které se postupně zapojilo 15 vozů. Jedenáct jezdců odešlo po svých, tři byli lehce zraněni, ale Dana Wheldona musel přepravit do nemocnice vrtulník. Po dvou hodinách oznámil výkonný ředitel IndyCar Randy Bernard, že Dan nehodu nepřežil.

Wheldon startoval do závodu poslední, neboť soutěžil o pět milionů dolarů, které by si rozdělil on a vylosovaný fanoušek, pokud by dokázal z 34. příčky závod vyhrát. Po startu si držel vedení Tony Kanaan, za ním bojovali Carpenter a Andretti. V 11. kole zrovna moderátoři obdivovali postup Wheldona, který již získal 10 pozic, když se před ním objevil bílý kouř.

Dan Wheldon naposledy představen divákům. 

Wade Cunningham se pokoušel předjíždět, drobný kontakt kol jej rozhodil, ztratil nad vozem kontrolu a vrazil do Hildebranda, jehož formuli to katapultovalo do vzduchu. Postiženi byli i Howard a Bell, který se snažil kolizi vyhnout po vnějšku, ale skončil koly vzhůru.
K místu se blížila skupinka, ve které byli Dixon, Franchitti, Meira, Kimball a Scheckter. První dva jmenovaní po vnějšku projeli, ale Meira ztratil kontrolu nad vozem, ten se roztočil, vrazil do Kimballa, který sestřelil po vnitřní straně jedoucího Visa. Do toho všeho se rychlostí přes 300 km/h blížil vůz Dana Wheldona a záď Kimballova vozu posloužila jako katapult. O neovladatelné vozy Tracyho a Schecktera se od dráhy odlepila také Pippa Mann a o záď Lloydova vozu Will Power. Ale Wheldon dopadl nejhůře, protože formule zasáhla ochranný plot.
Závod byl okamžitě přerušen červenými vlajkami. Dan byl z vozu vyproštěn a letecky transportován do fakultní nemocnice v Las Vegas. Zhruba hodinu a půl po nehodě svolala INDYCAR nejprve některé jezdce do místnosti ředitelství závodu a následně všechny jezdce do media centra. Po asi čtvrt hodině odtamtud odcházeli viditelně otřesení ke svým vozům, nikdo neposkytoval rozhovory, ale čekalo se na oficiální vyjádření. S tím přišel Randy Bernard:
„INDYCAR je velmi líto, že musí oznámit, že Dan Wheldon zemřel na zranění neslučitelné se životem. Naše myšlenky a modlitby jsou dnes s jeho rodinou. INDYCAR, jezdci a majitelé stájí se rozhodli ukončit závod. Jako pocta Danu Wheldonovi se jezdci rozhodli odjet pět kol na jeho počest. K čemuž dojde asi za deset minut. Děkuji.“
Jezdci nastoupili do vozů, asi si lze představit, že to pro ně bylo nejtěžších pět kol v životě. Daria Franchittiho, Tonyho Kanaana a Danicu Patrick zachytily televizní kamery se slzami v očích. Všichni zástupci stájí se shromáždili na pit lane, diváci povstali a při průjezdu vozů kolem hlavní tribuny mávali Danovi a tleskali jezdcům za tento způsob rozloučení.
Pět kol jako pocta Danu Wheldonovi:

 
Ačkoliv Vám pravidelně nabízíme obrazový materiál ze všech hlavních událostí u každého závodu, rozhodli jsme se video s tragickou nehodou Dana Wheldona do článku nevložit. Nicméně chápeme, že se najdou čtenáři, kteří chtějí vidět, co se stalo. Ty jsme se rozhodli uspokojit alespoň formou odkazu na tragické video.
Ačkoliv na to nikdo teď nechce myslet, Dario Franchitti se dnes stal šampionem sezóny 2011. V roce 1999 prohrál titul v CART jen na počet vítězství, protože s Juanem-Pablem Montoyou měli stejně bodů. Franchitti se nechal slyšet, že by o titul v roce, ve kterém zahynuli Greg Moore a Gonzalo Rodriguez, ani nestál. James Hinchcliffe se stal nejlepším nováčkem letošní sezóny. Na tyto výsledky nedokončení nedělního závodu nemá vliv, neboť soupeři obou jezdců, tedy Will Power v boji o titul a JR Hildebrand v boji o nejlepšího nováčka, byli ze závodu vyřazeni.

V roce 2003 debutoval současný vůz Dallara IR-3. Byť od toho dne došlo ke dvěma smrtelným nehodám, Tony Rena zahynul v roce 2003 a Paul Dana v roce 2006, to se stalo ve vozech G-Force. Dallara odjela 149 závodů, a ačkoliv některé přinesly ošklivé havárie a těžká zranění, až ten 150. a poslední, tragédii.

Jakoby takováto čísla na voze nosila smůlu.

Odpočívej v pokoji, Dane!