Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 1. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 1. díl

Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.

Čekání na zahájení dalšího ročníku závodů gétéček zkrátí seriál věnovaný bližšímu seznámení se Sportovními pravidly. Ty patří k základním dokumentům upravujícím chod jednotlivých sérií.

Jejich znění se u různých šampionátů společného pořadatele (v tomto případě SRO) mění v nezbytných případech zajišťujících vzájemnou odlišnost. Významnější podíl na rozdílech mají série s oficiálním statusem FIA.

Základem tohoto seriálu budou předpisy vytrvalostní série Blancpain Endurance Series (BES) platné pro rok 2012. Pro srovnání budou zmíněny odlišnosti u pravidel pro poslední ročník šampionátu pod hlavičkou FIA, světového mistrovství GT1. U případného nástupce této série lze očekávat zachování specifik krátkých závodů. Změnou bude snížení nároků, které jsou vyžadovány v oficiálních šampionátech FIA a převzetí modelu uplatňovaného u BES.

Vysvětlivky

Zdrojem článků budou pravidla zveřejňovaná na stránkách FIA anebo pořadatele (odkazy ke stažení budou uvedeny níže). Jejich obsah bude zveřejňován dle časové posloupnosti sezóny anebo víkendu. Na pořadí odstavců v pravidlech není brán ohled, především do zahájení víkendu je jejich sled velmi nepravidelný. Text může být navíc doplněn dodatky z níže uvedeného seznamu pravidel, ať už s uvedením zdroje anebo bez jeho uvedení.

Nyní jsou na řadě často používané pojmy:

Zásah vyšší moci (v anglické verzi force majeure) – při jejím prokázání se (především) účastník může spoléhat na významné úlevy anebo zbavení odpovědnosti v případě porušení pravidel.

Jedná se o nepředvídanou výjimečnou situaci nebo událost, kterou nemohou smluvní strany ovlivnit a která brání kterékoli z nich v plnění jejích smluvních povinností. Nevztahuje se na chyby nebo nedbalost. Dle příkladů z běžného života se může jednat mj. o stávky, kriminální činy anebo přírodní katastrofy.

FIA – zkratka Mezinárodní automobilové federace je motoristickým fanouškům dostatečně známa. Je nadřazena národním klubům anebo federacím (viz níže ASN). Vybraným šampionátům uděluje při splnění podmínek status oficiálního Mistrovství Evropy anebo světa. Ani zbývající série se neobejdou bez požehnání FIA, důraz je kladen na soulad s Všeobecnými pravidly a Mezinárodním sportovním řádem.

Národní sportovní autorita (ASN) – organizace zastupující stát, která má od FIA pověření mj. k pořádání motoristických podniků, vydávání licencí apod. Se souhlasem FIA může ASN zmocnit jiné kluby ve své zemi k vykonávání sportovních pravomocí. Příkladem českého ASN je Autoklub České Republiky.

Výbor GT – tříčlenná komise má na starosti především zajištění vyrovnané výkonnosti různých vozů třídy GT. Dalšími úkoly jsou vypracování technických parametrů a závěrečné úpravy před homologací anebo schvalování každoročních povolených úprav vozů.

Mezi členy Výboru GT je technický znalec a zástupce Technické komise FIA. Všichni členové jsou jmenováni na jeden rok během třetího zasedání Světové rady motorsportu FIA (plánovaná zasedání jsou čtvrtletní).

V roce 2012 byl jejím předsedou Christian Schacht , členy Bernard Niclot a Ignacio Lunetta .

Všeobecná ustanovení a doplňující předpisy

V předmluvě pravidel je zmíněn jeden z prvních rozdílů, jemuž se dále věnuje Mezinárodní sportovní řád.

V případě GT1 mohla SRO použít v názvu zkratku FIA (pro mistrovství s písemným povolením této organizace, účast jejích delegátů na víkendech), označení World - světový (v roce 2012 pouze podmíněně, protože nakonec nedošlo ke splnění podmínky uspořádání podniků na minimálně třech kontinentech), ale také název Championship – mistrovství, šampionát. Toto označení je bez dalšího popisu vyčleněno pouze pro vybrané šampionáty. V ostatních případech je nutné použít názvy pohár, trofej, putovní pohár anebo série. Poslední z názvů byl vybrán pro BES, pravděpodobně bude i u nástupce MS GT1.

Úvod Sportovních předpisů je věnován souladu a odkazem na doplňující pravidla. Zmíněné předpisy platí pro jezdce a veškerý personál jednotlivých stájí (vedení, mechanici anebo agenti aj.). Týmy nesou hlavní díl odpovědnosti za porozumění všem pravidlům a jejich dodržování všemi členy stáje.

U jednotlivých předpisů je v závorce odkaz ke stažení a vlajka označující jazykovou verzi. V případě, že jsou dvě vlajky odděleny znaménkem plus, je tato verze dvojjazyčná. Současné přímé odkazy mohou být dostupné pouze omezenou dobu platnosti. Proto bude u názvu případně uvedena stránka, kde jsou zobrazeny platné varianty.

Jedná se o následující předpisy:

Mezinárodní sportovní řád (v originále International Sporting Code, v textu zkráceně Code) naleznete: Zde anebo v české verzi Zde

Přímý odkaz na čistou verzi, tj. bez vyznačení změn oproti předchozí variantě: (+): Zde

Přímý odkaz na čistou verzi: (): Zde

Přímý odkaz na variantu s vyznačením změn oproti verzi z roku 2011: (+): Zde

Jeden z hlavních dokumentů, na nějž bývá ve sportovních pravidlech odkazováno nejčastěji v případě dodatečných informací anebo popisu složitějších postupů.

Všeobecné předpisy naleznete: Zde anebo v české verzi Zde

Přímý odkaz na verzi platnou pro okruhové závody: (+): Zde

Přímý odkaz na čistou verzi: (): Zde

Další z klíčových předpisů je spíše základem sportovních pravidel sérií. Jednotlivé šampionáty text Všeobecných předpisů spíše rozšiřují a doplňují dle svých odlišností, proto se ve Sportovních pravidlech odkaz vyskytuje pouze na jejich počátku.

Technické předpisy naleznete: Zde v kapitole Appendix J příslušného roku anebo v české verzi Zde

Přímý odkaz na variantu s vyznačením návrhu změn pro rok 2013: (+): Zde

Přímý odkaz na čistou verzi: (): Zde

V případě GT1 jsou tyto pravidla skryta pod dodatkem Appendix J, konkrétně se však jedná o předpis Article 257A pro vozy třídy GT3. Stejné předpisy platí pro vozy účastnící se BES, u účastníků kategorie Gentlemen Trophy platí navíc dodatek Appendix C (není dostupný). Doplněna jsou také nakonec nezastoupená vozidla třídy GT4 (předpisy klubu BNL pověřeného belgickým ASN, tj. RACB).

Sportovní předpisy pro GT1 naleznete: Zde

Odkaz na čisté verze BES, část Regulations v oddíle věnovaném souborům ke stažení: ( anebo ): Zde

Přímý odkaz na čistou verzi GT1: (+): Zde

Právě tato pravidla budou hlavním námětem řady článků.

Posledním doplňkem u GT1 jsou rozhodnutí Výboru GT.

Protože předpisy bývají vyhotoveny většinou ve dvou jazykových verzích (francouzsky, anglicky), bývá uvedena nadřazená varianta v případě rozporů. V obou případech je anglická. Další shoda panuje v platnosti od 1. ledna a automatickém zrušení účinnosti předchozího vydání regulí.

Pokračování příště: pořadatelé podniků a sestavování kalendáře