Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Představení šampionátu: ME GT3

Představení šampionátu: ME GT3

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.

Popis série

Série je určena pouze vozům jedné třídy podle nejnovějších předpisů pro kategorii GT3. V tomto šampionátu spolu soupeří v krátkých závodech sprintového typu. Lze je však využít jinde, např. ve vybraných vytrvalostních kláních.

Týmy mohou být pouze soukromé, je možné zúčastnit se jen s jedním vozidlem. Počet aut jednoho výrobce by měl být minimálně dva, maximum je šest u jedné značky.

V tomto šampionátu je při sestavování posádek uplatňován systém dělení jezdců do kategorií dle dosažených úspěchů (více o dělení pilotů Zde). Protože se jedná o předstupeň k vyšším třídám, nemohou se šampionátu zúčastnit piloti z platinové kategorie. Pokud závodník patří do zlaté kategorie, jeho kolega musí být pouze z bronzové třídy. Stříbrní a bronzoví jezdci mohou být v posádce společně anebo s kolegy stejné kategorie.

Jedná se o mezinárodní šampionát většinou s působností na evropském kontinentu. Má status mistrovství Evropy pod hlavičkou FIA.

Historie

První zmínky o vozech třídy Gran Turismo pochází z 30. let minulého století.

Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v závodech sportovních vozů.

Po útlumu v 80. a první polovině 90. let si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát. Nejprve se jednalo o neoficiální mistrovství s působností na více kontinentech (BPR Global GT Series, FIA GT). Po stabilizování situace ve FIA GT se Ratel rozhodl uspořádat evropské mistrovství pro vozy z národních sérií vycházející z pohárových vozidel.

Byla stanovena pravidla pro třídu GT3, která prošla velmi bouřlivým vývojem. I pro prestižní výrobce se stala velmi zajímavou možností pro nasazení svých vozů. Stala se symbolem pro změnu vytrvalostního charakteru závodů sportovních vozů na sprintový. Jejím cílem je příprava týmů a jezdců pro světové mistrovství, případně jiné série vyšší úrovně.

Další informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.

Pořadatelská organizace

Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO).

Jejím zakladatelem byl pořadatel pohárových závodů vozů Venturi a posléze spoluúčastník mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series Stéphane Ratel. Bližší informace o francouzském podnikateli a jeho aktivitách mimo SRO naleznete Zde.

V roce 1995 jeho nově založená SRO začíná s pořádáním své první série, Lamborghini Supertrophy. O dva roky později se s pomocí Bernieho Eccelestona se svou společností ujímá nástupce šampionátu BPR, série FIA GT. V roce 2006 k nim přibylo nové oficiální mistrovství s požehnáním Mezinárodní automobilové federace, FIA GT3 European Championship.

Podrobnosti o bývalých mistrovstvích SRO včetně FIA GT naleznete Zde, nynější série (včetně ME GT3) jsou zmíněny Zde.

Kalendář závodů

Pro sérii byly i v minulých letech typické dvě třetiny (od roku 2008 ze šesti) víkendů společných s FIA GT anebo MS GT1. Letos kvůli obavám o nedostatek účastníků první představy předpokládaly společné vystoupení ve všech případech.

Původní verze zveřejněná 15. prosince 2011 počítala poprvé se sedmi podniky. Pouze šest míst a termínů bylo známých, ale po zveřejnění zprávy 13. února 2012 o indickém finále pro mistrovství světa již nebylo se sedmým víkendem počítáno.

Další změna z 2. dubna 2012 posunula termín pátého víkendu o dva týdny. Navíc v jednom případě evropský šampionát nebude doprovodem světového mistrovství při putování starým kontinentem (Slovensko). Samostatně GT3 měla naopak vystoupit v Holandsku – kde měl být původně i podnik světového mistrovství.

V červnu došlo ke změně, když byl poslední víkend v Holandsku nahrazen závodem na Slovensku. Změna se týká i termínu.

Další změny v kalendáři byly ohlášeny koncem července. Slovensko bylo vyřazeno, respektive na něm pojede jiná série společnosti SRO (GT1). O měsíc dříve bude uspořádán závod v Rusku. Závěr proběhne v Německu pod hradem Nürburg, který byl do rozpisu zařazen dodatečně.

Současná podoba kalendáře je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání druhého závodu.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  09.04.2012   Francie  Nogaro
 2.  22.04.2012   Belgie  Zolder
 3.  27.05.2012   Španělsko  Navarra
 4.  08.07.2012   Portugalsko  Algarve
 5.  02.09.2012   Rusko  Moskva
 6.  23.09.2012   Německo  Nürburgring

Průběh závodního víkendu

Závodní víkend začíná zpravidla v pátek dvojicí tréninků, každý z nich trvá nyní 80 minut (loni pouze hodinu).

Padesát minut sobotního dopoledne je vyhrazeno kvalifikaci. Ta je rozdělena na dvě dvacet minut trvající části s desetiminutovou přestávkou. Její první část je určena jezdci, který byl v rámci posádky zvolen za prvního. Jeho nejlepší dosažený čas určí, z jaké pozice bude startovat do prvního závodu. Stejný postup je použit u druhého jezdce s rozdílem, že si vybojuje pozici z níž odstartuje do druhého klání.

Další částí je odpolední první závod v délce jedné hodiny. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. Start závodu je letmý, v závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro splnění této podmínky nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců. Během zastávky se nemění pneumatiky ani nedoplňuje palivo. Vůči třem nejlepším posádkám z předchozího víkendu můžou být použity kompenzační časy – jedná se prodloužení zastávky o určený čas (první + 15 vteřin, druhý + 10, třetí + 5). Na konci závodu je deset nejlepších posádek odměněno následujícím bodovým přídělem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Na rozdíl od MS zde probíhá slavnostní ceremoniál s předáním trofejí.

V neděli odpoledne přichází čas pro hodinu trvající druhý závod, který má stejný průběh jako sobotní.

Přehled výrobců a jejich zastoupení stájemi

V následujícím seznamu jsou vozy seřazeny podle pořadí v abecedě u názvu výrobce. U modelu může být i odkaz na článek s bližšími informacemi o vozidle, pokud byl zveřejněn před sezonou MS GT1 (letošní modely pro MS jsou mírně vylepšené vozy vycházející z GT3). Seznam vychází ze startovní listiny před úvodním závodem, není vyloučeno přijetí dalších zájemců.

Aston Martin DBRS9 (Zde)

 Valmon Racing Team Russia

Audi R8 LMS (Zde)

 Team Novadriver
 Sainteloc Racing

Ferrari 458 Italia GT3 (Zde)

 Russian Bear Motorsport
 Luxury Racing
 AF Corse

Lamborghini Gallardo (Zde)

 Rhino´s Leipert Motorsport

Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Zde)

 Heico Gravity-Charouz Team

Jezdci

Vzhledem k zaměření šampionátu nelze očekávat ve startovním poli hvězdy z mezinárodních závodů. V tabulce je uveden přehled šampionů z let minulých. Někteří z nich však na mezinárodní úrovni více či méně úspěšně působí.

 Rok  Jméno  Vůz
 2011  Francesco Castellacci  Ferrari 458 Italia GT3
 Federico Leo
 2010  Christian Hohenadel  Corvette Z06R GT3
 Daniel Keilwitz
 2009  Christopher Haase  Audi R8 LMS
 Christopher Mies
 2008  James Ruffier  Corvette Z06R GT3
 Arnaud Peyroles
 2007  Henri Moser  Ferrari 430 GT3
 Gilles Vannelet
 2006  Sean Edwards  Porsche 997 GT3 Cup

V této kapitole zbývá doplnit, že v lamborghini německé stáje Rhino´s Leipert Motorsport závodí slovenský pilot Filip Sládečka. Nitranský student si premiéru v evropském mistrovství odbyl loni v německém týmu Heico Motorsport. Kromě posledního závodu se tak podílel i na zisku titulu v hodnocení stájí pro tento tým.

Užitečné odkazy

GT3

Web: Zde

Oficiální stránky evropského mistrovství. Najdete zde zprávy z dění v šampionátu, informace o týmech, jezdcích, vozech anebo závodech. Probíhají zde přímé přenosy závodů s možností sledování přes internet.

Twitter: Zde

Wikipedia: Zde

Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek, ale i další informace o probíhající sezóně.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nenachází se zde přenosy závodů předešlých ročníků.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů.

Sestřih sezóny 2011: Zde

Závěr

Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.

Seznam aktualizací

5. července: změny v kalendáři.

30. července: změny v kalendáři.