Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Souboj výrobců aneb vozy MS GT 2012 – 4. díl

Souboj výrobců aneb vozy MS GT 2012 – 4. díl

Mercedes-Benz SLS AMG GT3.

Mercedes se v létě na seznamu účastníků nevyskytoval, byl však zmíněn mezi dalšími značkami se zájmem o světové mistrovství. Podle některých zvěstí se jednalo spíše o přání Ratela mít německého výrobce na roštu, protože nebylo zřejmé, která stáj by se postarala o provoz typu SLS. Naopak tým All-Inkl.com měl zájem pokračovat se svými vozy Lamborghini Murciélago.

Během rušného podzimu se německá stáj nebránila nasazení vozů GT3 (Gallardo), přestože její italské vozy za sebou neměly ani polovinu své plánované životnosti. Nicméně se koncem listopadu začaly objevovat zvěsti o spolupráci stáje z Friedersdorfu s německým výrobcem. Jejich koupi v polovině prosince oznamoval článek prestižního britského magazínu Autosport. Zcela jasno bylo 13. ledna, když tým oznámil nasazení dvou vozů Mercedes-Benz SLS a zároveň zveřejnil první návrhy zbarvení.

Mercedes SLS v barvách týmu All-Inkl.com Munnich Motorsport - návrh

Foto: Berzerk Design

Nejstarší zástupce v poli gétéček

Když 29. ledna 1886 patentoval německý návrhář motorů Karl Friedrich Benz své vozidlo poháněné spalovacím motorem, zřejmě netušil, že položil základy jedné z nejznámějších automobilek a přispěl ke změně dopravních možností lidstva. Bývá považován za otce automobilu, přestože nebyl první kdo se o něco podobného pokoušel a vůz měl zatím jen tři kola. Na druhou stranu prvnímu automobilu předcházel patent vlastního dvoutaktního spalovacího motoru z roku 1879, na nějž navazovaly vynálezy škrtící klapky, bateriového zapalování, zapalovací svíčky, karburátoru, spojky, převodovky a vodního chlazení. Díky neutuchající snaze Karla Benze následovala řada dalších prvenství, např. první autobus anebo nákladní automobil. Za zmínku stojí i účast v prvním automobilovém závodě v roce 1894 z Paříže do Rouenu.

Jiná část historie německé automobilky se začala psát okolo německého inženýra Gottlieba Daimlera, který s dalším konstruktérem Wilhelmem Maybachem založil v roce 1890 společnost na výrobu motorů Daimler Motoren Gesellschaft (DMG). Pět let předtím oba inženýři představili vlastní spalovací motor, který dosahoval na tehdejší dobu ohromujících 600 otáček. Byl osazen do prvního motocyklu, který si nechali patentovat. První vůz byl vyroben v roce 1889, ale podařilo se jej prodat až za tři roky marockému sultánovi.

Další klíčovou osobou byl jeden z nejúspěšnějších prodejců DMG Emil Jellinek. Při účasti v týdenním seriálu s několika různorodými podniky na Francouzské Riviéře použil v roce 1899 pro svůj tým název Mercedes. Viditelné označení Monsieur Mercedes (Pan Mercedes) na jeho voze se v této oblasti stalo pojmem. Jednalo se o přezdívku jíž používal pro pojmenování jedné z jeho dcer, jíž byla Adriana Manuela Ramona Jellinek. V roce 1900 jako člen vedení DMG přesvědčil další činovníky na pojmenování vozů tímto jménem.

Foto: Mercedes

Poprvé se známé logo objevilo na vozech Mercedes v roce 1909

Obě firmy, jenž v počátcích o sobě nevěděly byly později donuceny spojit své síly v důsledku krize po první světové válce. Základy koncernu Daimler-Benz byly položeny 1. května 1924, ale společnost začala vystupovat pod tímto názvem až o dva roky později. Menší vozy firmy Benz doplnily nabídku větších a luxusnějších aut Mercedesu. Vozy německého koncernu od roku 1926 nesou označení Mercedes-Benz. Díky zaměření na náročnější zákazníky patřila německá značka mezi průkopníky řady technických a bezpečnostních novinek. V nadcházejícím předválečném období se navíc stuttgartský výrobce dostává na jeden z vrcholů na sportovním poli díky řadě titulů v evropském mistrovství anebo v soupeření o rychlostní rekord.

Mercedesu se v omezené míře dařilo udržet při životě výrobu automobilů takřka po celou dobu trvání druhé světové války. Výroba motorů koncernu Daimler-Benz pro tanky, letadla a ponorky si vynutila kratší přerušení výroby než v případě jiných německých značek. Vozy s trojcípou hvězdou začaly znovu sjíždět z výrobních pásů od roku 1947. I přes zaměření na střední a vyšší třídu, krátce nato doplněnou i méně praktickými sportovními vozy, se Mercedesu dařilo. Jedním z příkladů je sériové vydání legendárního modelu 300SL, který od roku 1952 začal sbíral vavříny v závodech sportovních vozů. Mercedesu se výborně daří i při vstupu do F1 v roce 1954. Po tragické nehodě Leveghova mercedesu v Le Mans se německý výrobce z motorsportu na dlouhou dobu stahuje.

Foto: Mercedes

V roce 2010 se Mercedes znovu vrátil do kolotoče GP s vlastním vozem po odkoupení stáje Brawn GP. Předchozí snahy německé firmy převzít McLaren, kterému dodával od roku 1995 pohonné jednotky, po období prohlubující spolupráce začaly v závěru první dekády nového století dostávat povážlivé trhliny. Ještě kratší dobu trvalo partnerství se švýcarským týmem Sauber, s nímž se Mercedes v roce 1985 vrátil do světa velkých závodů nejprve v mistrovství sportovních vozů, od roku 1993 i v F1.

Síla koncernu se projevila i v nabídce na převzetí krachujícího BMW anebo krátkodobé vlastnictví společnosti Auto Union (Audi) na přelomu padesátých a šedesátých let. Přestože stuttgartský výrobce kladl důraz na komfort, věnoval svou pozornost uspokojení nároků sportovněji založených zákazníků. V neustále se rozšiřující se nabídce lze nalézt nemalé množství více či méně laděných sportovních vozů. Mezi špičkové výrobky v této kategorii nepochybně patří model SLS představený v roce 2009.

Kompromis jako nevhodné slovo

Začátkem podzimu 2006 byly zahájeny práce na nástupci vozu Mercedes-Benz SLR McLaren. Projekt nového špičkového gétéčka se skrýval pod označením C197. Bylo rozhodnuto o novém vydání legendárního typu 300SL. Ten se proslavil nejen sportovními úspěchy, ale také svým elegantním vzhledem a neotřelým otevíráním dveří. Po jejich otevření a vyklopení vzhůru vůz připomínal při čelním pohledu letícího ptáka. Nebylo divu, že se vůz nesmazatelně zapsal do historie pod pseudonymem Gullwing (Racek). Mercedes-Benz pověřil vývojem poprvé v historii specialisty z dceřinné firmy Mercedes-AMG, kteří při splnění náročného úkolu spolupracovali s britskými techniky z McLarenu.

Mercedes SLS na Slovakiaringu

Foto: Tomáš Krejčík

Základní částí vozu je prostorový rám včetně kabiny pro posádku vážící 241 kg. Poměrně příznivé hmotnosti se podařilo docílit díky použití hliníku, jenž splňuje náročné požadavky na tuhost a pevnost, přitom je lehčí než ocel. Jeho dodavatelem je rakouský podnik Magna Steyr, který se specializuje na zakázkovou výrobu náročnějších vozů.

V konstrukci obou náprav jsou použita dvojitá trojúhelníková ramena z hliníku. Ty je možné za příplatek doplnit buď elektronicky řízenými tlumiči (AMG Ride Control) s možností volby ze tří režimů anebo sníženým sportovním podvozkem s tužším pérováním. Rozložení hmotnosti na osy je v poměru 47:53. Při řízení řidič využije posilovače, jehož účinek se mění v závislosti na rychlosti.

Standardní výbavou je výkonný brzdový systém s ABS a brzdovým pomocníkem v krizových situacích BAS. Mechanickou součástí jsou odvětrávané kompozitní disky (z oceli a hliníku) s průměrem 390 mm vpředu a 360 mm vzadu. Při zpomalení z 250 km/h na nulu uvádí AMG jejich výkon v hodnotě 816 kW. Možností je zvolit také keramické brzdy, u nichž jsou použity přední kotouče s ještě větším průměrem 402 mm. V porovnání s běžnými brzdami je dosaženo nárůstu výkonu na 823 kW, o 40% nižší váhy anebo díky větší odolnosti delších intervalů mezi výměnami. Nutno dodat, že za částku za keramické brzdy by bylo možné pořídit zcela nový osobní automobil s cenou okolo čtvrt milionu korun.

Pohonná jednotka s označením M159 vychází konstrukčně z motoru M 156 představeného v roce 2005. Objem válců 6 208 cm3 zůstal u nepřeplňovaného vidlicového osmiválce s hliníkovým blokem zachován, ale další díly byly přepracovány pro zvýšení výkonu. Nové sání, upravený ventilový rozvod a hlava motoru se spolu se změnami na výfukovém systému odrazily na vzrůstu výkonu z 391 kW motoru M156 až na 420 kW (při 6 800 ot./min) u modernizovaného ústrojí. Jakmile otáčky povyskočí nad 2 500 ot./min dosahuje kroutící moment hodnoty 545 Nm, který dále stoupá k hranici 650 Nm (při 4750 ot./min).

Po dosažení rychlosti 317 km/h se elektronika postará o zastavení dalšího nárůstu rychlosti. Bez omezení lze vyzkoušet start, po němž stačí uplynout pouze 3,8 vteřiny k dosažení rychlosti 100km/h. Vůz byl podroben nejen testům, při nichž ukazoval své svaly, ale podstoupil i měření spotřeby paliva podle laboratorní metodiky. Ve městě spotřeba 1 620 kg těžkého vozu podle očekávání skončila těsně pod hranicí dvaceti litrů. Hodnota 9,31 litru v meziměstském provozu je i zásluhou nesmyslně stanovené metodiky měření o poznání příznivější.

Další změnou na pohonném ústrojí je odstranění olejové vany. Mazivo je soustředěno v samostatné nádrži umístěné před motorem, která je s pohonnou jednotkou spojena čerpadly pro zajištění dostatečného mazání. Výhodou této konstrukce je možnost nižšího uložení 206 kg těžkého motoru, čímž po snížení těžiště dochází ke zlepšení jízdních vlastností.

Podle zásad společnosti AMG se montáži každého motoru věnuje pouze jediný pracovník. Osobní zodpovědnost je na jeho výtvoru stvrzena podpisem vyrytým na štítku umístěném na krytu pohonné jednotky. Montáž probíhá v Affalterbachu, který je zároveň hlavním sídlem AMG.

Výkon pohonné jednotky je přenášen 1,71 metrů dlouhou hnací hřídelí k převodovce. Stejně jako u vozů Mercedes v seriálu DTM je vyrobena z karbonu, čímž se podařilo dosáhnout váhy pouze čtyři kilogramy. Je uložena v hliníkovém pouzdře, stejný materiál byl použit i u 136 kg vážícího dvouspojkového převodového ústrojí s diferenciálem. Sedmistupňová automatická převodovka AMG Speedshift DCT-7 nabízí řidiči rychlost řazení závislou na volbě ze tří automatických režimů anebo ruční ovládání pádly pod volantem.

V roce 2010 byla představena také nezvyklá pohonná jednotka (respektive jednotky) v modelu s označením E-Cell. Čtveřice elektromotorů umístěných v kolech poskytovala výkon 387 kW a kroutící moment 880 Nm. Ve sprintu na 100 km/h s hodnotou 4 vteřin příliš nezaostává za svým benzínovým bratříčkem. Podle představ AMG není vyloučena jeho výroba v roce 2015.

Foto: Mercedes-Benz

Cílem při návrhu vnějšího vzhledu nebylo vytvořit vůz v současnosti oblíbeném retro stylu, ale stvořit novou legendu. Některé rysy typu 300SL však nalezneme i na modelu SLS: výrazná maska před chladičem, dlouhá kapota, výrazné průduchy za předními koly, vzhůru vyklápějící se dveře a zaoblená klesající záď. Na snímku lze spatřit první verzi upraveného modelu SLS podle předpisů třídy GT3. Zajímavostí jsou chybějící výfuky za předními koly, které jsou patrné u vozů prodaných týmům.

Návrhu se ujal Gordon Wagener, jenž od roku 2008 vede návrhářské oddělení Mercedesu. Zde je německý návrhář zaměstnán již od roku 1997, když předtím během dvou let prošel společnostmi Volkswagen, Mazda a General Motors. Dlouholeté působení u stuttgartského výrobce se projevilo na jeho účasti při tvorbě pestré řady různorodých modelů Mercedesu.

Při čelním pohledu na vůz upoutá pozornost rozlehlý přístup vzduchu k chladiči. Má tvar protáhlého lichoběžníku se zakulacenými rohy. Středem se po černé mřížce táhne chromovaná lišta s výrazným znakem firmy Mercedes uprostřed – trojcípé hvězdy v kruhu. Součástí čelní masky s nezvykle tvarovaným nárazníkem jsou menší vstupy pod světlomety. Pod špičatě vyhlížejícím nárazníkem jsou další vstupy, které vesměs kopírují otvory nad nárazníkem. Pod průhledným krytem jsou patrné kruhové xenonové světlomety, jenž jsou obklopeny diodami pro denní svícení anebo čiré směrové ukazatele.

Blatníky jsou v přední části méně vystouplé než u typu 300SL. Mezi nimi umístěná kapota motoru má podobný tvar víka a umístění dvou podélných prolisů okolo středu. Na konci dlouhé kapoty přibyla dvojice dělených výdechů horkého vzduchu.

Čelní sklo je na dnešní poměry krátké. Méně výrazný je lem pod okny vyklápěcích dveří, které se podařilo protáhnout více dolů k mírně vystouplým prahům. Před dveřmi ústí z blatníků další výdechy rozdělené na tři části, jejichž horní hrana se zužuje a výrazně zasahuje do výklopných dveří. Jestliže u vzoru z padesátých let se příliš neřešil únik posádky z vozu v případě převrácení na střechu, nyní se museli konstruktéři s tímto problémem vypořádat. V nouzové situaci je možné dveře zcela vyjmout.

Nejmenší podobnost lze nalézt v zadní části. U kabiny chybí boční okénko za dveřmi a klesající záď je znatelně kratší. V horní části zadního skla je umístěno třetí brzdové světlo. Zašpičatělá záď vyniká čistými liniemi s nezbytným minimem výstupků. Zadní křídlo je v rovině s víkem kufru, mimo ni se vyklápí při dosažení více jak 120 km/h. Kapota kryjící zavazadlový prostor o objemu 176 litrů je opatřena decentní odtrhovou hranou a pod větším úhlem se svažuje k nárazníku. Z boku zužují víko kufru červené a čiré koncové svítilny opatřené LED diodami. Brzdová světla vytváří různorodou intenzitu svícení v závislosti tlaku na brzdový pedál. Nevýrazný nárazník se za další hranou svažuje směrem k podběhům kol. Ve spodní části karoserie jsou postranní koncovky výfuku ve tvaru zkoseného obdélníku, mezi něž ústí difuzor. Karosářské díly jsou vyrobeny z hliníku.

Mercedes SLS na Slovakiaringu

Foto: Tomáš Krejčík 

Výsledek převedený do řeči čísel odhaluje délku 4 638 mm, rozvor 2 680 mm, šířku 1 939 mm a výšku 1 262 mm. AMG uvádí i další nezvyklé míry, které souvisí s otevřenými dveřmi. V případě úplného vyklopení obou dveří je potřeba prostor o šířce 2 664 mm. Stejně jako u běžných dveří, i zde jsou k dispozici dvě rozdílné polohy, díky nimž vzroste nikoliv šířka, ale výška na 1 491, respektive 1 947 mm. Vůz je vybaven 19 palcovými předními koly a 20 palcovými zadními.

Od loňského roku je k dispozici i otevřená verze s plátěnou střechou. Tu lze pořídit v jednom ze tří barevných provedení. Zájemci jsou ovšem ochuzeni o vyklápěcí dveře a musí se spokojit s klasickým otevíráním.

V dvoumístném kokpitu převládá obložení z kůže. Přístrojová deska má v samotných tubusech umístěný rychloměr s vloženým palivoměrem a otáčkoměr s teploměrem oleje. Mezi nimi je displej palubního počítače s dalšími provozními údaji. Tříramenný volant je v dolní části zploštělý a je vybaven tlačítky. Pohled na široký středový panel s karbonovou strukturou potvrdí záměr konstruktérů, kteří se inspirovali v kokpitech letadel. Je poset množstvím tlačítek, přepínačů, pákou voliče řazení, které jsou součástí AMG Drive Unit. Systém umožňuje volbu různých režimů od komfortního až po sportovní včetně možnosti vypnutí stabilizačního systému ESP. Skloněná část navazující na palubní desku pak soustřeďuje ovládání klimatizace, navigace, audio systému a dalších funkcí pro pohodlí posádky. Nejvýše se nachází sedmipalcová obrazovka.

Montáž vozidel probíhá u dceřiné společnosti Mercedesu AMG v pobočce Sindelnfingenu. Její běžnou náplní jsou více jak čtyři desetiletí nadstandardní úpravy stuttgartských automobilů. Výroba kupé se základní cenou 177 310 euro byla zahájena v roce 2010, cena o rok později uvedeného kabrioletu začíná na 195 160 euro.

Bádenský expres navlečený v závodním overalu

Spolu s uvedením prvních vozů na trh v březnu 2010 zmínil Mercedes přípravu typu SLS ke vstupu na závodní okruhy. Stejně jako u sériového vozu i zde měla hlavní slovo společnost AMG, která tentokráte spolupracovala se svojí závodní odnoží, HWA AG.

Foto: Martin Ševčík

Specialisté z HWA připravují vozy nejen pro svůj tým, ale poskytují je i zákaznickým stájím. S vozy německého mistrovství DTM se mohli seznámit čeští diváci při vystoupení v roce 2005.

Historie firmy se začala psát v roce 1967, když bývalí inženýři Mercedesu Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher založili v Burgstallu společnost na návrhy a úpravy motorů. Název firmy byl vytvořen z prvních písmen příjmení zakladatelů doplněných písmenem Aufrechtova rodiště, Grossaspachu. Založení firmy předcházela o dva roky dříve úprava pohonné jednotky německého jezdce Manfreda Schieka.

Malá ladičská firma se dostala do většího povědomí veřejnosti, ale i Mercedesu v roce 1971 druhým místem v 24 hodin ve Spa. Původně musel Mercedes vůz odvolat ze závodu, podle jedné z verzí nejpovolanějšího zdroje neodpovídal pravidlům, podle druhé byl těžce poškozen po havárii necelé tři týdny před závodem. Technikům z AMG se však podařilo díky nepřetržitým směnám a heroickému nasazení včas připravit vůz k účasti v prestižním podniku.

Dalším významným mezníkem byl rok 1974, když se AMG rozhodlo specializovat pouze na úpravy stuttgartských vozů. O dva roky později se větší část rozrůstající firmy přestěhovala do současného působiště v Affalterbachu, což vedlo k Melchera k odchodu z AMG. Čtyři desítky zaměstnanců se nově zabývaly i úpravami celých vozidel. Výsledky vozů upravovaných AMG v závodech přispěly v roce 1988 k dohodě automobilky a úpravce o oficiálním zastupování v motorsportu. O dva roky později byly produkty společnosti z Affalterbachu nabízeny i prodejci Mercedesu navíc s uznáním záruky od stuttgartského výrobce.

Kromě úspěchů v DTM je AMG podepsáno i pod úspěšným vystoupením modelu CLK GTR a CLK LM v prvních dvou ročnících FIA GT v kategorii GT1. V roce 1997 se radoval z titulu Bernd Schneider, o rok později Klaus Ludwig a Ricardo Zonta. V obou letech se z týmového titulu radoval AMG Mercedes, který se stal vítězem celkem 16 závodů. Samozřejmostí byla povinná výroba silničního vozu pro splnění homologačních předpisů.

V roce 1999 odprodal Hans Werner Aufrecht nadpoloviční podíl v AMG Mercedesu, čímž došlo k přidání jména německé značky před jméno úpravce. Ještě předtím dochází k oddělení úseku vývoje závodních motorů nadále sídlícího v Burgstallu, který Aufrecht pojmenuje podle svého iniciálu – HWA. Během spolupodílnictví Mercedesu v AMG se společnost a její nabídka velmi rychle rozrůstá. V roce 2005 Aufrecht odprodá zbývající podíl. Ihned následuje uvedení prvního vlastního motoru (M 156).

Aufrechtova nová společnost byly pověřena reprezentací Mercedesu a AMG v nově obnoveném DTM. Od roku 2003 se stará o motory pro F3 Euroseries anebo British F3. Mezi druhou činnost patří vysoce specializované úpravy dle požadavku náročných zákazníků mj. včetně úprav původního typu 300SL anebo speciálů CLK. Společnost nyní sídlí v Affalterbachu.

Vzhledem k technické vyspělosti sériového modelu SLS se většina změn týkala jen povinného závodního vybavení, použití odolnějších anebo nastavitelných dílů. Původní je hliníkový podvozek, střecha a dveře.

Standardní tlumiče, pružiny a stabilizátory byly nahrazeny nastavitelnými díly – samozřejmě pouze za pomoci mechaniků v boxech, nikoliv za jízdy. Lze měnit také světlou výšku, odklon kol a nebo jejich rozchod. Běžné jsou kompozitní disky, německý reprezentant v MS si bude moci dopřát i jejich keramickou verzi. Naopak mu bude zapovězen protiblokovací ABS. Zcela odlišná je kompaktnější sekvenční převodovka s šesti rychlostními stupni. Je ovládána pádly pod volantem.

Mercedes SLS - detail výdechu v kapotě na Slovakiaringu

Foto: Tomáš Krejčík

Odvod tepla z chladiče motoru zajišťuje prohloubený průduch v kapotě.

Nejpatrnější změny jsou viditelné na karoserii z karbonových dílů. Nad předním spoilerem je pouze jediný podlouhlý vstup pro chlazení brzd. Uprostřed kapoty je mohutný výdech horkého vzduchu od chladiče. Za širšími předními koly navazuje rozšířený práh vedoucí k zadním kolům, které jsou z obou stan obklopeny průduchy určenými k chlazení brzd. Na obou nápravách jsou použita kola o průměru 18 palců. Do prahu pod zjednodušeným bočním vývodem vzduchu od brzd byly přesunuty ze zádě výfuky. Víko kufru bylo opatřeno výraznou odtrhovou hranou, nad níž se klene zadní křídlo. Nad upraveným difuzorem vznikl zúžením nárazníků úzký volný prostor. Účinnost úprav byla ověřována v aerodynamickém tunelu a řadou testů na okruhu. Výsledkem byl nárůst délky na 4 710 mm, šířky na 1 990 mm a snížení výšky na 1 195 mm.

Mercedes SLS na Slovakiaringu

Foto: Tomáš Krejčík

Před řidičem se rozprostírá rozlehlý displej se zobrazením potřebných dat. Ve verzi představené firmou AMG byl použit volant s věncem přerušeným v horní části. Technické předpisy GT3 toto neumožňují na rozdíl od vybavení tlačítky, které bylo nepatrně upraveno. Další ovládací prvky se nachází na středovém panelu.

Prvními jízdami byl pověřen Bernd Schneider, které zahájil v červnu 2010. Závodní premiéra byla naplánována na konec září na legendární Nordschleife během závodu série VLN. První vozy z 25 kusové série byly doručeny týmům v únoru loňského roku. Zájemci si museli připravit minimálně 334 000 euro bez daně. S 19% daní se výsledná částka dostala na hodnotu 397 460 euro.

Zdroj: Mercedes-Benz, AMG, Mercedes-Benz Tech Site, Daimler, Red Dot, Car Body Design, Zer Customs, Ultimate Car Page, Autoblok, Top Speed, FIA GT, Wikipedia, Formule