Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Znovu oživlá kariéra Brian Redmana

Znovu oživlá kariéra Brian Redmana

Motorsport před 40 lety - 14. díl

Vedle nového objevu jménem James Hunt to byl především mazák Brian Redman, kdo v dubnu revitalizoval svou kariéru v monopostech.

- Na okruzích se činily především formule 5000. O Velikonoční pátek předvedl evropský šampionát početnému publiku v Oulton Parku jeden z nejdramatičtějších závodů této třídy vůbec. Favorité Pilette, Gethin a Redman se tlačili v první startovní řadě a co následovalo, byla perfektní honička jejich burácejících vozů. Redman vyrazil nejlépe před Gethinam a Pilettem. Již v pátém kole zajel Redman s oběma VDS-Chevrony za krkem nový traťový rekord. Po čase vzdal Gethin své bezvýsledné útoky na Redmana a pustil před sebe belgického kolegu. Teddy Pilette v 10. kole Redmana sice předjel, v sekci Clay Hill byl ale lehce mimo trati. To pomohlo Redmanovi zpět do vedení, Teddy ale nechtěl ztratit další místo a – kolidoval s týmovým kolegou Gethinem. Peter poté vzdal. Pilette ovšem pokračoval a zanedlouho Redmana znovu předjel, jen aby vyletěl z dráhy v zatáčce Deer Leap. Brian byl znovu vepředu, když se ozval problém se zadním spoilerem, který se uvolnil a visel nakřivo. David Hobbs relativně rychle stáhl svůj 30 sekundový odstup, Redmanův červený vůz byl ale poslední kola „zvláště široký“ a nedovolil soupeři vyhrát. Třetí dojel Ashley před Mageem a opět dobrou Lombardiovou.

Týmy poté rychle balily, za čtyři dny totiž trénovaly pro další podnik v Brands Hatcjhi a na klubové verzi okruhu předvedli další nervák. První dvě kola dokázal hájit vedení poleman Mike Wilds (March), ve třetím kole se na špičku ale probojoval Bob Evans na LoleT332 týmu Alana McKenzieho. Příštích 50 kol oba nadějní britští talenti bojovali v těsném závěsu. Toho využil Brian Redman (Taylor-Lola) a oba dotáhl. Když Wildse začaly trápit opotřebované brzdy, nechal jej zkušený lišák za sebou a poslední kola se vrhl i na Evanse. Ten se ovšem dokázal ubránit a dojel si s náskokem 0,7 sekundy pro první vítězství sezony.

V celkové tabulce měl Redman náskok 20 bodů na Hobbse – s možným titulem se ale rozloučil ve prospěch nového angažmá ve formuli 1...

- Don Nichols hledal pro svůj druhý Shadow náhradu za Petera Revsona – a rozhodl se pro 37letého Briana Redmana. Zkušený Brit jezdil ve formuli 1 již plnou sezonu 1968 za Cooper, po težké nehodě ve Spa se v F1 ale objevoval již jen příležitostně na Surteesu, McLarenu, de Tomasu a BRM. Věčný věhlas si vypracoval hlavně ve sportovních prototypech a F5000.

Redmanův překvapivý odchod z F5000 znamenal velkou šanci pro Australana Verna Schuppana, který ho za podpory mecenáše Teddyho Yipa v týmu Sida Taylora nahradil.

- Svou realtivně dlouhou a úspěšnou spolupráci ukončili Rikki von Opel a Mo Nunn, majitel týmu Ensign. Byl to bohatý von Opel z Lichtensteinu, kdo Nunna po společné silné sezoně 1972 ve formuli 3 přemluvil ke konstrukci vozu F1. Von Opel projekt Ensign F1 financoval a debutoval za Nunnův malý tým roku 1973 ve velké ceně Francie. Po nadějných začátcích ale začaly výsledky a především von Opelův vývoj coby jezdec silně stagnovat. Před týdnem nechal Nunn v Silverstone do kokpitu Redmana a ten jen potvrdil, že mu může pomoci jen zkušený jezdec. Ensign se tedy začal ohlížet jinde (hlavně směrem Verna Schuppana a peněz Teddyho Yipa) a také von Opel plánoval zakotvit u většího týmu, což se mu s balíkem peněz brzy podařilo u Brabhamu Bernieho Ecclestonea.

- N malebném rakouském Salzburgringu konečně došlo k dychtivě očekávanému duelu gigantů BMW a Ford v mistrovství Evropy cestovních vozů. Na ultrarychlém okruhu (tehdy ještě bez šikan) uštědřila „bavorská“ dvojice Stuck/Ickx Fordovi tvrdou porážku. Oba tovární Capri (Lauda/Mass a Glemser/Hezemens) musely s defekty motoru odstoupit. Za vítězným Stucken, který zajel průměrem 197km/h (!) i nový traťový rekord, se klasifikovaly další dvě BMW posádek Finotto/Mohr a Peltier/de Fierlandt.

- Opravdu zajímavý vůz debutoval ve druhém podniku bristkého mistrovství Super Saloons.Tým IAS Racing Johna Turnera použil pro svou siluetu šasi Škody 110, do kterého zabudoval monstrózní pětilitr Chevrolet V6 ladiče Alana Smitha. Jednalo se asi o nejsilnější škodovku všech dob. Turner ještě musel řešit dětské nemoci vozu a dojel osmý. Závod vyhrál Doug Niven před Nicken Whitingem, bratrem dnešního ředitele závodů Grand Prix F1.

 

– Tak pěkně všechno začalo: Rikki von Opel v Nunnově Ensignu-Ford MN01 při debutu v Le Castelletu roku 1973.
Stále ještě vážený host v kokpitu: Brian Redman GP Monaco Historique roku 2008.
John Turner na jeho Škodě-Chevrolet V8.
S takhle křivým spoilerem ubránil Redman vítězství v Oulton Parku před Hobbsem.