Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 10. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 10. díl

Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.

V minulé části byla věnována pozornost všeobecné bezpečnosti, následkem jejich porušení jsou přísné tresty vedoucí až k vyloučení. Hlavním tématem tohoto dílu bude popis situací, které mohou vést k prošetření sporných situací. Důsledkem může být výběr z celé škály rozdílných trestů používaných k potrestání hříšníků. V těchto případech dochází k častému využití různých komunikačních kanálů, kterým bude věnována úvodní část tohoto dílu.

Pokyny a komunikace se soutěžícími

Během víkendu probíhá mezi činovníky a soutěžícími komunikace prostřednictvím následujících oficiálních kanálů.

Jedním z nich jsou oběžníky, jimiž mohou komisaři anebo ředitel série dávat soutěžícím pokyny. Ty jsou zasílány všem soutěžícím, kteří musí potvrdit jejich přijetí.

V případě rozhodnutí týkajících se pouze některých účastníků, musí být tyto doručeny dotčeným stranám nejpozději do 25 minut. Soutěžící zasílá potvrzení o přijetí zprávy.

Výsledky všech tréninků a závodů anebo rozhodnutí činovníků jsou vyvěšovány na oficiální oznamovací tabuli.

Incidenty a tresty

Jedná se o událost anebo více událostí týkající se jednoho nebo více jezdců. Posuzováno může být také jednání člena (členů) týmu. Vyšetřování může být provedeno komisaři na vlastní podnět vedoucího závodu anebo po oznámení komisařů této osobě.

Posuzováno je každé porušení Sportovních pravidel nebo Řádu, zvláště zmíněn je předčasný start, způsobení zbytečné kolize, vytlačení jezdce z dráhy, nedovolené bránění oprávněnému předjetí anebo během předjížděcího manévru. Dále se jedná o porušení pravidel v boxech anebo vynucené zastavení tréninku, kvalifikace nebo závodu.

Dodatkem u GT1 je možnost vedoucího závodu nebo komisařů odložit projednání prohřešku na dobu po skončení jízd v případě účasti více než jednoho vozu.

V okamžiku, kdy dojde k rozhodnutí komisařů o zahájení vyšetřování, je zpráva doručena všem týmům, jejichž jezdci jsou účastníci incidentu. Pokud to umožňuje vybavení na okruhu, dochází k zobrazení na monitorech s časomírou.

Piloti zúčastnění při kolizi musí být informováni komisaři nejpozději do 30 minut po skončení závodu. Pro piloty tím vzniká povinnost setrvat na okruhu, pokud si nezajistí souhlas komisařů k jeho opuštění.

Komisaři mohou při potrestání viníků využít jednu nebo více z níže uvedených možností. S výjimkou případů uvedených v následujícím odstavci je možné se proti nim v případě nesouhlasu odvolávat.

Nejnižšími tresty jsou průjezd boxovou uličkou anebo deset vteřin trvající zastavení v boxech v místě vyhrazeném na odpykání trestu. Pokud jsou tyto tresty rozhodnuty a sděleny během posledních pěti kol závodu (případně posledních deseti minut) anebo po skončení závodu, je udělen trest přidělení 30 vteřin k výslednému času. Světové mistrovství má navíc přísnější možnost 40 vteřin namísto udělení trestu Stop nad Go, BES ji neuvádí.

Dále může dojít k posunu jezdce (vozu) na roštu následujícího závodu. BES zde konkrétně uvádí deset míst, GT1 přesný počet neuvádí. Nejpřísnějším trestem je vyloučení ze závodu, u GT1 z následujícího, u BES k ní může dojít u potrestaného jezdce s podmínkou tří závodů.

Přímo v pravidlech vytrvalostní série je uvedeno, že nejsou uplatněny žádné peněžité tresty. Ty se mohou pro změnu týkat jak GT1 (tak nástupnické FIA GT), protože v sériích pod patronátem FIA je pokuty možné udělit. V současnosti je při jejím udělení komisaři horní výše stanovena až na částku čtvrt milionu euro. Dalším rozšířením je i možnost vyloučení z více podniků anebo odebrání bodů.

Pokud dojde k rozhodnutí o výši trestu (u BES všech, u GT1 v případě průjezdu anebo zastavení v boxech), komisaři postupují předáním písemného upozornění zúčastněnému zástupci týmu. Ten musí potvrdit podpisem jeho převzetí současně s uvedením času. Zároveň dochází k zobrazení na obrazovce časomíry.

Od doby, kdy je rozhodnutí komisařů oznámeno na monitoru časomíry, dotčený vůz nesmí protnout cílovou čáru více než dvakrát předtím, než vjede do boxové uličky.

K těmto kolům mohou být přičteny případné průjezdy za zpomalovacím vozem. Vyslání bezpečnostního vozidla představuje pro pilota problém v okamžiku, i když je již na komunikaci vedoucí do boxů. V tomto případě není tato situace uznána jako odpykání trestu.

Pokud se vozu týká zastavení na deset vteřin, nesmí být na voze prováděny žádné úkony. V případě zhasnutí motoru může být nastartován až po odpykání trestu. Po neúspěšném pokusu může být odtlačen svými mechaniky do svého boxu.

Další poznámky věnované incidentům vychází již výhradně z Řádu.

V případě bezpečnostních problémů anebo opakování přestupků během jediného víkendu, které vyústí k vyloučení soutěžícího, je nutné rozhodnutí komisařů ihned splnit. Vliv na ně nemá ani případné odvolání, které může v jiných případech vést k dočasnému odložení trestu. Teprve úspěšné odvolání má také vliv na změny klasifikace, do té doby jsou dotčení účastníci uvedeni na místech po započítání penalizace.

U složitějších případů se jejich projednávání mohou věnovat nejen sportovní komisaři, ale také ASN anebo FIA.

Po řádném prošetření může být nejnižším trestem důtka, následuje pokuta. U peněžitého trestu je odpovědnost za úhradu přenesena na tým (i v okamžiku prohřešku jeho zaměstnanců) a musí být zaplacena do 48 hodin. Je použita na organizaci závodů (u projednávání ASN) anebo u mistrovství FIA je předána této organizaci. Dále je možné požadovat vykonání obecně prospěšné činnosti, kde bývá využíváno případné popularity sportovců při osvětových kampaních. Posledním uděleným trestem, kde není při projednávání nutná přítomnost dotyčného, je trest v podobě přičtení dodatečného času ve vteřinách anebo minutách.

Velmi závažné prohřešky umožňují na jednu stranu využití osobní obhajoby při řešení incidentu, v případě neúspěchu hrozí trojice možných trestů: vyloučení z jednoho nebo více podniků, dočasné zastavení závodní činnosti na národní anebo mezinárodní úrovni a diskvalifikace. V posledním případě dojde k zákazu jakékoliv účasti na sportovních podnicích a automaticky platí v mezinárodním měřítku. Ve všech těchto případech dochází zároveň k odebrání odměn týkajících se uvedené soutěže a propadnutí zaplaceného startovného na následující podniky.

ASN je pravidly umožněno zkrátit dobu dočasného zastavení závodní činnosti. Může také zrušit diskvalifikaci a určit si podmínky, za nichž ke zrušení dojde.

Příště: protesty a odvolání

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde