Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 3. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 3. díl

Přihlášky účastníků.

Na téma předchozího dílu, výběru okruhů na nichž se uskutečňují závody obou zmiňovaných sérií, navazuje zpravidla po zveřejnění předběžného kalendáře zahájení přihlašování zájemců o účast. Jaké náležitosti musí tým splnit bude obsahem tohoto dílu.

Přihlášky soutěžících

Zájemci o účast v některé ze sérií musí vyplnit přihlášku, v níž jsou uvedeny následující náležitosti:

a) Již dříve zmíněná znalost, pochopení a souhlas s předpisy (včetně souvisejících), kterými se mistrovství řídí.

b) Jméno soutěžícího. V předpisech GT1 je navíc uvedena možnost doplnění jména výrobce anebo úpravce v názvu stáje. Se souhlasem FIA může být uveden i sponzor.

c) Kopie licence soutěžícího vydaná ASN.

d) Výrobce vozu. Účastníci světového mistrovství museli uvádět kupodivu i dodavatele pneumatik, přestože byl vybrán pořadatelem.

e) Jména pilotů, u GT1 s kopiemi jejich licencí.

f) Závazek účasti na víkendu s přihlášenými vozy u stálých účastníků. U GT1 je tento bod doplněn dalšími podmínkami. Pokud soutěžící nedoloží zásah vyšší moci anebo v poskytnutém čase neopravitelné poškození vozu následkem nehody v předchozím podniku, může mu být uložena pokuta ve výši 20 000 euro za každý zmeškaný víkend.

Navíc má každý ze šampionátů své zvláštní požadavky. U BES se jedná o uvedení třídy, v níž chce zájemce soutěžit, GT1 požaduje seznam členů týmu.

Další povinností týkající se účastníků světového mistrovství s podporou výrobců anebo úpravců. Ti mohou nabídnout týmům zapůjčení vozů a motorů, poskytnutí jednoho technika na vůz, generální opravu motoru, dodávky náhradních dílů a služby dvou placených jezdců v týmu. V případě využití některé z výše uvedených výhod musí být tyto podrobně popsány v přihlášce.

V přihlášce neuvedené položky jsou považovány za hrazené z nezávislých zdrojů. Jedná se o příjmy, které nepochází od výrobců, jejich dceřiných a spřízněných společností. FIA si případně vyhrazuje právo k provedení kontroly účetnictví nezávislou společností.

Zároveň nemůže tým s podporou výrobce využívat schválené díly, pokud nejsou dostupné i pro jiné účastníky.

Druhy přihlášek

V letošním roce bylo umožněno přihlásit se na celou sezónu anebo jen na vybraný závod. Zatímco u GT1 je uveden přesný počet dvou vozů stejného typu v týmu, u BES je dána pouze horní hranice automobilů jednoho týmu ve stejné třídě: tři vozy.

Stálí účastníci se v BES mohli hlásit od 1. prosince 2011 do 1. dubna 2012. U přihlášek potvrzených do 15. února měli zájemci výhodnější cenu 36 000 euro (za jeden vůz), poté se poplatek zvýšil na 40 000 euro. Bonusem pro celosezónní účastníky je v 24 hodinovém závodě přednost při přidělování garáží určených F1.

V případě GT1 byl stanoven termín přihlášek až na 1. března 2012. Poplatek na celou sezonu činil 100 000 euro, týkal se však platby za dva vozy.

Tím alespoň částečná podobnost s BES končí, protože v případě MS GT1 jsou zde ještě další omezující podmínky. Na roštu se může objevit stejný model vozu pouze u jedné stáje. Na roštu bylo připraveno místo pro vozidla maximálně deseti stájí.

Několik odstavců zaujímá nevyužívaný postup v případě více jak deseti zájemců o účast v MS GT1. V tomto případě rozhoduje datum podání přihlášky FIA, počet sezon v posledním desetiletí strávený účastí v šampionátech FIA GT, MS GT1, ME GT3, jiném mistrovství pod hlavičkou FIA anebo mezinárodní série. K zajištění různorodého pole může hrát roli také národnost. Přednostní právo je vyhrazeno pro vítěze týmové klasifikace GT3.

Tyto podklady vyhodnotí výběrová komise složená z vedoucího, zástupce pořadatele a představitele FIA.

V případě odmítnutí přihlášky je poplatek 20 dní po uzavření data pro přihlášení vrácen neúspěšným žadatelům.

Druhou možností jsou přihlášky na vybraný víkend. Jednodušší situace je znovu u BES, kde stačí poslat přihlášku a poplatek osm dní předem. Jeho výše na jeden vůz je u tříhodinového závodu 6 000 euro. V případě účasti ve 24 hodinovém závodě ve Spa je závislá na účasti podniku před belgickým závodem kdy činí 12 500 euro. Ostatní zájemci platí do 1. května 14 000 euro anebo po tomto datu do uzavření přihlášek 1. července 15 500 euro.

V případě MS GT1 byl letos tento typ přihlášky novinkou, byť nevyužitou. Problém nebyl v nutnosti zaslat přihlášku FIA již 15 dní před závodem, v poplatku 5 000 euro za jeden vůz anebo nemožnosti zúčastnit se bodování v hodnocení stájí. Přestože ve všech závodech byla splněna podmínka pro vstup občasných zájemců v podobě méně než dvou desítek vozů na roštu, byly zde další nařízení týkající se modelu. Muselo se jednat o nezastoupené výrobce (např. Corvette, Alpina aj.) anebo o náhradu odstoupivších stálých účastníků (Aston Martin, Porsche).

Příště: testy a vyvážení výkonnosti

Seznam předchozích dílů

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde