Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Grand magazín 7/2013 (26. dubna – 8. května)

Grand magazín 7/2013 (26. dubna – 8. května)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Šampionáty společnosti SRO mají po hektickém dubnu přestávku až do začátku června. Pozdější starty německého mistrovství ADAC GT Masters anebo mezinárodní International GT Open dohánějí nyní obě série. V tomto vydání se ve výsledkovém servisu seznámíte s úvodními podniky, připraveny jsou informace na závody plánované na tento víkend v obou šampionátech.

Krátce ze světa

Společnost SRO dlouhodobě spolupracuje s dodavatelem paliva, společností Elf (Total). Dne 26. dubna bylo zveřejněno prohloubení partnerství ojedinělou nabídkou. V šampionátech FIA GT Series a Blancpain Endurance Series budou účastníci používat palivo s označením Elf CM G2. Francouzští petrolejáři se pyšní 10% podílem bioetanolu druhé generace, který je přimíchán do paliva. V porovnání s běžnými závodními palivy přináší při stejné účinnosti nižší emise CO2.

Budoucnost německého mistrovství GT

V rozhovoru pro německý portál Speedweek se vyjádřil sportovní prezident německého autoklubu Hermann Tomczyk k sérii ADAC GT Masters anebo k vozům GT3.

Vysvětloval problémy, související s obsáhlým polem až čtyř desítek vozů, které byly k vidění v předchozích dvou letech: „Začínaly organizací paddocku a končili nepřehledností pro televizní diváky. Myslím, že pole s 24 až 28 vozidly odpovídá krátkým závodům v ADAC GT Masters. Přestože je pole menší, jeho kvalita je velmi vysoká“. Jak zároveň dodal, s podobným počtem účastníků počítá i do budoucna. Spokojen je také s přítomností osmi výrobců, které příležitostně doplní Nissan, McLaren anebo Ferrari.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Pro sportovního prezidenta je překvapením výrazný pokles počtu vozidel Mercedes SLS. V loňském roce se jejich počet pohyboval mezi osmi až devíti auty, letos nasazuje dvojici vozů pouze tým Polarweiss (Heico, respektive HTP Motorsport).

Na přetřes se dostaly také vozy třídy GT3, jejichž zdražování čelí sílící kritice nejen představitele ADAC: „Není možné mít každý rok nově schválené homologace FIA, které zvyšují náklady účastníků“. Paradoxem těchto drahých vylepšení je následné omezení výhod při vyvážení výkonnosti.

Tomczyk je spokojen s televizním pokrytím, které díky vysílání na německých kanálech (Kabel Eins, Sport 1, N24) je v rámci GT sérií nejširší. Navíc probíhají jednání s mezinárodními společnostmi včetně Motors TV. Nově by mělo být dostupné také na internetu na stránkách Ran.de (pozn. autora).

Nicméně možnosti dalšího rozvoje vidí Tomczyk přímo v místě konání závodu: „Chceme více diváků na okruhu, protože naše nabídka je velmi dobrá. Při úvodním podniku na Oscherslebenu jsme poprvé instalovali projekční obrazovku na okruhu, takže fanoušci mohou lépe sledovat závod“. Dle slov sportovního prezidenta by měla projekce být letos dostupná při šesti z osmi víkendů německé série.

Výsledkový servis

ADAC GT Masters (1/8), Oschersleben

Německý podnik Oschersleben hostil úvodní podnik sedmého ročníku německého šampionátu gétéček. Prozatím se zde objevilo 25 stálých účastníků, jejichž řady v dalších podnicích rozšíří občasní zájemci. Navzdory záměrnému poklesu počtu startujících nebyla nouze o zajímavé závody. Výsledky první trojice a českých zástupců tentokráte doplní také momentky z pátečního a sobotního programu.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

V první dvojici zatáček bývá na Oscherslebenu i přes další asfaltové plochy v okolí v prvním kole těsno, že by mezi některými vozy nepropadl ani list papíru.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Sobotní zaváhání z prvního místa startujícího Maximiliana Buhka v nájezdu do první zatáčky notně zkomplikovalo první klání. Německý pilot poškodil čelní masku po kolizi s Engelhartem v levém oblouku první šikany. V následujícím pravém záhybu po jeho smyku se do pravého boku opřel Alessi s corvettou. Pozdější výjezd bezpečnostního vozu pomohl Buhkovi ke snížení ztráty na zbytek pole, který střídající Maximilian Götz završil jedenáctým místem.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

První tři vozy zaparkované v blízkosti garáže kontrolorů. Zleva v pořadí třetí Porsche týmu Herberth Motorsport, uprostřed vítězné Audi týmu Prosperia, vpravo Porsche stáje Farnbacher.

První závod

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 C.Mies/R.Rast   Prosperia C. Abt
A
1:01:00.853
2.
 P.Frommenwiler/M.Farnbacher   Farnbacher Racing
P
+ 8.279
3.
 R.Renauer/M.Ragginger   Herberth MS
P
+ 15.998
17.
 J.Aeberhard/T.Pivoda   Farnbacher Racing
P
+ 1:22.831
19.
 E.Leganov/F.Hamprecht   Leipert Motorsport
L
+ 1 kolo

  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Pohled na větší část startovního pole s vozy, které dokončily sobotní závod. Mimo záběr jsou v tomto prostoru zaparkovaná zvlášť vozidla dovezená odtahovou službou z okruhu.

Druhý závod

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 D.Alessi/D.Keilwitz   Callaway
C
1:01:19.923
2.
 J.den Boer/S.Knap   DB Motorsport
B
+ 3.684
3.
 P.Frommenwiler/M.Farnbacher   Farnbacher Racing
P
+ 11.216
16.
 J.Aeberhard/T.Pivoda   Farnbacher Racing
P
+ 1:14.554
25.
 E.Leganov/F.Hamprecht   Leipert Motorsport
L
+ 16 kol

  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Nejpočetněji zastoupeným výrobcem v 25ti členném poli stálých účastníků je Audi a Porsche, každý s šesti vozidly. Trojici nestárnoucího sportovního modelu automobilky z Zuffenhausenu nasazuje Farnbacher Racing. Silné německé duo Frommenwiler/Farnbacher doplňuje dánská dvojice Christiny Nielsen a Allana Simonsena (č. 5). V Porsche s číslem 7 se střídá se Švýcarem Jürgenem Aeberhardem český jezdec Tomáš Pivoda.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Jezdecké složení týmu Leipert bylo do posledních chvil zahaleno tajemstvím. Po jejím zveřejnění se zde objevilo jméno druhého českého zástupce v této sérii, amatérského jezdce Eduarda Leganova. K dispozici má nejnovější počin z dílny Hanse Reitera, dvorního šlechtitele závodních vozů ze Sant´Agaty. Lamborghini Gallardo FL2 se odlišuje od svého předchůdce přepracovanou přední i zadní částí vozidla.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Po zisku historicky posledních světových titulů v GT1 se chlebodárce Markuse Winkelhocka rozhodl přesunout své aktivity do mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Winkelhock nakonec svého kolegu nenásledoval a zůstal věrný gétéčkům. Namísto Mercedesu SLS si zvyká na Audi, v ADAC GT Masters v týmu Prosperia, v Blancpain Endurance Series ve stáji Phoenix. V kokpitu se v německém mistrovství střídá se Švýcarkou Rahel Frey.

International GT Open (1/8), Paul Ricard

Za nezvyklými výsledky delšího závodu lze hledat nepřízeň počasí nepříliš typickou pro tento slunný kraj. Vzhledem k formátu kvalifikace startovaly vozy silnější třídy Super GT z chvostu pole a pracně se probíjely kupředu.

Tempo v nižší třídě GTS udával nejprve Ide, který se propracoval z pátého místa do vedení. Protože postrčení van der Drifta v mclarenu zůstalo bez odezvy, mohl po střídání Soulet slavit vítězství s drtivým náskokem před soupeři.

Navzdory náročným podmínkám se závod obešel nejen bez výjezdu bezpečnostního vozidla, ale také bez větších kolizí. Řada smyků a hodin byla spíše efektních, ale bez následků.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
GTS
 E.Ide/M.Soulet   GPR Racing
AM
1:09:58.328
2.
GTS
 J.Magnussen/J.Laursen   Kessel Rac.
F
+ 1:00.760
3.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba
F
+ 1:07.987
4.
GTS
 M.Beretta/M.Lyons   AF Corse
F
+ 1:12.006
5.
SGT
 D.Cameron/M.Griffin   MTech
F
+ 1:35.433
6.
SGT
 D.Sijthof/B.Longin   V8 Racing
C
+ 1:37.151
7.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 1:37.711
8.
GTS
 J.Clarke/S.Costantini   Ombra
F
+ 1:43.762
9.
GTS
 M.Zanuttini/S.Gattuso   Kessel Rac.
F
+ 1:43.938
10.
GTS
 K.Ladygin/V.Maleev   SMP Racing
F
+ 1:53.914
11.
SGT
 A.Hamilton/N.Schiro   Drivex
P
+ 1:54.673
12.
GTS
 R.van der Zande/M.Toril   Seyffarth MS
MB
+ 2:07.997
13.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
+ 2:08.735
14.
GTS
 M.Cordoni/J.Camathias   Ombra
F
+ 2:09.653
15.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 2:10.900
16.
GTS
 S.Earle/F.Kremer   Kessel Rac.
F
+ 1 kolo
17.
GTS
 R.Mavlanov/P.Rosell   SMP Racing
F
+ 1 kolo
18.
GTS
 A.Kruglyk/R.Tsyplakov   Ukraine
F
+ 1 kolo
19.
SGT
 J.Camp/D.Werkman   V8 Racing
C
+ 1 kolo
20.
SGT
 W.Nathan/R.Abresch   V8 Racing
C
+ 1 kolo
21.
GTS
 D.Deverikos/I.Tutumlu   Autorlando
P
+ 2 kola
22.
GTS
 G.Pantano/R.H.Suzuki   Bhai Tech
Mc
+ 3 kola
23.
GTS
 N.De Marco/L.Bontempelli   Kessel Rac.
F
+ 21 kol
24.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 23 kol

Přestože výchozí pozice vozů silnější třídy nebyla druhý den lepší, díky příznivějšímu počasí se jim podařilo navzdory kratší délce závodu dostat výše. Nebe bez mráčku sice nebylo, vlhká dráha trápila účastníky pouze ze začátku závodu.

První části kraloval z pole position startující Soulet s aston martinem, kterého z vedoucí příčky sesadila teprve delší povinná zastávka. Tu si odpykával ze soboty nejlepší vůz třídy Super GT pilotovaný po výměnách Monterminim. Vedení závodě si do přetáčivého smyku užíval starší z rodiny Talkanitsů. Ten musel kapitulovat ještě před Idem, nebýt šachovnicového praporku, dopadl by podobně i Montermini.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba
F
50:15.216
2.
GTS
 E.Ide/M.Soulet   GPR Racing
AM
+ 0.817
3.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 3.831
4.
GTS
 R.van der Zande/M.Toril   Seyffarth MS
MB
+ 18.580
5.
SGT
 D.Sijthof/B.Longin   V8 Racing
C
+ 32.507
6.
GTS
 N.De Marco/L.Bontempelli   Kessel Rac.
F
+ 44.328
7.
GTS
 K.Ladygin/V.Maleev   SMP Racing
F
+ 48.804
8.
SGT
 D.Cameron/M.Griffin   MTech
F
+ 49.734
9.
GTS
 J.Magnussen/J.Laursen   Kessel Rac.
F
+ 54.378
10.
SGT
 A.Hamilton/N.Schiro   Drivex
P
+ 58.851
11.
GTS
 D.Deverikos/I.Tutumlu   Autorlando
P
+ 59.801
12.
GTS
 J.Clarke/S.Costantini   Ombra
F
+ 1:00.145
13.
GTS
 M.Cordoni/J.Camathias   Ombra
F
+ 1:11.203
14.
GTS
 M.Zanuttini/S.Gattuso   Kessel Rac.
F
+ 1:12.608
15.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 1:14.400
16.
GTS
 M.Beretta/M.Lyons   AF Corse
F
+ 1:21.156
17.
GTS
 A.Kruglyk/R.Tsyplakov   Ukraine
F
+ 1:35.640
18.
GTS
 S.Earle/F.Kremer   Kessel Rac.
F
+ 1:46.788
19.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1:54.483
20.
SGT
 W.Nathan/R.Abresch   V8 Racing
C
+ 2:14.097
21.
SGT
 J.Camp/D.Werkman   V8 Racing
C
+ 1 kolo
22.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
+ 18 kol

Očekávané události

10. - 12. května - ADAC GT Masters (2/8), Spa-Francorchamps

V Belgii doplní 25ti členné pole stálých účastníků domácí tým ProSpeed. Ve voze Porsche se bude střídat dvojice Putman/Espenlaub. Dvojici vozů BMW nasadí něcká stáj Vita4One. Kolegou Yelmera Buurmana bude český jezdec Martin Matzke. Do druhého vozu usedne dvojice Green/Giesler.

10. - 12. května - International GT Open (2/8), Algarve

Nynější podoba startovní listiny naznačuje účast deseti vozů kategorie Super GT. Španělský tým Drivex nasadí druhé Porsche, naopak nedorazí opět Kessel Racing.

Nižší třída se těší zájmu až 22 účastníků navzdory neúčasti stájí GPR a Team Ukraine. Řady Ferrari rozšíří stáje Esta a další vůz Kessel Racingu. Druhý vůz Porsche nasadí rovněž tým Autorlando, jedním z pilotů bude Jeroen Bleekemolen. Stejnou značku použije také německý tým Rinaldi. Zpestřením pole bude dvojice Audi R8 portugalské stáje Novadriver anebo Ginetta G50 přihlášená na jméno jezdce Luise Villaby. Účast v takřka domácím závodě by se neměl nechat ujít ani tým Blue Jumeirah s vozem Mosler.

Časy přenosu závodů prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  GT Sport  Sport 5  Start
 70´ závod  Sobota  16,50-18,25  16,55-18,25
16,55
 50´ závod  Neděle  12,50-14,10  12,55-14,10
12,55

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

2. června - Blancpain Endurance Series (2/5), Silverstone

2. června - International GT Open (3/8), Nürburgring

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 19. – 25. dubna naleznete Zde.

Profily šampionátů

FIA GT Series (Zde)

Blancpain Endurance Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: ADAC GT Masters, GT Sport, SRO, Sport 5, Endurance-Info, Speedweek, Formule