Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Představení šampionátu: ADAC GT Masters

Představení šampionátu: ADAC GT Masters

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.

Německý šampionát má pro řadu českých fanoušků GT závodů výhodu v dostupnosti více okruhů. V poslední době si na své mohou přijít i slovenští zájemci díky závodům na Red Bull Ringu anebo na Slovakiaringu. Přestože série má v některých ohledech národní charakter, získala si prestiž i v mezinárodním měřítku.

Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě se soupisem změn na konci článku. V některých případech mohou být zvýrazněny pro snadnější rozpoznání.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. Základní popis série
2.1. Historie šampionátu
2.2. Držitelé titulů
2.3. Nejúspěšnější stáje
3. Pořadatelská organizace
4. Kalendář
5. Průběh závodního víkendu
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
7. Seznam úspěšných jezdců
8.1. Užitečné odkazy
8.2. Doplňující články na Formule.cz
9. Rozsah informování na zdejším portálu
10. Konečné výsledky
11. Souhrn aktualizací

1. Základní popis série

V pestré nabídce národních sérií, v nichž účinkují oblíbené vozy třídy GT3, si úspěšně osmým rokem německé mistrovství ADAC GT Masters.

Zatímco zúčastněné soukromé týmy nemohou využívat tovární podporu, další podmínky se neomezují např. na rozsáhlé možnosti Německa. Kromě závodů na okruzích sousedních států se jedná o účast stájí a jezdců jiných národností. Pravidelnou přítomnost v prestižním mezinárodním šampionátu mají čeští a slovenští zástupci.

Dva krátké závody umožňují maximální soustředění a nasazení jezdců. Minimální povinný čas strávený v boxové uličce omezuje strategické hrátky, takže se boj o pozice odehrává především na dráze. V nich se převážně ve smíšených posádkách střídají zkušení profesionálové s amatérskými závodníky.

Různorodá konstrukční řešení výrobců sportovních automobilů podmiňují systém vyrovnávání jejich výkonnosti. Pro dosažení vyrovnaných výkonů je zde uplatňován výběr jednotného dodavatele obutí (Yokohama) a paliv (Shell), což se příznivě projevuje také v nákladech na provoz.


  ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Foto: Tomáš Krejčík

Německý šampionát láká diváky k osobní návštěvě na okruh svojí otevřeností. Přestože bývají účastníci ADAC GT Masters jako hlavní šampionát závodních víkendů umístěni většinou v garážích u boxové uličky, nabízí sem divákům ve vymezené době přístup.

Fanouškům pilotů se naskýtá příležitost k setkání nejen díky volnému přístupu do paddocku, ale také při akci nazvané Meet the Drivers.

2.1. Historie šampionátu

Série navázala na první pokus německého autoklubu z let 1993 – 1997. Tehdy ADAC pořádal šampionát pro vozy třídy GT, ale také kupé vycházející z cestovních automobilů.

Při druhém pokusu ve spolupráci s Ratelovou SRO se základem staly pouze sportovní a GT vozy upravené podle pravidel nadějné třídy GT3. Vliv společnosti francouzského podnikatele v ADAC GT Masters pozvolna klesal, než v roce 2011 převzal kontrolu nad šampionátem německý autoklub. V době spolupráce SRO a ADAC zastával významnou roli v sérii Jürgen Barth, spolu s Ratelem jeden ze společníků bývalého významného šampionátu BPR Global GT Series.

Vzorem pro pravidla bylo průkopnické ME GT3. Od počátku se jezdci utkávají ve dvojici hodinových závodů s povinným střídáním jezdců. Zvláštností v porovnání s bývalým evropským mistrovstvím je povolení účasti pilotů s platinovou licencí, této možnosti využili například Peter Kox, Heinz-Harald Frentzen a další mezinárodně úspěšní jezdci.

Během prvního ročníku čítajícího šest víkendů se na dráze utkalo většinou okolo patnácti vozidel. O rok později v kalendáři přibyl další víkend a počet účastníků se přehoupl přes dvacítku. V dalších letech vzestup vystřídalo ustrnutí, které bylo klidem před bouří.

V roce 2011 poprvé kalendář obsahoval osm závodních víkendů, pole účastníků se však takřka zdvojnásobilo! Podobný zájem byl příznačný také pro sezónu v roce 2012. Loni pořadatelé přistoupili k omezení počtu účastníků (ze 44 na 34), pro zajištění více prostoru na dráze i v médiích. Soubojů na dráze se pravidelně účastnilo okolo 25 vozů.

Pravidelné každoroční výjezdy do holandského Assenu (s výjimkou prvního ročníku, kdy se jednalo o belgický Zolder) bývaly až do roku 2011 jediným výletem za hranice Německa. Od té doby rozšířil ADAC GT Masters místa svých výletů na rakouský Red Bull Ring (2011 – dosud), holandský Zandvoort (2012, 2014), belgické Spa-Francorchamps (2013) anebo Slovakiaring (2013 – dosud).

Jednotným dodavatelem pneumatik byl do roku 2011 Michelin, nyní vozy používají obutí firmy Yokohama. Palivo od jednotného dodavatele obstarává v posledních letech Shell.

Motivací od roku 2011 je na konci sezóny ocenění nejlepšího týmu a amatérského jezdce penězi. Na každou kategorii připadá částka 75 000 euro, třetina připadne vítězi, zbytek se rozdělí mezi další čtyři účastníky.

2.2. Držitelé titulů

 Rok  Jméno  Vůz  Tým
 2013  Daniel Keilwitz  Corvette Z06  Callaway Competition
 Diego Alessi
 2012  Sebastian Asch  Mercedes SLS  MS Racing
 Maximilian Götz
 2011  Dino Lunardi  Alpina B6  Team Engstler
 Alexandros Margaritis
 2010  Peter Kox  Lamborghini Gallardo  Reiter Engineering
 Albert Thurn Taxis
 2009  Christian Abt  Audi R8  Abt Sportsline
 2008  Tim Bergmeister  Porsche  Mühlner Motorsport
 2007  Christopher Haase  Lamborghini Gallardo  Reiter Engineering

2.3. Nejúspěšnější stáje

 Rok  Tým  Vůz
 2013   Prosperia C.Abt  Audi R8
 2012   MS Racing Team  Mercedes SLS
 2011   Reiter Engineering  Lamborghini Gallardo
 2010   Abt Sportsline  Audi R8
 2009   Callaway Competition  Corvette Z06
 2008   Team Flatex-Reiter  Lamborghini Gallardo
 2007   Reiter Engineering  Lamborghini Gallardo

3. Pořadatelská organizace

Organizátorem série je významný německý autoklub ADAC prostřednictvím oddělení věnujícímu se pořádání motoristických závodů.

Zkratka ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) pochází až z roku 1911, kořeny společnosti lze nalézt již v roce 1903. Tehdy byl 24. května ve Stuttgartu založen motocyklový spolek Deutsche Motorradfahrer-Vereinigung. Od roku 1927 nabízel sedm let na německých silnicích klub pomoc motoristům v nouzi. Posléze byl, tak jako ostatní německé autokluby, nahrazen organizací spřízněnou s fašistickým režimem.

Znovuzrození proběhlo nejprve v roce 1946 v Bavorsku, o dva roky později v celé západní části Německa. Od té doby se ADAC vypracoval nejen na největší domácí autoklub, ale také v celé Evropě (ve světovém měřítku je druhý). V nabídce činností dnes nalezneme kromě pomoci motoristům na silnicích mj. testy týkající se automobilismu anebo tipy na cestování. Prostřednictvím dceřiných společností ADAC zajišťuje pojištění, půjčování auta anebo vydavatelskou činnost. Výčet aktivit uzavírá pořádání motoristických podniků a mistrovství.

Pojem ADAC Motorsport zahrnuje řadu rozmanitých sérií od motokár přes automobilové a motocyklové soutěže anebo závody motorových člunů. Organizováním motoristických podniků se německý autoklub zabývá od počátků svého vzniku. Nyní se ADAC chlubí organizací bezmála 3 400 podniků v každém roce, na jejichž vrcholu se nachází mj. závody WRC, Moto GP anebo 24 hodin na Nürburgringu. V letech 1953 - 1983 se mezi ně řadil i závod 1 000 kilometrů na okruhu pod hradem Nürburg.

4. Kalendář

Částečná představa o podobě kalendáře byla známa koncem září, kdy byly zveřejněny německé okruhy a data prvního a posledního závodu. K představení první verze došlo 25. října. Po roční přestávce se na úkor belgického Spa vrátil do kalendáře holandský Zandvoort.

K jediné změně došlo o čtrnáct dní později, když se pořadatelé třetího a čtvrtého podniku dohodly na vzájemné výměně termínů.

Platný kalendář pro tuto sezónu je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání druhého, nedělního závodu.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  27.04.2014   Německo  Oschersleben
 2.  11.05.2014   Holandsko  Zandvoort
 3.  25.05.2014   Německo  Lausitzring
 4.  08.06.2014   Rakousko  Red Bull Ring
 5.  10.08.2014   Slovensko  Slovakiaring
 6.  31.08.2014   Německo  Nürburgring
 7.  21.09.2014   Německo  Sachsenring
 8.  05.10.2014   Německo  Hockenheimring

5. Průběh závodního víkendu

Pro zajištění vyrovnanějších podmínek mohou být dle složení posádek vozy vybaveny závažím dle níže uvedené tabulky. Systém kategorizace jezdců, který využívá i tato série je blíže popsán Zde. Váha v závorce označuje loňské hodnoty.

 Třída  Profesionálové*  Stříbrný  Bronzový
 Profesionálové*  30 kg (40 kg)  20 kg  0 kg (10 kg)
 Stříbrný  20 kg  15 kg (10 kg)  -
 Bronzový  10 kg  -  -

* držitelé platinové nebo zlaté licence

Přidělení 30 kg zaváží občasným zájemcům na kvalifikaci a první závod bylo zrušeno. Dále se již postupuje dle dosažených výsledků.

Na závodní víkend má každý vůz přiděleny tři sady suchých pneumatik. Z dřívějšího víkendu lze použít až dvě ušetřené sady, ale pouze v trénincích. V prvním závodě a u příležitostných zájemců je nahrazuje jedna nová sada obutí.

Program začíná v pátek dvojicí tréninků, každý z nich trvá 60 minut. Nově je bronzovým jezdcům určeno dalších 30 minut navíc.

Hodina pátečního odpoledne je vyhrazena kvalifikaci. Ta je nyní rozdělena na dvě 25 minut trvající části (místo půlhodiny) s desetiminutovou přestávkou.

Její první část je určena jezdci, který byl v rámci výkonnostně vyrovnané posádky zvolen za prvního. U nevyrovnaných posádek je za něj považován ten s nižším stupněm licence. Nejlepší dosažený čas prvního jezdce určí, z jaké pozice bude startovat do prvního závodu. Stejný postup je použit u druhého pilota s rozdílem, že si vybojuje pozici, z níž odstartuje do druhého klání.

Další částí je sobotní první závod v délce jedné hodiny. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem.

Start závodu je letmý, v závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro splnění této podmínky nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců. Během zastávky se nemění pneumatiky (s výjimkou poškozených anebo suchých za mokré a naopak) ani nedoplňuje palivo. Posádky vozidel musí dodržet dle okruhu stanovený čas pobytu mezi vjezdem a výjezdem z boxové uličky, jeho délka se obvykle pohybuje okolo 70 vteřin. Pokud dochází k výměně pneumatik, může být délka povinné zastávky prodloužena o 10 sekund.

Na konci závodu je deset nejlepších posádek (a jejich týmů) odměněno následujícím bodovým přídělem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Stejným způsobem jsou hodnoceni ve zvláštní klasifikaci držitelé bronzové licence. Pokud jsou oba piloti z této třídy, jejich bodový příděl je násoben koeficientem 2 (loni 1,5). Loňský koeficient je nově použit u posádky složené z bronzového a stříbrného jezdce.

Zároveň jsou na následující závod přiděleny váhové handicapy pro první trojici (30-20-10 kg).

Nedělní ráno je na pořadu dne zahřívací trénink v délce 15 minut. Po poledni přichází čas pro hodinu trvající druhý závod, který má stejný průběh jako sobotní.

6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy

Řazení je provedeno dle pořadí v abecedě u názvu výrobce, u nějž jsou uvedeny názvy reprezentujících stájí. U jednotlivých modelů se nachází odkazy na bližší informace.

Případná doplňující poznámka v závorce rozlišuje následující druhy dle podrobnosti informací. Je-li v závorce samotný odkaz, jedná se o letos představený stručný popis technických údajů. Podrobnější informace pod označením Souboj výrobců poskytne odkaz na článek zveřejněný před sezonou MS GT1 v roce 2012. I přes mezisezónní úpravy některých modelů v minulosti se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou pilířem této série. Prozatím jediným zástupcem podrobnějšího popisu pouze závodní verze pod označením Vládci asfaltu (rok vydání) představuje článek o Nissanu GT-R, jehož součástí je také odkaz k bližšímu popisu civilní verze.

Má-li tým svoji prezentaci na internetu, v závorce je uveden odkaz.

Startovní listinu mistrovství před stálých účastníků naleznete Zde.

Audi R8 LMS (Souboj výrobců: Zde)

 kfzteile24 APR Motorsport (Zde)
 Prosperia C.Abt Racing (Zde)
 YACO Racing (Zde)
 Dupré Motorsport Engineering (Zde)

BMW Z4 GT3 (Souboj výrobců: Zde)

 PIXUM Team Schubert (Zde)

Corvette Z06.GT3 (Zde)

 Callaway Competition (Zde)
 RWT Racing Team (Zde)

Chevrolet Camaro GT3 (Zde)

 Reiter Engineering (Zde)

Lamborghini Gallardo (Souboj výrobců: Zde)

 Blancpain Racing
 GRT Grasser Racing Team (Zde)

McLaren MP4-12C GT3 (Souboj výrobců: Zde)

 MRS GT-Racing (Zde)

Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Souboj výrobců: Zde)

 HTP Motorsport (Zde)
 ROWE Racing (Zde)
 BKK Mobil Oil Zakspeed (Zde)

Porsche 911 GT3 R (Souboj výrobců: Zde)

 Farnbacher Racing (Zde)
 TONINO Team Herberth (Zde)
 GW IT Racing Team//Schütz Motorsport (Zde)

  ADAC GT Masters při úvodním podniku sedmého ročníku na Oscherslebenu

Foto: Tomáš Krejčík

Porsche 997 GT3R (Herberth Motorsport)

7. Seznam úspěšných jezdců

Údaj v závorce startovní číslo vozidla, v němž je jezdec uveden ve startovní listině před sezonou.

 Jméno  Úspěchy v závodech sportovních vozů
 Alessi, Diego (2)  úřadující mistr ADAC GT 2013
 Asch, Sebastian (6)  mistr ADAC GT 2012
 Baumann, Dominik (19)  mistr ME GT3 2012
 Bleekemolen, Jeroen (18)  mistr ALMS 2013 a 2010 (třída GTC)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (kat. LMP2)
 Buhk, Maximilian (26)  mistr BES 2013 (třída GT3 Pro)
 mistr ME GT3 2012
 Enge, Tomáš (24)  mistr LMS 2009 (LMP1 i celkově)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kat. GTS)
 Gavin, Oliver (1)  mistr ALMS 2012 (třída GT)
 mistr ALMS 2005-2007 (třída GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2006 a 2005 (GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2004 a 2002 (GTS)
 Götz, Maximilian (26)  mistr ADAC GT 2012
 Keilwitz, Daniel (1)  mistr ADAC GT 2013
 mistr ME GT3 2010
 Kox, Peter (25)  vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kat. GTS)
 mistr ADAC GT Masters 2010
 Seiler, Toni (18)  mistr LMS 2005 (třída GT1)
 Von Thurn Taxis, Albert (24)  mistr ADAC GT Masters 2010
 Winkelhock, Markus (12)  mistr MS GT1 2012

8.1. Užitečné odkazy

ADAC GT Masters – oficiální komunikační kanály

Web     (Zde): naleznete zde zprávy z dění v šampionátu (od roku 2011), informace o týmech, jezdcích, vozidlech anebo závodech (od roku 2008). Stránky nabízí zakoupení vstupenek v předprodeji anebo odkaz na časomíru. Jejich součástí jsou odkazy na doprovodné série anebo šampionáty ADAC Motorsportu. Pořadatelé sice neumožňují sledování závodů, sestřihy v němčině počínaje sezónou 2012 najdete (Zde). Výhodou nahrávek zde umístěných je v porovnání se sociálními sítěmi jejich popis, díky nimž je výběr přehlednější.

Facebook  (Zde): v březnu 2012 založený profil na nejrozšířenější sociální síti.

Google+  (Zde): další sociální síť. Stejně jako úspěšnější konkurence v současnosti nenabízí přidanou hodnotu v porovnání s hlavní prezentací na webu. Nabídka zpráv je přibližně stejná, fotografie a videa v menším počtu.

Formule  (Zde)

Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům.

8.2. Doplňující články na Formule.cz

Grand magazín (poslední vydání Zde)

Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových Blancpain Sprint Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství.

Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky.

Průvodce světem GT (Zde)

ADAC GT Masters 2013 (Zde)

Souhrn informací o sérii, který je věnován minulému ročníku.

9. Rozsah informování na zdejším portálu

Většina zpráv týkajících se dění v sérii (včetně připomenutí nejbližšího závodu) bude součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín. Zde budou uvedeni také vítězové závodů s doplněním umístění českých nebo slovenských účastníků.

Samostatné články budou určeny pro zájemce o návštěvu vybraných podniků. Naleznete zde informace pro usnadnění průběhu pobytu v místě konání závodů.

Pro představu dostupnosti jsou následující tabulce uvedeny orientační vzdálenosti k vybraným autodromům z hlavních míst naší republiky. S výjimkou Slovakia Ringu (cca 40 km) a Red Bull Ringu (cca 85 km) se jedná o trasy vedoucí po dálnicích.

 Okruh  Datum  Praha  Brno  Ostrava
 Lausitzring  23. – 25. května  D8 210 km  420 km
-
 Red Bull Ring  6. – 8. června  D1 500 km  325 km  485 km
 Slovakia Ring  8. - 10. srpna  D1 360 km  175 km  330 km
 Sachsenring  19. - 21. září  D8 235 km  450 km
-

Vysvětlivky k tabulce

Výchozími body jsou u Brna sjezd na D1 na 194 kilometru (směr Praha, Bratislava) a u Ostravy sjezd na D1 na 354 kilometru (směr Brno).

Vzdálenosti z hlavního města mají navíc uvedeno číslo dálnice ve směru cíle cesty. Tři následující body na dálničních příjezdech do Prahy jsou od sebe vzdáleny cca 30 kilometrů s přibližnou dobou jízdy okolo půlhodiny. Jedná se o tato místa: sjezd na desátém kilometru D1 u Modletic, v jehož blízkosti se nachází městský okruh R1 navazující na příjezd po D5 od Plzně (Rudná). Na severním okraji Prahy je na začátku D8 poslední místo (poblíž obce Zdiby).

V případě účasti významnějších českých anebo slovenských zástupců mohou být zveřejňovány jejich tiskové zprávy.

10. Konečné výsledky

Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce a výčet českých nebo slovenských zástupců. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde. Týmy jsou uvedeny všechny.

Hodnocení jezdců

 P.  Pilot  Tým  Body
 1.  René Rast  Prosperia C. Abt  218
 1.  Kelvin van der Linde  Prosperia C. Abt  218
 2.  Jaap van Lagen  Schütz Motorsport  188
 3.  Daniel Keilwitz  Callaway Competition  184
 4.  Claudia Hürtgen  Team Schubert  175
 4.  Dominik Baumann  Team Schubert  175
 5.  Maximilian Götz  HTP Motorsport  136
 6.  Andreas Wirth  Callaway Competition  118
 7.  Robert Renauer  Herberth Motorsport  116
 8.  Christian Engelhardt  Schütz Motorsport  115
 9.  Max Sandritter  Team Schubert  92
 9.  Jens Klingmann  Team Schubert  92
 10.  Maximilian Buhk  HTP Motorsport  90
 20.  Tomáš Enge  Reiter Engineering  49

Podniku na Slovensku se zúčastnil další český pilot, Tomáš Pivoda (Grasser, Lamborghini), dvojicí nebodovaných dvanáctých míst se do klasifikace nedostal.

Letošní hodnocení amatérských jezdců vyhrál rakouský jezdec Herbert Handlos (Herberth, Porsche) se ziskem 505,5 bodů.

Hodnocení týmů

 P.  Tým  Vůz  Body
 1.  Prosperia C.Abt  Audi R8 LMS  229
 2.  Callaway Competition  Corvette Z06 GT3  221
 3.  Pixum Team Schubert  BMW Z4 GT3  215
 4.  GW IT Schütz Motorsport  Porsche 911 GT3R  197
 5.  HTP Motorsport  Mercedes SLS  169
 6.  TONINO Team Herberth  Porsche 911 GT3R  129
 7.  ROWE Racing  Mercedes SLS  102
 8.  BKK Mobil Oil Zakspeed  Mercedes SLS  90
 9.  Farnbacher Racing  Porsche 911 GT3R  67
 10.  RWT Racing  Corvette Z06 GT3  62
 11.  Reiter Engineering  Chevrolet Camaro  60
 12.  Yaco Racing  Audi R8 LMS  36
 13.  kfzteile24 APR Motorsport  Audi R8 LMS  30
 14.  MRS GT Racing  McLaren MP4-12C  4
 15.  Dupre Motorsport  Audi R8 LMS  1

11. Souhrn aktualizací

8. října: doplnění závěrečné celkové klasifikace.