Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Grand magazín 4/2013 (19. března – 6. dubna)

Grand magazín 4/2013 (19. března – 6. dubna)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Zimní přestávka u první ze sérií GT již skončila, takže se v tomto vydání poprvé objevuje výsledkový servis ze zajímavých závodů v Nogaru. Zatímco FIA GT Series zaujala počtem zájemců pouze částečně, v jiném šampionátu společnosti SRO se jich již příští víkend má objevit šedesát!

I v dalších šampionátech jsou přípravy na sezónu v plném proudu. Dále pokročili pořadatelé v ADAC GT Masters, kteří odhalili jména účastníků. Ti prozatím zůstávají povětšinou neznámí v případě International GT Open.

Krátce ze světa

Společnost SRO zveřejnila 24. března startovní listinu úvodního podniku nového FIA GT. Její podobu s doplňujícími informacemi naleznete na zdejším portálu Zde. Do Francie nakonec nedorazily pouze pravděpodobně neobsazené vozy č. 15 týmu Novadriver anebo domácí Sainteloc, ale také tým Vita4One. Německá stáj by se měla objevit až v Belgii po vyřešení problémů s motorem poškozeným při testech, což byl jeden z důvodů neúčasti v Nogaru

Vozy třídy GT3, které se poprvé objevily v roce 2006, jsou mezi týmy velmi oblíbené. Mezi jeden z velmi rozšířených modelů patří i Audi R8 LMS. Vůz představený koncem roku 2008 se dočkal loni modernizované verze s označením ultra. Přestože letošní vylepšení se nesetkalo s pochopením u FIA, ve společnosti Audi Sport si částečně spravili chuť 2. dubna. Tento den předali zákazníkům již stý upravený vůz dle pravidel GT3. Jeho majitelem je tým MS Racing, úřadující týmový šampión ADAC GT Masters, který se této série zúčastní i letos. Zmíněné vozidlo vynikne ve startovním poli nejen díky výrazné oranžové barvě, ale bylo mu přiděleno i zvláštní startovní číslo 100.

V uplynulém období potvrdil účast v GT Open 2. dubna belgický tým GPR Pino Racing. Jeho vůz Aston Martin bude závodit s číslem 100, které připomíná oslavy stého výročí založení britského výrobce vozidla.

V rozhovoru pro magazín Racer dne 3.dubna naznačil vedoucí firmy SRT Ralph Gilles úvahy o možném vývoji současné generace modelu Viper dle pravidel třídy GT3. Prozatím se letos v ALMS představila verze Viper GTS-R (GTE), která by se měla objevit i v Le Mans.


 

Foto: Martin Ševčík

Návrat Zmije? Mezi průkopnické vozy třídy GT3 patřil Dodge Viper Competition Coupe. V ME GT3 soutěžil v letech 2006 – 2009. V ADAC GT Masters byl k vidění ještě v roce 2011. Vůz na snímku z roku 2007 je stíhán fordem týmu Matech.

Pořadatelé International GT Open představili 4. dubna novinku v podobě zvláštního hodnocení v Gentleman Trophy. Jejími účastníky mohou být amatérští jezdci, kteří do 15. dubna letošního roku dosáhli věku 45 let a zároveň se nestali držiteli titulu série pod dohledem FIA. Seznam těchto jezdců by měl být znám po posouzení po čtvrtém podniku mistrovství. Jezdci budou nejprve ohodnoceni dle v závorce uvedené bodové škály (10-8-6-5-4), přičemž piloti z výkonnější kategorie Super GT budou mít celkový součet snížen o 10%.

Během úvodního víkendu FIA GT Series tribuny francouzského okruhu navštívilo celkem 32 095 diváků. Srovnání s loňskem sice ukazuje pokles o 16% (38 236 návštěvníků), nicméně v neděli zaznamenali pořadatelé nárůst o 51% v porovnání z rokem 2012. Lákadlem byla účast devítinásobného mistra světa v rallye Sébastiena Loeba, kterou podpořilo i příznivé počasí. V pondělí na okruhu panovaly mimořádně nepříznivé podmínky nejen v podobě deště, ale také nepříjemného větru.

Poodhalení účastníků ADAC GT Masters

Pořadatelé z německého autoklubu ADAC zveřejnili 3. dubna seznam týmů, které se účastní již sedmé sezóny šampionátu vozů GT. V porovnání s loňským rokem, kdy byla povolena účast až 44 vozů, je letošní pole chudší. Letos byl počet zájemců včetně pozdějších přihlášek omezen na 34 vozidel. Ani nižší počet se nepodařilo zcela naplnit, někteří zájemci se navíc zúčastní pouze některých závodů.

Nejčastěji se objevující se značkou bude se šesti vozy Porsche (Farnbacher 3x; Herberth 2x; Schütz). Téměř vyrovnaným počtem aut budou na roštu zastoupeny vozy značky Audi (MS Racing a Prosperia 2x; Yaco) anebo Corvette (4x Callaway). Následuje BMW (Schubert 2x; DB Motorsport), Mercedes (Polarweiss, respektive bývalý tým Heico 2x) anebo Lamborghini (Leipert 2x; novinka FL2). Jeden vůz Ford GT se objeví znovu v barvách stáje Lambda Performance.

V seznamu příležitostných účastníků se kromě již zastoupených vozů Porsche (ProSpeed), Corvette (RWT) anebo Lamborghini (Grasser; starší model LP600+) objeví Ferrari týmu Kremer, McLaren v barvách Molitoru a Nissan Schulze Motosportu.


  Camaro týmu Yaco Racing v nedělním závodě na Lausitzringu v ADAC GT Masters

Foto: Tomáš Krejčík

Yaco Racing obohatil v minulém roce pole s vozem Chevrolet Camaro. Letošní přezbrojení na vůz Audi je o to nepříjemnější, že stáj vyvíjela americký vůz ve spolupráci s techniky z Reiteru. Přestože se vůz pyšnil jednoznačně nejnižší cenovkou v poli (195 000 euro), více se nerozšířil.

Nová oznámení v BES

Zajímavé sestavy byly v uplynulém období oznámeny s plány na boje v Blancpain Endurance Series. Phoenix Racing oznámil 23. března obsazení svého druhého vozu posádkou Haase/Primat/Jarvis.

Dříve známá obsazení belgické stáje WRT se stala 26. března minulostí. V tento den byla zveřejněna trojice sestav nasazených v profesionální třídě: Ortelli/Rast/Vanthoor, Mayr-Melnhof/Frey/Halliday a Sandström/Mies/Stippler.

O tři dny později, 29. března, představil sestavu pro třídu smíšených posádek Boutsen Ginion: Wauters/Vervisch/Dermont. V gentlemanské kategorii doplní Karima Ojjeha již třetí oznámená žena ve startovním poli, Marlené Broggi. Její soupeřky nalezneme v bmw týmu ROAL Motosport (Michaela Cerutti) anebo v audi týmu WRT (Rahel Frey). Ve stejný den uvedl tým Vita4One záměr nasadit až tři vozy BMW Z4 v Itálii, sestava byla oznámena pouze pro jediný (Franchi/Kechele/Colombo).


  GT v Brně 2010

Foto: Tomáš Krejčík

Rahel Frey (vpravo) se účastnila i úvodního ročníku MS GT1. Vůz Ford GT týmu Matech sdílela se Cyndi Alleman.

Sestava stáje Sainteloc v kategorii smíšených posádek je známa od 2. dubna. Ve voze Audi R8 se bude střídat trojice Hallyday/Latinne/Monti.

Zcela zaplněný rošt v Monze

Pořadatelé vytrvalostní Blancpain Endurance Series se mohli 4. dubna pochlubit vyprodáním všech míst na roštu na okruhu v Monze. Zároveň zveřejnili seznam vozů a jejich zastoupení stájemi, byť bez dalšího dělení do tříd.

Italským fanouškům může plesat srdce nad účastí 16 vozů Ferrari (AF Corse, SMP Racing, Sofrev, Mtech, Sport Garage, Kessel Racing, Team Ukraine, Insight), přestože visí otazník nad schopností zaplnit hned trojici vozů ruské stáje SMP Racing.

Devět vozů by měli nasadit tradiční rivalové značky se vzpínajícím se koníkem. Porsche (Grasser, Delahaye, Haribo, Pro GT, ProSpeed a SMG) by měl i letos používat bratislavský tým ARC. McLaren (ART, Boutsen Ginion, Gulf, von Ryan, Molitor) posílí ambiciózní stáj Hexis, který si účast ve vytrvalostním šampionátu vyzkoušel loni v Navaře.

Překvapením není silné zastoupení Audi sedmi vozy, ale i účastníky (WRT, Phoenix, Sainteloc). Ti se mohou těšit na neméně schopné soky s vozy BMW (Marc VDS, Vita4One, ROAL, TDS), kteří by se měli objevit celkem se šesti vozy. Otazník může viset nad účastí jednoho z vozů týmu Vita4One, z důvodu technických problémů s motorem.

Zbývá doplnit zástupce Mercedesu (5 vozů; Black Falcon, Fortec, Preci Spark), Nissanu (4 vozy; JRM, GT Academy), Lamborghini (2 vozy; Blancpain, Grasser) anebo Aston Martinu (2 vozy; Beechdean, Young Driver ve spolupráci s týmem Emila Freye)

Výsledkový servis

FIA GT Series (1/6), Nogaro

Kvalifikační závod

Do prvních zatáček kvalifikačního závodu se vrhly necelé dva tucty jezdců nedočkavě. Na úzké dráze francouzského okruhu tak nezbylo dostatek místa pro Vanthoorovo audi po kontaktu s Khodairovým bmw.

Ricciho pokus vystrčit Simonsenův mercedes britský pilot po krkolomné jízdě mimo dráhu zvládl, pozdější Ayariho postrčení se již neobešlo bez hodin a delšího zdržení. Francouz dopadl hůře, s poškozeným ferrari se stal prvním odpadlíkem nejen v kvalifikačním závodě, ale i v této sezóně.

Pozornost se přesunula na vedoucí dvojici. Rastovo audi pronásledované Parenteho mclarenem. Portugalský pilot se snažil až do své výměny Loebem předjet dobře bránícího Rasta.

Jestliže souboj jezdců byl vyrovnaný, mechanici týmu WRT zvládli zastávku takřka o sedm vteřin rychleji než francouzští soupeři. Tím umožnili střídajícímu Mayr-Melnhofovi užívat si chvíli vedení závodě, než se za záď jeho audi dotáhl Loeb.

Zdánlivě nerovný souboj francouzského krále rallye s rakouským studentem trval nezvykle dlouho. Teprve po širokém výjezdu Rakušana v sedmé zatáčce následující za dlouhou rovinkou se dostal Loeb do vedení. Následně si jej bez problémů pohlídal až do 39 kola, kdy byl odmávnut šachovnicovým praporkem.

Mayr-Melnhof ještě v závěru odolával tlaku Buhkova mercedesu, který snížil dvacetivteřinový náskok vedoucí dvojice zabrané do vzájemného souboje.

Posádky s tučně vyznačenou zkratkou třídy se umístili na bodovaných místech. Její škála je následující: 8-6-4-3-2-1.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 S.Loeb/A.Parente   Loeb Racing
Mc
1:00:20.554
2.
PAM
 N.Mayr-Melnhof/R.Rast   Belgian Audi Club
A
+ 5.323
3.
PRO
 M.Buhk/A.Day   HTP
MB
+ 5.511
4.
PRO
 A.Kumpen/E.Ide   Phoenix
A
+ 25.257
5.
PAM
 C.Viera/C.Campanico   Novadriver
A
+ 25.928
6.
PRO
 K.Chandhok/J.Seyffarth   Seyffarth
MB
+ 41.088
7.
PRO
 C.Bueno/A.Khodair   Team Brazil
B
+ 47.646
8.
PRO
 R.Zonta/S.Jimenez   Team Brazil
B
+ 49.278
9.
PAM
 M.Stumpf/C.Ricci   Rodrive
FG
+ 58.852
10.
PRO
 A.Zuber/M.Parisy   Loeb Racing
Mc
+ 59.938
11.
PAM
 D.Baumann/H.Proczyk   Grasser Racing
L
+ 1:07.981
12.
PAM
 S.Afanasiev/A.Simonsen   HTP
MB
+ 1:09.067
13.
PAM
 W.Reip/M.Shulzitskiy   GT Academy
N
+ 1:19.144
14.
PAM
 A.Ebrahim/J.Jousse   BMW Sports Trophy
B
+ 1:34.496*
15.
GTR
 G.Tonelli/F.Barthez   Sofrev ASP
F
+ 1 kolo
16.
PRO
 S.Ortelli/L.Vanthoor   Belgian Audi Club
A
+ 1 kolo
17.
GTR
 R.Mascarello/F.Tozzo   Rodrive
FG
+ 2 kola
18.
GTR
 P.Charouz/J.Šťovíček   HTP
MB
+ 2 kola
19.
PAM
 L.Ordoñez/A.Buncombe   GT Academy
N
+ 3 kola
20.
PRO
 D.Keilwitz/N.Kentenich   Dörr Motorsport
Mc
+ 21 kol
21.
PRO
 F.Stippler/E.Sandström   Belgian Audi Club
A
+ 22 kol
22.
PAM
 J.L.Beaubelique/S.Ayari   Sofrev ASP
F
+ 38 kol

* čas po přidělení 30vteřinové penalizace

Hlavní závod

Ze zamračené oblohy se ve sváteční pondělní odpoledne na dráhu francouzského okruhu snášel déšť. Zpočátku tak bylo vedení celého pole svěřeno bezpečnostnímu vozu. Po dvou kolech jeho roli na čele převzal vítěz kvalifikačního závodu Loeb, který si s přehledem pohlídla pozici ve vedení.

Záludné podmínky na dráze si kupodivu nevybíraly svoji daň. Šťouchanec zádí Buenova bmw a Vierova audi zvládl pilot ingolstadtského vozu s elegantním zavlněním bez ztráty místa.

Afanasiev s mercedesem se rozhodl na rovince pro předjetí Zontova bmw, vybočil vak natolik, že se Stumpf se svým fordem takřka celým vozem do rozměklého terénu u dráhy. Krkolomně vypadající situaci brazilský jezdec také zvládl. Ruský pilot se o chvíli později odvážil prosmýknout okolo Zontova bmw levotočivé zatáčce. Pokus se neobešel bez kontaktu. Po němž brazilec nejprve zkrotil smýkající se vůz, aby úspěšného Afanasieva poslal podobným manévrem do kačírku. Závdavkem ještě dostal od komisařů dopálený ruský jezdec trest průjezdu boxovou uličkou.

Na čele se mezitím Mayr-Melnhof držel Loeba, kterému panující podmínky nesvědčily. Ke změně ve vedení došlo až po zastávkách v boxech. Rychlejší belgičtí mechanici poslali do včela Rasta, kterého se s menší ztrátou vydal stíhat Parente. Portugalec měl nyní s překonáním německého soupeře méně práce než den předtím, průvodním jevem bylo nechtěné postrčení a Rastovy hodiny.

Průjezd boxovou uličkou, který si Parente následně vysloužil, nebyl následkem této situace. Ta byla teprve po závodě potrestána přičtením třiceti vteřin k výslednému času. Skutečnou příčinou bylo předčasné odpoutání pásů jeho kolegy Loeba před zastavením vozu. Jak se později ukázalo chyboval i Mayr-Melnhof (případně mechanici), kterému bylo po závodě přičteno také půlminuty k výslednému času za běžící motor současně při probíhajících pracích na vozidle.

Přestože se Rast propadl po hodinách na třetí místo za Daye s mercedesem, později jej překonal. Ve spanilé jízdě pokračovali i jeho kolegové Sandström a Vanthoor, kteří se zvolna probíjeli polem vzhůru po potížích v předchozím klání. Sandström zvolil drsnější styl s protáhnutím nalepen na bok mercedesu Daye. Vytříbenější styl používal Vanthoor, který na začátku závěrečného kola zdolal ukázkovým předjetím Ideho audi, o půl kola později si podobně poradil s Dayem.

Vítězná posádka urazila v náročných podmínkách 35 kol. Po závodě došlo k úpravám výsledků po dvojici penalizací.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 F.Stippler/E.Sandström   Belgian Audi Club
A
+ 11.950
2.
PRO
 S.Ortelli/L.Vanthoor   Belgian Audi Club
A
+ 19.991
3.
PRO
 M.Buhk/A.Day   HTP
MB
+ 20.900
4.
PRO
 A.Kumpen/E.Ide   Phoenix
A
+ 22.035
5.
PAM
 C.Viera/C.Campanico   Novadriver
A
+ 27.198
6.
PAM
 N.Mayr-Melnhof/R.Rast   Belgian Audi Club
A
*
7.
PAM
 L.Ordoñez/A.Buncombe   GT Academy
N
+ 30.587
8.
PAM
 D.Baumann/H.Proczyk   Grasser Racing
L
+ 43.388
9.
PRO
 C.Bueno/A.Khodair   Team Brazil
B
+ 46.549
10.
PRO
 K.Chandhok/J.Seyffarth   Seyffarth
MB
+ 47.006
11.
PRO
 A.Zuber/M.Parisy   Loeb Racing
Mc
+ 48.357
12.
PRO
 S.Loeb/A.Parente   Loeb Racing
Mc
+ 22:985*
13.
PRO
 R.Zonta/S.Jimenez   Team Brazil
B
+ 1:05.531
14.
PAM
 W.Reip/M.Shulzitskiy   GT Academy
N
+ 1:20.461
15.
PAM
 M.Stumpf/C.Ricci   Rodrive
FG
+ 1:27.110
16.
PAM
 S.Afanasiev/A.Simonsen   HTP
MB
+ 1:35.620
17.
PRO
 D.Keilwitz/N.Kentenich   Dörr Motorsport
Mc
+ 1:36.343
18.
PAM
 A.Ebrahim/J.Jousse   BMW Sports Trophy
B
+ 1 kolo
19.
PAM
 J.L.Beaubelique/S.Ayari   Sofrev ASP
F
+ 1 kolo
20.
GTR
 G.Tonelli/F.Barthez   Sofrev ASP
F
+ 1 kolo
21.
GTR
 P.Charouz/J.Šťovíček   HTP
MB
+ 2 kola
22.
GTR
 R.Mascarello/F.Tozzo   Rodrive
FG
+ 2 kola

* čas po přidělení 30vteřinové penalizace

Očekávané události

11. dubna - Formule.cz – představení Blancpain Endurance Series

Před víkendovým úvodním podnikem vytrvalostního šampionátu naleznete souhrn důležitých informací o této oblíbené sérii.

14. dubna - Blancpain Endurance Series (1/5), Monza

V úvodním podniku třetího ročníku vytrvalostní série je přihlášeno šest desítek zájemců. Časy přenosu nedělního závodu prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  BES  Sport 5  Start
 Závod  Neděle  14,00-17,30  14,05-17,30
14,10

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

21. dubna - FIA GT Series (2/6), Zolder

28. dubna - International GT Open (1/8), Paul Ricard

28. dubna - ADAC GT Masters (1/8), Oschersleben

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 24. února - 18. března naleznete Zde.

Profil FIA GT Series (Zde)

V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o FIA GT Series. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: ADAC GT Masters, SRO, GT Sport, Sport 5, Endurance-Info, Autosport, Racer, Formule